2 שאלות

mar zik

New member
2 שאלות

1. אם בתנאים רגילים מהירות הריצה שלי היא 30 קמ"ש, מה תהיה מהירות הריצה בתנאי ריק? 2. למה בחדר פנימי שבו הדלת והחלון פתוחים הוילון במצב "מנוחה" אבל כשפותחים את הדלת הראשית הוילון נכנס לפעולה?
 

deathcaster

New member
תגובה

1. - ראשית - תגדיר מהם "תנאים רגילים" ? 2. רוח, הפרשי לחץ בכיוון הווילון..... הרבה גורמים... אבל זה בטח לא רוח רפאים
 

mar zik

New member
1. תנאים רגילים - אוויר , לחץ אטמוספירי ממוצע

רוח קלה, משטח ריצה של 100 מט'. 2. תתמקד בהפרשי לחץ. כשהדלת הראשית סגורה יש איזון לחצים בין הסביבה החיצונית לזו שבחדר. אך כשהדלת הראשית פתוחה אז אוויר מהדירה זורם החוצה וכך הלחץ בדירה יורד בזמן שאוויר נכנס פנימה מהחלון כדי לאזן את הלחץ מחדש. מה אתה אומר?
 

deathcaster

New member
זה לא עובד כך

"1. תנאים רגילים - אוויר , לחץ אטמוספירי ממוצע", התנגדות האוויר היא בדרך כלל כוח התנגדות שנוהגים לתאר אותו כבעל תלות ריבועית במהירות הריצה, מה זה "רוח קלה" ? מה מהירות הרוח ומה כיוונה ביחס למהירות הרץ ? 2. אני לא מתמקד בכלום...
...אני לא מקבל הוראות ...אבל הטענה שרשמת היא נכונה, אבל היא נכונה גם כאשר פותחים את החלון..... אם כן מהו ההבדל ? תחשבי מה ההבדל בין החלון ולבין הדלת בהקשר של שינוי לחץ פתאומי ואיך זה משפיע על הווילון.
 

mass

New member
דווקא בצורה הפשוטה ביותר

התנגדות אוויר נוטים לתאר ע"י כוח הפרופורציונלי למהירות (ולא לריבוע שלה).
 

mass

New member
כי משוואה דיפרנציאלית ליניארית ניתן לפתור

בצורה אנליטית (אני מדבר על המשוואה הזו ספיציפית, ולא על כל משוואה). אתה יכול לקבל את ההתנהגות, אפילו אם זה תלוי באיזה פרמטר לא ידוע. זה די נהוג לעבוד ככה, מתחילים מהמודל הכי פשוט ואז דוחפים לו דברים יותר מסובכים, אם תתחיל הפוך - אני בספק אם תקבל איזשהי תוצאה...
 

deathcaster

New member
סבבה

אבל גוף האדם כמה שלא תנסה להציג זאת במודל מתמטי או פיזיקלי... איננו כדור. ואני מאוד בספק אם שואל השאלה המקורית רצה שנציג לו פתרון אנליטי כללי של משוואה דיפרנציאלית, ההסבר שלך ברור לי, השואל רצה תשובה מספרית סופית, וכל מה שניסיתי להבהיר לו (וגל לך) שללא נתונים נוספים, לא ניתן לספק לו תשובה כזו.
 

mass

New member
תכלס,

פתרת פעם בעיה של כדור הנע תחת השפעת חיכוך התלוי במהירות שלו?
 

mass

New member
אז קודם תפתור,

ואז תגיד לי שאי אפשר להסיק מזה מסקנות.
 

deathcaster

New member
תגובה

עברו כמה שנים מאז שפתרתי תרגילים כאלה, ואני מברך על כך שאני לא צריך לחזור על כך... אבל זה לא הוויכוח... אין ספק שאפשר להגיע לפתרון כללי... לקירוב כלשהו... אבל שוב, השואל המקורי לא חיפש מודל פיזיקלי, הוא חיפש תשובה מספרית. וכמה שלא תנסה לפלפל זאת, ע"פ הנתונים הקיימים לא תוכל לתת לו את זה.
 

Weibull

New member
אתה גם מצפה לתשובה מספרית ל1?

רוח קלה? מה זה, באיזה כיוון? (בתחרויות רשמיות לריצות קצרות, מעל מהירות מסוימת של רוח גב התוצאה לא מוכרת). ואתה יודע מה מקדם ההתנגדות של הגוף שלך? מה החיכוך? יש לך זקן? אתה קרח? הדבר היחיד שאפשר לומר הוא שבריק המהירות תהיה יותר גבוהה לעמת תנאים רגילים ללא רוח כלל (בתנאי שבלון החמצן שתישא לא יכביד עליך..). לגבי 2. רוח נובעת מהפרשי לחצים כך שאם יש הפרש לחצים בחוץ בין האזור הסמוך לדלת הראשית ולזה הסמוך לחלון עם הווילון אז תנשוב רוח דרך החדר כאשר הדלת פתוחה ותגרום לווילון לנוע. אם בחוץ האויר שקט אז גם אם החדר פתוח אין סיבה למשב רוח דרך החדר (ואגב, הוא במילא לא אטום ממש גם כשהוא סגור).
 

mar zik

New member
לגבי 1, נסחפנו קצת.

תבחר לעצמך מודל שבו תדע את כל הנתונים הדרושים בתנאי סביבה רגילים, ואז תניח שאותו מודל רץ גם בתנאי ריק. ההנחה שלי כמו שלך, היא שמהירות ריצתו תגדל בגלל חוסר התנגדות האוויר והרוח (נניח רוח פנים בעוצמה 1 - כזו שגורמת רק לרשרוש קל בעלים). לכן השאלה היא עד כמה התנגדות האוויר והרוח מורידות את המהירות הפוטנציאל שהרץ שלנו יכול להגיע אליה בתנאי ריק. 2. נשמע טוב, רק בעיה אחת קטנה. שמתי לב שגם בתנאים אופטימיליים כשהרוח בחוץ לא מורגשת, התופעה עדיין חוזרת על עצמה. לא זוכר אם הוילון מתרומם לאותו גובה כמו כשיש רוח בעוצמה מורגשת בחוץ, אבל הוא כן יוצא משלוותו.
 

Weibull

New member
לגבי 1 תבחר אתה לעצמך מודל אם זה מענין אותך

ולגבי 2 - כמידת הרוח בחוץ כן מידת יציאת הווילון משלוותו
 

mass

New member
את שאלה 1

כדאי שתפנה למהנדסים, הם עוסקים בתורת הקירובים. אם אתה רוצה לדעת בערך, אני הייתי משווה מהירות של חללית בחלל אל מול מטוס קונקורד. לשאלה 2. תחשוב שמגיע משב רוח אל עבר הבניין (או על קבוצת אטומים לצורך העניין). הלחץ אמור להשאר שווה בגובה מסוים, ולכן כשהם מגיעים לבניין, חלק מהאטומים עוברים דרך החדרים, וחלק עוברים בדרך אחרת - אורך הדרכים שונה. מכיוון שהלחץ זהה - כל חלק באוויר נע במהירות שונה בהתאם לדרך בה הוא "בחר". זה בדיוק חוק העילוי של ברנולי.
 
למעלה