שני סיפורים ושאלה

aweksler

New member
אמונה או שכל?

סוקרטס בערך ב 400 לפנה"ס התחיל לדבר על השכל כקרוב יותר לאמת מן האמונה. מאז היו כל מיני תנודות. למשל, הפילוסופיה גילתה שהמדע לא יכול לחשוף אמת, אלא רק להמציא אותה (כמו שהסברתי קודם) וכו´. קשה להכריע. אבל אין לנו דרך להשתמש בכלי האמונה כדי לגלות אמיתות. כלומר, נניח שאנו מקבלים את האמונה כערובה לאמת, ואנו זונחים את המדע, אז אין לנו דרך לקבוע מי צודק. היהודים, הנוצרים, המוסלמים, הבודהיסטים, הפאגאנים? הרפורמים? ואיך נדע האם רב או כומר מסויים דובר אמת או משקר? במדע יש לנו שיטה אחידה ומוסכמת על כולם, שבה די קשה לשקר. לכן עדיף המדע.
 

The_Mighty_Perr

New member
תגובה

בס"ד התוצא הפוטו-אלקטרי. זכותך לקבל מה שתרצי. *הוא לא צריך את זה, אבל אברהם רצה. לדוגמא: אבא שלי כועס עלי ועל אח שלי, אני לא אגיד לו "תסלח לו כיא אתה אא שלי" אני אגיד לו "תסלח לו כי אתה אבא שלו". כך אליעזר אומר שזה בשביל אברהם. *תפתח רש"י.
 

point618

New member
לייתר דייוק

מהיכן לקחתה את הסיפור הזה? הרי איינשטין לא האמין במכניקת הקוונטים ואף לחם נגדה בכל מאודו.
 

iceviper

New member
שמעתי אותו ביום פתוח

של הפקולטה לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה. יכול להיות שאני טועה בפרטים,אבל הרעיון הוא אותו רעיון.
 

Henryf

New member
זו הגזמה.

איינשטיין היה אחד מהמפתחים של המכניקה הקוואנטית, והיה הגורם המדרבן מאחורי פרס הנובל לעבודתו של דה-ברולי. איינשטיין התנגד לגישה הלא דטרמיניסטית של ההתנהגות הסטטיסטית, משמע, ששני חלקיקים זהים לחלוטין, במצבים זהים לחלוטין, יכולים להתנהג שונה, על פי עיקרון סטאטיסטי, ולא עיקרון חד משמעי (המשפט המפורסם שאלוהים לא משחק בקוביה). אל אף שגישתו של בוהר ניצחה, והפיסיקה הקוואנטית פיתחה תאוריה שעמדה עד היום בכל המבחנים של הפיסיקה הניסויית, אישית, נראת לי גישתו הפילוסופית של איינשטיין כקרובה יותר למהות הדברים. היה נסיון למצוא "משתנים ניסתרים", כלומר, כאילו יש משתנים אחרים הגורמים לכל החלקיקים להתנהג סטאטיסטית, אם כי כל חלקיק בודד, בעל ה"משתנה הניסתר" המיוחד לו, יש התנהגות חד משמעית. נסיון ה"משתנים הניסתרים" לא צלח, וישנה אפילו הוכחה, לא ממש חזקה, שאין אפשרות ומקום ל"משתנים הניסתרים". העתיד עוד לפנינו (גם בזמן ההולך אחורה
) ועם התפתחות הידע, אני מאמין שגישתו הנכונה של איינשטיין עוד תצא לאור.
 

point618

New member
אין לי כח

לויכוח נוסף על מכניקת הקוונטים
מי שמתענין בנושא יהנה מארבעה מאמרים בנושא שהתפרסמו לאחרונה בהאייל הקורא. המאמר הראשון: http://www.haayal.co.il/story.php3?id=1177&NewOnly=2 שם תמצאו קישורים לשלשת המאמרים הנוספים.
 
למעלה