משפחה
ראשית כל, אין ספק שזה סרט זוגי. והיות וסיפרתי לך וגם קראת את המאמר שלי על הסרט, אני מאוד נהניתי. אני, יחד איתך, לא מסכים שזה "סתם עוד פרק", בעיקר בגלל מימדי הדברים (לא, בניגוד למה שמבקרים חושבים, האנטרפרייז לא מצילה את הפדרציה בכל פרק, רק בסופי עונות...) ובגלל גודל האירועים שמתרחשים מבחינת הדמויות. אבל, אני אבין אנשים שלא מקורבים כ"כ ל-TREK, שיאמרו שזו "סתם עוד הרפתקאה" של החברה. אותם אנשים מחמיצים חלק מהדברים, חלק חשוב, אבל זה בגלל שהם לא במשפחה... הם מסתכלים מבחוץ ולא רואים את הניואנסים, את הרגשות. וזאת אחת הבעיות של הסרט הזה, וגם של 9 כשאני חושב על זה. הם אחלא סרטי TREK עבור המעריצים, סרטי "משפחה". יש הרבה פיתוח של הדמויות, דמויות עגולות עם היסטוריה וחיים שלמים מאחוריהם - רייקר ודיאנה, העיניים של ג'ורדי, הסיפור הלא גמור בין בוורלי לפיקארד, שלא לדבר על דמויות משנה שאוהבים או אוהבים לשנוא: גאיינן, ווסלי, בארקלי ועוד. אנחנו המעריצים מכירים את כל "הכביסה המלוכלכת" הזאת, את כל הפרטים, וחוגגים עם כל אזכור, עם כל התפתחות. הקהל הרחב רוצה לראות סרט טוב, עם עלילה פשוטה וקליטה, מספר כוכבים מצומצם ואקשן. הם קיבלו הרבה אסטרה שהם לא ביקשו, ושאדם "מן השורה" ימצא לא קשור, משעמם ומבלבל... הרי בסרט, זה לא שמראים לנו את כל סיפור האהבה, אלא רק את החתונה. ואת מי באמת מעניין לראות תמונות חתונה של משפחה שאתה לא חלק ממנה... שעמום המחץ... אז אני מבין מבקרים, ומבין "סתם אנשים", אבל זה עושה את הסרט רק ליותר מיוחד בשבילי...!