קסם פולחני ב- D&D

panters

New member
קסם פולחני ב- D&D

הקונספט הזה נכנס אליכם למשחק? הייתה פעם כתבה על זה בעיתון WIZ דאז (אם מישהו מכיר) הציגו שם חוקים יפים ליצירות כישוף פולחני מה דעתכם על הרעיון באופן כללי (להעלות לכאן את הכתבה?)
 

DDN

New member
אי אפשר לתת קישור למשהו שהוא לא

על הרשת. הוא צריך לסרוק ולהעלות את הכתבה.
 

panters

New member
לא ממש צריך לסרוק

כי יש לי אותה בקובץ DOC השאלה היא אם להעלות אותה לפה יהיה בסיידר כי זה לא משהו מקורי שלי אלא כתבה מעיתון (שדי מת כבר נראה לי... נכון?)
 

DDN

New member
תעלה אותה רק אם אתה יכול

לתת קרדיט לכותב המקורי, לעיתון ולמספרו. כלומר, בעיתון WIZ ז"ל בגליון מספר # כתב ABC את הכתבה הבאה:
 

panters

New member
אוקיי

אני זוכר שזה היה עיתון WIZ גליון 192 הכותב היה אם אני לא טועה (ואני די בטוח שאני לא טועה) ערן בן-סער
 

panters

New member
הנה מצאתי את זה

מצטער שלקח לי הרבה זמן: לפני שאני מתחיל צריך להבין שהכתבה נכתבה לפני יותר מ- 5 שנים למיטב זכרוני אז היא מתייחסת רק ל- AD&D אבל אני בטוח שאין בעיה להתאים אותה לכמעט כל סוג של שיטה ומשחק. קסם פולחני – לנפץ את גבולות העוצמה קסם פולחני הוא השם שניתן ליכולתה המיוחדת של קבוצת קוסמים או כוהנים להיאסף יחד, ובאמצעות טקסים ארוכים ומפרכים להגיע יחד לתוצאות קסומות ששוברות את כל הכללים הרגילים של הטלת לחשים. ב- AD&D ובשיטות פנטסיה אחרות טרם ניתקלתי בחוקים המתייחסים למצב המעניין הזה. מצב המהווה מוטיב מרכזי ומרתק בספרות הפנטסיה. פולחן קסם הוא טקס מיוחד אשר מבוצע ע"י קבוצה של לפחות שלושה קוסמים/כוהנים. חבורת מטילי הלחשים נאספת, ובעזרת פולחן ארוך ומסובך היא מטילה לחש עוצמתי במיוחד, אשר איש מהם לא היה מסוגל לבצע לבדו. ראשית כדי לבצע את הפולחן, קובעים מטילי הלחשים (שאני מניח שלפחות אחד מהם הוא דמות שחקן) את המטרה: זימון ושליטה בשד עוצמתי, יצירת כלי קסם חזק במיוחד, סיום בצורת ארוכה, ניתוץ טירה גדולה ולרסיסים וכו. ה- DM קובע את עוצמת הלחש המתבקש שהוא בד"כ לחש שעוצמתו גבוהה מתשע!. כדי לקבוע את העוצמה ניתן להסתמך על חוק פשוט – מצאו לחש שנותן תוצאה דומה אך מוחלשת מבין הלחשים הרגילים והכפילו את דרגתו פי שלושה. לדוגמא, פולחן שמטרתו להפוך את המלך לאיש-זאב דומה לשינוי צורה רק חזק הרבה יותר, לחש שינוי צורה הוא מדרגה רביעית ולכן עוצמת הפולחן היא 3X4=12. אח"כ יש לקבוע את "דרגת הקבוצה", דרגת הקבוצה שווה לדרגת מטיל הלחשים החזק ביותר ועוד מחצית סכום דרגותיהם של שאר מטילי הלחשים. למשל דרגת חמישה מטילים שדרגותיהם: 12, 10, 5, 5 ו- 3 היא 24 (מעוגל למעלה). דרגת הקבוצה חייבת להיות גבוהה מעוצמת הלחש הרצוי כדי שהפולחן יצליח. את הצלחת הפולחן קובעים בגלגול של קוביית 20. כדי לקבוע כמה צריכים לגלגל באופן בסיסי, מפחיתים את עוצמת הלחש מדרגת הקבוצה ומוסיפים אחד. לכל קבוצה בדרגה 24 שתנסה להטיל לחש מעוצמה 12 יהיה סיכוי בסיסי של 13, כלומר עליהם לגלגל 13 ומטה בסוף הפולחן. מעבר לכך יש לשייך את התוצאה הרצויה לאסכולת קסם או לספירת כוהנים. אם אין כוהן או קוסם שיכול להטיל לחשים מהאסכולה או מהספירה מקרב חברי הקבוצה המשתתפים בפולחן, יש להוריד את הסיכוי ב- 10. אם רק למחצית או פחות מהמשתתפים יש גישה, הסיכוי יורד ב- 5. אם עד מחצית מחברי הקבוצה מתמחים במיוחד בסוג זה של אסכולה/ספירה (כמו מזמן באסכולת שליפה/זימון או דרואיד בספירת חיות) עולה הסיכוי ב- 2, אם יותר ממחצית המשתתפים מתמחים, הוא עולה ב- 5. הזמן הדרוש לביצוע הפולחן הוא מחצית עוצמתו בשעות. פולחן שעוצמתו נקבעת כעוצמה 14 יימשך 7 שעות שבמהלכן ייזמרו, ירקדו או יבצעו פעולות פולחניות שונות כל משתתפי הפולחן ללא הפסקה. על כל שעה פחות מהדרוש יש להוריד את הסיכוי ב- 2, על כל שעה מעבר לדרוש יש להעלות את הסיכוי ב- 1. אין לקצר את הפולחן ביותר ממחצית או להאריכו מעבר לפי אחד וחצי. פוקוס קסום יכול גם הוא לתרום לפולחן, בתנאי שהוא מקושר רעיונית לפולחן עצמו. אם למשל מטרת הפולחן היא לכלוא שד עוצמתי בתוך חרב ואחד המשתתפים הביא עימו שבר מחרב עתיקה בה היה כלוא שד אחר, ה- DM יכול לקבוע שזהו פוקוס בינוני ולהעלות את הסיכוי ב- 2. מידת התרומה של הפוקוס תלויה לחלוטין במנחה עצמו. לפני הפולחן על ה- DM להציג רשימה של מרכיבים הדרושים לפולחן, חלקם הכרחיים שכן בלעדיהם לא יתקיים פולחן, וחלק אחר הנו בגדר רשות בלבד שחסרונו יוריד מסיכויי ההצלחה. לדוגמא, בנסיון לסיים בצורת ארוכה, נאספו ששה דרואידים להוריד ממטרים טובים לאורך השלוש שנים הבאות בעונות הגשם. ה- DM החליט שהם חייבים לכרות באר עמוקה ולמלאה במים. כמו כן, הוא פסק שאם לא יביאו לפחות קילו אחד של חלוקי נחל, ירד סיכוי ההצלחה ב- 3. כדי שתקחו בחשבון שמרכיבים מתאימים מעבר לנדרש יכולים גם להוסיף לפולחן. תזמון מיוחד יכול להוסיף לסיכוי ההצלחה – פולחן לזימון שד עוצמתי יקבל בונוס של 2, למשל, אם יתבצע בלילה חסר ירח. פולחן להבאת שיטפון איום יקבל בונוס של 1 אם יבוצע בזמן הגאות. מיקום מיוחד תורם באותו אופן, למשל: פולחן להבאת ניצחון במלחמה יקבל בונוס של 3 אם יבוצע במקום בו התרחש מרחץ דמים נורא. אלו כל הגורמים שיש להביא בחשבון בעת ביצוע קסם פולחני. מבולבלים? טוב, אז הנה כמה דוגמאות: דוגמא א: כדי לזמן ולשלוט בשד עוצמתי נאספו שלושה בעלי-אוב קוסמים, כוהן אחד של אל מוות ושלושה כהנים רשעים אחרים. דרגתו של כוהן המוות היא 14, בעלי האוב 10 ושל הכוהנים האחרים 6, 5 ו- 4. ה- DM ששקל את עוצמת השד המבוקש החליט שזהו חיזוק של זימון מפלצות VII ולכן עוצמת הפולחן היא 27. דרגת הקבוצה היא (4+5+6+10+10+10)X0.5 + 14 = 36 (מעוגל למעלה), לכן סיכוי ההצלחה הבסיסי הוא 9. מכיוון שבעלי האוב וכוהן המוות נחשבים מתמחים בתחום התאובה והם מהווים יותר ממחצית הקבוצה, משתפר למזלם הסיכוי ב- 5. כמו כן הם עומדים להדגיש לפולחם יותר מ- 14 (מחצית מ- 27 מעוגל למעלה) השעות הדרושות. הם יקדישו לו 18 שעות, יקבלו עוד +4 ויעלו את הסיכוי ל- 18. מלבד זאת מבצעי הפולחן לא הצליחו למצוא בתולה מתאימה ונאלצו להסתפק בקורבן רגיל. ה- DM פסק שהדבר מחליש את הסיכוי ב- 2 וכדי לסתור את זה הם עומדים לבצע את הפולחן בבית קברות בחצות הלילה, ועל כך יתן להם המנחה 3+. בסה"כ הם עומד להם סיכוי של 19 ומטה ב- ק20. דוגמא ב: קוסם מזדקן בדרגה 17 החליט ליצור לעצמו מטה עוצמתי שכוחותיו דומים אך חזקים יותר מאלו של מטה עוצמה. הוא זימן אליו את ארבעת תלמידיו בדרגות 14, 12, 11 ו- 9 (דרגת הקבוצה שלו היא 40) עוצמת הלחש, כך פסק המנחה היא 30 ולכן הסיכוי הבסיסי הוא 10. אמנם אין מתמחים בתחום יצירת כלי קסם, אך אחד מתלמידיו הוא בעל ניסיון רב בהכנת כלי קסם. המנחה פסק שזה מספיק כדי להיחשב למתמחה ונתן לקבוצה +2. כמו כן, הביא עמו אתו תלמיד מטה של עוצמה, המנחה קבע שזהו פוקוס מעולה ונתן 4+ נוספים. בעקבות גילו המתקדם, לא יוכל הקוסם לעמוד בפולחן בן 15 שעות, הקבוצה מתכננת לסיים את הפולחן ב- 12 שעות בלבד על אף העונשין של -6. הם עומדים לסתור את העונשינים ע"י קרן של חד-קרן (2+), צפורן של דרקון זהב (1+) ונוצה של פיניקס (3+). למזלם הרב גילו שבאותו הערב מתרחשת סופת ברקים איומה, המנחה פסק כי הדבר מוסיף 1. סה"כ 17 מתוך ק20. כדי להוסיף אלמנט של מתח ניתן להחליט שפולחן מסוכן במקצת ועל כל שעה של פולחן יש סיכוי של 1 ל20 של התעלפות מצד אחד המשתתפים. היינו, כל שעה כל משתתף צריך לגלגל ק20 ולהוסיף את בונוס הכושר לנק"פ. אם לא השיג תוצאה גבוהה מסך כל השעות שעברו עד כה, הוא יתעלף (תוצאות הפולחן במקרה זה תלויות במנחה). עפ"י שפולחן דורש לפחות שלושה קוסמים או כוהנים, המשתתפים האחרים יכולים להיות מטילי לחשים חלשים יותר כמו פאלאדינים, סיירים או פייטנים, אך רק שליש מדרגתם נתרם לפולחן (במקום מחצית).
 

panters

New member
איחוד כוחות

אחרי שקראתי את הכתבה עלה לי רעיון על איחוד כוחות של מכשפים הרעיון בסיסו היה שני קוסמים שמחברים את האנרגיות שהם מושכים כדי להטיל לחש בודד למשל שני מכשפים שמטילים ביחד כדור אש התחלתי לעבוד על הרעיון, איך זה ישפיע מבחינת עוצמות, נזק וכו' אבל נטשתי די מהר (לא זוכר למה)
 

The Evil Rabbit

New member
כבר יש רעיון דומה למה שהזכרת.

קיים מקצוע יוקרה במו"ד 3 שנקרא "אשף ארגמן" שיש לו יכולת החל מדרגה מסוימת אתה יכול להנהיג "מעגל קסם" (יכול להיות שאני טועה במושג המדיוק, אין לי כוח להוציא את הספר) כאשר מספר אשפי ארגמן חלשים יותר "תורמים" לך לחשים מדרגה מסוימת כל אחד, ואת הדרגות המצטברות אתה יכול להמיר לחיזוק הלחשים שלך לזמן מסוים, או כשרונות על קסם. (עקרונית אני חושב שהוא מהעולם של "ממלכות נשכחות" אבל אתה יכול להוציא להשתמש בו לעולם שלך) שוב, אני מאמין שמישהו יכול להסביר לך את זה בצורה פחות מבולבלת, פשוט אין לי כוח עכשיו להוציא את הספר וכל מה שאני אומר אני אומר מהזכרון.
 

panters

New member
זה נשמע לי כמו משהו מאוד ספציפי

לפי מה שהבנתי ממך רק "אשף ארגמן" יכול להשתמש ביכולת הזו יש שם כמה תאורים שמאוד נשמעים ספרותיים של דווקא דמויות כלליות יותר שמטילות לחשים ונסים שכאלה: כוהנים שמרפאים מדינה ממגפה קטלנית דרואידים שמסיימים בצורת ארוכה קבוצת בעלי אוב המעלים ליץ' או משהו דומה אני לא מכיר ממש טוב את חוקי D&D3 (ההכרות העיקרית שלי איתם הייתה במשחקי מחשב - NWN וגם Pool of rediance או איך שכותבים את זה). אז אני לא יודע איך להתייחס למונח הזה "מקצוע יוקרה" חוץ מההנחה שלי שאתה צריך להיות כנראה סוג של מכשף עם תכונות מיוחדות כלשהן שמעניקות לך את התואר הזה. בכל אופן נראה שבD&D 3 חשבו על זה אבל הגבילו את זה בצורה שנראית לי די מיותרת (למרות ששוב אני מזכיר שאני לא ממש מכיר את החוקים שם)
 
בסט"ב זה די פשוט

שיטת הקסם שם מבוססת על נקודות קסם ולא העתק&מחק של לחשים, כך שטכנית זה כבר קל יותר. יש שם לחש שנקרא "שרשרת הקיום" שמאפשר למספר קוסמים לאחד את נקודות הקסם שלהם למאגר אחד כשהם רוצים לעשות משהו שדורש הרבה נקודות כוח קסם, כמו למשל לזמן שד ממש גדול כמו הקאיירן או קואלנארגון הרוצח העיוור.
 

panters

New member
ומי יכול להטיל את הלחש הזה?

שיטת הכישוף הפולני שהצגתי פה מאפשרת לכל קבוצה להטיל כל לחש שיבחרו (למרות שלדעתי אם עושים את זה במו"ד אז צריך לחקור כל לחש כזה או למצוא מקור שיסביר איך מטילים כל לחש כזה) זה לא שיטת העתק-הדבק... מי יכול להטיל שרשרת קיום? כל אחד? או רק מי שמכיר את הלחש? אם האחרון, אז גם פה מתפספס קצת משהו לא?
 

panters

New member
אז זה שוב קצת מוגבל

אני חושב שכישוף פולחני הוא חלק "מתוכנית הלימודים" שקוסם צריך לעבור כדי להיות קוסם בדיוק כמו מיומנות שפת הקסמים ומיומנויות ההטלה השונות וכן איך ללמוד וכו'. מה שאני מנסה להגיד שניסו לפתור את בעיית "האיך להתמודד עם קסם פולחן" על ידי הגבלה בצורה זו או אחרת. הכתבה פשוט נותנת לכולם גישה לכוח הזה (שהוא לא סופר עוצמתי) בצורה יפה ומאוד נחמדה לדעתי אני מעדיף שיטה שכזו
 
מיהו קוסם?

קוסם הוא מי שעושה קסמים. אם הוא למד במסגרת בית הספר לכישוף ולקוסמות הוא אולי יודע גם את אופן הביצוע של טקסים מסובכים, אבל אם הוא קרא בספר ישן שמצא בספרייה של סבא שלו אולי הוא רק יודע שאם הוא מתרכז לפי ההוראות ואומר את המילים הנכונות, אז מגיעה ציפור ואפשר לתת לה הוראות, וזהו.
 

panters

New member
זה לא נכון

כישוף (לפחות ברוב המערכות שאני מכיר) הוא יותר מאשר סתם להגיד כמה מילים ולנופף בשרביט ("הארי פוטר - אבן החכמים). צריך קצת יותר מאשר לדעת את המילים. אם מישהו מוצא ספר כשפים ומנסה ללמוד כישוף לבדו סביר להניח שיצליח ללמוד רק את הכישופים הפשוטים ביותר...
 

WickedBar

New member
מגניב

בתיאוריה זה באמת מפר את זכויות היוצרים שלי על המאמר (וגם את כללי הנימוס - אני לא בילתי נגיש, אפשר לשאול אותי לפני שמפרסמים מאמר שלי), אבל זה לא מפריע לי. רק כדי שאף אחד לא יעשה לך צרות או שלא יחליטו שצריך לחמוק את זה- הרני מותיר לכל מי שרוצה להעתיק ולפרסם את המאמר הנ"ל שפורסם לראשונה בירחון וויז ובלבד שיציין את שמי כמחבר המאמר ואת ירחון וויז (ז"ל) כירחון בו הוא התפרסם לראשונה. ערן בן-סער
 
דומני שהוא נתן קרדיט

הודעה אחת למעלה הוא ציין את שם המחבר ומספר הגליון - ואאל"ט כללי זכויות היוצרים מאפשרים ציטוט והעתקה "לצורך טיפול נאות ביצירה" (במקרה הזה - דיון) אם מציינים את המקור. שנית, אני חושב שעד שלא אמרת לו מי אתה ושאתה נגיש הוא לא ידע איך להשיג אותך. אבל זו פאשלה של כולנו שאף אחד אחר לא הפנה אותו בזמן.
 

panters

New member
נכון

אם הייתי יודע שאתה הוא ערן בן-סער הדגול והידוע הייתי שואל אותך קודם מה שלום מורגן?
 
למעלה