שלום לחברי הפורום

magenta73

New member
שלום לחברי הפורום

סיימתי קורס בז'אנר המותחן בקולנוע, ועכשיו אני רוצה לעשות עליו עבודה סמינריונית. יש שני נושאים שחשבתי עליהם - הפאם פאטאל, והדמות של "הנערה האחרונה" (שיש בסרטי אימה, זו שמנצחת את המפלצת). את שניהם אני רוצה לקשר למהפכה הפמיניסטית ולהראות שינויים בייצוג. לדוגמא - הפאם-פאטאל ה"קלאסית" של הקולנוע - נגיד, בפילם נואר, נגיד הנץ ממלטה, מול הפאם פאטאל של המאה ה20 - נגיד אינסטינקט בסיסי. (אני צריכה עוד כמה סרטים) ואז לדבר על ההבדל בייצוגים. או הנערה האחרונה - אז ריפלי מהנוסע השמיני, או כל בחורה אחרת שמנצחת את המפלצת (מיום שלישי ה13 ושאר זוועתונים כאלה), ואז נגיד - חסין מוות (אמנם לא נערה אחת אלא כמה, ועדיין). לא כל מיני "כוסיות בטייץ" משמע טומב-ריידר. אני אשמח להמלצות על סרטים שיש בהן דמויות משני הסוגים שכיוונתי אליהם פאם-פאטאל האישה ההורסת, המנופלטיבית וכו'. (רק להזכיר - זה חייב להיות בסרט מותחן). או הנערה האחרונה - זו שמנצחת את המפלצת. (אימה) אני אשמח גם לציון השנים שהסרטים יצאו בהם, בערך, בכדי לדעת איך "למקם" אותם מבחינה היסטורית של התפתחות המהפכה הפמיניסטית. תודה מראש.
 
מה שיפה בריפלי

זה שהיא מנצחת את המפלצת רק כשהיא אשה שלמה. היא לאורך כל הסרט האשה החזקה, כביכול ההפך המוחלט מהיצוג הסטנדרטי של הנשים ולמרות זאת היא לא מצליחה לנצח את המפלצת. בסוף אחרי שהיא מצד אחד נהיית סקסית – כשהיא מתפשטת, ומצד שני נהיית אמא – עם החתול, רק אז היא מצליחה לנצח. היה לי מורה שממש לא אהב את זה ואמר שכל הסרט היה בכיוון נכון ובסוף זה התפספס להם אבל לדעתי זה בדיוק ההפך. רק כשהיא אשה שלמה שמכילה את הכל – גם נשיות, גם אמהות וגם חוזק, רק אז יש לה מספיק כח לנצח את המפלצת. רק כשהיא מגיעה למקום שלם שבו היא מקבלת את כל הצדדים שלה ולא רק אחד מהם. זה יפהפה לדעתי. לגבי אינסטינקט בסיסי זה דורש התייחסות לורטיגו של היצ'קוק. היה לי שיעור שבמשך שיעור שלם ניתחנו את שני הסרטים ביחד וזה היה מרתק. אני זוכרת קמצוץ קטן ממה שנאמר שם אבל אינסטינקט בסיסי בהחלט מתקשר עם ורטיגו. צריך להתעניין בפטישיזם של פרויד, על פי זה להסתכל על ורטיגו ורק אז לראות את הסצנה המפורסמת מאינסטיקנט בסיס וזה פתאום מקבל משמעויות אחרות לחלוטין. וגם שרון סטון עצמה בסצנה המפורסמת נראית מבחינת לבוש ותסרוקת מאוד דומה לורטיגו וזה לחלוטין מכוון. זה יכול להיות מאוד מעניין לצאת מסרט אחד לאחר. יש עוד סרט שניתחתנו באותו שיעור שהיה די מרתק, האמת מתחת לפני השטח, זה עם מישל פייפר והריסון פורד ויש שם סצנת אמבטיה שניתחתנו אותה בהקשר של סצנת האמבטיה של פסיכו ושל הניצוץ, לראות איך הסצנה הזאת יוצאת משם ואיך אותן נשים חוזרות לנקמה ומצליחות להנצל הפעם מהדבר שהרג אותן שזה המים.
 

AeroTom

New member
אהבתי את ההקבלה שם ל"ורטיגו"

נחמד. גם באמת שרון סטון נראית שם בסצנה בכמה דברים דומה לדמות של האישה ב"ורטיגו"...אהבתי גם את הניתוח עם "מתחת לפני השטח" והסצינות אמבטיה, יחד עם "פסיכו" ו-The Shining. די מעניין.
 
אני כבר לא ממש זוכרת את הפרטים

אבל ה"קטע" בורטיגו זה הפטישיזם. פטיש זה הרי אובייקט כלשהו שמהווה איזשהו גירוי מיני וסקוטי בסרט הופך את ג'ודי לאובייקט שלו, והיא ממש אובייקט כי היא עצמה נעלמת בתוך הדמות הזאת שהוא בונה לה. מלביש אותה, מסרק אותה וכו'. היא עצמה האובייקט הפטישיסטי שלו. עכשיו איך זה מתקשר לאינסטיקנט בסיסי? עד כמה שאני זוכרת הסיבה שנוצר הפטיש זה הכל מגיע מפחד הסירוס שפרויד מאוד חשש ממנו. הוא מדבר הרבה על הטראומה של הילד הזכר שרואה לראשונה אשה (כנראה אמו) ערומה ורואה שחסר לה משהו (כן, הוא היה שוביניסט לא קטן). הטראומה הזאת היא פחד הסירוס - זה שחסר לאמא משהו שלי יש כנראה אומר שיש מצב שיקחו לי. אז איך מתגברים על הפחד הזה? מייצרים פטיש. הפטיש הוא אובייקט כלשהו בטוח. רב הפטישים הם רגליים, נעליים וכו' ולא סתם כי זה מה שרואים לפני שמגיעים למעלה. לפחות מנקודת מבט של ילד, קודם הוא רואה את הנעל, את הרגל ורק אחר כך את מה שחסר. הפטיש הוא אובייקט ביטחון, שהגיע לפני הטראומה, שבעזרתו אפשר להתגבר על אותו פחד ממה שחסר - פחד הסירוס. אז מה קורה באינסטיקנט בסיסי - היא מתלבשת כמו הפטיש עצמו, מאוד מזכירה את ג'ודי בסרט עם הבלונד והתסרוקת המעוגלת. היא כביכול מייצגת משהו בטוח שאין מה לפחד ממנו. ואז בזמן החקירה פותחת את רגליה ומזכירה לכולם מה עומד מאחורי אותו פטיש וכמה היא באמת מסוכנת. היא ייצגה את הביטחון - הפטיש, ופתאום ברגע נהפכת לדבר הכי מסוכן שהכי מאיים על הגבריות - חרדת הסירוס. זאת אחת מפתיחות הרגליים המרתקות ביותר בהיסטוריה הקולנועית, אם לא המרתקת שבהן. ואם אני זוכרת נכון כלי הרצח שבו היא משתמשת בסרט הוא דוקרן קרח - אובייקט פאלי לחלוטין. אני כל כך נהניתי בשיעור ההוא
 

ניר4819

New member
אהבתי מאד את הניתוח שלך פה

וכן, כלי הרצח שלה בסרט הוא דוקרן קרח. איזה שיעור זה היה? אני החל משבוע הבא נכנס (ככה בהחבא שלא יראו...) לשיעור על תולדות הקולנוע בת"א. זו תהיה הכנה מהנה ל-2010/11, כשאתחיל ללמוד קולנוע בפועל, סוף סוף.
 
תיאוריה קולנועית 3

או בשמו הנוכחי תיאוריות קולנועיות עכשוויות. נראה לי לדעתי מאוד מאוד מאוד תאהב את הקורס הזה. זה מאוד תלוי מי המרצה, כי מדובר בחלוקה לקבוצות. הייתי בקורס הזה אצל שתיים, אחת שהיתה נהדרת וניתחה מלא סרטים, הפרשנות למעלה היא שלה, והשניה שהיתה משעממת ובמשך סמסטר שלם הדגימה הכל מסרט אחד. זה היה נוראי. לתולדות הקולנוע לא תהיה לך בעיה להיכנס, כל קורס שהוא באולם הגדול (115) לא תהיה לך בעיה להיכנס אליו. אם בא לך להיכנס לקבוצות קטנות יותר זה יכול להיות יותר בעייתי אבל יש מרצים שמסכימים אם מבקשים מהם.
 

מיכאל1411

New member
ניר!

רגע, אתה תלמד בחוג לקולנוע וטלוויזיה של אונ' ת''א החל מאוק' 2010?? גם אני! טוב, קודם צריך לעשות פסיכומטרי...
 

lollapalooza

New member
ואוו, איזה כיף לך ../images/Emo10.gif

הייתי מתה שיהיה לי זמן להתגנב לתולדות הקולנוע. מחכה לך חוויה אדירה.
 
למעלה