תוכנית אונ בר אילן

אודידי1

New member
תוכנית אונ בר אילן

בני אובחן כילד מחונן אך לומד בביה"ס רגיל בכתה ד בתל אביב. הוא מתעניין ובולט במתמטיקה ובהחלט נמצא ברמה של תלמיד כתה ו . בביה"ס אין מן הסתם פתרון כדי לקדמו באופן פרטני .הוא משתעמם ב5 שעות שבועיות של שיעורי מתמטיקה של כתה ד. הפתרון היחיד שנמצא באופק הוא תוכנית הלימוד של בר אילן עליה שמעתי מעט ובכל מקרה היא תוכל להתאים לגילו רק בעוד שנתיים..... יש לכם עצות כיצד לקדם?כיצד להתמודד? האם יש למישהו חוות דעת על תוכנית בר אילן? תודה אודי
 

3תיתי

New member
לא התנסינו אישית

אבל שמעתי דברים לא טובים על התכנית. רצים בחומר, אבל לא משתהים על תירגול והבנת היסודות, וכך נבנים מגדלים פורחים באויר. אחוז הנשירה מהתכנית, לפי מה שסיפרו לי, גבוהה, והרווח קטן. אנחנו התנסינו בתכנית "מצטייני מתמטיקה" (תכנית של הטכניון) בחטיבה. השיעורים היו אהובים והמורה נערץ. כשנכנסו לתיכון, סבלו מאותן מחלות. הבסיס היה רעוע. 50% מהמצטיינים, שהצליחו מאד במבחני החטיבה, נכשלו כשלון חרוץ במבחני המיון בתיכון. בקיצור: לדעתי, רב הנזק מהתועלת.
 

בני שור

New member
תכנית בר אילן, מחוננים בת"א, ועוד

אודי שלום אני מבין שהחלטתם שלא להכניס את בנכם ל"כיתת המחוננים" בגרץ. יש בגבעתיים מסגרת שנקראת סחל"ב (משהו כמו "סביבה חינוכית למחוננים בגבעתיים") בה נפגשים בגבעתיים ילדים מחוננים בכיתות ג'-ח' מגבעתיים, רמת גן, וגם תל אביב ליום בשבוע (יום ב'), ובו הם מקבלים שיעורי העשרה בתחומים שונים (לא מתמטיקה). התכנית לדעתי מאוד מוצלחת מחד, ומאידך לא מנתקת את הילדים מחברה בית ספרית "נורמלית". אוכל למסור פרטי התקשרות לשם במסר. אני מנחש שאפשר להצטרף אפילו כעת (אך כמובן זה דורש בדיקה). יש (או לפחות היו) מסגרות נחמדות של חידות מתמטיות מאתגרות (ומותאמות לגילאים השונים) - "מתמטיקה בהתכתבות" של פעולות נוער במכון וייצמן, ופרסום בשם "אלף אפס". בקשר לבר אילן, בכיתות ו'-ז' אלו פעילויות העשרה מתמטית נטו, ולדעתי מוצלחות ביותר, מעוררות סקרנות ועניין ומרחיבות יידע, כמו שראוי. בכיתות ח'-י' התכנית הופכת ל"מכון בגרות מואצת". יש בה לא מעט יתרונות - מורים טובים (בד"כ מסטרנטים למתמטיקה או מדעי המחשב בבר אילן), ילדים מוכשרים ומעוניינים, ומעט בעיות משמעת (על ידי הפסקת פעילות של מפריעים כבדים). מאידך זה כל מה שיש שם: אין שום העשרה מעבר לחומר הבגרות, שזה לדעתי פספוס עצום לילדים כאלה. הם מאוד לא פתוחים לביקורת זו. אחרי סיום הבגרות במתמטיקה בסוף י' בציון 95 פלוס (כמעט כל המסיימים משיגים זאת) ניתן ללמוד כסטודנט שלא מן המניין למתמטיקה בבר אילן (התכנית מאוד מעודדת לכך) וגם באונ' ת"א. יש גם תכנית אלטרנטיבית ומאתגרת הרבה יותר של פרופ' בנו ארבל מהחוג למתמטיקה באונ' ת"א. זה רלוונטי לדעתי החל מכתה ח', רף הקבלה גבוה הרבה מזה של בר אילן, ולומדים שם הרבה מעבר לבגרות.
 
תשובה לאודידי

אנא, קרא את העקרונות של הוראת המתמטיקה באתר של העמותה שלנו. לילד מחונן צריך לבנות את כל המבנה החשיבתי השיטתי. הוא כבר יידע לשוט איתו הלאה. אני מסכימה עם תיתי שכמעט כל התכניות למחוננים מוותרות על העקרונות של החשיבה הבסיסית ולכן ניזקם עולה על רווחם. אם אתה יכול ללמד לבד את בנך , הקנה לו את המשמעויות של הפעולות המתמטיות, תוכל להיעזר גם בספרי מתמטיקה יסודית , בתנאי שתסתמך על המדריכים ולא תדלג על אף שלב. כך תוכל להתקדם איתו באותם אפיקי חשיבה שיעמדו לרשותו תמיד. אם אתה אינך יכול לבצע זאת אישית, חפש מישהו שיעשה זאת. שלב ראשון: קרא אתה היטב את המאמרים באתר. כתובת האתר: www.ifma.org.il
 
למעלה