נו ברור שאני מדבר על מאפייני התוואי הצפויים
במידה ויוחלט על מסילה נורמלית (במונחים של ישראל, שפויה ולא מגאלומנית) ולא מהירה, בעיקר למשאות, בלי מנהרה באורך קילומטרים ובלי הגבלות על רדיוסי העיקולים, שעלותה תהיה זולה פי כמה וכמה ממסילה מהירה בסגנון TGV. גם הקאנט (cant, לא יודע איך זה נקרא בעברית) של המסילה צריך להיות מותאם לרכבות משא שמהירותן 110-130 קמ"ש לכל היותר; במידה ויותאם לרכבות שאינן רוכנות ומהירותן 250 קמ"ש, הובלת משאות פשוט לא תתאפשר. ולכן נראה לי שמראש אפשר להתייחס לכל הדיבורים על "רכבת מהירה" באופן דומה לשימוש במושג "מהירה" כשמדברים על הקו המהיר לירושלים. מהירות של 250 קמ"ש, אם בכלל תושג, תושג אך ורק באמצעות רכבת רוכנת בגלל הסיבות שציינתי לעיל. תוואי TGV עם רדיוסים של מספר קילומטרים פשוט לא יוקם, או שייפסל בשלב מוקדם של התכנון.
הקטע הבעייתי ביותר מבחינה טופוגרפית הוא ב"ש-דימונה-צין-הערבה, הפעלת רכבות רוכנות ללא שינוי משמעותי של התוואי (מלבד יישור לפני דימונה אולי) תאפשר לחסוך מיליארדים בלי לפגוע במטרתו העיקרית של הקו. ואפילו על המסילה המשודרגת לבאר שבע רכבות רוכנות עשויות לצמצם את זמני הנסיעה ללא יישורים נוספים של התוואי. מי שמכיר את התוואי טוב, אשכרה נסע בו ומכיר את העיקולים (כן כן, אחרי השדרוג) - בוודאי יסכים.
ברור שיש צורך בשדרוגים מסויימים, כמו מפלגים ואולי גם מערכות האיתות והבקרה (שהרכבת מתכננת להחליף אותן ממילא).
נו ברור שאני מדבר על מאפייני התוואי הצפוייםרכבת רוכנת בסה"כ מאפשרות לנסוע
בעיקולים מהר יותר מאשר רכבת רגילה בגלל הגבלה על תאוצת צד מקסימלית, אבל תמיד מתחת למהירות התכן של המסילה. משמע אם רוצים לנסוע במסילה(לא כולל עיקולים עם מהירות מקס' נמוכה יותר) 200 קמ"ש או יותר - לא משנה איזה רכבת תנסע שם היא צריכה להיות מותאמת ל200+ קמ"ש עם כל מה שנובע מכך, בגלל שבמסילה המתוכננת כמעט ואין עיקולים עם רדיוסים קטנים אין יתרון ברכבת רוכנת.
במידה ויוחלט על מסילה נורמלית (במונחים של ישראל, שפויה ולא מגאלומנית) ולא מהירה, בעיקר למשאות, בלי מנהרה באורך קילומטרים ובלי הגבלות על רדיוסי העיקולים, שעלותה תהיה זולה פי כמה וכמה ממסילה מהירה בסגנון TGV. גם הקאנט (cant, לא יודע איך זה נקרא בעברית) של המסילה צריך להיות מותאם לרכבות משא שמהירותן 110-130 קמ"ש לכל היותר; במידה ויותאם לרכבות שאינן רוכנות ומהירותן 250 קמ"ש, הובלת משאות פשוט לא תתאפשר. ולכן נראה לי שמראש אפשר להתייחס לכל הדיבורים על "רכבת מהירה" באופן דומה לשימוש במושג "מהירה" כשמדברים על הקו המהיר לירושלים. מהירות של 250 קמ"ש, אם בכלל תושג, תושג אך ורק באמצעות רכבת רוכנת בגלל הסיבות שציינתי לעיל. תוואי TGV עם רדיוסים של מספר קילומטרים פשוט לא יוקם, או שייפסל בשלב מוקדם של התכנון.
הקטע הבעייתי ביותר מבחינה טופוגרפית הוא ב"ש-דימונה-צין-הערבה, הפעלת רכבות רוכנות ללא שינוי משמעותי של התוואי (מלבד יישור לפני דימונה אולי) תאפשר לחסוך מיליארדים בלי לפגוע במטרתו העיקרית של הקו. ואפילו על המסילה המשודרגת לבאר שבע רכבות רוכנות עשויות לצמצם את זמני הנסיעה ללא יישורים נוספים של התוואי. מי שמכיר את התוואי טוב, אשכרה נסע בו ומכיר את העיקולים (כן כן, אחרי השדרוג) - בוודאי יסכים.
ברור שיש צורך בשדרוגים מסויימים, כמו מפלגים ואולי גם מערכות האיתות והבקרה (שהרכבת מתכננת להחליף אותן ממילא).