שאלה

aviax1

New member
שאלה

אם הפוטון הוא החלקיק המהיר ביותר והוא נע במהירות האור ולעולם לא משתנה כי בשבילו הזמן עוצר איך הוא זז.? כלומר איך יש שינוי אם הזמן לא זז בשבילו .? וגם כן איך זה הגיוני שאנחנו כל הזמן בהווה האם ההווה הוא מקום ? צורה גיאומטרית ? איך אפשר לנסח את העבר העתיד וההווה דרך פיזיקה
 
מה הכונה ה-"זמן עוצר בשביל הפוטון"

אם אתה תסתכל על משהו (במערכת היחוס שלך) שנע במהירות ששואפת למהירות האור הוא "כמעט" לא יזדקן. אבל במערכת היחוס שלו הוא זז בזמן בצורה נורמלית. אותו דבר בשביל הפוטון. "אנחנו לא כל הזמן בהוה" אפשר לתאר את מקומנו במרחב על הקוארדינות x,y,z,t בקוארדינטה t אנחנו מתקדמים (במערכת היחוס שלנו) במהירות של שניה לשניה.
(ההוה זה המקום של הגוף בזמן/מרחב מסוים). ההווה הוא רביעיה של מספרים x,y,z,y לגבי נקודה מסוימת x0,y0,z0,t0 העבר הוא זמן לפני t0 וההוה הוא זמן אחרי t0. בתורת היחסות הפרטית מסבירים את הפרטים של זה.
 

AnarchistPhilosopher

Well-known member
ההווה הוא העתיד של העבר, והעבר של העתיד...

ההווה הוא רגעי, אפשר רק לתפוס רק מה קורה אחרי רגע מסויים או לפני אותו רגע.
 
נכון

זה בדיוק כמו שאי אפשר לתאר את הממדים של נקודה במרחב... כך אי אפשר לתאר את הממדים של ההוה שהוא נקודה בזמן-מרחב.
 

נברא

New member
תיקון טעות

כתבת: "אם אתה תסתכל על משהו (במערכת היחוס שלך) שנע במהירות ששואפת למהירות האור הוא "כמעט" לא יזדקן. אבל במערכת היחוס שלו הוא זז בזמן בצורה נורמלית. אותו דבר בשביל הפוטון." אלא שלפוטון אין מערכת מנוחה ואי אפשר להשוותו לשום דבר חומרי.
 
נכון

אינשטין רצה לדעת איך יראה גל אור אם הוא ינוע במהירות האור... ומזה שהוא הבין שזה לא פיזיקלי (זה לא יהיה גל) אז הוא הגיע לזה שמהירות האור היא הגבול למהירות (זה לפחות הסיפור ששמעתי).
 

bambipoop

New member
לא נראה לי...

יכול להיות שאנחנו לא מדברים על אותו הדבר אבל אם כן אז אתה מדבר על הניסוי התאורטי של איינשטיין להוכיח שהאתר לא קיים. אתר אם שמעת היה משהו שהאמינו שממלא את כל היקום ושמהירות האור היא יחסית אליו. איינשטיין בניסוי התאורטי אמר שאם הוא היה נע במהירות האור יחסית לאתר והיה מסתכל במראה,האור לא היה יכול לנוע מפניו אל המראה וחזרה אל פניו משום שכולם היו באותה מהירות ולא היה סיכוי שיפגשו, לפיכך איינשטיין היה יודע שהוא נע במהירות קבועה, דבר שסותר את חוקי ניוטון לפיהם כאשר אתה במערכת סגורה במהירות קבועה אתה לא יכול לדעת אם אתה נע או נח.
 

נברא

New member
ואם היה רוצה לדעת איך נשמע גל קול

כשנעים במהירות הקול, האם היה מסיק מכך שגל קול איננו פיזיקלי?...
 
יש הבדל

את הקול אפשר לראות במנוחה במערכת יחוס מסוימת (הקול נע יחסית לתווך במנוחה, ואם אתה תנוע במהירות הקול יחסית לתווך תוכל לראות איך הגל נראה במנוחה). ואלו את האור אי אפשר לראות במנוחה (הוא ינוע תמיד במהירות האור בכל מערכת יחוס - אם משואות מקסול נכונות בה).
 

נברא

New member
אני כמובן מסכים אתך

האינווריאנטיות של הפתרונות של משוואות מקסוול בריק (תחת המעבר בין מערכות התמד) מבטלות את האפשרות שתהיה מערכת מנוחה לאור. אגב, איך נראה (ואיך נשמע) גל קול 'במנוחה'?
 
קול יראה איזורים (ניחים) של לחץ נמוך וגבוה

(כשמדובר על plane wave) כמובן שאם אתה נוסע מהר יותר ממהירות האור אתה חוצה את האזורים האלה. אפשר לראות את זה בקירוב ע"י הטלת אבן לבריכה - הגלים מתפשטים מאד לאט יחסית.
 
אם אתה "בדיוק" במהירות הקול

זה לא נשמע בכלל (הלחץ לא משתנה). אם אתה מגביר את המהירות מעבר למהירות הקול התדירות עולה בהתאם לאפקט דופלר (עד למהירות הקול התדירות תרד). אני מדבר רק על plane-wave ..
 

נברא

New member
מסכים

כמוך, גם אני מעריך שבמקרה זה אתה פשוט לא שומע. אבל עצם העובדה שאתה לא שומע אין בה כדי לתאר מצב אבסורדי או לא פיזיקלי. הוא הדין לגבי אור. אני מתקשה להאמין לאגדה שמה שהטריד את אינשטיין היה האבסורד לכאורה שמתקיים כשאתה נע במהירות האור, ושזה מה שגרם לו להניח שמהירות האור קבועה בכל מערכות ההתמד. כפי שציינת, הדרישה לאינווריאנטיות של הוואקום (מן ההיבט האלקטרומגנטי) היא זו שמובילה ישר לתובנה הזו ואני מעריך שזה גם מה שקרה אצל אינשטיין.
 

bambipoop

New member
זאת הנחה יפה...

להניח שאנחנו תמיד בהווה אחד ארוך במקום שישנם אינסוף זמני הווה שמשך כל אחד שואף לאפס ושהם מגיעים אחד אחרי השני בהפרש ששואף לאפס. אתה יכול להתייחס אל זה כך או כך אני לא חושב שזה משנה לפיזיקה בשום צורה, זה כבר בכלל פילוסופיה ולא פיזיקה אגב....
 

deathcaster

New member
../images/Emo45.gif לא רק שזו פילוסופיה

ויפה כתבת..... בתור חובב מדע בדיוני אני זוכר שהתעסקו הרבה עם הרעיון הזה, למשל במסע בין כוכבים, גזע כל יכול הנקרא "Q" הוא גזע שמימד הזמן חסר כל משמעות עבורם. שהם נשאלו כיצד הם תופסים את המושג הזה, הם או יותר נכון זה שייצג אותם (ג'ון דה לאנסי הנפלא) אמר: "אתם בני האנוש חושבים בצורה כל כך ליניארית ופרימיטיבית"
 

AnarchistPhilosopher

Well-known member
תגיד יש לך אולי איזה קישור להורדה או לstream

של פרקי הסדרה מסע בין כוכבים הדור הבא? אני לא זוכר כמעט את הפרקים, הגיע הזמן להיזכר.
 
למעלה