תהילים

מדור,

מהו טובו של אלוהים? אני לא מחזיקה בתפיסה אינסטרומנטלית של אלוהים. ולכן, מסרבת להאניש אותו. אתה מספר שבילדותך האמנת לדברי המבוגרים שיש אלוהים ושהוא טוב ולכן יש לאהוב אותו. ניסיון החיים לימד אותך שהדברים אינם כך. עדיין, אין זה אומר שאין טוב באלוהים. טובו של אלוהים הוא הטבע סביב, כל עץ פרי נותן זרע, כל יום שמש, כל תינוק שנולד. מה זה קשור לאלוהים? אלוהים מייצג את הכוח שברא את כל הטוב הזה. מטרת התודה היא הכרת הטוב. אני מקווה שאתה מרגיש שיש גם טוב ולא רק רע סביבך. ההודאה וההודיה מעמידות אותי במצב שבו אני מוצאת נקודות אור בחיי גם בתקופות קשות.
 

st1183

New member
לא יכול להיות שאת רצינית...

"טובו של אלוהים הוא הטבע סביב, כל עץ פרי נותן זרע, כל יום שמש, כל תינוק שנולד." ומה עם תינוקות שנולדים מעוותים או עם מומים והם בסוף גם מתים אחרי שהם וגם הוריהם סבלו סבל בל יתואר?
 
אני לא בטוחה שהבנתי את כוונתך.

לא לקחתי את הרע לצד הטוב. הרע הוא רע. גם אם "לפעמים הוא בעצם טוב." כדברי אלה. אני אומרת שהרע לא מבטל את הטוב. שניהם קיימים.
 

st1183

New member
כן,זה גם מה שאני אמרתי.

שצריך להביא בחשבון גם את הרע לצד הטוב ולא להתייחס רק לטוב שאלוהים כביכול עושה. "הרע הוא רע. גם אם "לפעמים הוא בעצם טוב." תחליטי.אם הרע הוא רע אז הוא רע ולא לפעמים טוב.רע הוא רע נקודה.
 
!

st:ומה עם תינוקות שנולדים מעוותים או עם מומים והם בסוף גם מתים אחרי שהם וגם הוריהם סבלו סבל בל יתואר?" אם הבנים שמחה:"כלומר, הרע מבטל כל טוב?" אלה:ומי אמר שזה רע? ואינו לטובה עליונה גם אם נעלם מעיננו . ובתור מי שלקתה בפוליו בילדותה, כמו גם שמלפני שנים מספר היתה מרותקת למיטה עם כאבים קשים במשך 3 שנים אני יכולה לומר שגם מה שנראה לנו רע אינו בהכרח רע , מעולם לא חשבתי שהפוליו שלקיתי בו הנו רע נהפוכה מתנה גדולה בחיי כך גם חשבתי כשהייתי ילדה . הרע מאת השם הנו לטובה עליונה ואינו רע כבמחשבת האדם למשמעות רע, רע כבמחשבת האדם הנו רע שעושה אדם לחברו ולמקום.
 

st1183

New member
התשובה הזו תמיד נשמעת לי כתירוץ

"מה שנראה לנו רע אינו בהכרח רע " ולמה לא מה שנראה לנו טוב אינו טוב כלל? מה שטוב מייד אתם מייחסים לאלוהים ומה שרע או שאתם מייחסים זאת לאדם או שהרע פתאום בכלל אינו רע...
 
st

"ולמה לא מה שנראה לנו טוב אינו טוב כלל"אתה שואל ודאי שיש גם מה שנראה לנו טוב ואינו בהכרח טוב למעשה אנו חיים בתקופה בו הרע נחשב טוב והטוב רע , לדעת מהו טוב יש להיותו , וממקום היות הטוב ניתן לראות מהו רע ,ומה נראה לנו כרע ואינו אלא לטובה עליונה. מהיות רע לא ניתן לראות ולדעת מהו טוב. השם הוא הטוב והמיטיב ואין מאומה שהנו מהשם שאינו טוב . אתה אומר:"התשובה הזו תמיד נשמעת לי כתירוץ " ודאי שכך ממקומך, ראשית יש לסור מרע ומה שנראה לך תירוץ כבר תדע שאינו תירוץ .
 

st1183

New member
אם רע אינו רע וטוב אינו טוב

איפה זה נגמר? אולי אלוהים הוא בעצם אל סדיסט? ואולי הוא ברא אותנו כדי להתעלל בנו? ואולי הוא לא קיים כלל? באמירתך שטוב אינו טוב ורע אינו רע פתחת תיבת פנדורה שיהיה לך מאוד קשה לסגור אותה אח"כ...
 
טוב חבוב

אני רואה שיש לך קושי רב בהבנת הנקרא ומבחינתי תם כול דיון אתך בכול נושא שהוא , כול עוד הנך ממקומך זה וכפי שהובא בשרשור אחר "לא קשה לראות ,שאדם אשר מחליף את הדיברות האלוהיות בדיברות משלו, דהיינו עושה עצמו לאלוהים ואופן התנהגותך לאנשים , אכן מדובר ב"אלוהים" רע סדיסט צמא דם ,עם בעיה קיומית קשה.אבל ככה זה אלוהים אחרים באיחולי רפואה שלמה "
 

st1183

New member
אין תשובה אז כותבים שקרים

ויורדים לפסים אישיים? כמה אופייני לדתיים שמאמינים במלאכים מכונפים מעופפים ובנחשים מדברים...
 

mador 26

New member
"תפיסה אינסטרומנטלית"

האם ידוע לך מישהו שיש לו תפיסה "אינסטרומנטלית" של אלוהים. את טוענת שאין לך תפיסה כזאת שבין כה, לא יכולה להיות לך, או לכל אחד אחר "תפיסה אינסטרמנטלית .טובו של אלוהים אינו מתבטא בטבע סביב. הרי לפי אמונתך אלוהים ברא את כל החי, ובמיוחד את האדם. (למה ? את תגידי. מי ביקש ממנו להיברא או להיוולד?) מה היה לנו רע לפני שנולדנו? אתו אלוהים היה צריך לספק לכל החי תנאי מחיה, כמו מזון, חמצן וכו', אם אלוהים רצה חיים על כדור הארץ, הייתה חובה עליו לספק להם את התנאים ההכרחיים למחייתם ואין בכך שום טובה... מה טובו בכך שאלוהים ברא את החי? לדאג להם שיהי להם ממה להתקיים? אצל האדם לדוגמה, במקרים רבית הצרות שלו מתחילות מרגע שנולד אצל החיות הפרא, מלחמת ההשרדות מתחילה בבגרותם, כל מין צד מין אחר כדי לאכול למחייתו. אין קץ למלחמות ולהרג בין בני אדם וכל צד בטוח בצידקת מניעיו ,לצערנו זה גם קורא בסביבתנו הקרובה. אין אנו בטוחים מה יילד יום כי אין לנו אלוהים שניתן לסמוך עליו.מידי כמה ימים נהרגים בצידינו אנשים נשים וטף מלחמות ואסונות טבע ורעב לידות של תינוקות פגומים וחולים גורמים למותם של מליונים רק במלחמת העולם השנייה ובשואה,נהגו כחמישים מיליון בני אדם... זה עולם יפה? לא קיימת השגחה אלוהית על שום דבר ועל אף אחד, למרות שיש "נקודות" אור בטלים בשישים, חוסר תשומת הלב של אותו אלוהים ואוזלת ידו הנראים לעין, הופכים אותו פחות ופחות רלוונתי אילו נתנה היכולת לקבוצת מדענים, מומחים במדעי הטבע כמו שאתם מאמינם שיש לאלוהים, היו בונים עולם הרבה, אבל הרבה יותר יפה ...אלוהים עשה הרבה פאשלות שלא ניתנים לתיקון. יש הרבה טוב בעולם, אבל לצערי,לא מספיק. לא מצאתי שום טוב באלוהים, רק באנשים טובים, צדיקים יישרי לבב ואוהבי אדם,להם מגיע תודע, אך לא מצאתי את דמותו או טובו של אלוהים בשום צורה ובשום מקום, רק את הרוע שלו, והרבה! הביטו בסיפורי התנ"ך, המראים כמה אכזריות במקרים רבים רק ההרג והקטל היו השימוש בלעדי לפתרון בעיות של האל.. כך גם האיומים להרג היוו תמריץ עיקרי לקיום מצוותיו.זהו אל הטוב והכל יכול? לא ממש - אין על מה להודות לו ...
 

mador 26

New member
אלוהים טוב הוא כזה שלא נותן את לקיים פשע

שלום אלה מורז, ומכוון את האדם למעשים טובים., למה נחוצה חופש בחירה? אם אדם מחלל שבת ולפי התורה, הוא צפוי לסקילה, יש לו חופש ברירה? מה רע בכך שאדם חונך למעשים טובים ומצפונו אינו אפשר לו לבצע פשעים ? האם זה לא יכול להיות עולם יותר יפה? אם "חופש הבחירה" גורם לעיתים,להרג של מיליונים, שמא יש טעם לביטול חופש הבחירה? מה יותר חשוב :מניעת פשע והרג, או חופש הבחיר? מה יותר חשוב: עולם רגוע ללא אנסים ופדופילילים ורוצחים, או חופש בחירה? מה רע שפחות אשים יילכו לגהנום, או אולי בכלל לא? הרי לפי אמונתך, אלוהים יכול לגרום לזה...
 
בוקר טוב מדור

לגבי שאלתך "אם אדם מחלל שבת ולפי התורה, הוא צפוי לסקילה, יש לו חופש ברירה?" לגבי משמעות הסקילה וכו מכיון שממקומך ישנה כפירה באל,ומכיון שאיני אוהבת לטחון מים וחיי מתנהלים באופן פרודוקטיבי,הרי שאין טעם בלדון בכך ובמשמעות אתך . ואסתפק בכך שכן יש לו חופש בחירה. אתה אומר :"אלוהים טוב הוא כזה שלא נותן את לקיים פשע ומכוון את האדם למעשים טובים " ישנה סתירה מהותית בין שני המשפטים שלעיל שכן לא נותן לקיים פשע משמעו אין האדם נצרך להכוונה כדי לעשות מעשים טובים ,שכן לא ניתנת לו בחירה . ובכך השם נותן לאדם חופש הבחירה ומכוון את האדם למעשים טובים. שאלתך בעצם היא מדוע לא ברא רובוטים , כמו גם אתה מבקש מלכות רודנית דיקטטורית לעומת מלכות השם ודמוקרטיה , ודמוקרטיה כידוע אינה משוללת חוקים.בחירה בין לקיים את החוק לבין לעבור עבירה ותוצאה של כך. עוד אתה אומר:"מה יותר חשוב: עולם רגוע ללא אנסים ופדופילילים ורוצחים, או חופש בחירה" כלומר הבחירה שלך ,האופציות שאתה רואה ,היא או רע או חופש הבחירה בין טוב ורע . ובכך שאלתך :"האם זה לא יכול להיות עולם יותר יפה?" התשובה היא לא , שכן אם אין חופש הבחירה זה עולם רובוטי אוכלי חינם ,חסר יצירתיות וכו וכו . ואם בוחר רע שכדבריך זו האופציה כאשר יש חופש הבחירה אז גם כן עולם שאינו יפה וודאי שאינו טוב, ממקומי הכי חשוב לבחור בעץ החיים ובכך חופש הבחירה הוא החופש לבחור בעץ הדעת טוב ואיסוף האפשרויות של בחירה בין טוב לטוב כנדרשבכול רגע .. "האם זה לא יכול להיות עולם יותר יפה?"לחלוטין כן מכיון שכול הטוב יפה. בברכה
 

bat melech

New member
עוד מאשר מצאתי בשרשורים

מדור:"שיר המבטא את הרגשתי באותה תקופה, לא קל לקריאה, במיוחד לאדם מאמין באלוהים אלה:"אתה כותב על שיר שכתבת שאינו קל לקריאה במיוחד לאדם מאמין באלוהים וסוגד לו ," ראשית אנא ממך שלח לנו אותו ,שכן רוצה גם רוצה להיות שותפה לאחי בהרגשתך והתלבטויותיך," מדור:"שלום אלה, אני כאן כדי להביע את דעתי על נושא מסויים ביהדות שאתם מטיפים לחילונים. אני מבין, שאת מעוניינת לסתום לי את הפה" אבחנה :שיפוט לקוי אף במה שאינו קשור לאמונה ,חוסר יכולת לזהות טוב אף ברמתו הנמוכה ביותר בין אדם לאדם ,כל שכן מתקשה לראות את הטוב האלוהי.
 

Ejov

New member
שלום לך

ברשותך ארים את הכפפה ואתן לך את תשובתי האישית לשאלותיך. בטרם אתחיל אני אציין כי: אני בן 25, רווק, חוזר בתשובה מזה כשנה וחצי. נמצא באמצע תואר ראשון. עוסק בתחום הביטחוני. מדוע אם כן אני מודה לקב"ה ומדוע אני עושה זאת כנהוג על פי ההלכה. על מנת להסביר את הסיבה והדרך שלי בהודייה הנ"ל אני אצתרך להציג קודם כל את האופן שבו הגעתי למצבי הנוכחי. מאז ומתמיד תהיתי באשר ליסודות של העולם הזה ובשאלה של הרוחניות מול הגשמיות. בתקופת נעוריי הצבתי לעצמי את השאלה היסודית ביותר - האם קיים דבר מה מעבר לחומר? על מנת לענות לעצמי על השאלה הזו התחלתי להתעסק במספר רב של דברים רוחניים - החל ממדיטציות עם דגש חזק על תורת הוודות (הינדואיזם) וכלה בכישוף אינדיאני. בעוד ששני התחומים הניבו תוצאות מעניינות ביותר בשלב מסויים זנחתי את הנושאים האלו לאחר שהרגשתי שהם מושכים אותי לכיוונים לא רצויים. לא איכנס לפרטים אבל ביצעתי דבר מה שהתברר כגדול עלי ונבהלתי עד כדי כך שהעדפתי לא לחזור לתחום. לאחר השירות הצבאי שלי שאותו סיימתי אחרי מלחמת לבנון השנייה ניגשתי מחדש לחיפוש אחר משמעות הקיום שלי. עברתי בשנית על דברים רבים שבהם התעסקתי לפני השירות ולאחר כשלוש שנים של חיפוש הגעתי לתלמיד חכם מקובל מסויים. אני הגעתי אליו ואמרתי לו שאני מעוניין ללמוד אצלו אך אין לי שום כוונה לחזור בתשובה או ללבוש כיפה וציצית. מכאן הסיפור שלי הופך לדי בנאלי ואני משוכנע שיצא לכם לשמוע על סיפורים דומים: ככל שלמדתי יותר כך הרגשתי שהמידע הזה לוחץ על כפתורים ששום דבר אחר לא נגע בהם. התחלתי להתפלל בסתר וביקשתי הוכחות שאני הולך בדרך נכונה. קיבלתי סימנים מאוד ברורים שדיברו אלי באופן אישי. היה לי מאוד קשה לקבל את אותם סימנים מאחר ואני רגיל לחשוב באופן רציונלי, והלא כל דבר ניתן לשייך ליד המקרה. אז המשכתי לבקש הוכחות והמשכתי לקבל אותן. מעבר לכך, אני מרגיש כיום שלם הרבה יותר. כשאני מתפלל אני לא מרגיש שאני זורק מלל לאוויר אלא שאני ממש מדבר עם אותו "חבר דמיוני" לכאורה. דומה לחוויה המדיטטיבית רק חזק יותר. מדור 26, אני אתייחס לנושאים ששאלת אותם ואנסה לתת להם את ההסברים כפי שאני מכיר ומפנים אותם: "מדוע אנו אמורים להודות לאלוהים ולהלל את שמו ולספר בגויים את נפלאותיו?" אני לא רואה את ההצלחות ועצם הקיום שלי כדבר ברור מאליו. מעבר לפעמים הרבות שבהם הייתי קרוב למוות בצבא, היה לי הצער באיבוד מכרים רבים. חלקם בצבא. חלקם בתאונות. ראיתי כיצד חיים של בחור בן 21 מתנפצים לרסיסים. ומנגד ראיתי אנשים שיש להם עושר ואושר לכאורה אבל הם מתים בתוכם וכל חייהם סבל. כאשר אני קם בבוקר הדבר הראשון שאני אומר הוא "מודֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ מֶלֶךְ חַי וְקַיָּם. שֶׁהֶחֱזַרְתָּ בִּי נִשְׁמָתִי בְּחֶמְלָה. רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ:" אני אומר זאת כי אני בוחר להכיר בזכות שניתנה לי לחיות עוד יום. יכולתי גם לא להתעורר... מכאן הכל פשוט. אני מודה לו על הכל. על האוכל, על המים, על הבריאות שלי,על השמחה שלי וגם על הצער שלי. חשוב לציין שהקב"ה לא חייב לי דבר. על כן כאשר הוא נותן לי - אני לוקח ואומר תודה. גם כאשר אני לא מבין למה הוא נתן לי דבר זה או אחר ואיך משתמשים בו אני מודה לו בכל זאת. אפשר לקרוא לזה נימוסים של אורח. כי אנחנו כולנו אורחים בעולם הזה. להלל את שמו ולספר בגויים את נפלאותיו: גויים = עמים. אם אני רואה לנכון ואף הכרחי להודות לו אז עלי להסביר זאת לאחרים. על כן ההילל והסיפורים. "מה הכוונה לנפלאות שעשה לנו - לעם ישראל?" נתחיל מהפלא הגדול ביותר והניכר ביותר - אנחנו עדיין חיים ומלוכדים כעם, בעוד שכל העמים האחרים שמצויינים לדוגמא בתנ"ך כבר לא קיימים מזמן, זאת למרות שמבחינה חומרית הם עלו עלינו עשרות מונים. אותו ליכוד נבע בעיקר מהיכולת שלנו להיצמד למקורות שלנו ולא לסור מהם למרות מכות,רדיפות ושואות. כאשר אתה כותב על הסבל והתלאות שעברנו (ועוד נעבור ללא ספק) אני כמובן מסכים. באשר לטובות והנפלאות - כאן גישתי היא מעט שונה. דבר בסיסי בקיום מצווה הוא עשייתה ללא ציפייה לתמורה. אינני מפריד בין חלב לבשר כי אם לא אעשה זאת ינחת עלי ברק (והלא עשיתי זאת כל כך הרבה פעמים בעבר!) אלא כי אני בחרתי לקבל את הכשרות כחוק וציווי מלמעלה. את התמורה אני אקבל בעולם הזה או בעולם הבא - זאת לא לי לדעת והאמת היא שזה גם לא מעניין אותי כלל. אני אחזור שוב על המניעים שלי מאחר וזה המפתח לתשובתי: אינני מקיים מצוות מאחר ואני מצפה לטובות ונפלאות אלא בגלל שאני מקבל אותן כסדר עולמי מוחלט אשר ניתן לעם ישראל בהר סיני. אני בכוונה נמנעתי מלהתייחס לדקויות הלכתיות מאחר וזה נושא פנימי יותר. כאשר אדם בוחר לקבל את קיומו בתוך עולמו של הקב"ה כאלמנט מנחה מרכזי כל השאר כבר מגיע עם הלימוד. בברכה והנאה - EJOV
 

mador 26

New member
שלום רב לך, EJOV

נראה, לפי הסיפור שלך, שאתה מאד מושפע ממיסטיקה דמיונית ובלתי מציאותית. מדיטציה, ווודו, כישוף אינדיאני, עכשיו מיסטיקה יהודית. אם זה עושה לך טוב נפשית, אף אחד לא יכול ולא צריך למנוע זאת ממך. יחד עם זאת, אני חייב לתקן לך כמה שגיאות שבכתבתך, ושאינם תואמים את המציאות. 1. "נתחיל מהפלא הגדול ביותר והניכר ביותר - "בעוד שכל העמים האחרים שמצויינים לדוגמא בתנ"ך כבר לא קיימים מזמן, זאת למרות שמבחינה חומרית הם עלו עלינו עשרות מונים. אותו ליכוד נבע בעיקר מהיכולת שלנו להיצמד למקורות שלנו ולא לסור מהם למרות מכות,רדיפות ושואות, אנחנו עדיין חיים ומלוכדים כעם" לא נכון: בבחירות לכנסת ה-18, התמודדו 6 מפלגות דתיות כך שאפילו בין הדתיים אין אחדות: הבית היהודי יהדות התורה דגל התורה ש"ס חזית יהודית לאומית ארץ ישראל שלנו (האם כולם מאמינם באותו אלוהים?) 2. "בעוד שכל העמים האחרים שמצויינים לדוגמא בתנ"ך כבר לא קיימים מזמן" לא נכון: חלק מהעמים האתיקים ואפילו אתיקים יותר מישראל, שהוזכרו בתנ"ך וגם כאלה שלא הוזכרו, קיימי גם היום, לדוגמה: סין, בבל, פרס, יון, רומי, לבנון, הודו... את המשך תגובתי אכתוב לך לאחר שתכתוב את ההמשך שלך. בברכת חג שבועות שמח !
 
למעלה