תחבורה ציבורית בחינם לבני 75 ומעלה

arseny92

Well-known member
מנהל
כן.

אתה מטעין ₪30 ומשקרים לך שהיתרה היא ₪36. זה שקר רב קו.

אתה משלם "₪6.5" על נסיעה עירונית אבל בעצם זה רק ₪5.41 - זה כי המחיר נקוב בשקר רב קו.

שיטת ניפוח היתרות במקום יצירת מערכת מחירים בשקלים כולל בפרופילי ההנחה היא שיטה של שימוש במטבע מקביל שיקרי.

בעבר היינו דנים בפורום במושג "שקל רב קו", אבל הגיע הזמן לקרוא לילד בשמו :

שקר רב קו !
הטעינה היא 37.5, לא 36.
והנסיעה העירונית ב-6 ערך צבור פרופיל רגיל עולה למעשה ₪4.80 והמקביל של 6.5 ערך צבור זה ₪5.20
 

arseny92

Well-known member
מנהל
חשבתי שהניפוח ברגיל הוא ב 20%, לא 25%.
ההנחה היא 20% שווה ערך לניפוח טעינה ב-25%. טעינה של ₪30 זה 37.5 ערך צבור ונסיעה של 6 ערך צבור זה ₪4.80
הנחה של 33% לזכאים וסטודנטים שווה ערך לניפוח טעינה ב-50%. טעינה של ₪30 זה 45 ערך צבור ונסיעה של 6 ערך צבור זה ₪4.02
הנחה של 50% לנוער, אזרח ותיק וסטודנט מורחב שווה ערך לניפוח טעינה ב-100%. טעינה של ₪30 זה 60 ערך צבור ונסיעה של 6 ערך צבור זה ₪3

בנוסף באפליקציות המחירים מנוקבים בשקלים חדשים כבר מלחתכילה. נסיעה לרגיל עולה ₪6 וההנחות לפרופילים בעת תשלום (₪4.02 ו-₪3) ולא בטעינה.

אם מבטלים את הנחת הפרופיל רגיל ואנונימי בערך צבור רב-קו והופכים את היתרה לשקלים 1:1 והתעריף לנסיעה בודדת עירונית יהיה ₪5.5, זו לא הוזלה אלא התייקרות ב-₪0.7 על חשבון אלו מהנוסעים אשר שכחו שההנחה כבר ניתנה וחושבים שהיתרה הנוכחית היא שקלים (שימוש בסמל השקל ברוב הממשקים רק מוסיף לבלבול). ההוזלה רק למשתמשי אפליקציות אשר כיום משלמים ₪6 ולא ₪4.8
 
2 שאלות בעיקבות רפורמת התעריפים
1. האם יהיה ניתן להגדיר את טווח 40 הקילומטר של הפריפריה ב99 שח, או שזה יהיה טבעות קבועות מראש כמו היום, ואם כן אז איך זה יתאפשר?
2. מה יקרה לערך צבור שנתטעין ליפני שהרפורמה תכנס לתוקף?
 

דיברגנט חדש

Well-known member
2 שאלות בעיקבות רפורמת התעריפים
1. האם יהיה ניתן להגדיר את טווח 40 הקילומטר של הפריפריה ב99 שח, או שזה יהיה טבעות קבועות מראש כמו היום, ואם כן אז איך זה יתאפשר?
2. מה יקרה לערך צבור שנתטעין ליפני שהרפורמה תכנס לתוקף?
הרפורמה בתחבורה הציבורית אושרה: מחירי הנסיעות יתעדכנו ב-1 באוגוסט
 

busrider

Member
אני חושב שהכיוון נכון מכמה סיבות :
1. מערכת יותר פשוטה וברורה ושוויונית . סיבוכים מרחיקים משתמשים .
2. יש שיגידו שההוזלה גדולה מדי , נראה לי שיש מעט מאוד אנשים שיהנו מההוזלה הגבוהה ביותר .
3. אם אני לא טועה, הסבסודיה על התח"צ מגיעה היום ל 70-80% כך שאם תעלה בעוד כמה אחוזים זה לא יהיה אסון.
4. דובר הרבה לאחרונה על מתן הקלות לאזרחים לנוכח גל ההתיקריות. נראה לי שזאת יכולה להיות ההקלה הכי מוצדקת ., בטח יותר רצויה מהורדת המס על הדלק . גם כי היא מכוונת יותר יחסית לאוכלסיות חלשות וגם כי היא מעודדת תחבורה ציבורית .
5.עידוד תחבורה ציבורית יעזור גם לאלה שמשיכים לנסוע ברכב פרטי .
 

topcat115

Member
מה זה הדבר הזה? לפי המחשבון שהם מפרסמים ב https://pti.org.il
לדוגמה, נסיעה בחיפה לפני הרפורמה עולה 6₪ נסיעה בודדת (4.8₪ ברב קו), 13₪ חופשי יומי, 208.5₪ חופשי חודשי.
אחרי הרפורמה: 5.5₪ נסיעה בודדת, 12.5₪ חופשי יומי, 225₪ חופשי חודשי.
זה אומר שתהיה עלייה רצינית במחיר.
 
מה זה הדבר הזה? לפי המחשבון שהם מפרסמים ב https://pti.org.il
לדוגמה, נסיעה בחיפה לפני הרפורמה עולה 6₪ נסיעה בודדת (4.8₪ ברב קו), 13₪ חופשי יומי, 208.5₪ חופשי חודשי.
אחרי הרפורמה: 5.5₪ נסיעה בודדת, 12.5₪ חופשי יומי, 225₪ חופשי חודשי.
זה אומר שתהיה עלייה רצינית במחיר.
למיטב הבנתי היה ברור לכולם שהולכת להיות עליה במחיר עבור רוב האנשים. ולו רק כדי לשמור על הגידול בהיקף הסובסידיה ברמה סבירה, בעולם שבו מחירי הדלק, מחירי הרכבים ועלויות שכר נהג הולכים ועולים. (חלוקת הנטל הגדל בין המדינה והנוסעים9.

אבל היו שתי דרכים לעשות את זה. העלאה רוחבית "פשטנית". (כל התעריפים עולים ב-X אחוזים כלום לא משתנה בשיטה), או לנצל את האירוע כדי לעשות סדר, למעטים יהיה יותר זול, אבל במידה. לרוב יהיה יותר יקר, אבל במידה, המערכת תהיה יותר פשוטה וקלה להתמצאות ויותר קלה גם להמשך האבולציה לאמצעי תשלום נוספים כגון כרטיסי אשראי ולהחלה של MAAS (נניח שילוב קורקינטים באותו אמצעי תשלום). ובכללי תתמוך בגידול עתידי של מספר הנוסעים שיגיע בזכות תוספות שירות ושיפור שירות, כלומר מחיר יקר יותר במקצת לרוב, אבל עבור שירות יותר איכותי. כי למיטב הבנתי, הפחתת הסובסידיה באה במקביל לפרויקטים מסיביים של הגדלת מצאי השירות, (דבר שמגדיל את הוסביסידיה). כלומר מדובר פה פשוט במציאת נקודת איזון חדשה בין הנוסע למדינה שתאפשר את המשך ההתפתחות.
 

david80

Member
הנה דוגמא למערכת תעריפים מסודרת והוגנת, שימו לב שהפרש המחירים בנסיעות בודדות נמוך מנסיעה עירונית כדי למנוע תופעת "שניים במחיר שלושה".
צריך רק להוסיף פונקציה שתחשב מחיר ביניים כאשר מרחק נסיעת ההלוך שונה ממרחק הנסיעה בחזור כדי שהנוסע לא יבוא בטענה "עם שתי אפליקציות היה יוצא לי יותר זול".
ובמקום לתת הנחות לאזורים בהם האוכלוסייה במעמד נמוך, הייתי מחלק להם תעודות זכאות להנחה.
1649058261676.png
 

דיברגנט חדש

Well-known member
הנה דוגמא למערכת תעריפים מסודרת והוגנת, שימו לב שהפרש המחירים בנסיעות בודדות נמוך מנסיעה עירונית כדי למנוע תופעת "שניים במחיר שלושה".
צריך רק להוסיף פונקציה שתחשב מחיר ביניים כאשר מרחק נסיעת ההלוך שונה ממרחק הנסיעה בחזור כדי שהנוסע לא יבוא בטענה "עם שתי אפליקציות היה יוצא לי יותר זול".
ובמקום לתת הנחות לאזורים בהם האוכלוסייה במעמד נמוך, הייתי מחלק להם תעודות זכאות להנחה.
צפה בקובץ המצורף 45295
האם מחיר נסיעה לאילת יעלה רק 55 ש"ח?
 

מנכל אחד

Active member
הרפורמה הזאת יכולה רק להכשל.
או שהביקושים יעלו ועוד קווים לא יעמדו בעומס.
או שהביקושים לא יעלו והסבסוד יהיה עמוק מידי ויצטרכו לקצץ.
אני מעריך שהביקושים של הנוסעים הקיימים יעלו ולא תהיה עליה משמעותית במספר נוסעים חדשים למערכת
כך שבעצם הכישלון יהיה משני הכיוונים.

רק מזכיר, שחלק משמעותי מהרעיון שעומס מאחורי ההפרטה של אגד הוא להוזיל את עלויות התפעול ולאפשר יותר נסיעות מבלי להגדיל את תקציב הסבסוד.
 

ai27

Well-known member
הרפורמה הזאת יכולה רק להכשל.
או שהביקושים יעלו ועוד קווים לא יעמדו בעומס.
או שהביקושים לא יעלו והסבסוד יהיה עמוק מידי ויצטרכו לקצץ.
לדעתי זה לא נכון. הסבסוד הכבד הוא של החופשי-חודשי, אז מאוד ישתלם לקנות כזה, גם אם אתה פחות משתמש.
ואז - התקציב של התח"צ האזורי ידוע מראש, והמשתמשים הספורדיים ישתמשו יותר.

בגלל שלדעתי התכנון הוא להשלים את הסבסוד מכספי המדינה (שמרוויחה הון מהפחתת דמי נסיעות במשכורות),
התוצאה היא שהחברות יקבלו תזרים קבוע, וגדול יותר - גם בלי לטרוח יותר על שיפור התכנון והשירות.
רק מזכיר, שחלק משמעותי מהרעיון שעומד מאחורי ההפרטה של אגד הוא להוזיל את עלויות התפעול ולאפשר יותר נסיעות מבלי להגדיל את תקציב הסבסוד.
אני הבנתי שהרעיון היה התנפחות הסבסוד בפריפריה לרמות לא סבירות (או סבסוד צולב), מה שלא אפשרי כשיש תחרות פרועה על קווים - ותמחור "אמתי".
עכשיו זו רפורמה מסוג אחר - המדינה תסבסד יותר, ממקור תקציבי אחר (הפחתת דמי נסיעות במשכורות)
 

מנכל אחד

Active member
לדעתי זה לא נכון. הסבסוד הכבד הוא של החופשי-חודשי, אז מאוד ישתלם לקנות כזה, גם אם אתה פחות משתמש.
ואז - התקציב של התח"צ האזורי ידוע מראש, והמשתמשים הספורדיים ישתמשו יותר.

בגלל שלדעתי התכנון הוא להשלים את הסבסוד מכספי המדינה (שמרוויחה הון מהפחתת דמי נסיעות במשכורות),
התוצאה היא שהחברות יקבלו תזרים קבוע, וגדול יותר - גם בלי לטרוח יותר על שיפור התכנון והשירות.

אני הבנתי שהרעיון היה התנפחות הסבסוד בפריפריה לרמות לא סבירות (או סבסוד צולב), מה שלא אפשרי כשיש תחרות פרועה על קווים - ותמחור "אמתי".
עכשיו זו רפורמה מסוג אחר - המדינה תסבסד יותר, ממקור תקציבי אחר (הפחתת דמי נסיעות במשכורות)
לא ברור לי על סמך מה אתה קובע שהמדינה מרוויחה הון מהפחתת דמי נסיעות, הסכום אותו משלמת המדינה זהה לסכום אותו משלם המעסיק הפרטי, (יש סעיף המכונה אחזקת רכב אבל הוא מושפע מהשינויים במחירי התח"צ)
והמחיר לרוב העובדים צפוי לעלות במעט (כלומר המדינה גם תשלם קצת יותר).

המדינה תסבסד יותר, וגם תשלם יותר לרוב העובדים (שימשיכו לנסוע ברכבים פרטיים).

כשנותנים למישהו מינוי חופשי הוא בדרך כלל משתמש יותר, אם המטרה היא לגרום לאנשים לנסוע, אז השגנו את המטרה. אם המטרה היא להעביר נוסעים מהרכב הפרטי, אז אנחנו לא כל כך בכיוון. (בכוונה אני כותב לא כל כך, מכיון שסביר שנוסעים קבועים שמחזיקים רכב ישתמשו יותר בתח"צ כשיש להם מינוי חופשי).
 

ai27

Well-known member
לא ברור לי על סמך מה אתה קובע שהמדינה מרוויחה הון מהפחתת דמי נסיעות, הסכום אותו משלמת המדינה זהה לסכום אותו משלם המעסיק הפרטי, (יש סעיף המכונה אחזקת רכב אבל הוא מושפע מהשינויים במחירי התח"צ)
והמחיר לרוב העובדים צפוי לעלות במעט (כלומר המדינה גם תשלם קצת יותר).
איך תשלם יותר?
אם במקום לשלם 544 דמי נסיעות (התקרה, למרות שלעובדי מדינה יש גם תקרה גבוהה יותר), ישלמו 99 שקל דמי נסיעות (כי זו עלות החדשה של חופשי-חודשי)
ישלמו פחות - לא יותר.
כשנותנים למישהו מינוי חופשי הוא בדרך כלל משתמש יותר, אם המטרה היא לגרום לאנשים לנסוע, אז השגנו את המטרה.
אכן - ככל שהפער בין כרטיס בודד למנוי חודשי יורד, יותר אנשים יעברו למנוי ואנשים יסעו יותר. זה הרציונל.
הגדלת התקציב והעלאת הנסועה.
אם המטרה היא להעביר נוסעים מהרכב הפרטי, אז אנחנו לא כל כך בכיוון.
רק אם אתה מסתכל על העולם במונחי שחור-לבן. או 100% רכב או 100% תח"צ.
אבל בחירה לא לקנות רכב שני למשפחה - היא בהחלט תוצאה צפויה אפשרית.

מובן שהצעד של לגרום ליותר אנשים לרכוש מנוי זה רק הצעד הראשון,
כי אם התקציב יתבזבז והתכנון ימשיך להיות עקום - אנשים עדיין יסעו בעיקר בפרטי
 

מנכל אחד

Active member
איך תשלם יותר?
אם במקום לשלם 544 דמי נסיעות (התקרה, למרות שלעובדי מדינה יש גם תקרה גבוהה יותר), ישלמו 99 שקל דמי נסיעות (כי זו עלות החדשה של חופשי-חודשי)
ישלמו פחות - לא יותר.

אכן - ככל שהפער בין כרטיס בודד למנוי חודשי יורד, יותר אנשים יעברו למנוי ואנשים יסעו יותר. זה הרציונל.
הגדלת התקציב והעלאת הנסועה.

רק אם אתה מסתכל על העולם במונחי שחור-לבן. או 100% רכב או 100% תח"צ.
אבל בחירה לא לקנות רכב שני למשפחה - היא בהחלט תוצאה צפויה אפשרית.

מובן שהצעד של לגרום ליותר אנשים לרכוש מנוי זה רק הצעד הראשון,
כי אם התקציב יתבזבז והתכנון ימשיך להיות עקום - אנשים עדיין יסעו בעיקר בפרטי
רוב העובדים לא מקבלים את החזר דמי נסיעות המקסימלי.
חופשי חודשי יעלה 225 ש"ח ברוב הארץ ו99 ש"ח בפריפריה, אני חושב שעלות המינוי חופשי בערים הגדולות כיום הוא קצת פחות מ225 ש"ח.
לא חושב שיש מטרה כזאת לגרום לאנשים לנסוע, למה זה טוב? להעמיס על התשתיות? למנוע התפתחות עירונית? המטרה היא לגרום לאנשים לנצל את התשתיות הקיימות בצורה טובה יותר כלומר שאם הם החליטו לנסוע אנחנו נגרום להם שיהיה להם יותר משתלם לנסוע באוטובוס.

לא רואה סיבה למה שאדם ממוצע שלא משתמש באוטובוס באופן קבוע ירכוש כרטיס מינוי חופשי. מקסימום מינוי חופשי יומי.
מבחינה כלכלית גם המצב הנוכחי עדיף שלא לרכוש רכב שני, עלות הנסיעה באוטובוס זולה בהרבה מאחזקת רכב. זה לא הבעיה שאותה רוב הנוסעים מנסים לפתור באמצעות נסיעה ברכב פרטי, ולכן שינוי שלה לא צפוי לגרום לרובם לשנות הרגלים.
 

ai27

Well-known member
רוב העובדים לא מקבלים את החזר דמי נסיעות המקסימלי.
נכון - הם מקבלים לפי המרחק. בין הקריות ליוקנעם למשל - זה כבר היה המקסימום, וזה לא כזה רחוק.
חופשי חודשי יעלה 225 ש"ח ברוב הארץ ו99 ש"ח בפריפריה, אני חושב שעלות המינוי חופשי בערים הגדולות כיום הוא קצת פחות מ225 ש"ח.
225 יהיה המנוי הארצי החדש. וזה פחות מחופשי חודשי באזור חיפה-קריות עד היום (שיורד ל99).
למשל.
אז זו הורדה משמעותית.
לא חושב שיש מטרה כזאת לגרום לאנשים לנסוע, למה זה טוב? להעמיס על התשתיות? למנוע התפתחות עירונית? המטרה היא לגרום לאנשים לנצל את התשתיות הקיימות בצורה טובה יותר כלומר שאם הם החליטו לנסוע אנחנו נגרום להם שיהיה להם יותר משתלם לנסוע באוטובוס.
להגדיל שימוש בתח"צ? זה בוודאי המטרה. הרי החלופה זה רכב פרטי.
אם תגרום לאנשים לעבור לתח"צ יהיה לך עודף שימוש בטווח הקצר, אבל המטרה בטווח הארוך היא לתת לזה מענה. לא בנו תח"צ כדי שהוא יעבוד על ריק
לא רואה סיבה למה שאדם ממוצע שלא משתמש באוטובוס באופן קבוע ירכוש כרטיס מינוי חופשי. מקסימום מינוי חופשי יומי.
למשל הילדות שלי - נוסעות רק כיוון אחד, וגם לא כל יום.
אבל אם המחיר ירד - הן יקנו חופשי חודשי,
ואז כל נסיעה נוספת זה "חינם". אפילו אם זה 2 תחנות למכולת
מבחינה כלכלית גם המצב הנוכחי עדיף שלא לרכוש רכב שני, עלות הנסיעה באוטובוס זולה בהרבה מאחזקת רכב. זה לא הבעיה שאותה רוב הנוסעים מנסים לפתור באמצעות נסיעה ברכב פרטי, ולכן שינוי שלה לא צפוי לגרום לרובם לשנות הרגלים.
עדיף, אבל הפער מתרחב. ונכון שהרגלים משתנים לאט. אף אחד לא ירוץ למכור רכב.
אצלנו למשל - יש 2 רכבים פרטיים.
בשנה האחרונה, מאז שהחלפתי עבודה, זה בעיקר בגלל ההסעות של הילדים בבוקר, ואינרציה.
אבל אם המאזדה של אשתי תעבור תאונה, והחלופה תהיה לשלוף עוד 40 אלף מהכיס,
סביר שנראה איך מסתדרים בלי לקנות חלופה.
 

DAVIDADATO

Well-known member
אצלנו למשל - יש 2 רכבים פרטיים
כמו לרוב משקי הבית בישראל כיום, בעקבות זאת היצע הביקוש לתחבורה ציבורית ירד (לא באחוזים גדולים כל כך אבל גדולים יחסית)
הפתרון הוא שהרפורמה היא בסדר אבל ייעול קווים ייעלה חזרה את הביקוש לתחבורה הציבורית
 

raya

Well-known member
מתוך מסיבת העיתונאים של שרת התחבורה ושר האוצר:
יובל שדה Yuval Sade

@SadeYuval





רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית: ביטול ההנחות ההיסטוריות, נסיעה בחינם לבני 75 פלוס, ההנחות לסטודנטים, ילדים וכו' נשארות. חופשי חודשי באוטובוס ב225 שקל בכל המדינה, 100 שקל לחופשי חודשי בפריפריה. הנחה לנכים עולה ל50 אחוז. מחיר בסיס לכרטיס יעמוד על 5.5 שקל. מבטיח מסודר בהמשך.


הנחת הערך הצבור בוטלה, אבל גם כל המודל.

אה ויהיה תשלום באשראי
לא מבינה איך ייעשה החישוב.
איך אוכל לדעת מראש האם אני נוסעת בטבעת של 15, 40 או 99 ק"מ? (לא דייקתי בטווחים, לא זוכרת אותם בדיוק).
נראה לי מסובך ומסורבל.
מצד שני - גם לא ברור לי מדוע אוכל לנסוע בחינם (מפאת הגיל). כלומר אנשים שלא זקוקים לנסיעה חינם מקבלים אותה, ויתכן שהיה רצוי לתת את הנסיעות החינמיות למי שבאמת זקוק.
גם כיום - כאשר אני זכאית להנחה של 50%, אני חושבת שזה יפה ומכובד.
נוסעת לא מעט בתחבורה ציבורית, אם כי מאז הקורונה - לא מחוץ לעיר.
 
נערך לאחרונה ב:

מנכל אחד

Active member
מתוך מסיבת העיתונאים של שרת התחבורה ושר האוצר:
יובל שדה Yuval Sade

@SadeYuval





רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית: ביטול ההנחות ההיסטוריות, נסיעה בחינם לבני 75 פלוס, ההנחות לסטודנטים, ילדים וכו' נשארות. חופשי חודשי באוטובוס ב225 שקל בכל המדינה, 100 שקל לחופשי חודשי בפריפריה. הנחה לנכים עולה ל50 אחוז. מחיר בסיס לכרטיס יעמוד על 5.5 שקל. מבטיח מסודר בהמשך.


הנחת הערך הצבור בוטלה, אבל גם כל המודל.

אה ויהיה תשלום באשראי
הרפורמה פורסמה באתר תזכירים להערות הציבור. מוזמנים לשתף
 
למעלה