שח מט כמשל.
זו הייתה אמורה להיות תגובה לפנג ( שאני לא זוכרת את שארית השם שלו) בפתיל אחר על שח מט, אבל אני חושבת שעדיף לפצת את זה. שח מט נראה במבט ראשון כמשחק טקטי על מלחמה - יש את החיילים הרגליים שנעים בשורה הראשונה, יש את האבירים, יש את הרצים, יש את הצריחים, יש את המלך ( שהמטרה היא להוריד אותו) ויש את המלכה ( שלכאורה לא קשורה לכאן, בעיקר אם חושבים שהיא הדמות החזקה ביותר על הלוח, מצד שני, יכול להיות שאנו מתבלבלים בשמה). אבל, אולי כדאי שנביט על שמות הכלים באנגלית : החייל הפשוט נקרא כלי משחק, ללא שום קשר לקרב, הרץ בעיברית נקראה בתירגום המילולית לאנגלית כומר, עכשיו, אנו יכולים להסתכל על לוח השח מט כמייצג טקטי של שדה קרב אלים ומוכתם בדם - או לחלופין, כעל קרב הרבה פחות מסוכן - בין שני בעלי אחוזות פיאודליים שמנסים להשתלט איש על אדמתו של רעהו. תשימו לב שאת כל האנשים על לוח השח מט אפשר למצוא גם באחוזה פיאודלית ממוצעת - הצריח כמנהל האחוזה, האביר כאחד הלוחמים שם, הכומר ...נו... זה גם די מסביר את המטרה הסופית - בשורה התחתונה, כל בעלי התפקידים האלה חסרי תועלת כאשר המלך, בעל האחוזה מוחלף, ולכן הורדת המלך פירושו איבוד האחוזה והפסד של כל עוצמתם.זה גם מסביר את העוצמה היחסית של הדמויות - בשח מט המלך, בעל האחוזה טוב רק במעט מהחייל הפשוט, ואילו המלכה, בעלת האחוזה, זוכה לכר הפעולה הטוב ביותר - בעלת מספיק כח לשלוט, אבל דמות נפרדת שאינה כפופה לשליט עליון אחר - מלבד בעלה. ולמה אני כותבת לכם את זה? בכדי להדגיש נקודת מבט אחרת, שחשובה למשחקי תפקידים, על כל דבר אפשר להסתכל כעל קרב הדורש טקטיקה- הביטו על שוד בנק - אפשר לתכנן זאת ממש כמערה צבאית ( ובפועל אנשים אכן עושים זאת - הביטו על אושן 11 או על כל סרט שוד בנקים אחר), משחקים פוליטיים יכולים להיות זהים למשחקי שח מט - כולל יצירת מלכודות ו"הורדות" של אנשי מפתח ( איך להוריד אותם? שאלה טובה באמת), מה עוד אפשר לדמות למשחק שח מט או לקרב?
זו הייתה אמורה להיות תגובה לפנג ( שאני לא זוכרת את שארית השם שלו) בפתיל אחר על שח מט, אבל אני חושבת שעדיף לפצת את זה. שח מט נראה במבט ראשון כמשחק טקטי על מלחמה - יש את החיילים הרגליים שנעים בשורה הראשונה, יש את האבירים, יש את הרצים, יש את הצריחים, יש את המלך ( שהמטרה היא להוריד אותו) ויש את המלכה ( שלכאורה לא קשורה לכאן, בעיקר אם חושבים שהיא הדמות החזקה ביותר על הלוח, מצד שני, יכול להיות שאנו מתבלבלים בשמה). אבל, אולי כדאי שנביט על שמות הכלים באנגלית : החייל הפשוט נקרא כלי משחק, ללא שום קשר לקרב, הרץ בעיברית נקראה בתירגום המילולית לאנגלית כומר, עכשיו, אנו יכולים להסתכל על לוח השח מט כמייצג טקטי של שדה קרב אלים ומוכתם בדם - או לחלופין, כעל קרב הרבה פחות מסוכן - בין שני בעלי אחוזות פיאודליים שמנסים להשתלט איש על אדמתו של רעהו. תשימו לב שאת כל האנשים על לוח השח מט אפשר למצוא גם באחוזה פיאודלית ממוצעת - הצריח כמנהל האחוזה, האביר כאחד הלוחמים שם, הכומר ...נו... זה גם די מסביר את המטרה הסופית - בשורה התחתונה, כל בעלי התפקידים האלה חסרי תועלת כאשר המלך, בעל האחוזה מוחלף, ולכן הורדת המלך פירושו איבוד האחוזה והפסד של כל עוצמתם.זה גם מסביר את העוצמה היחסית של הדמויות - בשח מט המלך, בעל האחוזה טוב רק במעט מהחייל הפשוט, ואילו המלכה, בעלת האחוזה, זוכה לכר הפעולה הטוב ביותר - בעלת מספיק כח לשלוט, אבל דמות נפרדת שאינה כפופה לשליט עליון אחר - מלבד בעלה. ולמה אני כותבת לכם את זה? בכדי להדגיש נקודת מבט אחרת, שחשובה למשחקי תפקידים, על כל דבר אפשר להסתכל כעל קרב הדורש טקטיקה- הביטו על שוד בנק - אפשר לתכנן זאת ממש כמערה צבאית ( ובפועל אנשים אכן עושים זאת - הביטו על אושן 11 או על כל סרט שוד בנקים אחר), משחקים פוליטיים יכולים להיות זהים למשחקי שח מט - כולל יצירת מלכודות ו"הורדות" של אנשי מפתח ( איך להוריד אותם? שאלה טובה באמת), מה עוד אפשר לדמות למשחק שח מט או לקרב?