תהיה

  • פותח הנושא qet1
  • פורסם בתאריך

qet1

New member
תהיה

מהחן האיקיו, הוא בעצם מבחן יחסי מסדרים את התוצאות ככה שתהיה התפלגות מסויימת ושהממוצא והחציון יהיה 100. כל זה טוב ויפה אבל השאלה היא: האם איקיו 100 הוא האיקיו הממוצא של האוכלוסיה? והתשובה שלי היא: לא!!! 100 זה האייקיו הממוצא של האנשים שנבחנו במבחן איקיו, שזה אומר באופן טבעי יותר אנשים עם איקיו גבוהה מהממוצא מאשר נמוך מהממוצא (ראו למשל הכתבה על מנסה בעיתון, 95 אחוז עוברים פשוט כי מי שבא למבחן זה רק אנשים שכבר יודעים שיש להם איקיו גבוהה) לכן איקיו 100 בכלל לא מייצג את כלל האוכלוסיה אלה את אוכלוסיית הנבחנים והאיקיו הממוצא האמיתי באוכלוסיה נמוך בצורה משמעותית! מה אתם אומרים?
 

MelodicTruth

New member
אל תשכח

שניקוד במבחנים נקבע גם ע"י הערכות. אחרי הכל, אין לך דרך לבחון מיליון אנשים, אבל בכל זאת אתה יכול להעריך על כמה תשובות תצטרך לענות כדי לקבל IQ 176. מדידה בצורה שאתה מדבר עליה היא בלתי אפשרית. אם תמדוד את הIQ של כל המדינה, תקבל ממוצע. הממוצע הזה יהיה יותר גבוה מהממוצע בזימבבווה, ויותר נמוך מהממוצע ביפן. אך המספר 100 IQ מתייחס לממוצע העולמי. מה שמביא למסקנה שמדובר בעיקר בהערכות.
 

lepidus

New member
לא זאת הנקודה

במבחני אי-קיו משתמשים פסיכולוגים כדי לאבחן רמות שונות של פיגור! למעשה, אין יסוד להניח שבפני הפסיכומטריקאים שמנרמלים את התוצאות מונחות יותר תוצאות גבוהות מאשר נמוכות. אגב זאת אחת הסיבות לחוסר הדיוק של מבחני אינטרנט...
 

qet1

New member
עוד יותר גרוע

זה אומר שמנסיה לדרג את כלל האוכלוסייה עפ"י הקצוות הקיצוניים ביותר... אומרים: יש כך וכך מפגרים עם איקיו X. יש אותו מספר גאונים עם איקיו 3X...אז בטח האיקיו הממוצע הוא 2X (בהגזמה כמובן)
 

lepidus

New member
כלומר

רוב האנשים נמצאים איפשהו באמצע, והמקרים הקיצוניים זניחים לעומתם.
 

qet1

New member
בדיוק הנקודה שלי

דווקא על המקרים הזניחים יש יותר ממצאים (כי יותר אנשים מהקצוות עוברים את המבחן) ועל הרוב המכריע של האוכלוסיה אין כמעט מידע סטטיסטי(כי האדם הממוצע לא הולך סתם כך למבחן איקיו בזמנו הפנוי)
 

lepidus

New member
לא חסרים ילדים שנכשלים במבחנים של..

מכון סאלד בכיתה ג' (או ב', אני כבר לא זוכר...)
 

qet1

New member
אבל ילדים הרי מדורגים בצורה שונה

זה סולם אחר בכלל אין קשר בין הדברים לא?
 

lepidus

New member
אבל עקרון הנרמול זהה.

ילדים מדורגים על פי המשוואה גיל_כרונולוגי/גיל_מנטלי אותו עקרון פועל גם פה כדי להגיע לפרמטר שנקרא "גיל כרונולוגי"
 

qet1

New member
את הגרף הזה כבר ראיתי

השאלה היא איך הם הגיעו עליו? אתה מסכים איתי שהדרך הנכונה היא לקחת קבוצה אקראית של אנשים, לבחון אותם, וליצור את הדירוג עפ"י התוצאות ולא לבחון מצד אחד אנשים שחשודים בפיגור (כדי לוודא אם וכמה הם מפגרים) ומצד שני אנשין שחשודים בגאונות(כדי לוודא אם וכמה הם גאונים ואם אפשר לקבל אותם לארגון זה או אחר) ולפי זה לנסות להרכיב את הגרף שייתן התפלגות האיקיו של כלל האוכלוסיה..
 

miromiro

New member
פיגור-הוא הגדרה

חינוכית לא פסיכולוגית. את ממוצע האוכלוסיה בודקים ע"פ מדגם אקראי ולא ע"פ סך התוצאות שהתקבלו בכל המבחנים שנעשו. קשה לי להאמין שיש פה מי שחושב שכל פסיכולוג שמעביר מבחן איי-קיו , מעביר גם את התוצאות שלו לבנק נתונים אחד שכל הזמן משקלל ומתעדכן.
 

qet1

New member
מי אמר?

ברור שאנחנו מדברים על ממוצא עולמי אבל לא ניתן להעריך בדיוק בכמה הממוצע של אנשים שהולכים לעשות מבחן איקיו גבוהה מהממוצע של כלל האוכלוסייה. כמובן שלא ניתן ואין צורך לבחון את כל האוכלוסייה אבל בשביל לדעת את הממוצע האמיתי צריך לקחת חתך מייצג של האוכלוסייה ולבחון אותו, ולא לקחת מראש אנשים שהם יותר חכמים מהממוצע ולבחון אותם... כמו שכשאתה סקר על עניין מדיני אתה לוקח מדגם מייצג של האוכלוסיה בישראל, אתה לא הולך לעשות את הסקר מטה ש"ס (אתה יכול, אבל הסקר ייצג את דעתם של חברי ש"ס ובהחלט לא של כלל האוכלוסייה)...
 
מי אמר לך שהולכים לזה יותר אנשים

עם IQ גבוה? הרי יש קבוצות שלמות שעוברות מבחני IQ או מבחנים דומים בצורה לא וולנטרית בכלל (מלשב"ים למשל).
 
למעלה