בבריטניה מעדיפים רציפי צד.
הנה התנ"ך הלונדוני, קלייב.
http://www.davros.org/rail/culg/
בפירוט הקווים הוא מביא דוגמאות, מערכי מסילות והסברים.
הדוגמאות אליהן הייתי רוצה להסב את תשומת ליבך (עם הפנייה לוויקיפדיה כי יש שם גם תמונות שממחישות את הנאמר) הן:
סגירת תחנת British Museum על הקו המרכזי Central line ב1933 עם פתיחת רציפי הקו בתחנת Holborn הושגה ע"י הסבת הקוטר של המנהרות (בלונדון ה Tube הוא מושג סלנג לצינורות הפלדה שבהם עוברת התחתית העמוקה באדמת החימר של הבירה הבריטית) לקוטר גדול יותר שיאפשר הנחת רציפי צד (קוטר למנהרת מסילה קטן יותר מקוטר של מנהרת תחנה). מהסיבה הזו אין לתחנת הקו המרכזי בהולבורן מנהרת גישה אמצעית כנהוג בתחנות משנות ה30, ואין חיבור בין שתי מנהרות מקבילות היוצרות רציף אי כמו במרבית התחנות העמוקות הותיקות (1890-1910 בערך) במרכז העיר. לא מצאתי סימוכין בערכי התחנות בוויקיפדיה אך הן:
http://en.wikipedia.org/wiki/British_Museum_tube_station (התחנה שנסגרה) ו
http://en.wikipedia.org/wiki/Holborn_tube_station (התחנה השכנה שקיבלה רציפים חדשים לקו שחצה בקרבתה במקום התחנה הנפרדת עליו )
בתחנות Angel (שני הרציפים) ו Euston (שני רציפי ענף בנק של הקו הצפוני בלבד) היו במקור רציפי אי צרים ומסוכנים מ1901 ו1907 בהתאמה. במנהרת צינור אחת בקוטר שהיה גדול מספיק לרציף אמצעי, ושתי מסילות, האחת בכל צד כמו בתחנות Clapham North ו Clapham Common ובמרכז העיר זה היה כבר מסוכן לציבור. ביוסטון בניית קו הויקטוריה בשנות ה60 יצרה אופציה לתיכנון מחדש של ענף בנק של הקו הצפוני (הענף לאזור העיסקי בסיטי, קו הויקטוריה המשיך לאזור הבילויים והמדיה בווסט אנד בדומה לענף צ'ארינג קרוס של הקו הצפוני) והבחירה - כמו ברוב תחנות ההחלפה של קו הויקטוריה - היתה שרציף של קו הויקטוריה ייצור אי עם רציף של הקו השני בתחנה, מה שלפעמים פועל בצורה משלימה (כמו בפינסברי פארק או אוקספורד סרקס שם הענפים הם לאותו הכיוון) אך ביוסטון קרה בצורה שאמנם פונה לאותו כיוון נסיעה ("דרומה" ו"צפונה") אך למעשה הרכבות נוסעות האחת מזרחה והשניה מערבה מאותם "איים". בתחנות עם מעבר כזה בקו הויקטוריה המעבר מכיוון אחד למשנהו באותו הקו חייב להיעשות דרך עליה לרמה עילית יותר כמו במקרה של רציפי צד (צריך לחשוב על האיים כמקבילים בערך, וביוסטון יש שלושה איים כאלו - ויקטוריה - צפוני בנק צפונה, ויקטוריה - צפוני בנק דרומה, וצפוני צא'רינג קרוס). המנהרה הרחבה בתמונה היתה במקור תחנה דו-כיוונית של הקו הצפוני-בנק
http://en.wikipedia.org/wiki/File:E...rn_line_Bank_branch_southbound_look_south.JPG באיינג'ל נאלצו להמתין עד לשנות ה90 המוקדמות לפני שנבנתה שם מנהרה עוקפת לאחת המסילות ונוצר שם למעשה רציף אי עם שתי מנהרות צד.
ערכי התחנות:
http://en.wikipedia.org/wiki/Euston_tube_station
en.wikipedia.org/wiki/Angel_tube_station
ולמכה שלא כתובה בקלייב (כפי שאמרתי - התנ"ך לחובבי התחתית) - תחנת City Thameslink על קו רכבת בינעירוני שעובר תחת הבירה במנהרת רכבות מתחילת המאה ה20 ששימשה רק לרכבות משא עד לשנות ה90. התחנה הזו נבנתה לצד המסילה כשני רציפי צד, אם אינני טועה יש בה קרוס שמאפשר לרכבות לחצות אותה אלכסונית ובשלב מסויים היא שימשה כתחנה סופית לכמה רכבות שהגיעו מכיוון דרום ולא המשיכו צפונה דרך המנהרה. en.wikipedia.org/wiki/City_Thameslink_railway_station