שאלה מבגרות

NessT

New member
שאלה מבגרות

צירפתי את בגרות 94 שאלה 5. הצלחתי חלק ומה שלא הסתדרתי זה סעיף ב2 וסעיף ד... את סעיף ב2 נראה לי שאני יודעת לעשות - צריך למצוא את כיוון הזרם ואז יודעים שהחיוביים בפוטנציאל הגבוה והשליליים בנמוך. הבעיה היא שהסתבכתי ואני לא זוכרת איך למצוא את הזרם. ואת סעיף ד פשוט לא הצלחתי.. תעזרו בבקשה
תודה :)
 

NessT

New member
עוד שאלה

בגרות 96 שאלה 5 - לא הצלחתי כל כך את סעיף ג (גם גודל וגם כיוון).. זה חשוב אז בבקשה תעזרו לי :) תודה..
 

NessT

New member
בתשובות כתוב לי:

הזרם על EF הוא 0.1A וכיוונו הוא מF לE.. לא הבנתי איך הם הגיעו לכיוון - על איזו מסגרת אני אמורה לעשות את כלל בורג ימני ואת החישוב?
 

Rus Almighty

New member
את מחשבת את המתח כמו בשאלה הקודמת רק

הפעם יש לנו סגירת מעגל ולכן יש זרם. החישוב על פי אותם כללים, אם אני לא טועה המתח הוא B*L*V והזרם מתפצל שווה על שני הצלעות הנעות כי יש להן אותה התנגדות.
 

NessT

New member
אבל יש 3 התנגדויות במעגל

(MP, EF, CD).. איך אני אמורה להתייחס אליהם - כאילו הם בטור או במקביל? יוצא לי ש: BLv=0.5 אבל אז זה יוצא שגם הזרם 0.5 אם אני מתייחסת אל זה כמתח על המוט עצמו וזה לא התשובה.. אז עדיין לא הבנתי איך אני עושה את החישוב... ואת הכיוון נראה לי שהבנתי כבר :)
 

NessT

New member
אבל אז התשובה יוצאת לא נכונה.. ../images/Emo4.gif

אם אני עושה שהם בטור אז ההתנגדות השקולה תהיה 4 והזרם בכולם יהיה זהה.. ואז הזרם יוצא 0.5/4 וזה לא 0.1
אני לא מוצאת פה איפה הטעות =/
 

Rus Almighty

New member
CD ו- EF

מחוברים במקביל בזמן ש-MP מחובר בטור אל שניהם(גם המתח המושרה נמצא בטור אם MP)
 

NessT

New member
אתה יכול להסביר לפי מה הגעת לזה?

וזה גם עדיין לא יוצא 0.1A...
אוף השאלה הזאת מייאשת
ניסיתי בכל צורה אפשרית שיכלתי לחשוב עליה ולא הגעתי לתשובה הנכונה =/
 

Rus Almighty

New member
קודם כל זה כן יוצא

כל ענף שנע בעצם בנוי ממקור מתח(מתח מושרה) ונגד. כל הענפים מחוברים במקביל. נשאר רק לפתור את המעגל. המעגל אקויולנטי למעגל של מקור מתח של 0.5 המחובר בטור עם MF ועם EFCD(חיבור של EF ו- CD במקביל). ההתנגדות הכוללת היא 2.5 אום. הזרם במעגל זה הוא 0.2 והזרם על כל אחד מהענפים הנעים(CD ו-EF) הוא חצי מהזרם כלומר 0.1.
 

NessT

New member
צודק ../images/Emo13.gif הייתה לי סתם טעות חישוב מטומטמת חח

אבל עדיין לא הבנתי למה EF ו- CD במקביל אחד לשני ובטור ל- MP ולמקור מתח.. ?
 

NessT

New member
מישהו..? בבקשה ../images/Emo9.gif

אפילו רק הסבר בלי חישובים וכל זה יעזור לי מאוד מאוד! גם אם מישהו יכול להסביר לי רק חלק לפחות
ואני ממש צריכה את זה כי יש לי מבחן ביום ראשון..
אז בבקשה בבקשה תעזרו
תודה! :)
 

Rus Almighty

New member
אם אני מבין נכון השאלה היא יותר על אפקט הול

מאשר כא"מ מושרה כי בשום אחד מהשלבים אין שינוי בשטף מגנטי על פני המטוס. פשוט השתמש בכלל יד ימין כדי לקבוע את כיוון הכוח על המטענים (כאשר המהירות שלהם היא בכיוון המטוס)והמתח בין כנפי המטוס אמור לאזן את הכוח המגנטי שמטענים מרגישים בתוך הכנפיים(חשוב לציין שיש הבדל מהותי אם מניחים שהזרימה בתוך הכנפיים היא של אלקטרונים או של חלקיקים חיובים, חורים).
 

NessT

New member
אז בכלל יד ימין אני אמורה להישתמש בכיוון

המטוס באצבע שאמורה להיות הזרם ואז כיוון הכוח יהיה הכיוון של המטענים החיוביים? זה יוצא לי שהמטענים החיוביים יהיו בצד ה"יוצא מהדף" (הקרוב יותר לקורא) וראיתי שזו גם התשובה הנכונה
תודה! ואתה יודע אולי את סעיף ד? התשובה שכתובה לי היא: בשלב 2 כי epsilon (המתח) משתנה.. אבל לא הבנתי למה אין גם בשלב 1 זרם כי גם בשלב הזה יש מתח בן הצדדים של הכנפיים
 

Rus Almighty

New member
בשלב 1 המהירות של המטוס קבוע

ולכן המתח קבוע ויש שיווי משקל עם השדה ואין זרם. בשלב 2 מהירות המטוס לא קבוע ולכן המתח בין כנפי המטוס לא קבוע ולכן יש זרימת מטענים. חשוב לציין שהזרימה מגיעה לא מהמתח שנוצר אלהמשינוי המתח. כי המתח מאופיין על ידי כמות המטען על כל אחת מהכנפיים של המטוס. זה לא מעגל סגור כלומר אם יש מתח לא בהכרח יש זרם.
 

NessT

New member
אוקי..אז תמיד כשיש מוט ולא מעגלסגור אני צריכה

כדי לדעת אם יש זרם לבדוק לא אם יש מתח אלא אם המתח משתנה? גם אני חשבתי שזה בטח ככה אבל זה דיי מוזר כי לא לימדו אותנו את זה... אז אתה בטוח כן?
וזה תמיד ככה כשיש מוט ולא מסגרת?
 

Rus Almighty

New member
כן

האפקט שמתואר הוא דומה מאוד לאפקט הול כמו שציינתי, ההבדל העיקרי הוא שבאפקט הול רק המטענים זזים ופה כל העצם זז.
 

NessT

New member
תודה! ../images/Emo140.gif

יש סיכוי שאתה עוזר לי גם עם השאלה השניה?
 
למעלה