תרגיל - אפיון - 3

goshdarnit

New member
תרגיל - אפיון - 3

והיום, אפיון דרך דיאלוג. דיאלוג בנוי מניגודים. תכונת אופי X של אדם א' מוציאה תכונת אופי Y אצל אדם ב', שמגבירה את ה-X אצל אדם א', וחוזר חלילה. דיאלוג בנוי מניגודים, מדינמיקה בין אנשים, ולא ממידע שהסופר צריך להעביר. אם, במקרה, המידע עובר תוך כדי הדינמיקה הזאת, מה טוב. הנה התרגיל. סיפור - או חלק מסיפור - המורכב רובו מדיאלוגים (אפשר גם לתאר מה קורה, זה בסדר) בין דמויות, כאשר הדינמיקה בין הדמויות היא זאת שחושפת את האופי שלהן. רק דרך הדינמיקה בין הדמויות אנחנו מקבלים אינפורמציה אקספוזיציונית (אם בכלל), ורק דרך הדינמיקה בין הדמויות העלילה מתקדמת. האפשרויות אינסופיות. כל בן אדם יעשה את זה אחרת. אבל מהותו של התרגיל (אני מזכיר) היא שכולנו מתמקדים באותו דבר טכני וכך כל כותב ירוויח גם מביקורת שקיבל חברו.
 

ננסק

New member
(היידה דיאלוג) - חסר שם

"אהלן שי." "הי אורי." "מה קורה?" "הממ." "זה 'הממ' שמח או 'הממ' עצוב?" "אפאתי." "אתה אפאתי או ה-'הממ' אפאתי?" "טוב, עכשיו זה כבר דווקא." "אני עושה דווקא או שה-'הממ' הוא דווקא?" "אורי!" "בסדר, בסדר, אני אפסיק. איזה ניג'ס." "אתה-!... עזוב. אין לי כוח." "אפאתי, הא." "כן, וואט-אבר." שקט. תקתוק אצבעות על השולחן. "אז, שי... רוצה ללכת לראות את המטריקס החדש?" "נורא מצחיק." "אני יכול לקחת אותך בתוך ה-Ipod שלי." "ממש, ממש מצחיק. על גבול ההיסטרי. תראה איך אני מתגלגל מצחוק." "לא, התכוונתי שזאת היתה צריכה להיות התשובה שלך." "וואט-אבר." שקט. "אז, תגיד, מה עם המצב רוח הזה?" "חברה שלי נפרדה ממני." "וואו. חשבתי שעד עכשיו היה גרוע, אבל זה שיא חדש." "כן." "כלומר, עכשיו בטח תתחיל ממש להתבכיין, הרבה מעבר לרטינות הקבועות-" "אורי, די." "כל פעם שאתה בא לכאן אתה דכאוני יותר ויותר. תשמע, החיים יפים, מלאים ב-" "ביטים של מידע? בחייך אורי, מה אתה יודע על החיים?" "מודה, לא רואים מכאן הרבה, אבל אתה לא חושב שזה אירוני שדווקא אני, שממוסמר למקומי בכורח חוסר ניידותו של ההארד-דיסק, רואה את האופק והתקווה, ואילו אתה תמיד-" "אני רואה לאן המשפט הזה מתקדם, ומזהיר אותך שלא לסיים אותו." "סיוטו של כל תכנתן אני, הא? AI with attitude." "אוטוטו תהיה AI without power suppley." "אניאהיהבשקט!אניאהיהילדטוב!" "מוזיקה לאוזני." שקט. "אז אתה לא רוצה לקחת אותי למטריקס, הא?" "לא צריך לתת לך רעיונות, שי."
 

goshdarnit

New member
אוקיי.

קודם כל, הדיאלוג זורם, וזה דבר חשוב, ולא כולם יכולים. אבל. האם אתה באמת אפיינת את שתי הדמויות שלך באמצעות הדינמיקה שביניהן? האם יצרת דינמיקה ביניהם שמבוססת על האופי המנוגד? הנה האפיון שאני מצאתי שתאם את מה שנתבקש בתרגיל. כתבת: "כלומר, עכשיו בטח תתחיל ממש להתבכיין, הרבה מעבר לרטינות הקבועות-" "אורי, די." "כל פעם שאתה בא לכאן אתה דכאוני יותר ויותר." רק שכאן אתה *סיפרת* לנו איך הניגודים מפעילים זה את זה במקום להראות לנו. פשוט מסרת לנו אינפורמציה. המטרה היא שנקבל את האינפורמציה בלי שתספר. רצית להראות שהרטינות של אחד גורמות לשני להיות יותר אקטיבי, ושהאקטיביות של השני גורמת לראשון להיות יותר פסיבי? יכולת לבנות את זה. אלמנט ראשון הוא להראות שהציפייה של דמות א' מדמות ב' היא לא מה שהיא קיבלה, והשינוי הזה גורם לה להתנהג באופן שקודם לא היתה מתנהגת. להראות שהתגובה הזאת היא זאת שגורמת לחמיצות הגדולה יותר אצל ההוא, וכן הלאה. תראה, אל תספר. אני חוזר. כרגע, המטרה היא ליצור את האפיון במוח של הקורא באמצעות הניגוד באופי של הדמויות. שים אדם לחוץ לסדר ליד אדם מפוזר, וההצד המפוזר של השני יוציא את האופי של הראשון. זאת דוגמה גסה, אפשר לשחק על זה, כמובן, גם בדקויות. בנוסף לכך, דיאלוגים מסוג: "סיוטו של כל תכנתן אני, הא? AI with attitude." "אוטוטו תהיה AI without power suppley." - דיאלוגים כאלה מראים יותר שהם בדעה אחת, שהם דומים, מאשר שהם שונים. אני מקווה שהביקורת שלי ברורה, ואני מזכיר שאנחנו לא בודקים פה את יכולת הכתיבה של אף אחד, אנחנו לא מסתכלים על יצירת מופת שהוכנהמ ראש. אנחנו בודקים טכניקה וזהו. לקחת צעד ראשון, ננסק. קח את הצעד הבא. נסה שוב, אפילו עם אותן דמויות, ו*תראה* לנו את הדמויות באמצעות ההתנהגות שלהם, ולא באמצעות אינפורמציה.
 

ננסק

New member
מסכים

האמת היא שממש הרגשתי את הקטעים עליהם אתה מדבר, של מסירת אינפורמציה לקורא, אבל חשתי שאם אעביר זאת באמצעות שינויי התנהגות של דמויות אף אחד לא ישים לב ושלא יהיה שום פיתוח דמות אלא סתם דיאלוג בנאלי. אולי אני אנסה גרסה נוספת, הפעם עם כל השינויים שחשבתי לעשות, ונראה אם שמים לב או לא. לא הבנתי את ההתייחסות שלך לגבי דמויות אקטיביות ופאסיביות. פרט והסבר, בבקשה, כי זה לא מה שהיה לי בראש, ואתה בטח משתמש באיזו מינוח "טכני" שכדאי לי ללמוד. הסלנג המשותף, שמעיד שהם בראש אחד, זה חלק מהרעיון שלי לגבי הדמויות. כן, הם דומים, בהחלט. כנראה לא העברתי את זה באופן רציף... ואת "הצעד הראשון" לקחתי כבר לפני שנים. אני מודה לך על המאמץ שאתה מוכן להשקיע במסגרת הפרוייקט שלך, אבל אנא, תן לי כבוד בסיסי. אני כותב כבר הרבה מאוד זמן, לכמה מקומות מכובדים. אומנם הכתיבה היא בסגנון מאוד ספציפי, שהייתי רוצה להתפתח ממנו, אבל אף אחד עוד לא התלונן עליו.
 

goshdarnit

New member
כמה דברים

כתבת: האמת היא שממש הרגשתי את הקטעים עליהם אתה מדבר, של מסירת אינפורמציה לקורא, אבל חשתי שאם אעביר זאת באמצעות שינויי התנהגות של דמויות אף אחד לא ישים לב ושלא יהיה שום פיתוח דמות אלא סתם דיאלוג בנאלי. -אם אתה הרגשת שמשהו לא בסדר, אחרים ירגישו. תמיד. תמיד. תמיד. אם אתה יודע שחיפפת, אחרים ידעו שחיפפת. תמיד. תמיד. תמיד. אתה באמת רוצה לכתוב לקהל של אנשים לא רגיש מספיק או לא אינטיליגנטי מספיק שלא ירגיש בדברים שאתה יודע שהם שם ושהם לא בסדר? ברור שלא. אני לא בטוח למה התכוונת בסוף המשפט האחרון, אבל רק ליתר ביטחון אחזור על משהו שאמרתי למטה. אי אפשר לשים בשום יצירה משהו שהוא 'סתם', כי אז כל עורך חכם יוציא לך את זה. אי אפשר להכניס 'דיאלוג בנאלי' (או כל דבר בנאלי אחר) מאותה סיבה. וכמעט בלי יוצא מהכלל אותו הדבר ייעשה לסצנה שאין בה פיתוח דמות. בעניין האקטיבי והפסיבי לא התכוונתי למינוחים טכניים, פשוט פירשתי את מצב הרטינה של אחת הדמויות כמצב פסיבי (כי הוא רוצה להשאר ולרטון), ואת השני שדרבן אותו לצאת ולעשות וללכת ולעשות כאקטיבי. והנחתי גם שהכוונה שלך, במסגרת התרגיל, היתה לשחק על ההבדל הזה בין שתי הדמויות. אם טעיתי, טעיתי. אבל זאת היתה כוונתי. העניין שהם דומים עבר מצויין. ההערה שלי לגבי זה היתה שהתרגיל היה לגבי אפיון דמויות באמצעות ניגודים. כמובן שאפשר לקחת שתי דמויות בעלות אותו 'ראש' ובכל זאת לשחק על הניגודים הקטנים שלהם. ובעניין הכבוד הבסיסי. אכן, הניסוח שלי היה, כמו שאומרים פוליטיקאים, מצער, ואם לא הייתי לוחץ כל כך מהר על ה'שלח', הייתי מוחק אותו. הכוונה היתה לגבי ההשתתפות בתרגיל ולא לגבי הכתיבה, כי בהחלט ברור שזה לא הדבר הראשון שאתה כותב. בכל מקרה, אני חוזר בי מהמשפט ההוא.
 
רציתי להבין אם

הבנתי נכון את "הערתך". הוא כתב משפט כמו "כלומר, עכשיו בטח תתחיל ממש להתבכיין, הרבה מעבר לרטינות הקבועות-" "אורי, די." זה נקרא שהוא בעצם סיפר לנו משהו על ההוא - כלומר, איזה משפט היית מכניס במקום המשפט הזה? מקוה שאתה מבין את השאלה, אני פשוט רוצה ללמוד מהערה זו משהו. תודה
 

goshdarnit

New member
לא הייתי מחליף את השורה הזאת

בשורה אחרת. הייתי מוחק את השורה ומשנה את הדיאלוג כך שהוא ישקף את ההתנהגות. הייתי משנה, כדי שהקורא יבין את זה מלבד, בלי שאני אצטרך לספר לו אינפורמטיבית.
 

מיה אחת

New member
טוב!

רק הערה אחת או שתיים (או שלוש. מינימליות כאלה. בקושי תרגיש). -קודם כל, הערה טכנית. התקשיתי לעקוב אחרי הדיאלוג, מהטעם הפשוט שלא תמיד ידעתי מי אומר מה למי. ברור שדמות אחת רוטנת והשניה מנסה לעודד אותה (לא בלי קשר לרצון למצוא שותף לצפיה ב"מאטריקס"), אבל היה קשה מאוד לחבר את הדמויות לשמות, את ההתחלה לאמצע ואת האמצע לסוף (האם הדמות שאומרת X בהתחלה היא הדמות שטוענת Y באמצע וZ בסוף הדיאלוג?). נכון שלא אחרי כל שורה צריך לדחוף "אמר אורי" או "אמר שי", אבל תזכורת בדבר שמו וזהותו של הדובר מומלץ להכניס מדי שלוש-ארבע שורות. תזכורת, אגב, שלא חייבת לבוא בצורת "אמר X", אלא גם בצורות מתוחכמות יותר נוסח: '"אפאתי", השיב שי ביובש, פניו לובשים ארשת עגמומית'. או: 'פניו של שי לבשו ארשת עגמומית. "אפאתי".' -הדיאלוג מצליח היטב בהעברת מצב הרוח של כל דמות, אולם הוא נכשל בכל מה שנוגע להבדלת הדמויות זו מזו באמצעות השפה בה הן משתמשות. לא כשלון רבתי, מאידך. סביר מאוד להניח ששני אנשים שבאו מרקע דומה וחולקים הומור משותף, ידברו בצורה דומה. לא כולנו יכולים לנהל דיאלוג של: "מניינים כפרה?" "הכל נפלא יקירה. מה שלומך?" "אחלה, אחותי. אז מה את אומרת הולכים לרקוד?" "דווקא קיוויתי שהיום נצפה בסרטו החדש של..." -שלישית: "בכורח חוסר ניידותו", ביטוי מסורבל מעט. ברור לי שכאשר אדם שקוע בשיחה אין לו את הפריווילגיה של ניסוח דבריו בצורה בהירה וקולעת, אבל לסופר יש את האפשרות הזו, וכאשר אין סיבה שתמנע ממנו לתת לדמויות להתנסח בבהירות, חבל לתקוע אותן עם משפטים מסורבלים. דיאלוג טוב הוא דיאלוג נקי וברור. חוסר-בהירות, שפה קלוקלת או מליצית מדי, סלנג וגו', צריכים לשמש בתור כלים בעת כתיבת דיאלוג, אבל להישאר בחוץ כאשר הם אינם משרתים שום מטרה.
 

CelimeVolkana

New member
דראין וקרה (אין לי שם טוב יותר...)

"דראין, יברכו אותך האלים" צעקה קרה דרך חדר הפונדק ההומה ורצה אליו מחבקת אותו בחום, כאילו היה אח שאבד לה מיזמן. "קרה, סוף סוף!" הוא אמר. הם נותרו חבוקים מיספר דקות ואז התישבו ליד שולחן. "היתה אמור להיות פה ליפני שלושה ימים, הבאת את ניאל למקום מבטחים?" "יצאנו מהמחנה, חבל שנאלצת להשאר מאחור, ורכבנו כל הלילה. הגענו אל צומת דרכים, את זוכרת את צומת הדרכים בין הדרך לעיר הבירה ובין דרך שבע הפיתולים? זוכרת איך חנינו שם ואז פגשנו את הגמד הזה והשירה. והם חשבו שאת הגבירה שלהם. אני אומר לך, מעולם לא ראית פרצופים כל כך נדהמים כאשר הם ראו את פניך בבוקר, ואז כשהלכנו..." קרה קטעה אותו בחדות "דראין, הנסיכה" "או, כן. אז נעצרנו בצומת הזו. מסתבר שנשלחו חילים כדי להחזיר אותה לארמון חשבתי להלחם בהם, אך זה נראה כאילו יש שם גדוד שלם. אני לא מתפלא שהיא רצתה לברוח. אנשים נוראיים." "לא היתה אפילו צריך להעלות רעיון של הקזת דם, ועוד מולה. ניאל המסכנה. היא בטח היתה מבוהלת עד מוות." "מבוהלת עד מוות, זה ביטוי עדין. היא נבהלה כל כך כל פעם שעשיתה לה 'בו!'" הוא החל צוחק "לא יכולת להתחשב בה קצת יותר?" גערה בו קרה. "אני רק צחקתי. היא היתה כל כך רצינית, באמת חבל עליה. בסוף היא תהפוך להיות כמו אביה. עם הפנים הקפואים שלו. נהיה לי קר רק מלחשוב עליו זקן טורדני, אך מפחיד." "נסה להתרכז, הנסיכה!" "כן, כן. אז הלכנו עד עיר הבירה, שם הגענו למקום הזה שלך" "קוראים לזה מיקדש" "כמובן. ואחת המקודשות" "כוהנות" "כוהנות שאלה מי שלח אותי. מסתבר שהם ששכחו את שמך" דראין נראה משועשע, קרה כלל לא. "כיצד הם יכלו לשכוח את שמי. אחרי כל מה שעשיתי" "בכל מיקרה, ניאל נראתה כאילו היא עומדת לקרוס מלחץ, אז הצעתי שנחזור לארמון" "מה?!" "היא דווקא חשבה שזה היה משעשע" "יברכו אתכם הקדושים" מילמלה קרה. "מה זה כל הקדושים האלה שלך?" לפתע שאל דראין. "הם אלו שמגינים עליי כמובן" "אם כך החרב שלי קדושה?" קרה הביטה בזלזול לא מוסתר על חרבו של דראין "לא זכור לי שהיא הגנה עליי" "היה מיקרה" "באמת?" "טוב, היא יכלה להגן עלייך." "חשוב יותר, האם היא הגנה על ניאל?" "ניאל? אה! ניאל. לא היה צורך בה. לשם שינוי, הצלחתי להזכיר להם מי את." "לא לשם שינוי. אף פעם אין צורך בה." "לא כולם רצים מהר כמוך יקרתי" אמר דראין ולגם מכוס השיכר הצוננת, קרה צחקה. "במיוחד אלה עם החרבות, אז ליד האגם." היא ענתה. והם החלו מעלים זיכרונות על הרפתקאות העבר.
 

goshdarnit

New member
עוד אוקיי.

וולקאנה, עבדת, כתבת. תודה רבה, נוכל ללמוד מזה הרבה. זה מה שעומד לקרות. אני אצטט את השורות הראשונות, שורה-שורה, וארד לפירוט *מאוד* גדול. אני אשתמש בטקסט שלך כדי להבהיר כמה שיותר נקודות על דיאלוגים. אנא ממך, אל תבהלי ותקראי עד הסוף. השד לא כל כך נורא, וההצעות שלי לשיפור, אני מקווה, רק יועילו, והן לא מסובכות. "דראין, יברכו אותך האלים" צעקה קרה דרך חדר הפונדק ההומה ורצה אליו מחבקת אותו בחום, כאילו היה אח שאבד לה מיזמן. "קרה, סוף סוף!" -זה כמו להגיד 'שלום'. בסדר. "היית אמור להיות פה ליפני שלושה ימים, הבאת את ניאל למקום מבטחים?" -החצי הראשון של המשפט אומר לו משהו שהוא כבר יודע, ואז נשאלת השאלה למה לעזאזל להגיד לאדם משהו שהוא כבר יודע. למשל, אני אף פעם לא אגיד לך: 'וולקאנה, אתמול היה יום ההולדת שלך. האם נהנית?' אני אגיד: 'וולקאנה, נהנית מיום ההולדת שלך אתמול?' אחרת זה אקספוזיציוני. החלק השני של המשפט שציטטתי הוא שאלה לאינפורמציה, דבר שמוביל לדיאלוג של אינפורמציה. עדיף להימנע. למה הדמות הזאת צריכה לדעת? ואם היא צריכה לדעת, עד כמה היא צריכה לדעת? היא *ממש* צריכה לדעת? זה *מאוד* חשוב לה? כי אם כן, לא ראיתי את זה באופן שבו נוסח המשפט. אם נשפוט רק לפי איך שהמשפט מנוסח ייתכן גם שמדובר בדבר אגבי כמו 'הלכת למכולת?' או 'שמת את צחי בגנון?'. כמו כן, במשפט לא לקחת בחשבון שהוא מכיר את הצד השני. האם יש דרך מיוחדת לשאול אותה שאלות? אם הם מכירים היטב, הוא בוודאי יודע איך לשאול, וצורת השאלה תהיה ייחודית. הוא בוודאי יודע שאם ישאל בצורה א', יקבל תשובה בצורה ב', ואם ישאל בצורה ג' יקבל תשובה בצורה ד'. כל הספציפיות הזאת צריך ואפשר להכניס לכל משפט (לכל משפט!) של הדיאלוג. דיאלוג זה שתי דמויות אמיתיות מדברות. כל אחת שונה מהאחרת, מנסחת דברים אחרת, נמצאת ב'מקום רגשי' אחר, במידת לחץ משלה, יש לה את האופי שלה, ואת הציפייה שהאדם השני יגיב באופן מסויים. זה חייב להיות קיים בכל שורה ושורה. נמשיך. "יצאנו מהמחנה, חבל שנאלצת להשאר מאחור, ורכבנו כל הלילה. הגענו אל צומת דרכים, את זוכרת את צומת הדרכים בין הדרך לעיר הבירה ובין דרך שבע הפיתולים? זוכרת איך חנינו שם ואז פגשנו את הגמד הזה והשירה. והם חשבו שאת הגבירה שלהם. אני אומר לך, מעולם לא ראית פרצופים כל כך נדהמים כאשר הם ראו את פניך בבוקר, ואז כשהלכנו..." -אוקיי, זאת אינפורמציה ותו לא. מה ההבדל בין מחשב שיתן לי את המידע היבש (או עיתון) לבין הדמות. למה הדמות לא מנסחת דברים בצורה ייחודית לה? למה היא לא מספרת את הסיפור מנקודת המבט שלה? למה בכלל היא מספרת את הסיפור? אנשים לא עושים כלום אלא רק אם יש להם צורך מיוחד לעשות אותו. אני לא רואה בניסוח - וחייבים לקחת את זה בחשבון כשכותבים - את הסיבה לספר לצד השני. בנוסף, אף אחד לא 'סתם יספר' דברים בסיפור, כי ביצירת אמנות (בניגוד לחיים) זורקים את כל החלקים הלא רלבנטיים החוצה. ולכן, הדרך היחידה להכניס סיפור שכזה היא אם הדמות מוסרת את האינפורמציה כדי להשיג משהו (היא משקרת וזאת מניפולציה או שהיא מנסה להרגיע (אם הדמות השנייה מאוד לחוצה) או שהיא ממציאה כדי לרצות, וכן הלאה וכן הלאה). טוב, לא אמשיך לצטט שורה שורה, אבל אני מקווה שהנקודה ברורה. ליתר ביטחון אחזור עליה: זאת לא קטילה, את לא עשית דבר נורא ואיום. בכלל לא. אני מנסה להבהיר נקודה שכנראה לא חשבת עליה: כל בן אדם ינסח את המשפטים אחרת. בניסוח המשפטים יהיו כלולים: מצבו הנפשי, דרך הניסוח הרגילה שלו, ההכרות שלו עם האדם השני. הוא ינסח דברים באופן כזה כדי לסחוט משהו, להשיג משהו מהבן אדם השני. בתוך ניסוח דבריו תהיה גם הציפייה לתגובה מסוג מסויים (ציפיה שיכולה להתבדות). אין מסירת מידע יבש. אין שיחות סתם. אין מילה אחת שנאמרת סתם. לכל דמות נקודת מבט משלה, וגם זה חייב להתבטא בכל שורה שהיא אומרת. שום דמות לא נמצאת שם כדי לשאול את הדמות השנייה: 'נו, ומה קרה אז?' כדי שההיא רק תמשיך ותדבר. וולקנה, אם תהיי מוכנה, אני אשמח שתנסי שוב. לפני שאת ניגשת, תאפייני את הדמויות בראש שלך, תמצאי את ה*שונה* ביניהן, מה מבדיל ביניהן, מה הדינמיקה הייחודית להן. איזה תכונות כל אחת מוציאה מהשנייה. מה כל אחת רוצה מהשנייה בסיטואציה הקצרה הזאת, מה כל אחת חושבת להשיג (והתשובה לעולם לא תהיה 'כלום', כי אז אין לך סיבה לעשות סצנה). אנא ממך, נסי שוב. סביר שאני אתלהב מכל שיפור. אני מאוד מקווה שזה עוזר ולא פוגע. ודרך אגב, 'היתה' פירושו: 'כשהיא היתה צעירה, היא היתה יפה'. 'היית' פירושו: 'פעם היית נסיך, היום אתה צפרדע.' זה חשוב.
 

CelimeVolkana

New member
אני ניגשת לשכתב את זה

רק כמה הסברים: ה"יברכו אותך האלים" אמור לבא כמו הדגששיש לה קשר לדת. וה"היתה אמור להיות פה ליפני שלושה ימים" אמור היה לבא כמו מעיין נזיפה. (כאילו היא אומרת "היתה אמור להיות פה ליפני שלושה ימים, למה אתה כאן רק עכשיו?!") את שאר ההערות אני מקבלת. ובאמת תודה שהשקעת והגבת בצורה מפורטת.
 

goshdarnit

New member
מצויין.

את הקשר לדת הבנתי. "היית אמור להיות פה לפני 3 ימים" יכול להאמר כנזיפה, בהחלט. אבל בקריאה זה לא עובר, אלא אם תוסיפי את תנוחות הגוף הנוזפות, או שתגידי את זה קצת אחרת, כמו שאמרת: "היתה אמור להיות פה ליפני שלושה ימים, למה אתה כאן רק עכשיו?!" או "מה לקח לך כל כך הרבה זמן? שלושה ימים חיכיתי לך!" או משהו כזה. בכל מקרה רואים את הנזיפה. ונזיפה זה טוב, טוב שיש נזיפה. אחלה. תכתבי.
 

CelimeVolkana

New member
שכתוב.

אני מקווה שהשיחה יצאה יותר זורמת וטיבעית הפעם. "דראין!" צעקה קרה דרך חדר ההסבה, רצה אליו וחיבקה אותו בחום. "קרה, סוף סוף" אמר דראין וחיבק אותה בחום. הם התישבו ליד אחד השולחנות, קרה החלה מדברת בעודה מזמינה להם משקאות. "יברכו אותך האלים, כל כך דאגתי. למה אתה אף פעם לא בא במועד שקבענו?!" "איחרתי ביומים" הוא ניסה להתגונן. "שלושה ימים" "בשלושה ימים. זה לא כל כך הרבה." "העיקר שאתה בריא ושלם. הכל עבר בסדר?" "למרות שניאל התלוננה רב הדרך, לא היו היתקליות מיוחדות" "מיוחדות?" "אה, היה עיניין אחד עם איזו פלוגה מטעם האבא המשוגע שלה" "עיניין?" "זוכרת את הצומת בין הדרך לעיר הבירה ושביל שבע הפיתולים? את בטח זוכרת, כשביקרנו שם ליפני שנתיים, נעצר שם הגמד הזה..." "דראין, התמקד, הנסיכה" "או, כן. הנסיכה. אז נאלצנו לקחת עיקוף קטן דרך והגענו לעיר באיחור של יומים מהמתוכנן." "זה מסביר למה לא מצאתי אותך בעיר." "מה עשית שם?" "הקדמתי, חשבתי לטפוס אתכם מוקדם" "איך לכל הרוחות הקדמת? חשבתי שאני אאלץ לחקות לך" "אתה לא תאמין כמה הצבא איטי, איבדתי אותו כבר ליד ההרים, ביום השלישי" "אתה רצה מהר!" "או לרוץ או להרוג" "אני הייתי בוחר בלהרוג" "אני אגיע לזיקנה". דראין ציחקק, "שוחרת שלום חסרת תקנה." "בכל מיקרה, עדיין חסר לך יום, מה עיכב אותך?" "הגענו למקום הזה שלך" "מיקדש" "כן, והקדושה" "כוהנת" "הכוהנת לא זיהתה את השם שלך." "מה? אחרי כל התרומה שלי?" קרה זעמה. "קורה, אל תדאגי. הם נתנו לניאל לישון באחד החדרים. וביליתי את הערב בלהסביר מי את." "את כל הערב?" תסכול קל בצבץ בקולה. "אני לא חושב שיש ל, איך אמרת?" "כוהנת" "לכוהנת הזו זכרון טוב" "נו טוב העיקר שהיא הבינה." היא נשמע מפויסת יותר. "לא כמו בפעם ההיא, ליד האגם." "איזה פרצוף המום היה לה" דראין עיווה את קולו, לקול זקן ודקיק "את? עובדת את האלה?". קרה פרצה בצחוק. "לא הייתי מאמינה בכך" החלה קרה אומרת, אך דראין מיהר השלים אותה. "גם היא עצמה היתה שולחת לי סימן". "ניאל תסדר שם טוב" דראין החל צוחק גם כן. "יותר טוב מהזקנה הבלה ההיא" "או מהדבר הזה ביער" "כן, היצור ההוא, מה הוא היה?" "אני אפילו לא בטוחה" אמרה קרה, מנסה להרגיע את הצחוק שאחז בה. והם החלו מעלים זיכרונות מהעבר.
 

goshdarnit

New member
אחלה!

דיאלוג זורם בכיף. השאלות נשאלות מתוך צורך, מתוך פעולה, והתשובות ניתנות כנ"ל. זה הפך לדיאלוג של בני אדם ולא של דמויות ספרותיות. כל הכבוד. נשאלת השאלה, וולקאנה, האם את מוכנה להתקדם איתי עוד שלב? יישמת את הדברים עליהם דיברתי. הנה השלב הבא. לדמויות יש דבר שנקרא 'רצון'. לכל דמות יש את ה'רצון' שלה בכל סצנה. רצון זה אג'נדה, זה הדבר אותו אני מנסה להשיג בכל רגע נתון. לכל דמות בכל סיפור בכל רגע (בכל רגע בו אנחנו רואים אותה) יש רצון. למה? משום שבסיפור יש עלילה, משהו שדוחף דברים קדימה. דמויות ללא רצון (למשל ששוכבות בבית במיטה ומביטות בתקרה) עוצרות את העלילה ולכן דינן להמחק. משהו קרה לכל אחת מהדמויות לפני, והן מגיעות לסצנה הזאת כשיש להן אג'נדה מאוד ברורה (אם כי לפעמים תפקידך גם להסוות אותה). למה אני מזכיר את זה כאן? הדיאלוג שכתבת שוטף וקריא, אבל הוא לא חלק משום סיפור והוא לא יכול להיות חלק מסיפור. אף אחת מהדמויות לא 'בדרך' למשהו, לא משתמשות בדמות השנייה כדי להשיג משהו, או שהדמות השנייה לא מונעת מהם להשיג את אותו המשהו.) תספרי לעצמך בראש מה קרה לפני ומה יקרה אחרי. מאיפה כל דמות מגיעה ולאן היא הולכת? ברגע שמשהו לא יעמוד בדרכה, היא לא תמשיך לדבר, היא תלך. אלא אם כן, כמובן, היא מנסה להשיג משהו מהדמות השנייה. ומכאן נובע הדיאלוג. זה כבר שלב הרבה יותר מתקדם מהשלב הקודם, והוא בנוי *על* השלבים הקודמים שיישמת. (אגב - בהחלט תתכן, למשל, דמות שכל מה שהיא רוצה זה לשבת ולשתות בירה, רק שאנשים לא נותנים לה. אז היא לא רוצה להשתתף בעלילה, פשוט כופים עליה. אבל בכל זאת יש לה רצון.) (עוד אגב, לתאורטיקנים מביניכם: אפשר, פילוסופית, גם להסתכל על הסיפור כולו ולהגיד שיש לכל דמות רצון-על בכל הסיפור (להפטר מהטבעת (גנדלף בשר הטבעות), לשרוד (מוא'אדיב בחולית או ארתור דנט במדרך הטרמפיסט), וכו') שמתבטא ברצונות קטנים בכל סצנה. אבל זה פחות חשוב לתרגיל.) דבר אחרון - ייתכן, אם תנסי לבנות את הסצנה הזאת שוב תוך כדי יצירת רצונות ברורים של שתי הדמויות, שתגלי שאת צריכה להוסיף עוד איזה אפיון קל לדמות אחת או לשתיהן שקודם נראה לא נחוץ. לא לחשוש. תוסיפי. כל הדברים האלה מכוונים, כמובן, לכולם, ולא רק לוולקאנה. אם בא לך, וולקאנה, לנסות ליישם גם את זה בדיאלוג, אני מאוד אשמח. :)
 

CelimeVolkana

New member
תודה על ההתיחסות!

עכשיו כשאני חושבת איך לעצב את זה, עולה לי בעיה. רב הטקסט סובב שתי הדמויות, אבל עיקרו דיאלוג. אם אני רוצה לתת לזה באמת "נפח", כנראה יהיה חיכוך מסוים בניהן. אבל יהיה מאוד קשה להסביר את זה, כי הקטע "נילקח" באמצע הסיפור, יש לדמויות עבר שהקורא אמור לדעת עליו. לכתוב לזה מעיין הקדמה, או הסברים בטקסט עצמו? או פשוט לצאת מנקודת הנחה שהקורא יודע?
 

goshdarnit

New member
אה, זאת בדיוק הנקודה.

האלמנטים האלה שהזכרתי נותנים נפח לדמויות. (ואין דבר כזה דיאלוג, יש רק 'יחסים', שמוצאים ביטוי בדיאלוג). וכן, בהחלט, נוצר חיכוך ביניהם - והנה חזרנו למהות התרגיל. בקשר לשאלה שלך. אני לא משוכנע שהבנתי מה את שואלת, אבל אני אצא מתוך נקודת הנחה שאמרת: אני מתכוונת לשכתב כפי שהצעת, הבעיה היא שבשביל זה אני צריכה לתת יותר רקע על הדמויות, כדי שתבינו מה הן רוצות. דעתי היא, שגם אם חסרה לנו אינפורמציה, אבל הרצונות של הדמויות ברורים לך, הם יהיו ברורים לנו אפילו אם לא ייאמרו במפורש. את יכולה לתת לנו פיסקה שמתארת את אירועים הפרקים הקודמים או מה האינטרס של כל דמות, אבל אני מציע את הדבר הבא: תכתבי את הפיסקה ואז תשכתבי את הסצנה מתוך הנחה שאנחנו נקרא את הפיסקה קודם. אחר כך תפרסמי את הדיאלוג המשוכתב בלי הפיסקה. אם נעשה צרות ונגיד שאנחנו לא מבינים, תפרסמי את הפסקה ואז נגיב על הדיאלוג. אבל אני מנחש שאנחנו לא נצטרך אותה, ושאת תראי כמה הרבה אינפורמציה עוברת מעצם קיום ה'רצון' של הדמויות, מבלי שהסופרת בכלל נסתה לתת אינפורמציה.
 

CelimeVolkana

New member
הוספתי עלילה

אבל הסתבכתי עם לשם ממש מניעים בטקסט. אני מקווה שזה מובן מספיק. "דראין!" צעקה קרה דרך חדר ההסבה, רצה אליו וחיבקה אותו בחום. "קרה, סוף סוף" אמר דראין. הם התישבו ליד אחד השולחנות, קרה החלה מדברת בעודה מזמינה להם משקאות. "יברכו אותך האלים, כל כך דאגתי, למה אתה אף פעם לא בא במועד שקבענו?" "איחרתי ביומים" "שלושה ימים" "בשלושה ימים. זה לא כל כך הרבה." "העיקר שאתה בריא ושלם. הכל עבר בסדר?" "למרות שניאל התלוננה רב הדרך, לא היו היתקליות מיוחדות" "מיוחדות?" "אה, היה עיניין אחד עם איזו פלוגה מטעם האבא המשוגע שלה" "עיניין?" "זוכרת את הצומת בין הדרך לעיר הבירה ושביל שבע הפיתולים? את בטח זוכרת, כשביקרנו שם ליפני שנתיים, נעצר שם הגמד הזה..." "דראין, התמקד, הנסיכה" "או, כן. הנסיכה. אז נאלצנו לקחת עיקוף קטן דרך והגענו לעיר באיחור של יומים מהמתוכנן." "זה מסביר למה לא מצאתי אותך בעיר." "למה את אף פעם לא במקום שאת אמורה להיות בו?" "הקדמתי, חשבתי לטפוס אתכם שם" "איך לכל הרוחות הקדמת? חשבתי שאני אאלץ לחקות לך" "אתה לא תאמין כמה הצבא איטי, איבדתי אותו כבר ליד ההרים, ביום השלישי" "אתה רצה מהר!" "או לרוץ או להרוג" "אני הייתי בוחר בלהרוג" "אני אגיע לזיקנה". דראין ציחקק, "שוחרת שלום חסרת תקנה." אך פניו לא נראו משועשעות כל כך. "דראין? הכל בסדר?" קרה שאלה. היא הכירה אותו כבר שלוש שנים, היא ידעה לפרש את מבע העינים הזה. "כן הכל בסדר" אמר דראין וניער מעט את ראשו, מנסה להיפטר ממחשבה רעה. "אתה לא צריך לחשוב על זיקנה, יש עוד זמן" "באמת?" הוא שאל. שתיקה ריחפה באוויר כמה שניות. לבסוף קרה חיככה בגרונה ואמרה. "בכל מיקרה, עדיין חסר לך יום, מה עיכב אותך?" "הגענו למקום הזה שלך" "מיקדש" "כן, והקדושה" "כוהנת" "הכוהנת לא זיהתה את השם שלך." "מה? אחרי כל התרומה שלי?" קרה זעמה. "קורה, אל תדאגי. הם נתנו לניאל לישון באחד החדרים. וביליתי את הערב בלהסביר מי את." "את כל הערב?" תסכול קל בצבץ בקולה. "אני לא חושב שיש ל, איך אמרת?" "כוהנת" "לכוהנת הזו זכרון טוב" "נו טוב העיקר שהיא הבינה." היא נשמע מפויסת יותר. "אחרי שהיא נזכרה, היא דיברה רק טובות" חיוך קליל התפשט על שפתיה של קרה "טוב, זה מסיים את החלק הראשון בסיפור, מה היא מסרה?" "משהו בקשר לרצון של האלה שלך." "מה בדיוק?" קרה רכנה לכיוונו בסקרנות. "את יודעת, הדברים הרגילים" דראין אמר קולו צונן. פניה של קרה הביעו תמיהה. "נו, ללכת לעוד איזה מקדש, לבקר כוהנת. למסור לה משהו על סוף העולם.", דראין נחר בבוז, "כמה פעמים כבר הינו אמורים למות?" "אתה יכול להוסיף עוד פעם לספירה שלך" היא אמרה לו בנבזיות. "ואני יכולה לזכור לך עוד פעם אחת." "איך אני יכול לשכוח? זו הסיבה שאני כאן. וחצי מת" "אתה נראה לי בריא ושלם. ואם אתה מעדיף להיות מת באופן מלא, ניתנה לך ההזדמנות" "החופש לבחור הוא חצי מהחיים" "אתה ויתרת עליו, תמורת החצי השני, הלב הפועם. אין לך מה להאשים אותי" "יש לי בכלל את מי להאשים?" קרה שתקה לשתי שניות שוקלת להמשיך במריבה. "אבל למה להאשים?" היא אמרה לבסוף בקול סלחני "אתה יודע שאנחנו זקוקים נואשות לעזרה שלך. ואחרי שתסיים את תפקידך תוכל לעזוב" "אני מצטער שגררתי אותך למריבה הזו, שוב" דראין אמר מביט מטה "אך הביני אותי, אני עיף" קרה לכחה את ידו בידה. "אולי כדאי שתדבר? שלוש שנים הן הרבה זמן לשתוק" "לדבר על מה?" "מה שמציק לך. שלוש שנים, דראין, וחומת קרח מפרידה בננו." "את יצרת את חומת הקרח, את תמסי אותה" הוא אומר שולח ברמיזה את ידו אל ירכה. "דראין!" היא נזפה בו. הוא חייך. "אולי לא תתחמק מהנושא?" "אני אומר לך, שאין לי מה לספר." חיוכו נמחק והוא משך את ידו מאחיזתה. "את השלדים בארון שלי כבר הוצאתי. מה עם הארון שלך?" "איך הגענו אליי?" "מה זה משנה? קרה, אנחנו תמיד מקיפים את כל היער של פֵאָה. וכשהחברה הזו איתך, אנחנו לא נכנסים לערים בכלל." "זה העניינים שלי" הגיעה תורה של קרה להיות צוננת. אך כועסת במקצת "ואני מסתדרת איתם די טוב, תודה רבה." "לא את לא" הוא אמר בבטחון, משיר מבט לעיניה. "מה אתה יודע?" היא אמרה כמעט בלחישה והביטה במבוכה על השולחן. "אני אדע יותר אם תספרי לי" "אין מה לספר" שוב נשתררה שתיקה. "אז לאן אנחנו הולכים?" קרה שאלה, בתקווה שהם לא יחזרו לנושא הקודם. "הולכים? עכשיו?" דראין שאל, הוא נשמע כמעט ילדותי. "אלה מתי, אנחנו בני תמותה אתה יודע" היא חיכה אליו בנעימות. "חשבתי שלא צריך לחשוב על זיקנה, חשבתי שיש עוד זמן" "אוף" עצבני נפלט מפיה. "מה לזה ולזיקנה? מצידי תחייה עוד מאה שנים טובות." "אני רק מקווה שלא ינסו להרוג אותי בשבוע הקרוב, מה שקרוב לוודאי יקרה." "זה רק ביקור במיקדש" "את גורמת לזה להישמע כל כך פשוט. מדוע המיקדשים ממוקמים במקומות המסוכנים ביותר? זו דרך להרוג את המאמינים?!" "לאן אנחנו הולכים?" היא סיננה בין שיניה. "לסיפט, ספטן, משהו כזה." "סיפט וספטן הן שתי ערים שונות לגמרי! כמה טיפש אפשר להיות?" היא צעקה בכעס ובקול רם יותר ממה שהתכוונה. "למה שפשוט לא תיקראי את הזיכרון שלי בעזרת תורת המכשפות שלך, כמו שאת נוהגת לעשות?" דראין ירה לכיוונה. "זו הדרך היחידה להוציא משהו מהפיסה המנוונת בראש שלך" "אם כך תתחילי לדוג" הוא אמר כמעט בצעקה קם ויצא במהירות מהדלת אל הרחוב. האוויר היה קריר, הוא החל לשוטט בסימטאות, בלי ממש לשם לב לאן הוא הלך. כל מה שיחל לחשוב עליו היה כמה הוא שונא לריב עם קרה, כמה הוא שונא את הדת של קרה, וכמה הוא מחקה ליום שהוא יוכל לחזור לחייו הרגילים.
 

goshdarnit

New member
את לומדת מהר.

כל מה שבא אחרי מה שהדמויות קוראות ה'חלק הראשון' הוא בול, אבל בול, מה שהתכוונתי. לא רק שלדמויות יש רצונות/מניעים אותן הן מנסות לדחוף, המניעים מוסווים בהתחלה כדי שנראה שיש מניע אבל לא נדע מה הוא. מצויין. ההתחלה עד הקטע הזה היא עדיין אקספוזיציונית: בן אדם מספר, ובן אדם אחר שואל שאלות שעוזרות, בסגנון: 'ומה קרה אז?' אבל זה לא משנה, באמת שלא. את הבנת את הקטע. את צריכה לשים את הסצנה הזאת בצד עכשיו להרבה זמן ומכאן והלאה ליישם את העקרונות האלה על כל דבר שאת כותבת, בכל סיפור קצר ובכל קטע מתוך סיפור גדול. תראי איך הכתיבה תקפוץ. היי איתנו בשבוע הבא.
 
שאלה - מה ההבדל בין הדיאלוג

שהיא כתבה לסיפור שאחרי? אני רואה את זה כאותו הדבר תוכל להסביר לי?<
 
למעלה