תהילים

Ejov

New member
המשך

אני משער שבכל אמונה יש מן המיסטיקה. יותר מכך בכל דפוס חיים יש אם לא מיסטיקה אז לפחות תקווה או אמונה בצד הטוב יותר. כך לדוגמא אדם שדוגל בדמוקרטיה עלול להמשיך לתמוך ברעיון גם אם הניסיון שלו הוכיח לו בעבר שהמפלגה שלו היא לא נאמנה\מושחטת. כנ"ל בעצם לגבי כל אידיאולוגיה, הלא כן? אנחנו מבצעים דברים מאחר ואנחנו מאמינים שהם יביאו לתוצאה טובה יותר. הדגש כאן הוא על "מאמינים". באשר לאמונות הלא מציאותיות שלי - אני מבטיח לך שעבורי הן מאוד מציאותיות. כאמור ראיתי וחשתי דברים שאני לא מצליח להסביר לעצמי באופן רציונלי. מאחר והניסיון חיים שלך שונה משלי אז מן הסתם אתה רגיל להגדיר "מציאות" באופן שונה ואני לא רואה בכך בעיה. באופן כללי אני לא אוהב לתרץ אמונה במעשי ניסים, מאחר וזה יוצר מצב שבו המאמין כביכול תלוי בהוכחה מעשית מאת הקב"ה. המטרה שלי היא להיות מספיק בקיא בתורה ובאמונה על מנת להאמין ללא תנאי כלל. האחדות היהודית היא לא בהכרח פוליטית אלא חברתית יותר. בכל פעם בהסטוריה יצאנו מההרס והמשכנו לשרוד. יהודים נדדו ממקום למקום והצליחו לשמור על הזהות שלהם לאורך הדורות. ביכולת הפנומנלית הזאת אני רואה את הביטוי ליכולת של עם ישראל לשמור את האחדות שלו. גם כיום, ללא קשר לזווית כזו או אחרת על האמונה היהודים נדבקים אחד לשני. בין אם מדובר באורתודוקסים, חילונים, יהודים באירופה או באמריקה. הזיהוי העצמי בתור יהודי הוא דבר מאוד מלכד. בנוגע לעמים: אין דבר כזה עם סיני. גם מעולם לא היה עם מאוחד שקרא לעצמו ככה. סין כפי שהיא כיום מונה עשרות רבות של תתי-תרבויות עם עשרות רבות של שפות. אין כאן מקום להשוואה עם עם ישראל - אשר הוא בעל הסטוריה משותפת מאוד ברורה ותורה יסודית אחידה. אותו הדבר עם הודו: אין אחדות תרבותית והסטורית או אפילו דתית. בבל ופרס - אין המשך ישיר לתרבות שהייתה בתקופתו של כורש כיום וגם אין יומרה כזו מצד השלטון המוסלמי שם. יון ורומי - אין שום קשר ישיר בין תרבות הממלכות העתיקות של יוון והאימפריה הרומית לאיטליה ויוון של היום. אין להם את אותו ביטוי עממי, את אותה תרבות או אמונה. לבנון - אותו הדבר. עם ישראל הוא פנומנלי בהחלט מאחר והוא ממשיך בקו ישיר את התרבות והאמונה של המקרא. להבדיל מיוון, איראן, או סין שהזהות הלאומית והתרבותית שלהם השתנתה פעם אחר פעם לאורך הדורות. חג שמח!
 

mador 26

New member
תגובתי ל"המשך".

שלום Ejov, כתבתי גם קודם שזכותך הבלתי מעורערת להחזיק באמונה, כטוב בעיניך, אך הרשה לי לשאול, איזה הבט מציאותי יש לאמונה שלך? אתה טוען: אני משער שבכל אמונה יש מן המיסטיקה. בכל דפוס חיים יש אם לא מיסטיקה אז לפחות תקווה או אמונה בצד הטוב. אין בכך שום "אמונה". אתיאיסט, שאינו מאמין משום צורה של מיסטיקה, או באליל כל שהו לא מקווה לטוב, בלי קשר לאמונה? הייתי מצפה ממך ומכל אחד הטוען ל"עובדות הסטורות" כדי לפאר את אמונתו או להצדיק אותה, או מכל סיבה אחרת, להיות מודע לעובדות היסטוריות. בהיבט יותר רחב ויותר אובייקטיבי... במשך הרבה אלפי שנים של הקיום האנושי, חלו אין ספור שינויים בהרכב העמים, והארצות, היו נדידות של אוכלוסיות רבות, שלמיליונים רבים של אוכלוסיות, ממקום הולדתם לכל מיני מקומות אחרים בעולם, מסיבות שונות, ובהם אפשרות טובה יותר להשגת מזון,או בגלל מלחמות, רדיפות ותנאי מחיה. תהליך זה נמשך גם היום. ראה כמה מהגרים מאפריקה נודדים, כמה מוסלמים הגרו לאירופה, לאוסטרליה ולארצו הברית. כך כעבר גם העם היהודי נדד, לאן הוא לא היגיע? אבל שים לב, מה עוד יש אצל העם היהודי? ריבוי הגזעים הרב, שונה שוני רב ביניהם, וללא פרופורציה לריבוי המספרי של הגזעים, לעומת עמים אחרים: צבע העור, ותווי הפנים גוון השיער וצורתו, שכולם דומים אם לא זהים לאלה של התושבים הלא יהודיים בארץ שבו חיו בכמה מאות השנים האחרונות. המסקנה ההגיונית המתבקשת היא : " אסימילציה " כל העמים שהזכרתי קודם, גם הם עברו כל מיני תהליכים. הדת שלהם שונתה,גם ביהדות. לרוב המדינות העתיקות הגדולות מתקופת התנ"ך, יש מדינה, עד היום. רק ליהודים, במשך כאלפיים שנה, לא הייתה ארץ כי אותו אל שאתה כל כך מאמין בו ועוד רבים אחרים שקראו את ההכרזות השקריות בכתבי הקודש, או של הרבנים והחז"לים על כמה הוא טוב וכמה הוא דואג ל"עמו הנבחר". עד כדי כך, שאפשר ברוב טובו לשישה מיליון מנאמניו, חיים כל כך יפים במחנות הריכוז ובגטאות...בזכותם זכינו לארץ משלנו - לא בחינם...במערכות ישראל נפלו 22.867 חללים, וזה כנראה לא נגמר... אלוהים אמרת ? איפה ? איזה בסיס יש לאמונה הזאת? כל טוב.
 

Ejov

New member
שלום שוב

גם לאתאיסט יש אידיאולוגיה. הוא יכול להיות קומוניסט, הוא יכול להיות דמוקרט. הוא יכול להיות פמיניסט, או להאמין (והדגש כאן על על האמונה כמובן) בכל סדר חברתי אחר ולראות אותו כמועדף וחיובי בהתאם להשקפותיו. ההיבט המציאותי שעליו הוא יסתמך אינו בהכרח שונה בהגדרתו מהאופן שבו אני מסתכל על העולם. לשנינו יהיו טענות בנוגע לעליונות מוסרית של השיטות שלנו, הקשרים הסטוריים וחזון חברתי. זאת למרות שאין באמת הוכחה חד משמעית ללא צל של סובייקטיביות שאף בן אדם לא יוכל להתכחש אליה. לאחר ההקשר הנ"ל אני יכול להעיד על היבט המציאותי שלי במסגרת האמונה והחיים בצל היהדות. אני יכול להגיד שהכרתי אנשים טובים, אני יכול לומר שאני מרגיש טוב יותר ושלם יותר, אני יכול לומר שליהדות יש תשובות עבור שאלות שלא מצאתי עבורן תשובות מפקות במקומות אחרים. כל זה בעצם המציאות של האמונה שלי. היומיום שלה. זו היהדות בשבילי. האם אני אובייקטיבי? לא. סובייקטיבי בהחלט. אלא מה, יכול בהחלט להיות שעבור אדם אחר ההתנסות היא שונה. אולי הוא חונך אחרת, פגש אנשם רעים שעיצבו את דעתו או כל מקרה אחר שהפך את ההתנסות שלו לשלילית. מכאן שגם דעתו אינה אובייקטיבית. במילים אחרות - השאלה איזה היבט מציאותי יש לאמונה שלי היא אינה רלוונטית מאחר ואתה תשלול אותה באשר היא. בנוגע לעובודת ההיסטוריות - אני לא רוצה להתחיל לחזור על עצמי אבל כאמור אני רואה הבדל עצום בין התהפוכות שעברו על העמים הסינים לשינויים שעברו על העם היהודי לאורך הדורות. מנקודת המבט הדתית - דיני ההלכה היומיומית הם המשך ישיר לדיני שולחן ערוך אשר הינם המשך ישיר לגמרא אשר הינה המשך ישיר למשנה ולתורה שבעל פה. הזהות היהודית אשר מעבר להיותה לאומית אתנית (קיימים לא מעט מחקרים גנטים אשר מראים זהות בלתי מעורערת בין שלוחות שונות של קהילות יהודיות ברחבי העולם) הינה גם מקור רוחני מאוד ברור. בעוד שהחמרה בהלכה או דינים שונים יכולים להשתנות בין מסגרת חברתית אחת לאחרת היסוד של היהדות (תנ"ך, שבת, ומועדים שונים) נשמר באופן מאוד זהה. על כן אני לא מסוגל לקבל את טענתך בכל הנוגע למשפט "כל העמים שהזכרתי קודם, גם הם עברו כל מיני תהליכים. הדת שלהם שונתה,גם ביהדות." מאחר ואני רואה הבדל תהומי בין לדוגמא המסורות שהיו קיימות בארופה לפני 2000 שנה לבין מה שקורה שם היום. התרבות הרומית כבר אינה קיימת, כנ"ל גם התרבות היוונית הקלאסית. ואילו אנחנו היהודים עדיין מדברים עברית וחוגגים את חג הפסח ומתן תורה, ועדיין שומרים תורה. בנוגע לשואה ומערכות ישראל, אני לא רואה כאן בעיה אמונית עבור עצמי. אני בעצמי הגעתי משם דרך אגב. משפחה בשואה ולי עצמי היה הכבוד המפוקפק של להיות "כמעט" חלל צה"ל. אותי כאמור הנושא רק מחזק. זה נושא מרתק לדיון גם כן - פשוט כעת אני מחוייב לפרוש מהמחשב.
 

mador 26

New member
גם לאתאיסט יש אידיאולוגיה

שלום לך, Ejov אידיאולוגיות שיש לאתיאיסטים, אינם קשורים כלל לשום דת או אל או אלילים. גם ביהדות חלו שינויים רבים מאז שנוצרה. היא התפצלה לדתות מונותיאיסטית אחרות שבסיסם היה הדת המונותיאיסטית היהודית, כמו למשל, הנצרות הקתולית והפרוטסטנטית ובמידה מסוימת, האסלאם. גם ביהדות , או מה שנותר ממנה, קמו כתות שונות כמו הפרושים, הצדוקים , האיסיים, השומרונים תוך חילוקי דעות בהלכות פולחן. גם בעת החדשה, התפלגו מהיהדות המסורתית, הרפורמים והקונסרווטיבים. הדת היהודי לא לחלה הצלחה לתפוצה רבה, כמו הדתות המונותיאיסטיות שקמו אחריה. אם הקנה מידה שלך לאמינותה של הדת, היא באורך ימיה וברציפותם של עיקרי הדת תבדוק למשל את ההינדואיזם, (שהיא דת פוליתיאיסטית), עם יותר ממיליארד מאמינים שרבים מהם מגיעים תוך תפילה, לרמות גבוהות של אקסטאזה ולמה שבכל הדתות נקרא "רוחניות". זה קורה גם לשבטים פרימיטיביים ולמאמינים פנאטיים, בכל מקום, וזה עושה לכולם הרגשה עילאית. אני בטוח, שאילו חיית שם ביניהם, גם לך. רק מעט ידוע על מקורו ההיסטורי של ההינדואיזם מכיוון שראשיתו לפני ההיסטוריה הכתובה. ההינדואיזם התפתח מדתם של הארים (אחת הדתות בהודו, לא "הגזע הארי באירופה( הדראווידיים וההראפניים, עמים שחיו בתת היבשת ההודית. בהמשך היו על ההינדואיזם השפעות עזות של הבודהיזם והג'ייניזם. מינהגיהם ואמונתם, שנשארה ברצף , מאותם שנים, גם היום. זה רק מוכיח שכל דת מקורה באמונה עיוורת ובצורך לתמיכה וחיזוקים פסיכולוגיים ולהרגשה של "השגחה עליונה" כמו במקרה שלך. שבת שלום.
 

Ejov

New member
כאמור

לאידיאולוגיות שיש לאתאיסטים אין קשר לדת או אלילים? ההיסטוריה של המאה ה20 מראה אחרת. כל חברה גם אם היא אתאיסטית בהגדרתה מכתיבה שלל של חוקים והלכות של ממש לדרך חיים כזו או אחרת. וגם לה יש את ה"אלילים" שלה. החל מלנין ומאו וכלה בארנולד שוורצנגר וג'סטין ביבר. לסיכומו של עניין אדם מסוגל להאמין לכל דבר שיכתיבו לו - ועל כך כבר כתבו מספיק עבודות מחקר חברתיות ופסיכולוגיות. אני לא רואה באיסלאם ונצרות חלק מהיהדות. בנוגע לכתות שונות - מרביתן כאמור נעלמו עם הזמן. האיסיים, הצדוקים וכד'. כיום ההבדלים בין הקונסרבטיבים והאורתודוקסים הוא די זניח ובטח שלא מדובר בהבדלים קיצוניים כמו בין היהדות לאיסלם לדוגמא. באשר לרפורמים, גם הם לא לקחו את היהדות למקומות חדשים אלא פשוט נמנעו מההלכה ולמעשה מתייחסים לתורה כאל מדריך רוחני שכל אחד רשאי להבינו לפרש אותו כראות עיניו. מהבחינה הזו היהדות הפכה למעין תחביב וסוג של מועדון חברים. בפועל כיום לא מדובר בחיזוק פילוסופי אלא בתהליך של חילון והתבוללות אשר לבעליו נוח לקרוא לו "רפורמי". חשוב לציין עם זאת שאפילו אצל הרפורמים כל המנהגים לקוחים במקור מהיהדות האירופית של ה"שולחן ערוך" והם פשוט שונו ועווותו על מנת להתאים לחברה מערבית מודרנית אשר לוקחת את מרבית ערכיה מהעולם החילוני. ההינדואיזם הוא נושא מרתק. אין ספק שמקורותיה הם מאוד עתיקים אך אני רוצה לציין שהסדר הפולחני שלה שונה מספר פעמים (ראה הבדלים בין הוודות והריגוודות וכאמור השפעות של דתות ותנועות חוץ ופנים) ולא מדובר בזהות עממית כגון מה שהיה לעם ישראל. למעשה אם כבודו בקיא בתרבות הודו אז הוא בוודאי מכיר את השיח בין דרום למרכז וצפון הודו בכל הקשור באיזה שבט היה בהודו קודם. באשר למיליארד מאמינים - לא ידוע לי שכמות מאמינים היא הקובעת את אמיתותו או נכונותו של מושא האמונה רמות גבוהות של אקסטאזה - אני הגעתי היום בתפילת שחרית לרמה מגניבה במיוחד של אקסטאזה. אז למה לי להציץ בשדות זרים? הרי אני כבר הייתי שם ושרתי "הארי קרישנה הארי רמה" שעות על גבי שעות. הגעתי לאקסטזות שלי אז והיום אני נמצא במקום עוד יותר טוב.
 

mador 26

New member
בכל הדתות חלו שינויים. גם ביהדות.

שלום , Ejov עבודות הפולחן הפולחן היהודי השתנו ללא הכר, כמו ביטול הקרבת קורבנות, העדפת לימוד תורה וביטול עבודה, תופעת ה"משיחים" הושוע, שבתאי צבי, הרבי מלובביץ, כמו גם המצאות : גן עדן-גהנום,גלגול נשמות ועוד בכלב מסכן ... מי שמאמין בכל אלה, אכן יכול להכנס באכסטאזה בכל אמונה דתית. יש מחקרים על דמויי תרופות "פלסיבו" שאינם מכילים כל חומר כימי פעיל, ואנשים שקיבלו "תרופה" כזאת, הרגישו טוב יותר או נרפאו., זאת הדת : רק תאמין בה חזק, אלוהים יעזור לך...לא תמיד, כי רבים מאד מששת המיליונים האמינו, אך זה לא עזר להם לצערי. ראיתי רבים אחרי השועה שנגמרה להם האמונה בפלסיבו והתרומה הפיכולוגית של האמונה הדתית לאתיאיסטים אין "אלילים" , כל האנשים שציינת, נארצים ע"י חוגים מסויימים, כמו שיש גם אצל המאמינם, לדוגמה רבנים, חכמי תורה, וכו' אין גם "דינים או הלכות" כתובים כדרך חיים, כל אחד עם הדרך שלו. נראה שאין לך מושג על חייו של אתיאיסט. אז תשווה את מי שאתם מעריציםם ואתם מנשקים להם את הידיים ותמונתם מפארת את קירות הדירה, הרי הם האלילים שלכם... אני מאחל לך הנאה רבה מהרגשות האכסטאזה ע"י הפלסבו ביי !
 

Ejov

New member
זהו? ביי? אתה רוצה שנסיים?

עבודת הפולחן היהודי השתנו? בפועל כן - במהות לא. אנו לא מקריבים מאחר ואין לנו בית מקדש ולא עקב חוסר הסכמה עם מה שנכתב בתורה. כל אותן תרי"ג מצוות הן לא ברות ביצוע באופן זמני - מכיוון שאין לנו סנהדרין, ביהמ"ק או מלך. כל ההלכות בעולם היהודי האורתודוקסי למיניהו הוא אינו ביטול של המצוות המקוריות אלא תוצאה של פלפול והתווספות על הקיים וכמובן החמרה במטרה לשמור על הקהילה. לדוגמא: הבדלה בין בשר לחלב נמשכת 6 שעות במקור, אך אצל יוצאי הולנד הדבר נמשך שעה עקב דין של פיקוח נפש (בזמנו היו מכריחים לאכול בשר וחלב בזמנים קצרים על מנת למצוא את היהודים) כיום רבים חוזרים לשמירת הזמן המקורי. זאת להבדיל משינויים בדתות אחרות אשר שונו עקב דעות אידיאולוגיות כאלו ואחרות לאורך הדורות. אחת הסיבות שתנועת השבתאות לא עבדה לאורך הדורות היא בדיוק העניין הזה - שבתאי ניסה לשנות דבר מה מאוד יסודי אך הוא כשל ותנועתו מתה איתו. דוגמא נוספת היא הפילוסופייה של שפינוזה אשר בניו לא השכילו לחיות על פיה. מדוע אני אומר זאת? על מנת להראות שדווקא המאמין היהודי שמחפש את המשמעות של כל דבר לימוד לא יירד לרמה של אותם המונים שדורסים אחד את השני למוות על מנת לנשק את הקבר של סטאלין. לי אין מושג על חייו של אתאיסט? כבודו שוכח שהוא מדבר עם חוזר בתשובה שכל משפחתו חילונית. באשר לנקודותיך: אלילים שנערצים ע"י חוגים מסויימים: אני לא טענתי שיש אליל יחיד שכל אתאיסט מעריץ אותו. מן הסתם כל אתיאסט ואליל שלו. בהתאם למקום שבו הוא גדל. מישהו מעדיף להעריץ את בריטני ספירס, אחר יעריץ את משה דיין ואילו אחר את קארל מרקס. ההערצה הזו יכולה להתבטא במכתבים, בעלייה לקבר, בקפיצות וצרחות לעבר הלימוזינה הקרבה ובאה... ודברים רבים נוספים שאני לדוגמא לא עושה עם אף רב. הרב ביהדות אינו אל ואינו מוסמך להורות לי לעשות דברים שסותרים את התורה. ביהדות מאז ומתמיד מעלת הלימוד תורה הייתה המעלה הגבוהה ביותר. מדוע לימוד ולא הליכה עיוורת אחרי רב? כי רב כזה או אחר יכול להטעות ולהכשיל. גם במשפט "עשה לך רב" יש כוח עצום. המשפט מורה לי לבחור את הרב ואת צורת הלימוד הנכונה ביותר עבורי. כלומר בטח ובטח שאין פה הערצה עיוורת לכל אדם עם שטריימל. אין דינים והלכות כתובים כדרך חיים בעולם החילוני: בטח שיש. אצל מי פחות ואצל מי יותר. בכביש, בצבא, ברשות המיסים, בבית המשפט, בעבודה, בבית הספר, על פי דרכי החיים של ההיפים, של היאפים, של הרפובליקנים, של הניו-אייג' וכד'. בכל מקום יש לך את הנהלים המקומיים שאם תחרוג מהם אז תיכנס לכלא או שתגורש או שלכל הפחות יחמיצו לך פנים. לומר שאין דינים והלכות כתובות כדרך חיים אצל האתאיסטים זה כאילו לומר שכל אחד בעולמנו עושה את מה שהוא רוצה מתי שהוא רוצה - שזה כמובן אינו נכון כלל. תופעת הפלסיבו: זו טענה ריקה מתוכן. כבודו מאשים אותי שאני מרפא את עצמי ע"י שימוש בתרופת שווא הנקראת "אמונה". על אותו משקל בדיוק אני יכול גם לקרוא לדרך החיים החילונית שלך "פלסיבו" שהרי התשובה שלך לפירוש העולם אינה מתאימה לראות עיניי והיא עקרה מתוכן. אני משוכנע שזו לא סוג השיחה שכבודו מחפש. אם אתה לא מעוניין להמשיך אז אני מאחל לך הנאה רבה מההרגשה ש"אני הוא מרכז היקום" שהפלסיבו שלך מספק לך.
 

mador 26

New member
"ביי" אין פירושו סוף פסוק או קריאה לניתוק,

שלום, Ejov [סלנג] ביטוי המשמש לסיום מפגש או שיחה ולא לניתוק מתוך כעס או סיבה אחרת., למשל: "טוב, נפגש מחר, יאללה ביי. אם הבנת אחרת, אני מצטער. לענינינו. עבודות הפולחן היהודי הקדום, שהיו העתק של פלחני האלילים בזמנם גם אתה מסכים כי אכן השתנו בפועל, כבר לפני כאלפיים שנה, ואין כל סיכוי שיחזור אי פעם למה שהיו. גם חוקים רבים הכתובים בתורה, הועתקו מחוקי חמורבי,מלך בבל שחי במאה השמונה-עשרה לפנה"ס (1792–1750 לפנה"ס, שחי בערך בתקופתו של אברהם אבינו), גם ברית המילה היא חיקוי של חיתוך העורלה שרווח במצרים העתיקה, אמונה מרכזית ביהדות היא שבאחרית הימים יופיע אדם כשליחו של אלוהים שיגאל את העם היהודי ואת העולם כולו ויהפוך את העולם לעולם טוב ומתוקן ויביא שלימות בתורה ומצוות. אדם זה מכונה לרוב משיח, או "משיח בן דוד". הרמב"ם מנה אמונה זו כיסוד ה-12 מבין שלושה עשר יסודות האמונה. היסוד הזה תומצת במשפט: "אני מאמין באמונה שלמה בביאת המשיח, ואף על פי שיתמהמה, עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא". על סמך מה אתה מאמין בכך, כמו גן ערן וגהנום?הרי אלה כלל אינם מוזכרים בתורה? זוהי אחת מתרופות הפלסיבו שכל כך טובים ויעילים למאמינים אמונה עיוורת. אני חלילה לא "מאשים" אותך בלקיחת פלסיבו, כנראה שהזריקו את התרופה לתוך הוורוד במנה גדושה, ללא ידיעתך ? מהיכן לקחת את הידיעה שאותם המונים שדורסים אחד את השני למוות על מנת לנשק את הקבר של סטאלין? אתה מסיק מכך, שכל האתיאיסטים היו דורסים אחד את השני כד לנשק את הקבר של סטלין, או קבר אחר? אתה מתיימר להכיר את כל האתיאיסטים וגוזר על כולם גזירה שווה? קצת יומרני, לא? הדינים שלפי טענתך הם עבור החילונים, הם חוקי מדינה אשר מיועדים גם לדתיים: בכביש: רק חילונים נוסעים בכבישים? לדתיים אין צורך בחוקי תנועה? בצבא: הצבא מגן רק על החילונים? האם עדיף למחוק את חוק שרות חובה? ברשות המיסים: היית מעדיף לבטל את חוקי המיסים? ממה יחיו כל הפרזיטים שתורתם אומנותם, והמשפחות מרובות הילדים, ומאיזה כסף יקבלו המורים בבתי הספר, הרבנים בשירות המדינה ורבני הערים את מזכורתם? בבתי המשפט: נבטל את בתי המשפט כי אין צורך בהם, כיוון שכולם צדיקים ואין פשיעה? בעבודה: הרי אין צורך בחוקי עבודה כמו נושא היחסים של עובד - מעביד, למשל וכמו חק שעות עבודה ומנוחה? בבית הספר: אולי חוקים המחייבים הורים לשלוח את ילדיהם לבית ספר, מיותרים? איזה שייכות מצאת לנושא, את דרכי החיים של היאפים, של הרפובליקנים, של הניו-אייג' וכד'? (למה רפובליקנים איזה פסול מצאת בהם?) אתה מתבטא כמו ילד עם חשיבה מאד מצומצמת, מה שאתה מתאר כדינים והלכות כתובים כדרך חיים לעולם החילוני, גורם לי להבין שאתה חי בעולם לא מציאאותי... אז כדאי שתלמד קצת בנוסף למה שמאכילים אותך... תזכה למצוות ולחשיבה בוגרת...
 

Ejov

New member
לענייננו אם כן

בנושא של חוקי חמורבי וכל עניין ה"העתקה" של חוקי התורה אתה מלחתחילה מציג לי את העמדה של ביקורת המקרא, אשר מן הסתם מוכרת לכל מי שלמד תנ"ך בבית ספר חילוני. ליהדות הדתית יש מה לענות בנושא זה ואם אתה רוצה אז ניתן לדון על כך בפרטים. נכון לעכשיו אני אמנע מכך מכיוון שאני יוצא מנקודת הנחה שאתה מכיר את השיח הנ"ל ואני עייף כרגע מלהאריך את הכתיבה מעבר לנדרש. אם אינך מכיר את תגובת הדתיים בנושאי ה"העתקה" אז ניתן יהיה לחזור לנושא מחר. בנוגע למשיח - הוא בהחלט מוזכר ונרמז אף לפני חז"ל. ראה ספר ישעיהו פרק י"א שם הוא מוגדר באופן ברור. אם זכרוני אינו מטעה בתורה עצמה מוזכרת גם אחרית הימים אשר במהלכה יתכנסו כל בני ישראל מכל העולם תחת הנהגה אחת. ללא קשר לדוגמא למעלה ביהדות יש מעבר לתורה שבכתב - התורה שבע"פ שמוצגת בתלמוד. ועוד יותר מעבר לתלמוד יש את תורת הסוד. אל כל אלה אני מתייחס כמקורות רלוונטיים עבורי. אני לא מנסה לשכנע את הבלתי ניתן לשכנוע אלא מסביר לך מדוע אין אני רואה סתירה במה שציינת. ההגדרה של האי לקיחת פלסיבו בכוח אלא הזרקה מובילה אותך למקומות שאני מקווה שאין אתה רוצה להגיע אליהם. מאחר ודי ברור לי שכוונתך מאחורי המשפט הנ"ל הוא "אתה לא אידיוט במודע אלא כי רימו אותך". אם אתה רוצה לנהוג בי בכבוד אז תתכתב בהתאם. אני הרי לא קורא לך טיפש למרות שאין אני מסכים איתך? מהיכן לקחתי את הידיעה לגבי הנדרסים מול קברו של סטאלין? מהתיעוד של הלוויתו. בנוגע לגזרה השווה על כל החילונים, חוקי מדינה וכל אותם דברים שנראים לך כהתבטאויות של ילד - אני אנסה בפעם שלישית להסביר את עצמי בתקווה שהפעם המשפטים שלי יחדרו אליך. מהרגע שבו אנחנו נולדים אנחנו סופגים את הלך הרוחות של החברה הסובבת אותנו. אנחנו מתפתחים לחשוב ולפעול בהתאם לסטנדרטים של ההורים שלנו, של בית הספר, של חוקי החברה. אנחנו מפתחים הרגלי שמיעה, צריכת אוכל, השקפות פילוסופיות ואפילו נטיות מיניות בהתאם למה שהחברה מכניסה לתוכנו. כאשר אתה מתייחס לאמונה כאל פלסיבו ריק מתוכן שכביכול ניתן להתגבר עליו על ידי חשיבה רציונלית אני בא וטוען שאין זה נכון מאחר וגם האופציה האחרת היא פלסיבו וגם היא שקר. אני נתתי דוגמאות של עבודה, צבא, חוקי תחבורה, רפובליקנים, יאפים, ניו אייג' וכד' לא משום שאינני מרגיש צורך בהם או שאני מוצא אותם פסולים אלא משום שהם דוגמא מצויינת להלך רוחות חברתי קבוע. יכול להיות שלפעמים זה דווקא נכון לעבור באדום. או לא להישמע למפקד ביחידה. או להתווכח עם המרצה באוניברסיטה על דבר מה שכביכול אין מה להתווכח עליו. או לא לשלם מס כזה או אחר. או לא להישמע לשוטר.או לרופא. או לגורו. אני ציינתי דוגמאות מעולם הבידור וההיסטוריה של המאה ה20 כדי להצביע על מקרים בוטים במיוחד שבהם הקונצנזוס של ההמון גובר על הלך החשיבה של הפרט - ללא קשר להיותו דתי או חילוני שהרי הוא יכול לקרות באוניברסיטת ייל בדיוק באותו אופן שבו הוא יכול לקרות בישיבה בבני ברק. אני אחזור על עצמי שוב על מנת לוודא שאני ברור: אין באמת "חופש" מאורח חיים אשר אינו מבוסס על בחירותינו האישיות והגדרותינו של "טוב" ו"רע", "שקר" ו"אמת". אנחנו נולדנו אל תוך עולם שאינו מסוגל להימנע מלהכתיב לנו סולם ערכים, חוקים, השקפות עולם ודרכי פעולה אשר בוודאי שאינם רציונליים. אני משער שבשלב הזה אתה תשאל - אם הכל שקר אז מדוע לבחור להאמין? ועוד יהדות? הרי זה גם שקר! ועל כך אענה: אני מאמין לא עקב חשיבה רציונלית, מאחר ואין כזאת. על כל טענה של חילוני יש לדתי תשובה ולהיפך. נושא האמונה הוא מורכב מאוד ואי אפשר להוכיח את נכונותה או אי נכונותה באופן וודאי. אם כן איני מאמין לא עקב שאין אני מוצא הגיון בחלק מטענותיך אלא מאחר ואני בוחר לראות את ההגיון בטענותיי. זה צובע את העולם בצבע חדש. זה מסביר לי דברים שאותם אני מרגיש בתוכי ואף פעם לא הצלחתי לפרש בדרכים אחרות. היהדות פותחת עבורי צוהר אל רובד נוסף בתוכי. לכן אני בוחר לקבל את היהדות כאמת. ולכן אני בוחר לקבל את מרבית טענותיה. אני מאמין בקב"ה מאחר ואני מוצא בעצמי את הכוח והיכולת להאמין בו. למרות השואה. למרות שהעולם הזה אינו מושלם. בברכה, EJOV
 

mador 26

New member
לא למדתי אף פעם תורה בבי"ס חילוני יהודי.

שלום EJOV, למדתי תורה בבי"ס "יסודי התורה" ומכיר את התשובות הספקולטיביות. אתן לך דוגמה : מעשה דוד ובת שבע מתואר בספר שמואל ב', פרקים י"א-י"ב. דוד המלך ראה מגג ביתו את בת שבע, אשת אוריה החתי, מעורטלת, וחשק בה.ושכב איתה. אוריה החתי היה אחד מבכירי צבאו של דוד, וכך סובב דוד את מותו של אוריה כדי לקחת את בת שבע לאישה לאחר שהרתה לו. בסוף הסיפור מתואר עונשו של דוד על מעשה זה, כפי שניתן לו מפיו של נתן הנביא. בספר דברי הימים אין אזכור למעשה. חטאו של דוד במעשה זה, אשר מטיל צל כבד על דמותו הרוחנית, משך את תשומת לבם של פרשנים רבים במשך הדורות. לעומת זאת, במדרש חז"ל מובא שדוד ובת שבע נועדו זה לזה, אלא שדוד הקדים את השעה, ולא המתין לזמן הנכון: "דרש רבא: מאי דכתיב כי אני לצלע נכון ומכאובי נגדי תמיד' - ראויה הייתה בת שבע בת אליעם לדוד מששת ימי בראשית אלא שבאה אליו במכאוב, וכן תנא דבי רבי ישמעאל: ראויה הייתה לדוד בת שבע בת אליעם אלא שאכלה פגה"... כך ע"י קומבינציה עיקמו את מעשהו של דוד מפשע חמור,של בעילת אשת איש, וגרימה למותו של הבעל. המעשה מתוכנן כביכול ע"י ההשגחה ודוד המלך במעשה קסם, יצא "צדיק". כך ניתן בדת היהודית להצדיק כל פשע, להפוך פושע לצדיק, שחור ללבן, ולילה ליום. אחרי השואה, שבה הורי ורוב קרובי נהרגו בתאי הגזים ומרעב, ונשרפו במשרפות ועלו בעשן למרומים, כמו גם יתר ששת המליונים,והאמונה באלוהי ישראל עוד פעמה בליבי, ובעודני נער צעיר, פניתי בשאלה למורי ולכחמי ישראל, באותם שנים, ושאלתי ל מ ה ??? אותם חכמים, כביכול, כמובן ידעו: (איך לא?): עם ישראל חטא ! אז אלוהים נתן לנאצים הכשר, לזרוק לפח שישה מיליון, מטף עד זקן,מרשע ועד צדיק טיעון זה, לא הייתי מסוגל לקבל:חונכתי כי אלוהים הרחום והחנון, ארך אפיים ורב חסד שכל חיי הקצרים, עד אז האמנתי בו, שמגיל שלוש הלכתי בדבקות ל"חדר" ללמוד תורה ופאות ערוכות קישטו את צדעי, הוא ירשה קיומו של רצח עם, בקנה מידה כל כך גדול ואכזרי שלא היה כדוגמתו? כיצד ניתן לאהוב ולהעריץ ולהאמין ברוע כזה? מבחינתי,עדיף לא להאמין בקיומו. הדח (כל דת) היא רמאות ושקר, שאין גדולה ממנה אגב, לא ניתת תשובה כיצד ניתך לבטל את החוקים האזרחיים וכיצד המדינה תתקיים בלעדיהם? נראה לי שתשובה אין לך, הכל פנטאזיה שלך לילה טוב.
 

Ejov

New member
לא זכור לי

שאמרתי שצריך לבטל אי אלו חוקים אזרחיים. באשר לשאר - האם אתה בטוח שאכן קראת לעומק את ההודעה האחרונה שלי? לא התייחסת לשום דבר שכתבתי שם.
 
למעלה