תשובות בצרורות... ../images/Emo30.gif
ובכן, aiki-freak יקר, קודם כל צרפתי קובץ Word שמסביר מה זה קונג-פו במובן המילולי ולא השאול של המונח (הקובץ מצורף להודעה "הצילו!!! מה קורה לכם?"). מסמך זה, לדעתי, "יסדר לך את הראש" בכל הנוגע לשאלות ששאלת. ובכל זאת, בקצרה ובמדוייק ככל יכולתי המוגבלת (לדוד: אני מנסה ליישם את הצעתך... ברגע זה אני בקרב, אז תסתכל מהצד ותיתן הערות לפעם הבאה...): *** איך מישהו יכול ללמוד "מיומנות" באופן כללי? --> כמו בכל נושא שבעולם, גם בנושא של "אמנות רכישת המיומנות" או "אמנות הלמידה", יש טכניקות, צורות עבודה, תרגילים, מודלים, שיטות וכולי. מדוע קשה לך להכיר בקיומה של אמנות רכישת המיומנות? בטח יש סיבה לכך. מהי? *** איך אפשר ללמד כל אחד משהו אחר? --> אני לא מלמד כל אחד משהו אחר - אני מלמד להילחם (שים לב, דוד, איך אני מוותר על התזכורת שקונג-פו זה לא לחימה
). כל אחד נלחם בדרך אחרת. כאשר אתה מלמד ציור בבי"ס לאמנות במשך כמה שנים, האם כל הציירים מציירים לבסוף באותו סגנון? מי מהם שהפך לצייר, מצייר בדרך ייחודית לו. *** איך אתה יודע מה מתאים לכל אחד? --> אני לא יודע ואין לי כל אפשרות לדעת. המורה שלי נהג לומר: "אתה משקה את הצמח, הצמח צומח לאן שהוא רוצה, זה לא משנה, אבל אתה נותן לו מים, שיגדל". *** האם לא יותר אמיתי להעביר את הידע שברשותך ולא "לעצב" ידע מהאוויר? --> אינני "מעצב" ידע מהאוויר. אני רק מעביר ידע שהועבר אליי, תוך שימוש בשיטות לימוד והדרכה שהועברו אליי, תוך הוספת הערותי והארותי (כפי שכל מדריך עושה). מה לעשות שהידע שהועבר אליי בתחום הלחימה איננו קוהרנטי אלא מלא בסתירות פנימיות כביכול, במודלים שונים לגמרי זה מזה של הדרכה ואימון (שכל מורה צריך לבחור), במודלים שונים לגמרי זה מזה של לחימה (שכל לוחם צריך לבחור) וכולי? הידע שאני מעביר לא אומר "תילחם כך וכך", אלא הוא אומר "תדע שכך וכך" ו"תתאמן על כך וכך" ו"תשתמש בכך ובכך כדי לגלות כיצד עליך להתאמן". חלקים רבים מאוד מהידע הזה הינו כלי ארגון ויצירה, האמורים לסייע ביצירת פיתוחן של שיטות-משנה שונות. זה כמו מחולל יישומים של שיטות לחימה ולא כמו תוכנית קבועה מראש. זה לוקח שנים ללמוד את זה ואף לוחם / מורה ב"שיטה" הזאת לא יכול להתמחות בכל הכלים והסגנונות שהיא מביאה בתור "נקודות מוצא והעשרה", אלא רק ללמוד אותם ברמה בסיסית ואחר כך להתמחות באופן אישי בפס צר מאוד שלהם. *** מהי האסטרטגיה הבסיסית שעליה את מבסס אתה דרך הרפואה והלחימה? --> אני המדריך, להזכירך. האסטרטגיה היחידה _ש_ל_י_ היא "שהתלמיד יגיע לרמה X" בכל אחד משני התחומים. כמובן, אם התלמיד אמור להיות מורה מתי שהוא, עלי להעביר לו את כל מה שהועבר אליי, כולל כל הרעיונות, המודלים, האסטרטגיות שכלולות בחומר הזה. אבל אם הוא שולט בחומר הזה, זה לא אומר שהוא מורה. זה רק חובה שלי כדי למנוע כמה שיותר את אפקט העיוות וההשמטה המתחולל לאורך דורות של למידה, לצד אפקט ההשתבחות. אני חוזר: אין אסטרטגיה בסיסית אחת, אלא כמה מערכות של ידע המתקיימות זו לצד זו, תוך שכל אחד אמור לפתח את עצמו בתוכן. סליחה, לא בתוכן - בעזרתן! *** אין דבר כזה לחימה באופן כללי כמו שאין רפואה באופן כללי. --> המורה שלי לרפואה (שכיום מרחיב לי את הידע הרב שהועבר לי על-ידי המאסטר שלי) נוהג לענות למי ששואל אותו "במה אתה מטפל?" (כשכוונת השואל: באיזו שיטה אתה מטפל) בתשובה הבאה: "אני מטפל באנשים". בכך הוא מתכוון שאינו מטפל בשיטה, אלא באדם. המאסטר שלי נהג להסביר לי את זה בצורה הבאה: "הדרך שלך היא כמו ידית המטקה. גוף המטקה הינו אתה-עצמך. עליך לאחוז בידית ולחבוט בכדור באמצעות המטקה ולא להיפך". ואכן, אם אני אוחז בעצמי ומנסה לחבוט בכדור באמצעות הדרך, אני לא אגיע רחוק מדי... אולי אני אוכל לעזור, לפעמים, אבל זה מגושם יותר. כאשר לוחם נלחם, הוא יכול להשלות את עצמו שהוא נלחם "באמצעות שיטה מסויימת", אבל זו אשליה. הוא נלחם אך ורק באמצעות עצמו. "שיטה" היא כמו קובץ של הוראות שימוש או הפעלה למכשיר מסויים, אבל המכשיר נמצא אצלו ולא בשיטה. השיטה היא רק חוברת הפעלה למכשיר. היא איננה המכשיר עצמו. ומאחר שכל מכשיר יכול לעבוד באלף צורות שונות ועדיין להיות אפקטיבי, יש אלף חוברות הפעלה שונות (קרי, אלף אומנויות לחימה שונות וכולן יכולות תיאורטית לעבוד עם אותו מכשיר, אם היה זמן ללמוד את כולן). המורה שלי לרפואה מטפל לפי הצורך באמצעות דיקור, הילינג, צמחים, נשימה, תנועה, שיחה, תזונה, מניפולציות על הגוף ובדרכים נוספות - לפי הצורך. בכל הקשור לאמנות הלחימה, כל מה שאני יכול לעשות זה לתת לתלמיד כלים ולדרבן אותו להגיע לרמה מסויימת. - כלים: קאטות, טכניקות, אסטרטגיות, ערכות-לחימה, צורות עבודה, רעיונות, גישות, מודלים של קרב ואימון, שיטות התגוננות וכולי. - רמה: עליך להיות מסוגל לעשות כך וכך. בנוסף לכך, בעודי נותן לו כלים ומדרבן אותו להגיע לרמה מסויימת בעזרתם, עלי גם לתת לו תמיכה מקצועית בדרך לכך. תמיכה זו היא חלק נכבד מלימודי ההוראה והיא אמנות בפני עצמה. *** אל תגיד שאתה מכיר את כל הטכניקות שקיימות. --> לא אגיד. מובן שהידע שלי הוא כמו טיפה בים ולא יותר מכך. עם זאת, הידע הזה שלי מתיימר להיות מספק כדי לאפשר לתלמיד לפתח את עצמו בדרכו. בשביל זה למדתי כ"כ הרבה שנים. *** מאסטר לשיטה? --> אין. קודם כל כי אין שיטה. יש בסיס מסויים, למרות הכל, לאמנות הלחימה הנלמדת. בסיס זה מכונה "לאו חו". זוהי שיטה ללימוד לחימה נטולת-סגנון (לא ניתן לזהות לוחם בשיטה זו לפי סגנון הלחימה שלו), המהווה עבורנו מעין "בסיס" ללימודי הלחימה. משמעות המונח הינו "נמר זקן" וזה אמנות כה נדירה עד שלא הצלחתי למצוא עליה כל אזכורים באינטרנט (אתה חושב שאני לא הייתי סקרן?!). אשמח מאוד אם אתה או מישהו אחר יוכלו למצוא משהו על שיטה זו באינטרנט, שאשמע על שורשיי הנדירים מעוד מקור!!! בשיטות שונות של שאולין צ´ואן אני רואה הרבה דמיון בקאטות ובטכניקות מסויימות (אך לא באחרות וגם לא בגישה הכללית). תלמיד של המורה שלי היה בסין ומצא שם תרגום מקומי לספר עתיק שמראה קאטות שכלולות ב"לאו חו" אך לא כולל את המונח "לאו חו". קאטות אלו מכונות "התאגרפות הצללים 1, 2 ו-3" (הן אצלנו והן בספר) והן מהוות חלק מערכת הלחימה והלימוד של הלאו-חו. בכתבה בעיתון הארץ אודות מנזר שאולין הנוכחי שבסין, צוטט בין היתר יונגשין, אב המנזר הנוכחי, כשהוא מגדיר את הקונג-פו כפעולה של נזיר או נזירה, המיועדת "להשיג בהדרגה הארה וגאולה, עד שהיא או הוא ישתחררו לחלוטין מהתכונות האנושיות שלהם וייהפכו לבודהיסאטווה או ליצור אלוהי". זה נורא פשוט ובהיר. הוא לא מגדיר את הקונג-פו כלחימה, אלא כפעולה בעלת מטרה מסויימת. הידע שמצטבר מדור לדור על-ידי מבצעי פעולה זו, נועד להעברה הלאה ולשימוש ולא להתקבעות בתור "שיטה" ו"מסורת" שיש להגן עליה או לשרת אותה או להנציח אותה. ואת זה, כך נראה לי, חשוב מאוד להבין! תודה על ההתנצלות, כפי שאמרתי אתה ממש לא אשם ואתה לחלוטין צודק בכך שזה לגיטימי. אני פשוט מפגר בקטע הזה. אז סליחה ממני!!!
שלך, בן