שאלות כלליות בנוגע להנדסת מחשבים.

אלנתן17

New member
שאלות כלליות בנוגע להנדסת מחשבים.

* כעקרון שלחתי את השאלות במסר ל- PooKiPsiT אבל אני בטוח שהתשובה שלה תועיל לעוד הרבה אחרים אז אני מפרסם את השאלות בפורום (בעצתה). 1. אני שומע הרבה פעמים את המשפט לגבי התואר בהנדסת חשמל - מדעי המחשב באת"א: "התואר ממש קשה! ועדיף כבר להתמקד רק באחד משני התחומים." - האם לדעתך המשפט הזה מייצג את הדעה שרווחת בקרב הלומדים בתואר? - נראה לך חכם לבחור תחום אחד למרות ששני התחומים מעניינים אותי במידה שווה פחות או יותר? - התואר באמת כ"כ קשה שעדיף כבר לבחור רק תחום אחד מבין ה- 2 או שנראה לך שזה תרם לך רבות השילוב (הלכאורה מוצלח)? 2. תודה רבה על התשובות ועכשיו באמת אני מבין שאין שוני גדול בין הטכניון לאת"א בהנדסת מחשבים... רק רציתי לשאול לגבי המצב הבא - מה לדעתך עדיף? א. ללכת ללמוד הנדסת חשמל בטכניון ובמידה וארצה מסוף שנה שניה לעבור ללמוד הנדסת מחשבים. כמו שהרבה טוענים בהנדסת חשמל יש הרבה ענפים וככה אני אוכל גם לטעום מהתחומים השונים ולבצע החלטה יותר מושכלת ואם אראה שהנדסת חשמל קורצת לי אשאר בתחום ואם לאו, אוכל בקלות לעבור לה. מחשבים. ב. ללמוד הנדסת חשמל בטכניון ולקראת הסוף להתמחות בתחומי מחשבים ולקחת שרשרת כפולה בתחום (בקורסי בחירה), לפי מה שהבנתי זה נחשב במידה ועושים זאת בדומה להנדסת מחשבים. ג. ללכת ללמוד באת"א הנדסת מחשבים וזהו... :) מה מומלץ? 3. בסופו של דבר אני אעסוק או בחומרה או בתוכנה... - אולי זה מיותר ללמוד באמת הנדסת מחשבים, ועדיף להתמקד בתחום אחד? מה שאני חושש זה שבסופו של דבר יקרה שבגלל השילוב אני לא אחלוש לא על התחום הזה ולא על התחום הזה... ויווצר מצב שאני לא יודע יותר מידי הן בחומרה והן בתוכנה והאפשרויות תעסוקה שלי בכל אחד מהתחומים הללו יהיו מצומצמות ביחס לבוגר רגיל של חשמל/מדמ"ח... יש משהו בדברי? או שפיספסתי משהו? הנדסת חשמל זה מקצוע של מתלבטים או מקצוע ייחודי? מה לעשות שאני מתלבט קשות בין שני התחומים ששונים במהותם... 4. רק כדי להבין דבר אחד אחת ולתמיד, כשאומרים שמהנדס מחשבים יכול לעבוד הן בתחום החומרה והן בתחום התוכנה, מתכוונים שהוא יכול לעבוד בעבודות בדומה לבוגר מדמ"ח? או שזה נדיר למצוא דברים כאלו? מה שונה ומה דומה בתחום התוכנה? ולגבי חומרה - בהקשר של *מחשבים* (שאר תחומי ההנדסת חשמל פחות קורצים לי ולכן אני לא אשאל לגביהם... זרם חזק - out לגמרי, גלי מיקרוגל ועוד כל מיני תחומים שונים ומשונים פחות מעניינים אותי) יש שוני בין בוגר הנדסת חשמל לבין בוגר הנדסת מחשבים? 5. אם יש לך עוד כוח, אבל ממש לא מחייב... אשמח אם תוכלי לפרט לי למה לדעתך עדיף מבחינה חברתית / לימודית / מנהלתית / מיקום וכדומה... תודה רבה! ;)
 

kryp

New member
טיפ - אל תלמד בשביל מקצוע.

תלמד מה שמעניין אותך. אני בספק אם תמצא הבדל גדול בין הקורסים של הנדסת מחשבים מחשבים בת"א, לבין הנדסת חשמל בטכניון או הנדסת אלקטרוניקה בבן גוריון. מהנדס מחשבים\חשמל\אלקטרוניקה יכול לעבוד בתפקידים שעוסקים בתוכנה. אומנם אין לו את הידע המתמטי התיאורטי שמקבלים בכמה קורסים במדעי המחשב, אבל בסך הכל אפשר. אני מכיר מישהו שלומד חשמל בטכניון ועוסק בתחום התוכנה. אני אגיד לך משהו - אני די ההפך ממך לפי מה שאתה מתאר - אני לא רוצה ללמוד שום דבר עם קשר למדעי המחשב\הנדסת תוכנה, אלא חשמל הארדקור, ובכל זאת אני מתכוון ללמוד "הנדסת מחשבים" באוניברסיטה העברית (שוקל עתודה... ולפי גילך נראה לי שגם אתה,לא?), כי אני לא רואה הבדל בין תואר שם לתואר ב"חשמל" או "אלקטרוניקה" במקום אחר. (ודווקא יתרונות יש בשפע לפי מה שהבנתי מסטודנטים שם). בסופו של דבר גם אם תלמד הנדסת חשמל אתה תוכל לתכנת, וגם אם תלמד הנדסת מחשבים אתה תוכל לתכנת. תעבור על השנתונים ותראה שכמות הקורסים בתכנות זהה פחות או יותר. אתה תקבל כלים כדי ללמוד לבד בעתיד. וזאת המטרה של לימודי הנדסה באוניברסיטה שמכבדת את עצמה ואת הסטודנטים שלה. אני מציע לך לבדוק את סוגי ההתמחויות שיש בחשמל כדי להבין יותר אם אתה נמשך לתחום (מדברייך אני מניח שדברים כמו אלקטרואופטיקה, מיקרואלקטרוניקה וכל מיני דברים כאלה לא יעניינו אותך).
 

אלנתן17

New member
היי, אני ארחיב במעט את היריעה.

א. יש הבדל גדול בין מהנדס מחשבים לבין מהנדס חשמל שלא בחר התמחויות בתחום המחשבים. אני יודע מראש שלא ארצה להתעסק רק עם חשמל נטו, ותחום המחשבים מושך אותי (אבל לא רק תכנות!) ולכן נראה לי האופציה המתאימה בשבילי היא הנדסת מחשבים שמשלבת חומרה ותוכנה [אני די בטוח שאחרי 4 שנות לימוד בתחום החומרה והתוכנה אני אמצא את התחום שמושך אותי]. אם הייתי יודע על בטוח שחשמל/מדמ"ח זה התחום שלי הייתי בוחר רק תחום אחד - אבל כמו שהרבה ממליצים ואני מסכים איתם, אם *נמשכים לשני התחומים* ו*נמצאים בהתלבטות* הנדסת מחשבים זה אחלה פתרון. ב. נראה לי אתה קצת מתבלבל/לא מדייק כשאתה אומר: "מהנדס מחשבים\חשמל\אלקטרוניקה יכול לעבוד בתפקידים שעוסקים בתוכנה". מהנדס חשמל ומהנדס אלקטרוניקה שלא התמחה במחשבים לא יכול לעסוק בתחום התוכנה. כשמהנדס חשמל אומר שהוא כותב תוכנה הוא מתכוון שהוא כותב תוכנה כדי להפעיל את החומרה או שהוא משתמש בכלי תכנותי ליצירת חומרה. יש מרחק רב בין מהנדס חשמל "אמיתי" (שלא התמחה במחשבים) לבין מדמ"ח. ג. לא ברור לי כמה דברים ממה שאתה אומר (נראה שלכאורה יש סתירות): 1. אם אתה רוצה ללמוד חשמל "הארדקור" למה אתה הולך ללמוד הנדסת מחשבים? תשאל אנשים שיותר מבינים ממני והם יסבירו לך שזה לא אותו דבר בכלל ובוודאי ובוודאי אם אתה מנסה להימנע מתכנות זה לא מומלץ! 2. למה אתה הולך ללמוד באוניברסיטה העברית דווקא? סתם מעניין אותי לדעת... אם תוכל לספר לי את השיקולים, ולמה סטודנטים אחרים טוענים שיש לאוניברסיטה יתרונות על-פני אוניברסיטאות אחרות זה יוכל להועיל... ד. עם כל שאר הדברים שכתבת אני מסכים איתך :) רק הבהרה אחרונה - "מדברייך אני מניח שדברים כמו אלקטרואופטיקה, מיקרואלקטרוניקה וכל מיני דברים כאלה לא יעניינו אותך". ממש לא נכון! הדבר היחיד שכרגע עולה בדעתי שלא יעניין אותי בהנדסת חשמל זה התחום של זרם חזק (פיתוח תשתיות חשמל וכדו' לחברת החשמל) ואולי גם גלי מיקרוגל (RF)... דווקא אלקטרואופטיקה ומיקרואלקטרוניקה נשמע מעניין, רק חבל שהידע שלי בתחומים האלו שואף לאפס. אם הייתי יודע יותר לגבי התחומים האלו אולי הייתי יותר נוטה להנדסת חשמל אבל מה שאני כרגע מבין בו זה תחום המחשבים בעיקר. התחומים האלו שימושיים? יש בהם עבודה או שהם תחומים אזוטריים כמו ננוטכנולוגיה? הדבר היחיד שמונע ממני כרגע ללכת על בטוח להנדסת מחשבים זה התחומים הללו ותחום הבקרה שגם נשמע לי מעניין. נחיה ונראה, יהיה טוב ;)
 

kryp

New member
אני מכיר סטודנט לחשמל בטכניון

שמתמחה בעיבוד אותות ועובד על תקן מתכנת. לא כותב קוד כדי להפעיל מעגל חשמלי או משהו שקשור לחומרה, אלא כותב קוד - תוכנה נטו. בקשר לסעיף ג'. זה בדיוק העיניין. ההבדל הוא בעיקר סמנטי. הנדסת מחשבים קוראים לתואר - אבל בתכלס אין יותר משני קורסים בתכנות. יש את הבסיסי של מתמטיקה ופיסיקה כמו בכל אוניברסיטה ולא איזה הנדסה אתה לומד. ואז יש את הדברים שעוסקים בהנדסה, ואז התתמחות. אלקטרואופטיקה ומיקרואלקטרוניקה זה די הארדקור (מיקרואלקטרוניקה מתקשר באופן ישיר למחשבים.) הבנתי שהקורסים שם הם מתואר שני בפיסיקה ישומית. אני מתעניין באונ' העברית מכמה סיבות: אני ירושלמי (למרות שאין לי בעיה לגור במעונות במקום אחר), לאונ' העברית יש שם עולמי בכל אחד מתחומי הבסיס שמרכיבים את התואר (מדעי המחשב, מתמטיקה, פיסיקה), יש שם אנשים טובים (ירושלמים :D ) ומבחינת תואר הוא נראה לי יותר מעניין ואקזוטי מתואר בטכניון. לפי מה שהבנתי המסלול לא נופל ברמתו ממקומות אחרים, ואף עולה עליהם, בגלל הרמה של האונ' העברית במתמטיקה, פיסיקה ומדעי המחשב (המובילה בארץ בתחומים אלה), ובגלל שנותנים שם קורסים ברמה של תואר שני. ד. זרם חזק לומדים רק בטכניון. גם אותי זה לא מושך כל כך. אלקטרואופטיקה זה תחום שכמובן כולל גם גלים (לא מיקרוגל, אבל גלים כמובן שיש). מיקרואלקטרוניקה - אין מה להרחיב, פשוט תדמיין איזה לוח אם או מעבד. בשני התחומים יש ביקוש רב מאוד. אלקטרואופטיקה זה התחום הכי חזק בתעשיות הבטחוניות, ביחד עם גלים. בקשר לבקרה - אין לי מושג, אני לא ממש מכיר.
 

PooKiPsiT

New member
בקשר ל-ד'

מיקרואלקטרוניקה זה מסלול שמאוד יעזור לך אם תגיע לחברה שמייצרת צ'יפים (ויש המון כאלו בארץ. זה אולי התחום הכי נפוץ בארץ). אם זה עוזר לך אני יכולה להגיד לך שלי המסלול הזה היה מאוד שימושי. לאו דוקא כי אני ממש משתמשת בחומר במהלך העבודה, אלא יותר כי המון מושגים שלמדתי שם אלו מושגים שאנשים מסביבי משתמשים בהם כל הזמן, ובלעדיהם הייתי צריכה לשאול "מה זה?" על כל משפט שני בערך... אלקטרואופטיקה קצת פחות שימושי, ובקרה זה באמת משהו שמי שלומד כנראה עושה את זה בשביל הסקרנות הפרטית שלו
אפילו ראש המסלול אצלינו אמר שזה עוזר למקומות ספורים בארץ בלבד.
 

kryp

New member
מדוע פחות שימושי?

האם זה חומר יותר תאורטי וזאת הסיבה שזה פחות שימושי? ידוע שבכל התעשיות הבטחוניות בארץ זה אחד התחומים החזקים. לגבי תעשיות לא בטחונית - לא יודע. אני יכול להעריך שיש עבודה אבל לא יודע מה הביקוש.
 

PooKiPsiT

New member
לא עשיתי את המסלול הזה

אז אני לא יודעת עד כמה החומר בו תיאורטי או לא תיאורטי. אומרים שזה "המסלול של העתיד", אבל עד שהעתיד יגיע... בכל אופן, זו פשוט הייתה ההתרשמות שלי כשחיפשתי עבודה, והרוב הגדול של החברות בארץ הן לא תעשיות ביטחוניות מן הסתם.
 

W12X

New member
בתחום האלקטרואופטיקה ניתן למנות חברות גדולות

על לא יותר משני ידיים . : 1) סולל / לוז2 שמייצרות מערכות סולריות 2) אופיר אופטוניקה 3)אלישרא/אלתא וכו' 4) שמיר אופטיקה (וחברות האופטיקה הקטנות יותר) סה"כ לא יותר מדי חברות.
 

shimonthecat

New member
מה בעצם הם עושים שם?

מייצרים את הצ'יפים ברמה של הלוגיקה? או אני אשאל ככה, אם אני רוצה להתעסק יותר בתחום הפיסיקלי (אם אני משלים תואר של חשמל-פיסיקה) של מוליכים למחצה, זה הכיוון? או משהו אחר? אני עדיין לא כל כך מבין בזה (סיימתי רק שנה שניה.. ) , אבל אני חושב שזה הכיוון שיעניין אותי, אני רק צריך הכוונה.. תודה :)
 

PooKiPsiT

New member
אתה שואל על מסלול מיקרואלקטרוניקה?

בהנחה שכן, אז לא. ממש לא מייצרים צ'יפים. אולי סופר מיני-מיני-מיני צ'יפים...וגם לזה מגיעים רק בקורס VLSI (אפשר להגיד גם שמייצרים צ'יפים במערכות ספרתיות ובמעגלים ספרתיים...אבל זה ברמות שונות). מיקרואלקטרוניקה זה מסלול שמבוסס על פיזיקה של מוליכים למחצה, כי הוא עוסק בעצם בהתקנים אלקטרוניים, וכל התקן אלקטרוני מבוסס על פיזיקה של מוליכים למחצה. בקורסים שאני עשיתי במסלול למדנו ככה: התקנים אלקטרוניים מתקדמים - נכנסים באמ-אמא של הטרנזיסטורים
לומדים על כך מיני תופעות מוזרות (ולא ברורות כל כך...) שלא נכנסים אליהן בקורס החובה של התקנים אלקטרוניים. טכנולוגיות במיקרואלקטרוניקה - שם לומדים על תהליך הייצור של התקנים אלקטרוניים. איך לוקחים חתיכת סיליקון והפכים אותה לטרנזיסטור, או לדברים קצת יותר מורכבים, מה הבעיות שקיימות ועלולות לגרום לחוסר אידאליות, מה עולה יותר כסף וכו'. ומבוא למעגלי VLSI - בכנות, אני לא יודעת לסכם מה לומדים בקורס הזה. לומדים בו כל כך הרבה דברים שכשאני למדתי אותו קראתי לו "קורס בהנדסת חשמל"... בגדול מנסים ללמד אותך איך לבנות מעגלים נכון, איזה שיקולים צריך לקחת בחשבון כשבונים מעגל, וכשאני כותבת כאן "מעגל" אני הכוונה גם למעגל ברמה של שערים לוגיים וגם למעגל ברמה של טרנזיסטורים. מלמדים על כל מיני מעגלים ידועים שעושים כל מיני דברים, על עוד כל מיני תופעות שקורות במעגלים האלו, ומלמדים בצורה מאוד בסיסית איך לבנות layout, שזו הכי low level שיכול להיות בתכנון מעגלים - זה בעצם ממש איך המעגל בנוי ברמה של איפה יש מתכת, ואיפה יש סיליקון ואיפה יש פוליסיליקון (שזה בטח לא אומר לך כלום אבל זה עוד חומר מוליך מאוד נפוץ בתעשיה), מה העובי שלהם, מה המרחקים ביניהם וכו'. וכמובן, זה נכון לגבי את"א. לא יודעת כמה זה תקף למקומות אחרים.
 

נעלםX

New member
אתה חושבת אולי שהיה עדיף כבר שתלמדי חשמל?

כי כמו שאת אומרת, יש הרבה תחומים שמהנדס מחשבים לא רצוי בהם כי מעדיפים או בוגר חשמל נטו או בוגר מדמ"ח נטו! ולמהנדס מחשבים חסר ידע בכל תחום... "נשמע לי כמו תפסת מרובה לא תפסת"... תקני אותי אם אני טועה, אבל הנדסת מחשבים זה שילוב של התחומים ולא תחום הנדסי שונה. חשוב - אולי היה עדיף ללמוד רק הנדסת חשמל ולהיות עם בסיס מוצק יותר בעקרונות הפיזיקליים, אפשרות למגוון ענפים רחב יותר, אפשרויות תעסוקה גדולות יותר ואפשרות להתמחות בדיוק באותם תחומים שמהנדס מחשבים מתמחה ככה שבבחירה בהנדסת מחשבים אפשר רק להפסיד (אלא אם כן את רוצה לעסוק בתחום מסוים של מדמ"ח ואז כבר עדיף לבחור מדמ"ח). ממש מעניין אותי לשמוע מה דעתך בנושא.
 

PooKiPsiT

New member
דעתי

אם מישהו יודע שהוא רוצה לעבוד בתחום החומרה - שילך ללמוד הנדסת חשמל בלבד. אם מישהו יודע שהוא רוצה לעבוד בתחום התוכנה - שילך ללמוד מדעי מחשב. אם מישהו אוהב את שני התחומים באותה המידה וקשה לו להחליט, או שסתם קשה לו להחליט הנדסת מחשבים זה פתרון טוב, כי זה מאפשר לו למצוא עבודה בשני התחומים אח"כ (אם כי לא כל עבודה בשני התחומים. כמו שאמרת, יש תפקידים שבשבילם ירצו בוגר הנדסת חשמל או בוגר מדעי המחשב). הנדסת מחשבים זה אכן שילוב של שני התחומים ולא תחום הנדסי אחר, אבל זה לא נכון שמהנדס חשמל יכול לבחור את אותן ההתמחויות של מהנדס מחשבים. למהנדסי מחשבים יש אופציות התמחות שלא פתוחות בפני מהנדסי חשמל, כמו רשתות ותקשורת מחשבים וקורסים מתקדמים בתכנות.
 

אלנתן17

New member
מה ההבדל?

בין "מסלול רשתות ותקשורת מחשבים" בהנדסת מחשבים לבין "מסלול תקשורת" בהנדסת חשמל? נשמע לי ששני התחומים קרובים, תרחיבי לי קצת את הידע בבקשה ;)
 

PooKiPsiT

New member
לא מדויק

רשתות ותקשורת מחשבים כשמו כן הוא אני מניחה. לא למדתי את זה. תקשורת של הנדסת חשמל זה תחום שעוסק בהתמודדות עם הרעש שנוצר בתווך כלשהו כשמשדרים וקולטים סיגנלים ובשיטות השונות לשדר את האותות כך שיהיה אפשר לשדר מספר גדול של אותות באותו התווך וכך שיהיה קל לגלות אותם אח"כ וכו'.
 

אלנתן17

New member
שאלה לי אליך...

אם למדת הנדסת מחשבים באת"א (המסלול המשולב) איך יתכן שלא עשית ולו קורס אחד במסלול "רשתות ותקשורת מחשבים"?! לפי מה שהבנתי וכתוב בידיעון יש חובה על כל תלמיד בהנדסת מחשבים באת"א לבחור 3 קורסים (לפחות) מכל אחד מ- 3 המסלולים המוצעים ובכללם מסלול זה.
 

PooKiPsiT

New member
למה החלטת שלמדתי הנדסת מחשבים? ../images/Emo12.gif

למדתי הנדסת חשמל.
 

אלנתן17

New member
תעני לי תשובה כנה בבקשה.

יש סיכוי שאת מצטערת על כך שבכלל לא נכנסת לתחום התוכנה? אם תחום החומרה נראה לך מספק מספיק, אני מסכים - אבל אולי יש סיכוי שגם תחום התוכנה היה מעניין אותך, איך ביכולתך לפסול תחום זה?
 
למעלה