ברשותך - תיקון קל
מהיכרות עם הרבה אנשים שעשו זאת, אין בעיה בשימוש באייקידו להגנה עצמית. אני מכיר לא מעט תלמידים במועדון שחוזרים ומספרים על "התקלות מוצלחת" בה הם נאלצו להשתמש במה שלמדו, ותופתע - הצליחו. מדובר בעיקר בתלמידים לא כ"כ ותיקים, עוד לא חגורות שחורות, רק עם שנתיים עד 4 של ניסיון, ולפחות באחד המיקרים שאחרונים, בתלמיד שאין לי ספק שהיה נחות פיזית לעומת תוקפו. באופן ביזארי, בקרב הותיקים סיפורים כאלה יותר נדירים. כנראה שהתלמידים היותר הותיקים כבר פשוט לא מגיעים לעימותים פיזיים שכאלה. לאור הנ"ל, אני חושב שהטיעון שלך על יעילות של אייקידו להגנה עצמית די נופל. ואם תרשה לי, אני אנחש שגם בטאי-צ'י יש לא מעט סיפורים כאלה (למעשה דויד כפרי כתב בעבר על כמה מהם), כך שהטיעון איננו תקף גם עבורו. לעומת זאת, אילו היית מנסח את עצמך כך: "אם מישהו גדול וחסון מעוניין ללמוד הגנה עצמית בסיסית ומהר לא הייתי שולח אותו לטאי-צ'י או אייקידו " הייתי נאלץ להסכים איתך - כי באמת לוקח הרבה זמן ללמוד אמנויות לחימה כאלה. מצד שני, אני מכיר הרבה אמני-לחימה, שהיו מוסיפים גם את האמנות שלהם לרשימה של האמנויות שלימודן לוקח הרבה זמן ודורש הרבה זיעה ועבודה קשה. אמיר