ה"טרזינה"
היתה מסילה צרה ברוחב 60 ס"מ שהונחה על יש הבריטים וקישרה בין נמל יפו והתחנה במנשיה במלחמת העולם הראשונה. היו לה קרונות משא פתוחים והיא נגררה על ידי קטרי קיטור ולאחר מכן על ידי גוררי בנזין. לאחר שהקרבות הסתיימו החלו להשתמש ברכבת להובלת מטענים והיא נתנה תחרות טובה לעגלות ולגמלים. בסוף שנות העשרים הופיעו משאיות של 2-5 טון שיכלו להוביל מטענים מדלת לדלת. ובנוסף לכך הרכבת היתה יותר ויותר מפגע בטיחותי ואז היא הושבתה. קיימים צילומים של הפסים בככר השעון ושל רכבת ברחוב רזיאל. אני מקווה שלכשאחזור לעבודה ביום ג, אפרסם אותם כאן (נדמה לי שכבר עשיתי את זה פעם). מקור טוב לקריאה ותמונות על הטרזינה הוא הספר של פרופ' שמואל אביצור, "נמל יפו". בספר גם על הנחת המסילה הסטנדרטית מכוון דרום אל הנמל. זה היה בשנות השלושים כשהרחיבו את הנמל.