יצרני קטרים חשמליים
יש הרבה דרכים למדוד איזה קטר (חשמלי, לצורך העניין) יותר טוב, ויש גם משמעות ליכולותיו של הספק/היצרן, בעיקר בתחום אמינות השירות, תמיכה טכנית, עמידה ביעדים וכיו"ב. אני לא יודע לשפוט איזה משפחת קטרים חשמליים או יצרן יותר 'טובים' כיום, ואפילו לא יודע לומר אילו מאפיינים יהיו החשובים יותר עבור חשמול קווי הרכבת בארץ, כולם או חלקם. עם זאת, מה שברור באופן יחסי הוא שכיום שולטות בעולם זה שלוש משפחות קטרים עיקריות, משלושת היצרנים הגדולים: Bombardier עם משפחת
Traxx Siemens עם משפחת
EuroSprinter (עליה נמנה גם ה-Taurus שהשיג את השיא העולמי) Alstom עם משפחת
Prima (ממנה צמחו גם קטרי רכבת ישראל) שלוש החברות ייצרו בשני העשורים האחרונים כמות דומה של קטרים חשמליים, עם יתרון קל לשתי הראשונות בכמות ובמספר הלקוחות ופיזורם הגיאוגרפי. לפיכך, אם נמדוד את 'איכות' המוצרים בכמות ההזמנות החוזרות והלקוחות החדשים, הרי שקשה להגיע בקלות למנצח ברור. לכל אחד מהיצרנים יש יתרונות מסוימים, בדמות פיתוחים טכנולוגים, ניסיון בשירות, גב כלכלי וכיו"ב. לכל אחד מהם יש גם היסטוריה עניפה בתחום, ולשלוש משפחות המוצרים יש שורשים שמגיעים עד לתחילת עידן הרכבות החשמליות. כמובן שצריך להביא בחשבון גם היבטים של הסטוריה בארץ - בומברדייה עם הקומתיים, אלסטום עם הקטרים והקרונות (גם אם אלו מיוצרים כיום בידי חברה אחרת) וסימנס עם שנה וחצי איחור במסירה, בינתיים.