שאלה במאקרו-כלכלה:

ai74fygguigf

New member
שאלה במאקרו-כלכלה:

משק מצוי בשיווי משקל בגמישות מחירים ושכר, וידוע כי היצע העבודה עולה משמאל לימין. לאחרונה חל שיפור טכנולוגי וידוע כי התפוקה השולית של כל עובד עלתה ב-3%: א. התוצר במשק יעלה בדיוק ב-3% והמחירים ירדו, אך לא ניתן לדעת באיזה שיעור. ב. התוצר והמחירים ישתנו באותו שיעור ג. התוצר יעלה בפחות מ-3%, והשכר הריאלי של העובדים לא ישתנה ד. התוצר במשק יעלה ביותר מ-3%, והשכר הריאלי יעלה בפחות מ-3% ה. תשובות א,נ,ג,ד אינן נכונות. עד כאן השאלה. רוב האנשים ענו שתשובה ד' היא התשובה הנכונה, אך לפי הפתרון הרשמי תשובה ה' היא הנכונה, ועד עתה לא הצלחתי להבין למה. הרי להבנתי, ל-Ld יש היסט אנכי של 3%, כך שהתפוקה של כל העובדים עולה ב-3% ובנוסף על כך מתוספים עוד עובדים כך שהתוצר הכולל גדל ביותר מ-3%, והשכר הריאלי גדל בפחות מ-3% משום ש-Ls אינה אנכית אלא עולה משמאל לימין. אם Ls הייתה אופקית לחלוטין, אז השכר הריאלי היה לל"ש והתוצר היה עולה ביותר מ-3%. אם היא הייתה אנכית לחלוטין אז השכר הריאלי היה עולה בדיוק ב-3% וכך גם התוצר.
 

עמית22

New member
למיטב זכרוני והבנתי

הטעות שלך נעוצה במשפט הראשון בניתוח שלך: "הרי להבנתי, ל-Ld יש היסט אנכי של 3%", אין חיה כזאת - היסט אנכי של 3%, שינוי באחוזים הוא שינוי בשיפוע ולא בחותך... כמו שאני מבין את זה, התוצר במשק יעלה בפחות מ-3%, והשכר הריאלי יעלה בפחות מ-3%
 

גרי רשף

New member
קצת מבלבל

גם לי נראה שתשובה ה היא הנכונה, אבל זה טריק לא הגון מכיוון שבמקום להוכיח שתשובה X נכונה, יש להוכיח ש א-ד שגויות.. מה שיקרה זה ירידה בשיפוע של היצע העבודה: היא יזוז כלפי מטה, אבל לא באופן מקביל אלא כמו מחוג בשעון. התוצאה- התפוקה תגדל, השכר ירד (!) ואף המחירים ירדו (גם בשוק המוצרים ההיצע יגדל). בכמה כל מדד יגדל או יקטן? זה תלוי בגמישות הביקוש ולא ניתן לדעת. לפיכך תשובות א-ד שמתיימרות לדעת - שגויות.
 

עמית22

New member
השינוי הוא לא בהיצע העבודה

וניצן לראות את הטעות בזה שהשכר יורד... גם בתיאוריה וגם במציאות שיפור של כח העבודה מוביל לעליית השכר העובדים רוצים את אותו השכר לשעת עבודה לפי התיאוריה. מי שמוכן לשלם יותר פר שעה (כי העובד נותן תפוקה גבוהה יותר), אלו המעסיקים. לכן הביקוש לעבודה יגדל - Ld=VMPL
 

גרי רשף

New member
אני קצת חלוד..

..אתה צודק: ההיצע בשוק המוצרים יגדל ובעקבות כך יגדל הביקוש לעובדים בשוק העבודה. עדיין- התשובה הנכונה היא ה'.
 

ai74fygguigf

New member
כשדיברתי על היסט אנכי של 3% ברור שלא התכוונתי

להיסט קבוע, כי זה באחוזים. אבל כמו שאני מבין את זה, גם החותך עם ציר W/P משתנה, כי התפוקה השולית של העובד הראשון גדלה ב-3% (וכך גם השכר הריאלי התיאורטי שהיה מקבל אילו היה העובד היחיד), ואכן החותך עם ציר ה-L לא משתנה כי העובד ה-N שנתן תפוקדה שולית של 0 ייתן גם עתה תפוקה שולית של 0 (0+3%). כלומר, Ld תסתובב ימינה (בכיוון השעון) סביב נק' החיתוך שלה עם ציר ה-L, כאשר עבור כל L התפוקה השולית תגדל ב-3%, לרבות עבור ה-L הספציפי שהיה במצב המוצא. מכיוון ש-Ls עולה משמאל לימין ועסקינן בתעסוקה מלאה בגמישות מחירים ובשכר, אז נק' החיתוך של Ls ו-Ld תזוז ימינה, כלומר מספר העובדים יגדל. כך, גם התפוקה השולית של מספר העובדים של מצב המוצא תגדל ב-3%, וגם יתווספו אליהם עובדים נוספים, כך שבסה"כ התפוקה תגדל ביותר מ-3%. ברור שנק' החיתוך החדשה בין Ld ל-Ls נמצא מבחינת הקואורדינטה האנכית שלה בין נק' החיתוך הקודמת לבין נק' החיתוך הקודמת + 3%, כי Ls עולה מונוטונית משמאל לימין. מה אני מפספס? זו שאלה מהקורס מאקרוכלכלה א' (קורס שני במאקרו, אחרי מבוא למאקרו) באו"פ, זה קורס על מודל IS-LM שעוסק אך ורק באבטלה קיינסית וקלאסית, ותעסוקה מלאה בגמישות מחירים ושכר ותחת ההנחה הקיינסית.
 

ai74fygguigf

New member
הנה התשובה שקיבלתי מאחד המנחים בקורס:

"לגבי השכר הריאלי , נכון לטעון שהוא עלה בפחות מ_3% זאת מאחר שהיצע העבודה עולה משמאל לימין (המרחק האנכי בין עקומות הביקוש לעבודה הוא 3% , כלומר השינוי בתפוקה השולית). לגבי התוצר, בהיעדר פונקציית ייצור אין אפשרות לחשב את שיעור עליית התוצר באופן מדוייק ואין אפשרות לטעון שהתוצר עלה ביותר/בפחות או בדיוק ב-3%. לכן תשובה ה היא הנכונה." זו נראית לי תשובה שגויה בבירור.
 

עמית22

New member
תשובה מעניינת ומציקה ../images/Emo8.gif

אולי המשק נמצא בקצה הקיבולת שלו (למרות שלמיטב זכרוני המודל מניח שתמיד ניתן להעסיק עוד עובדים/ש"ע), ולעובד הבא ת"ש 0 או אפילו ת"ש שלילית... עכשיו כשאני קצת מגרד קצת את החלודה זכורה לי עקומה של Y ל- L שהיא קעורה, גידול ב3% בכמות העובדים יביא לגידול של פחות מ- 3% בתוצר... גידול של יותר מ- 3% בעובדים אכן יכול להביא את התוצר ל- 3% או יותר או פחות כנראה שהוא צודק
 

ai74fygguigf

New member
אם המשק ממש בקצה המודל

אז השכר צריך להיות 0, וזה אבסורד, ורק במקרה כזה התוצר יעלה בדיוק ב-3%. ואפילו אם הוא קצת לפני סוף המודל, עדיין התוצר יעלה ביותר מ-3%, שכן מעבר לגידול בתפוקה של 3% יתוספו עוד אי אלו עובדים/ש"ע מעטים ככל שיהיו שיגדילו את התפוקה בגודל חיובי כלשהו כך שבסה"כ היא תגדל ביותר מ-3%. לא מדובר בגידול בכמות העובדים אלא בתפוקה השולית של כל עובד. להבנתי כל זה נכון גם אם העקומות עקומות ולא ישרות.
 
למעלה