תודה רבה על סיור נהדר!
לבועז ודוד מנהלי הפורום ולדרור וסרגיי מנהלי הפרוייקט שהעניקו לנו מזמנם וממרצם וקיימו את הסיור, וכמובן לחברי הפורום שהשתתפו, ובמיוחד לג'יפאים שבהם
לא אוסיף תמונות מכיוון שיכולת הצילום שלי מחווירה לעומת צלמי הפורום, אך אוכל להוסיף מעט מידע ממה שנאמר בסיור לטובת מי שלא יכל להגיע (אם טעיתי או פספסתי פרטים אשמח לתיקונים של משתתפי הסיור).
1. הקו המהיר לירושלים נבנה כקו מחושמל בלבד. כמובן שרכבות דיזל יוכלו לנסוע בו אך לא באופן סדיר ולא ע"מ להסיע נוסעים. זאת עקב שיקולי בטיחות: במקרה של שריפה ברכבת על המנהרה להישאר יציבה למשך זמן שיאפשר את פינוי הרכבת (תהליך שלוקח 7-8 דקות לדברי דרור סופרו). היות והמנהרה תוכננה עבור רכבות חשמליות, ומטען האש של רכבת מונעת בדיזל ("מה יכול להישרף") גדול מזה של רכבת חשמלית מקבילה, אם תתרחש שריפה של רכבת מונעת דיזל במנהרה קיים סיכוי סביר שלא כל הנוסעים יצליחו להתפנות בזמן מהרכבת. (הסבר יותר מפורט - הפלדה המשריינת את דפנות המנהרה מאבדת מחוזקה ב-600 מעלות, ולכן עובי הכיסוי של הבטון המגן עליה מאפשר לה להישאר קרה למשך זמן מספק רק אם השריפה מתרחשת ברכבת חשמלית).
2. תחזית הנוסעים בתחנה היא ל-4000 נוסעים בשעה. מסימולציות שערכה הרכבת, אם (וכאשר) תימשך המסילה לתוך ירושלים ותקום תחנה נוספת באיזור ממילא, תחזית הנוסעים בתחנת האומה תעלה ל-5500 ובתחנת ממילא 3500 נוספים! כלומר במקום לפזר את העומס, תחנה נוספת בהמשך הקו תגדיל אותו. למי ממשתתפי הסיור ששמע את ההסבר המפורט בנושא, אשמח אם תוסיפו.
כמו שניתן להבין יש מחשבה בנושא הארכת הקו אצל אנשי הרכבת, ולדברי דרור אנו בתחילתו של תהליך ראשוני של תכנון ההארכה.
3. המסילה תחושמל כחלק מפרוייקט החשמול ובנפרד מהעבודות המתבצעות כרגע. נראה גם שהלו"ז לחשמול די צמוד ללו"ז פתיחת הקו, כלומר עיכוב בחשמול עלול לדחות את פתיחתו.
4. כלל העבודות על הקו צפויות להסתיים בסוף 2017 אם הכל ילך כשורה, והקו צפוי להיפתח לנוסעים בתחילת 2018. בהצלחה!
תודה רבה על סיור נהדר!שבתשתיות - סיור פורום תח"צ במנהרה 4
שבת שלום לששת קוראיי הנאמנים.
בשעה טובה ומדויקת מאוד נערך היום סיור הפורום במנהרה 4 של פרויקט A1. את הסיור פתחנו באתר המנהלת של הרכבת בעמק הארזים. בחדר הדיונים שבאתר האזנו להרצאה מקיפה ומלווה במצגת אודות הפרויקט. את ההרצאה העביר עבורנו הסמנכ"ל וראש המנהלת, דרור סופרו. לאחר תדריך בטיחות שקיבלנו מפי מנהל הקו, סרגיי ז'לזניאקוב, הצטיידנו בציוד בטיחות ועלינו בשיירת ג'יפים אל פתח מנהרה 4, שנמצא סמוך לגינות סחרוב. מפתח המנהרה צפינו אל סביבת גשר 10. הסמנכ"ל תיאר בפנינו את תהליך הקמת הגשר ואת שיטות הביצוע שכלולות בתהליך ההקמה של האובייקט הענק. בהמשך, נכנסנו ל'אם כל המנהרות', הלוא היא מנהרה 4. בתוככי המנהרה קיבלנו הסברים נוספים מפי הסמנכ"ל, שהוביל את הסיור, וממנהל הקו. עבור עבדכם הנאמן אין זו הפעם הראשונה שלו שהוא מבקר באולמות הכרייה של מנהרה 4, ולמרות זאת, דומה שבכל פעם מקבלת המנהרה את פניי בסבר פנים שונות. קצב השינויים גבוה ומנהרה 4 משנה פניה תדירות, מה שהופך את הביקור בה למסקרן ומרתק בכל פעם מחדש.
בתוך המנהרה עצרנו לקבלת הדרכות במספר אתרים מתוכננים ובכאלה שהוספו בו ברגע.
את הסיור במנהרה סיימנו רק לאחר שהשלמנו את מכסת הבוץ הנדרשת (לטעמי, לא מספיק!)
תודות מקרב לב:
* לממונה על מזג האוויר הנפלא שארגן עבורנו במהלך שעות הסיור.
* לסמנכ"ל המנהלת, דרור סופרו, שנענה לבקשתי לקיים סיור באתר שאינו פתוח לציבור הרחב. לדרור סופרו, שניצח על ניהול הקמת הקו לראשל"צ מערב, תוך שהוא צולח מכשולים אורבניים רבים וחמש ערים לא פשוטות, זכויות רבות בפיתוח מערך הסעת ההמונים בארץ. מתוך היכרותי עמו ועם אנשי מקצוע רבים ונוספים בענף, אין לי ספק כי פרויקט הדגל של הרכבת נמצא בידיים הכי טובות שיש.
* למנהל הקו ועובד יקר ומסור, סרגיי ז'לזניאקוב. בפעם המי-יודע-כמה סרגיי תורם בהתנדבות את יום שישי עבור הציבור. סרגיי, יחד עם דרור, הקדימו בלמעלה משעתיים את בואנו לאתר המנהלת במטרה לקיים את הסיור באופן הטוב ביותר שאפשר. שניהם עשו זאת בהתנדבות, ע"ח זמנם החופשי ומתוך הערכה לפורום.
* לחברי מנהל הפורום, כב' הרב פיינשטיין, שסייע רבות בידי בארגון ובתיאומים האינסופיים שנדרשו לצורך הסיור. אחח...מה הייתי עושה בלעדיך, כבוד הרב?
* לששת קוראיי הנאמנים, ש-25 מהם הגיעו מכל רחבי הארץ בדייקנות של שעון שוויצרי לאתר המנהלת. שמחתי להכיר, גם אם באופן חלקי, את הכינויים שפשטו צורה והפכו לדמויות מוחשיות. תודה רבה לכולם על ההשתתפות, העניין שגיליתם בפרויקט ולהתראות בסיור...החומוס הבא.
לבועז ודוד מנהלי הפורום ולדרור וסרגיי מנהלי הפרוייקט שהעניקו לנו מזמנם וממרצם וקיימו את הסיור, וכמובן לחברי הפורום שהשתתפו, ובמיוחד לג'יפאים שבהם
לא אוסיף תמונות מכיוון שיכולת הצילום שלי מחווירה לעומת צלמי הפורום, אך אוכל להוסיף מעט מידע ממה שנאמר בסיור לטובת מי שלא יכל להגיע (אם טעיתי או פספסתי פרטים אשמח לתיקונים של משתתפי הסיור).
1. הקו המהיר לירושלים נבנה כקו מחושמל בלבד. כמובן שרכבות דיזל יוכלו לנסוע בו אך לא באופן סדיר ולא ע"מ להסיע נוסעים. זאת עקב שיקולי בטיחות: במקרה של שריפה ברכבת על המנהרה להישאר יציבה למשך זמן שיאפשר את פינוי הרכבת (תהליך שלוקח 7-8 דקות לדברי דרור סופרו). היות והמנהרה תוכננה עבור רכבות חשמליות, ומטען האש של רכבת מונעת בדיזל ("מה יכול להישרף") גדול מזה של רכבת חשמלית מקבילה, אם תתרחש שריפה של רכבת מונעת דיזל במנהרה קיים סיכוי סביר שלא כל הנוסעים יצליחו להתפנות בזמן מהרכבת. (הסבר יותר מפורט - הפלדה המשריינת את דפנות המנהרה מאבדת מחוזקה ב-600 מעלות, ולכן עובי הכיסוי של הבטון המגן עליה מאפשר לה להישאר קרה למשך זמן מספק רק אם השריפה מתרחשת ברכבת חשמלית).
2. תחזית הנוסעים בתחנה היא ל-4000 נוסעים בשעה. מסימולציות שערכה הרכבת, אם (וכאשר) תימשך המסילה לתוך ירושלים ותקום תחנה נוספת באיזור ממילא, תחזית הנוסעים בתחנת האומה תעלה ל-5500 ובתחנת ממילא 3500 נוספים! כלומר במקום לפזר את העומס, תחנה נוספת בהמשך הקו תגדיל אותו. למי ממשתתפי הסיור ששמע את ההסבר המפורט בנושא, אשמח אם תוסיפו.
כמו שניתן להבין יש מחשבה בנושא הארכת הקו אצל אנשי הרכבת, ולדברי דרור אנו בתחילתו של תהליך ראשוני של תכנון ההארכה.
3. המסילה תחושמל כחלק מפרוייקט החשמול ובנפרד מהעבודות המתבצעות כרגע. נראה גם שהלו"ז לחשמול די צמוד ללו"ז פתיחת הקו, כלומר עיכוב בחשמול עלול לדחות את פתיחתו.
4. כלל העבודות על הקו צפויות להסתיים בסוף 2017 אם הכל ילך כשורה, והקו צפוי להיפתח לנוסעים בתחילת 2018. בהצלחה!