שאלה

שאלה

ואני מקווה שזה המקום הנכון. אני מטפלת בילדה בת 5. אמא שלה היתה נרקומנית, הוציאו את הילדה ואת האחים שלה למשפחה אומנת ועכשיו כשהאמא התנקתה החזירו את הילדה הביתה. ציירנו ציור, והיא ציירה את אמא שלה. ציירה פנים, ואז ציירה לשון. וזהו, אני לא חושבת שהיה עוד משהו בפנים של האמא. והילדה אמרה בפירוש - "אני מציירת לה לשון". יש למישהו רעיון מה זה יכול להגיד, אם בכלל?
 

Unicorn98

New member
אני דווקא חושב שכאן זה לא המקום

המתאים, אם את מחפשת ייעוץ מקצועי (מפסיכולוגים) ממליץ לבדוק בפורומי תמיכה אחרים בתפוז. כאן אין (כמעט..) אנשי מקצוע, אלא רק סטודנטים ותיכוניסטים. נסי פה, לשם התחלה.
 

viqonline

New member
זהירות לא להיחפז

מעבר לעובדה שאני מסכימה עם יוניקום, ככל הידוע לי לא כדאי להסיק מסקנות על סמך ציור אחד.
 
תרשו לי להיות פרודיאני לרגע

.. איבחון ציורים בפסיכולוגיה שמה דגש על דברים שהם בולטים בציור מעבר לדבר הרגיל..מכיוון שיש פה דגש על הלשון...זה יכול לרמז על התעללות של האם כלפי הילדה תחת השפעת הסמים או בלי הסמים...התעללות שקשורה בנשיכה או מין אוראלי .
 
מאוד מאוד מאוד בזהירות ! + הצעה

מסכימה מאוד עם המנהל להיזהר ממתן פרשנויות וניתוחים. פרויד או לא פרויד, עבודה עם ציורים היא עבודה מורכבת, שבד"כ נעשית כחלק מתהליך אבחוני כולל והיא מאוד בעייתית מבחינת תוקף. לא מסיקים שום דבר ע"ס סימן אחד בציור אחד, ובטח ובטח כשמנסים ללכת לכיוונים קיצוניים של התעללות- זו קריאה מאוד מסוימת, שלמיטב ידיעתי אין לה עוגנים בספרות הקלינית. הדרכים בהם ילדים 'מציירים' התעללות היא מאוד שונה, אם כי כמובן יכולות להיות כל מיני עדויות לכך. בכל מקרה, ההתייחסות ללשון כאל משהו שמייצג התעללות הוא לא מעוגן אמפירית. וזה עוד בלי להגיד כלום על כמה מסוכן לקפוץ למסקנות. כיוון שהכותבת היא חונכת, ולא פסיכולוגית (באבחון או בטיפול), הייתי עושה שימוש מאוד זהיר בציור, לא כמצע עובדתי אלא כפתח לשיחה. וכאן אני בעצם מציעה משהו "מעבר לציור הספציפי" - אם אתן מציירות, ומשהו עולה, אפשר לשאול, אפשר לדבר. לדוגמא- למה ציירת לאימא לשון ? תשובה אפשרית - כי עם לשון מרגישים טעמים, מתוק, מלוח. המשך אפשרי - ואימא לא מרגישה טעמים ? --> ואז מבחינה פרשנית לדוגמא אפשר ללכת לכיוון של אימא "לא מרגישה אותי", את מצבי הרוח שלי וכו'. אופציות אחרת - עם לשון מדברים / מנשקים / מוציאים לשון כשכועסים / נושכים / כשאימא לוקחת סמים הלשון שלה יוצאת החוצה... ואז החונכת פשוט יכולה להשתמש בזה כדרך להתחיל לדבר על מה הילדה רוצה מאימא, או בכלל, או מה מציק לה באימא או בקשר איתה. ויכול גם להיות שהיא תגיד "סתם ציירתי" וגם זה בסדר. גם כי לפעמים אנחנו סתם מציירים, וגם כי לא תמיד ילדים רוצים או צריכים לפתוח את כל מה שמציק להם. רבאק, החונכת שם על תקן חברה / אחות גדולה, מותר לילדה להיות קצת במקום ילדותי וכייפי לפעמים... המון בהצלחה, וזהירות מקפיצות למסקנות.
 
הילה כל התיאוריה של פרויד לא אמפירי

אבל היא יכולה לעזור...למשל אם בעזרת התיאוריה של פרויד נוכל להגיד שהלשון מרמז על סימנים של התעללות...זה נותן לנו עזרה לשאול את הילדה המשך שאלות כדי לאשש או להפריך את ההתעללות ....שואלים את הילדה ..למה ציירת לשון? ואם הילדה מסרבת לענות זה יכול לחזק את הטענה בדבר התעללות ואז מביאים לילדה בובות שתראה בעזרת הבובות מה האמא עשתה עם הלשון...במידה והילדה עונה על השאלות והיא מציינת שהיא צריכה את הלשון מסיבות אחרות אז ניתן להפריך ...אבל בעזרת התיאוריה של פרויד נוכל לדעת אם יש חשש או אין חשש להתעללות...ולדעתי האישית הלשון בציור מסמל משהו חשוב..היא לא סתם ציירה את הלשון ....יכול להיות שהיא חושבת שאימה שונאת אותהועושה לה פרצוף עם הלשון...או כמו שאמרתי שיש חשש להתעללות של מין אוראלי או נשיכות בילדה...
 
אבל עבודה עם ציורים מתוקפת אמפירית

נכון, התיאוריה של פרויד מאוד בעייתית מבחינה 'מדעית', ולא זה המקום להיכנס לזה. אם כי, אם אתה כבר רוצה להישען על פרויד- לשון לא בהכרח מכוונת להתעללות או למיניות, אלא יותר לכיוון של צרכים אוראליים, ואז הכיוון יכול להיות יותר הזנחה, או לפחות חוסר סיפוק של הצרכים הראשוניים של הילדה, בביטחון, בהזנה (נפשית ופיזית), אולי בולענות של האם או של האב ועוד. למרות שההיכרות שלי עם פרויד מוגבלת, קשה לי לדמיין דרך בה הוא קושר לשון להתעללות מינית. זה יותר נשמע לי כמו השלכה שלך... וקצת 'הפשטת יתר' של פרויד, אבל כאמור, לא זה הטיעון שלי, ואם יש לך ידע נוסף שמחזק את הטיעון שלך, אשמח לשמוע אותו וללמוד. [אני בדיוק קוראת פרויד עכשיו, כיוון שאני מרגישה שחסר לי ידע]. כוונתי הייתה לכך שיש נסיון אמפירי רב בעבודה עם ציורים, ולמרות שרוב המחקרים מעלים תוקף מאוד חלש למבחן זה בפני עצמו, דווקא עבודה עם ילדים נפגעי טראומה (כולל התעללות) היא די מוכרת. ובהקשר זה אני אומרת שלא ידוע לי על ציור לשון כאינדיקטור לטראומה או התעללות, גם לא אוראלית. אני כן נוטה להסכים שציור לשון הוא יחסית חריג בציור דמויות אנוש, ולכן מן הראוי לדבר על זה עם הילדה. אגב, אם הילדה מסרבת לענות זה לא אומר שיש חשש להתעללות, זה רק אומר שיש משהו שהיא לא רוצה לדבר עליו... רבאק, לא כל דבר הוא התעללות. ילדים יכולים מאוד לחשוש להגיד הרבה דברים על ההורים שלהם, אפילו לכעוס עליהם, וזה לא בהכרח התעללות. ומעבר לכל דבר -- כלל הברזל בעבודה עם אבחון פסיכולוגי הוא "סנונית אחת וגו'" - כלומר רמז אחד לא גורם לנו לקפוץ למסקנות, ובד"כ גם לא להעלות השערות אלא אם כן הן מתוקפות לאורך כל המבחנים. לדוגמא, אם אותה ילדה הייתה עוברת אבחון, ואז אם בעוד מבחנים הייתה עדות לטראומה - הייתי אולי אולי אולי לוקחת את הלשון כחיזוק. אבל כאן מדובר במצב אחר - הילדה מציירת 'ציור חופשי', לא במסגרת אבחון ולא תחת פיקוח של אשת מקצוע, כלומר גם הידע הוא חלקי, גם הסיטואציה לא מבוקרת וגם הבנאדם שיפתח איתה את הנושא הוא לא מקצועי ולא מנוסה. במצב כזה, הייתי מאוד מאוד מאוד מאוד מאוד נזהרת מלהעלות השערות על טראומה או התעללות, גם אם נורא מתחשק.
 

orit49

New member
אף על פי שאני אישית סקפטית

לגבי השיטה... ניתקלתי הרגע בפורום של גרפולוגית מפענחת ציורי ילדים. אז אולי זה יעניין אותך. צרפתי קישור.
 
למעלה