אני אסביר לך מה הבעיתיות בתכנון הזה.
כמו שרשמתי השירות הרכבתי לדרום גרוע
קו 381 אכן מבורך ואני מלא תקווה שבעתיד יורחבו שעות הפעילות שלו, על פניו נראה שמדובר בקו מעולה (חבל רק שלא עובר גם קרוב לתחנה מרכזית ישנה).
המצב פה הוא שניתן בשינוי קל ביותר בלו"ז ליצור שירות פי 2 (שיפור של 50% בזמן הנסיעה הכולל!) יותר טוב וכל זאת בהזזה של 5 דקות בלו"ז הרכבות, שלא אמור לפגוע באף אחד עם תכנון מתאים.
לא יודע כמה נוסעים יש לכל כיוון, אני בטוח שלת"א וצפונה יש יותר מאשר לדרום אך עדיין ישנם מאות (אם לא אלפים) סטודנטים אשר לומדים בב"ש ומתגוררים בראשל"צ ועוד מס' דומה של חיילים המשרתים בדרום, חבל שהם לא יכולים לקבל שירות ראוי וזמין רק בגלל צרות ראיה של מתכנן הלו"ז
אני אסביר לך מה הבעיתיות בתכנון הזה.
צוואר הבקבוק של מסילת איילון (3 מסילות סה"כ) שמרכזות רכבות מלא מעט מקומות ברחבי הארץ.
אם אתה מקדים את הרכבת הבארשבעית ב-5 דקות, זה אומר שהנוסעים שרוצים להמשיך לחיפה, ידפקו. למה? כי כשורדים מהרכבת הבארשבעית בתל אביב, יש עוד 7 דקות לפני שהרכבת לחיפה יוצאת. וזה בשעות הבוקר, בשעות אחרות זמן ההמתנה הנוכחי עומד על 20 דקות (לא כולל הרכבות שיוצאות מבאר שבע וממשיכות צפונה מתל אביב).
זה אומר גם שהנוסעים להרצליה, בית יהושוע, נתניה וכו', ידפקו גם כן. למה? כי הרכבת מבאר שבע מגיעה כיום לת"א 6-8 דקות לפני שהרכבת להרצליה, בית יהושוע, נתניה וכו' יוצאת.
אז מה עדיף? שהקשר הישיר בין באר שבע לצפון יפגע על חשבון הגעה לראשל"צ? לא נראה לי.
חוץ מזה שאין הרבה אנשים שלומדים בבאר שבע ונוסעים כל יום למרכז או לראשל"צ. הרבה יותר זול ונוח לגור כאן, שלא לדבר על אותה אווירה שקיימת בבן גוריון שהיא מוקד משיכה בפני עצמו.
קצת על נדל"ן בעיר שימשיך את מה שאני מנסה להעביר. כל כמה שנים נפתח מגדל כלשהו שמיועד לאכלוס סטודנטים. מדובר בעיקר בדירות חדר או שני חדרים. הבניינים מאוכלסים במקרה הטוב רק עד רמה של חצי מהביין על ידי סטודנטים שנה א' בעיקר שאח"כ מבינים שהם יצאו פראיירים ובשנה הבאה כבר יגורו בשכירות בדירות של 3-4-5 חדרים.
חלק מהאווירה ומהשם של בן גוריון כאוניברסיטה חברתית וקהילה חברתית, זה העניין של לגור עם שותפים. פה ושם להרים מסיבת דירה, מסיבת קומה, מסיבת חצר. לאכול ארוחות שישי ביחד בבתים שונים ולפתח קהילות ברמת רחוב או רמת בניין (יש קבוצות בפייסבוק של בניין X או רחוב X שכל מטרתן - קהילתיות).
מספיק להסתכל על מקומות הבילוי בסוף השבוע ועל כמות הסטודנטים שממלאת אותם. זה כבר אומר, כמה גם נשארים כאן (בלי קשר לסטודנטים מקומיים). אז, יתרה מכך על כמה באמת גרים במרכז או בשפלה ונוסעים כל יום ללימודים - אין הרבה כאלו.
לגבי חיילים, כל חייל שרק ירצה, ימצא מישהו במחנה שיש לו רכב צבאי אישי ושיוכל לקחת אותו בבקרים ולהחזיר אותו בסוף היום. יש לא מעט כלי רכב אישיים בצבא ויש לא מעט חיילים, אפילו לא מאותו הבסיס שעושים שימוש בנסיעה שכזאת. סה"כ, יש הרבה חיילים שלא חושבים מחוץ לקופסא, לא מרימים טלפונים או מבקשים מהמפקד שבטח מכיר לא מעט אנשים מהמחנה, כדי לדעת אם יש מישהו עם רכב צמוד שהוא יכול להגיע איתו ולחזור איתו כל יום. וברוב המקרים יש אנשים כאלו שיכולים לעשות את זה.
לגבי צרות הלו"ז, מת"א לבאר שבע זמן הנסיעה עומד על שעה ו15 דקות בממוצע (רכבת או אוטובוס) מכל כך הרבה מקומות יותר קרובים לבאר שבע מת"א זמן הנסיעה עומד על זמן זהה או כמעט זהה למרות שמקומות אלו קרובים יותר לבאר שבע.
ובחזרה לראשל"צ, מה שתמיד שוכחים זה שאין אפשרות לתת שירות באמת יעיל ומהיר לכל תושבי ראשל"צ. וגם אם היה שירות שכזה, הוא היה טוב רק למי שגר בסמוך לתחנות הרכבת ולתחנות המרכזיות (או היכן שיש לאוטובוסים תחנות). אותו הדבר כמסתכלים על ירושלים למשל. נסיעה (גם ברכב פרטי) משכונות רבות בירושלים אל התחנה המרכזית, לוקחת ללא פקקים במקרים לא מעטים כ20-30 דקות וכשיש פקקים... אז מה זה עוזר שיש קו ישיר בתדירות נפלאה ושזמן הנסיעה עומד על שעה ורבע לבאר שבע? זה אומר שתושבי ירושלים עושים את הדרך יום יום לאונ' בן גוריון? לא, ממש לא. אז גם ראשל"צ לא שונה בזה וגם לא תושבי תל אביב, גבעתיים ורמת גן.
רק מי שגר בסמוך לתחנות האוטובוס של הקווים הרלוונטיים לבאר שבע או מי שגרים בסמוך לתחנות הרכבת - רק אלו נהנים באמת מזמן נסיעה קצר. כל השאר יתקעו בפקקים כל יום בשני כיווני הנסיעה וזה מה שיגרום להם לא לעשות את זה יום יום.
ולכן, בהחלט עדיף שירות רכבתי מבאר שבע לשרון ולצפון מאשר מבאר שבע לראשל"צ על חשבון הצפון.
כשתהיינה יותר מסילות באיילון, אז יהיה על מה לדבר.