שאלות בקשר לכרמלית

מצב
הנושא נעול.

אדיה

New member
שאלות בקשר לכרמלית

שאלות בקשר לכרמלית
שלום לכולם, רשמתי מספר שאלות שמעסיקות אותי מאז הסיור. אודה לכל מי שיכול לספק תשובה! 1. האם היתה אלטרנטיבה סבירה לטכנולוגיה של רכבת כבלית (FUNICULAR)? עד איזה שיפוע אפשר להשתמש ברכבות "רגילות"? 2. האם היו בעת הקמת הכרמלית (או בשנים שחלפו) תכניות לקווים כבליים נוספים? 3. איזה דרגת חופש קיימת בתכנון קו כבלי (כמה קבוע צריך השיפוע להיות? האם הקו חייב להיות ישר לחלוטין?) 4. האם ידוע למישהו על קווים כבליים תת קרקעיים בשטח אורבני הפועלים בעולם? 5. מה תכניות רכבת ישראל לגבי תחנת בית המכס? האם זה יהיה שמה הסופי? האם תמשיך לפעול לצידה "חיפה מרכז" במתכונת הנוכחית? 6. מהי עלות הקמת הכרמלית במחירי ימינו? מהו גודל ההפסד התיפעולי? תודה, יובל
 

איליה.

New member
לגבי שאלה 5

שאלות בקשר לכרמלית
שלום לכולם, רשמתי מספר שאלות שמעסיקות אותי מאז הסיור. אודה לכל מי שיכול לספק תשובה! 1. האם היתה אלטרנטיבה סבירה לטכנולוגיה של רכבת כבלית (FUNICULAR)? עד איזה שיפוע אפשר להשתמש ברכבות "רגילות"? 2. האם היו בעת הקמת הכרמלית (או בשנים שחלפו) תכניות לקווים כבליים נוספים? 3. איזה דרגת חופש קיימת בתכנון קו כבלי (כמה קבוע צריך השיפוע להיות? האם הקו חייב להיות ישר לחלוטין?) 4. האם ידוע למישהו על קווים כבליים תת קרקעיים בשטח אורבני הפועלים בעולם? 5. מה תכניות רכבת ישראל לגבי תחנת בית המכס? האם זה יהיה שמה הסופי? האם תמשיך לפעול לצידה "חיפה מרכז" במתכונת הנוכחית? 6. מהי עלות הקמת הכרמלית במחירי ימינו? מהו גודל ההפסד התיפעולי? תודה, יובל
לגבי שאלה 5
איך שזה נראה, השמות אף פעם לא סופיים. עובדה שעל השם של ת"א אוניברסיטה / מרכז הירידים עדיין לא הסכימו למרות שהתחנה קיימת כבר שנתיים
האמת היא שתחנת חיפה בית המכס מופיעה תחת השם הזה כבר שנים לא מעטות, ולא ראיתי שום מפה עתידית שבה שמה שונה. תחנת חיפה מרכז תמשיך להתקיים לצידה של חיפה בית המכס.
 

nitsansh

New member
ולגבי שאלה 4...

שאלות בקשר לכרמלית
שלום לכולם, רשמתי מספר שאלות שמעסיקות אותי מאז הסיור. אודה לכל מי שיכול לספק תשובה! 1. האם היתה אלטרנטיבה סבירה לטכנולוגיה של רכבת כבלית (FUNICULAR)? עד איזה שיפוע אפשר להשתמש ברכבות "רגילות"? 2. האם היו בעת הקמת הכרמלית (או בשנים שחלפו) תכניות לקווים כבליים נוספים? 3. איזה דרגת חופש קיימת בתכנון קו כבלי (כמה קבוע צריך השיפוע להיות? האם הקו חייב להיות ישר לחלוטין?) 4. האם ידוע למישהו על קווים כבליים תת קרקעיים בשטח אורבני הפועלים בעולם? 5. מה תכניות רכבת ישראל לגבי תחנת בית המכס? האם זה יהיה שמה הסופי? האם תמשיך לפעול לצידה "חיפה מרכז" במתכונת הנוכחית? 6. מהי עלות הקמת הכרמלית במחירי ימינו? מהו גודל ההפסד התיפעולי? תודה, יובל
ולגבי שאלה 4...
אני מכיר פוניקולר כזה באיסטנבול (הטונל). פוניקולרים בכלל יש הרבה, אבל לרוב הם על הקרקע.
 
תשובות על הכרמלית

שאלות בקשר לכרמלית
שלום לכולם, רשמתי מספר שאלות שמעסיקות אותי מאז הסיור. אודה לכל מי שיכול לספק תשובה! 1. האם היתה אלטרנטיבה סבירה לטכנולוגיה של רכבת כבלית (FUNICULAR)? עד איזה שיפוע אפשר להשתמש ברכבות "רגילות"? 2. האם היו בעת הקמת הכרמלית (או בשנים שחלפו) תכניות לקווים כבליים נוספים? 3. איזה דרגת חופש קיימת בתכנון קו כבלי (כמה קבוע צריך השיפוע להיות? האם הקו חייב להיות ישר לחלוטין?) 4. האם ידוע למישהו על קווים כבליים תת קרקעיים בשטח אורבני הפועלים בעולם? 5. מה תכניות רכבת ישראל לגבי תחנת בית המכס? האם זה יהיה שמה הסופי? האם תמשיך לפעול לצידה "חיפה מרכז" במתכונת הנוכחית? 6. מהי עלות הקמת הכרמלית במחירי ימינו? מהו גודל ההפסד התיפעולי? תודה, יובל
תשובות על הכרמלית
אענה על השאלות כמיטב יכולתי, בהתאם לסדר בו יובל הציגן בהודעה המקורית: 1. השיפוע המירבי של מסילת הכרמלית בחיפה הוא 30% (כלומר, עליה של 30 ס"מ על כל מטר של התקדמות אופקית) ובהחלט אין אף רכבת בעולם שמסוגלת לטפס עליה כזו, לא בהנעה ע"י חיכוך (כלומר, רכבות רגילות) ואף לא בהנעה ע"י גלגלי שיניים (כמו בקו בירות-דמשק ההיסטורי או בקווים רבים באלפים וכיו"ב). הפתרון הישים היחיד למצב כזה היה באמת ה-רכבלית (Funicular). לפי מה שקראתי פעם בגליון ישן של המגזין Tramway Magazine, המסילה התלולה בעולם שרכבות נסעו עליה עם הנעה ´רגילה´ היתה בעלת שיפוע של 14% (אם אני זוכר נכון), וזו היתה מסילה של חשמליות. 2. כמו שסיפרנו במהלך השיחה שאחרי הסיור, היו תוכניות להקים בחיפה עוד שני קווי רכבליות (לא בהכרח תת-קרקעיים לחלוטין, בהתאם לטופוגרפיה) במקביל לשניים וחצי קווי רכבת (תחתית) שיקיפו את הר הכרמל בתורה אופקית. אבל זה היה בשנות ה-70, ומאז הוצגו עוד הרבה תוכניות אחרות, שבאופן כללי לא כללו רכבליות. 3. אמנם קו רכבליות הוא דבר קשיח יחסית מבחינת תכנון והתפעול, אבל השיפוע שבו בהחלט לא חייב להיות קבוע (לדוגמא, בכרמלית השיפוע משתנה מ-2.5% ועד 30%, לא בצורה רציפה) והקו לא חייב להיות ישר לחלוטין - אפילו בכרמלית ישנם עיקולים בקטע המפגש, אבל אם תעיינו באתר ´Funimag´ תמצאו קווים שנבנו עם עקומות הרבה יותר רציניות, גם בעבר הרחוק וגם בזה הקרוב יותר. 4. כמו שמישהו אחר כבר ענה, באיסטנבול יש קו אחד לפחות (ונדמה שבונים היום עוד אחד) שמצוי רובו ככולו מתחת לאדמה. למעשה, הקו המקורי נבנה באותה התקופה בערך כמו הכרמלית המקורית, ולפחות החוגונים של הרכבות המקוריות (עם טיירים במקום גלגלי רכבת) היו מאותו יצרן כמו אלו שבחיפה, מתכנון דומה או זהה. 5. תחנת חיפה בית המכס ממשיכה להתקיים בתוכניות בלבד, כמו במהלך שלושים השנים האחרונות. ל´גבי התוכניות העדכניות ביותר, אני ממליץ להכנס לארכיון האתר ´חדשות הרכבת - לפני כמה חודשים פירסמה הרכבת הודעה מאוד מפורטת בנושא. לא ידוע לי מה יהיה אופי השירות בתחנת חיפה מרכז לאחר פתיחת התחנה בבית המכס, אבל היא כנראה לא תיסגר לחלוטין כל-כך מהר. 6. אני לא יודע מה היא ´עלות ההחלפה´ של כל מתקן הכרמלית כיום. קחו בחשבון שרק השיפוץ עלה משהו כמו 28 מליון דולר במחירי תחילת שנות ה-90. אני גם לא יודע מה היא כמות השקלים שהכרמלית הפסידה מאז השיפוץ ואת הגרעון התפעולי בהווה, אבל אומרים שצריך לפחות כ-12000-10000 נוסעים ביום כדי להחזיר את ההלוואות, בעוד שפועל יש רק 6000-5000 נוסעים ביום.
 

אדיה

New member
תודה על התשובות

תשובות על הכרמלית
אענה על השאלות כמיטב יכולתי, בהתאם לסדר בו יובל הציגן בהודעה המקורית: 1. השיפוע המירבי של מסילת הכרמלית בחיפה הוא 30% (כלומר, עליה של 30 ס"מ על כל מטר של התקדמות אופקית) ובהחלט אין אף רכבת בעולם שמסוגלת לטפס עליה כזו, לא בהנעה ע"י חיכוך (כלומר, רכבות רגילות) ואף לא בהנעה ע"י גלגלי שיניים (כמו בקו בירות-דמשק ההיסטורי או בקווים רבים באלפים וכיו"ב). הפתרון הישים היחיד למצב כזה היה באמת ה-רכבלית (Funicular). לפי מה שקראתי פעם בגליון ישן של המגזין Tramway Magazine, המסילה התלולה בעולם שרכבות נסעו עליה עם הנעה ´רגילה´ היתה בעלת שיפוע של 14% (אם אני זוכר נכון), וזו היתה מסילה של חשמליות. 2. כמו שסיפרנו במהלך השיחה שאחרי הסיור, היו תוכניות להקים בחיפה עוד שני קווי רכבליות (לא בהכרח תת-קרקעיים לחלוטין, בהתאם לטופוגרפיה) במקביל לשניים וחצי קווי רכבת (תחתית) שיקיפו את הר הכרמל בתורה אופקית. אבל זה היה בשנות ה-70, ומאז הוצגו עוד הרבה תוכניות אחרות, שבאופן כללי לא כללו רכבליות. 3. אמנם קו רכבליות הוא דבר קשיח יחסית מבחינת תכנון והתפעול, אבל השיפוע שבו בהחלט לא חייב להיות קבוע (לדוגמא, בכרמלית השיפוע משתנה מ-2.5% ועד 30%, לא בצורה רציפה) והקו לא חייב להיות ישר לחלוטין - אפילו בכרמלית ישנם עיקולים בקטע המפגש, אבל אם תעיינו באתר ´Funimag´ תמצאו קווים שנבנו עם עקומות הרבה יותר רציניות, גם בעבר הרחוק וגם בזה הקרוב יותר. 4. כמו שמישהו אחר כבר ענה, באיסטנבול יש קו אחד לפחות (ונדמה שבונים היום עוד אחד) שמצוי רובו ככולו מתחת לאדמה. למעשה, הקו המקורי נבנה באותה התקופה בערך כמו הכרמלית המקורית, ולפחות החוגונים של הרכבות המקוריות (עם טיירים במקום גלגלי רכבת) היו מאותו יצרן כמו אלו שבחיפה, מתכנון דומה או זהה. 5. תחנת חיפה בית המכס ממשיכה להתקיים בתוכניות בלבד, כמו במהלך שלושים השנים האחרונות. ל´גבי התוכניות העדכניות ביותר, אני ממליץ להכנס לארכיון האתר ´חדשות הרכבת - לפני כמה חודשים פירסמה הרכבת הודעה מאוד מפורטת בנושא. לא ידוע לי מה יהיה אופי השירות בתחנת חיפה מרכז לאחר פתיחת התחנה בבית המכס, אבל היא כנראה לא תיסגר לחלוטין כל-כך מהר. 6. אני לא יודע מה היא ´עלות ההחלפה´ של כל מתקן הכרמלית כיום. קחו בחשבון שרק השיפוץ עלה משהו כמו 28 מליון דולר במחירי תחילת שנות ה-90. אני גם לא יודע מה היא כמות השקלים שהכרמלית הפסידה מאז השיפוץ ואת הגרעון התפעולי בהווה, אבל אומרים שצריך לפחות כ-12000-10000 נוסעים ביום כדי להחזיר את ההלוואות, בעוד שפועל יש רק 6000-5000 נוסעים ביום.
תודה על התשובות
אשר למספר הנוסעים: זכור לי שדובר כי נקודת האיזון הכלכלית הוערכה ב 16,000 נוסעים ביום אם כי נתון זה מתעלם מהתועלות העקיפות בכך שאותם אנשים לא ינועו בכבישים. אך לגבי מספר הנוסעים העכשווי זכור לי היטב מהמפגש המספר 4000 ביום.
 

nitsansh

New member
הטונל הרבה יותר ותיק!!

תשובות על הכרמלית
אענה על השאלות כמיטב יכולתי, בהתאם לסדר בו יובל הציגן בהודעה המקורית: 1. השיפוע המירבי של מסילת הכרמלית בחיפה הוא 30% (כלומר, עליה של 30 ס"מ על כל מטר של התקדמות אופקית) ובהחלט אין אף רכבת בעולם שמסוגלת לטפס עליה כזו, לא בהנעה ע"י חיכוך (כלומר, רכבות רגילות) ואף לא בהנעה ע"י גלגלי שיניים (כמו בקו בירות-דמשק ההיסטורי או בקווים רבים באלפים וכיו"ב). הפתרון הישים היחיד למצב כזה היה באמת ה-רכבלית (Funicular). לפי מה שקראתי פעם בגליון ישן של המגזין Tramway Magazine, המסילה התלולה בעולם שרכבות נסעו עליה עם הנעה ´רגילה´ היתה בעלת שיפוע של 14% (אם אני זוכר נכון), וזו היתה מסילה של חשמליות. 2. כמו שסיפרנו במהלך השיחה שאחרי הסיור, היו תוכניות להקים בחיפה עוד שני קווי רכבליות (לא בהכרח תת-קרקעיים לחלוטין, בהתאם לטופוגרפיה) במקביל לשניים וחצי קווי רכבת (תחתית) שיקיפו את הר הכרמל בתורה אופקית. אבל זה היה בשנות ה-70, ומאז הוצגו עוד הרבה תוכניות אחרות, שבאופן כללי לא כללו רכבליות. 3. אמנם קו רכבליות הוא דבר קשיח יחסית מבחינת תכנון והתפעול, אבל השיפוע שבו בהחלט לא חייב להיות קבוע (לדוגמא, בכרמלית השיפוע משתנה מ-2.5% ועד 30%, לא בצורה רציפה) והקו לא חייב להיות ישר לחלוטין - אפילו בכרמלית ישנם עיקולים בקטע המפגש, אבל אם תעיינו באתר ´Funimag´ תמצאו קווים שנבנו עם עקומות הרבה יותר רציניות, גם בעבר הרחוק וגם בזה הקרוב יותר. 4. כמו שמישהו אחר כבר ענה, באיסטנבול יש קו אחד לפחות (ונדמה שבונים היום עוד אחד) שמצוי רובו ככולו מתחת לאדמה. למעשה, הקו המקורי נבנה באותה התקופה בערך כמו הכרמלית המקורית, ולפחות החוגונים של הרכבות המקוריות (עם טיירים במקום גלגלי רכבת) היו מאותו יצרן כמו אלו שבחיפה, מתכנון דומה או זהה. 5. תחנת חיפה בית המכס ממשיכה להתקיים בתוכניות בלבד, כמו במהלך שלושים השנים האחרונות. ל´גבי התוכניות העדכניות ביותר, אני ממליץ להכנס לארכיון האתר ´חדשות הרכבת - לפני כמה חודשים פירסמה הרכבת הודעה מאוד מפורטת בנושא. לא ידוע לי מה יהיה אופי השירות בתחנת חיפה מרכז לאחר פתיחת התחנה בבית המכס, אבל היא כנראה לא תיסגר לחלוטין כל-כך מהר. 6. אני לא יודע מה היא ´עלות ההחלפה´ של כל מתקן הכרמלית כיום. קחו בחשבון שרק השיפוץ עלה משהו כמו 28 מליון דולר במחירי תחילת שנות ה-90. אני גם לא יודע מה היא כמות השקלים שהכרמלית הפסידה מאז השיפוץ ואת הגרעון התפעולי בהווה, אבל אומרים שצריך לפחות כ-12000-10000 נוסעים ביום כדי להחזיר את ההלוואות, בעוד שפועל יש רק 6000-5000 נוסעים ביום.
הטונל הרבה יותר ותיק!!
מתוך האתר METROPLANET: The first underground line dates back to the 19th century. This is the funicular subway called "Tünel" which opened in 1875. Still today this short line (573 m) is an important means of urban transport as it surmounts a difference in altitude of 60 m. Trains operate every 3.5 minutes and a trip takes 1.5 minutes. The upper station is linked to Taksim Square by a vintage tram. 1875!! זו אחת הרכבות התחתיות הותיקות בעולם! 84 שנים לפני הכרמלית!
 

איליה.

New member
אם כך, זוהי הרכבת התחתית הראשונה

הטונל הרבה יותר ותיק!!
מתוך האתר METROPLANET: The first underground line dates back to the 19th century. This is the funicular subway called "Tünel" which opened in 1875. Still today this short line (573 m) is an important means of urban transport as it surmounts a difference in altitude of 60 m. Trains operate every 3.5 minutes and a trip takes 1.5 minutes. The upper station is linked to Taksim Square by a vintage tram. 1875!! זו אחת הרכבות התחתיות הותיקות בעולם! 84 שנים לפני הכרמלית!
אם כך, זוהי הרכבת התחתית הראשונה
ביבשת האירופית!
(לונדון נמצאת על אי)
 

איליה.

New member
המטרו בפריס נפתח בשנת 1900.

גם
המטרו בפריז מאוד מאוד עתיקה. מישהו יודע באיזה תאריך היא נבנתה?
המטרו בפריס נפתח בשנת 1900.
באותה שנה שבה פריס אירחה את המשחקים האולימפיים. רובה של רשת הרכבת התחתית בפריס נבנה ב-20 השנה הראשונות של המאה ה-20! תחנות וקווים חדשים צצו בתקופה הזאת כמו פטריות אחרי הגשם. למה שלא ניקח דוגמה מהצרפתים?
 

Sפיידי

New member
נכון!

המטרו בפריס נפתח בשנת 1900.
באותה שנה שבה פריס אירחה את המשחקים האולימפיים. רובה של רשת הרכבת התחתית בפריס נבנה ב-20 השנה הראשונות של המאה ה-20! תחנות וקווים חדשים צצו בתקופה הזאת כמו פטריות אחרי הגשם. למה שלא ניקח דוגמה מהצרפתים?
נכון!
עכישיו ראשית המאה ה21 בואו נעשה מה שהצרפתים עשו לפני מאה שנה
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה