"צריך חלב אם
לך ל-
ברפת"

פולספגן

New member
"צריך חלב אם../images/Emo35.gif לך ל-../images/Emo80.gif ברפת"

"פיתוח סיני: פרות מהונדסות גנטית יוכלו להפיק חלב עם מרכיבים של חלב אנושי. ... מדענים סינים הצליחו לגדל כ-300 פרות מהונדסות, לאחר ששילבו את הגן האחראי לייצור חלב אצל נשים בעוברי פרה משובטים שפותחו וגדלו בתנאי מעבדה. ..." [כתבה מעיתון חדשות היום אתמול] מה דעתכם? חלב אם ידוע בהסתגלותו לפי גיל התינוק, עונת היניקה (קיץ, חורף), שעת היניקה (יום, לילה) ועוד ... אז, איך ניתן לעשות זאת?
 

deathcaster

New member
מעט מדי פרטים, כך שאי אפשר להגיד כלום על זה,

אם תחפשי ברשת בדל של מקור שמפרט יותר על מה שקראת, אולי נוכל להתייחס
 

deathcaster

New member
למה מרכאות?

זה באמת בדל של מקור.. התכוונתי שאם את באמת רוצה הסבר (ואני לא מתכוון אליי) אולי כדאי שתחפשי את המאמר המקורי ולא איזה אתר בעברית שאני יכול לפרסם שם שאני אחד מהאקס מן ואנשים יאמינו לזה. (וכן, חיפשתי את המאמר הרלוונטי ולא מצאתי, הפרופסור המדובר לא היה החוקר, הוא ראש המכון) אבל אני לא מתכוון להתאמץ... כי לא הראית לי בעבר שאת מוכנה להתאמץ
 

פולספגן

New member
הכתבה מהאתר שמצאתי היא דיי זהה לכתבה מעיתון

ישראל היום (לא שונה במהותו מאתר Ynet שהבאת קישור לחיסון החדש) שמשם ציטטתי כפי שציינתי.
 

deathcaster

New member
ממממ

לא ממש, יש שם ב-YNET קישורים למחקרים קודמים, חברה, סטטיסטיקה בכתבה שאת הבאת המידע מאוד מעורפל, אם את רוצה לחפש את המאמר המקורי על הפרות.... את מוזמנת... אם לא... לא צריך, זה לא ידיר שינה מעיניי... רק תזכרי שאת שאלת שאלה, אולי את מחפשת תשובה
 

zlp

New member
בוודאי שהיא מחפשת תשובה

זו הסיבה שהיא מציפה יותר מפורום אחד בשאלה זהה.
 

פולספגן

New member
ברור שזה מעניין אותי, אחרת לא הייתי מעלה את

זה. התקשורת בין האם לתינוק הוא דבר מופלא ומושלם וזאת אפשר לראות לפי המשוב של חלב האם לפי צרכיו של התינוק. מאוד קשה להסביר את זה מדעית איך גוף האם מזהה את צרכיו של התינוק ומגיב בהתאם. שאלתי גם את זה בפורום שבו ישנן הרבה יועצות הנקה שחלב אם היא התמחותן וטרם קבלתי מענה לשאלה הקשה הזאת.
 

deathcaster

New member
יופי

אז תתאמצי ותחפשי את המאמר המקורי, אני בטוח שמישהו כאן (כולל אני) ישמח לעזור
 
למה "קשה להסביר מדעית"?

גוף האם מזהה את צרכי התינוק לפי סיגנלים פיזיים לגמרי שמגיעים מן התינוק בכל מיני מסלולים. יש על זה מחקרים.
 

פולספגן

New member
על תלות בגיל קל להסביר כי זה לפי כמות, אך

איך גוף האם יודע להבדיל כאשר היא מניקה תינוק ופעוט בו זמנית (לאו דווקא במובן הריגעי למרות שייתכן גם בו זמנית כפי שמניקים תאומים)? איך תסביר תלות במזג אוויר? למשל בחמסין נוראי שהוא (החלב) כמעט מתפקד כמים.
 
לא הבנתי מה הבעיה

את שואלת איך גוף האם יודע שיש חמסין? לא ערכתי מחקר מדעי בנושא, אבל למיטב זכרוני אנשים נוטים להרגיש שחם להם. יש לגוף האנושי וסת טמפרטורה, והוא מפעיל ומכבה בלוטות זיעה, מגננוני קירור או חימום, וכן הלאה. אותו וסת טמפרטורה מחובר (נוירונאלית ו/או הורמונאלית) למנגנון ההנקה, והוא מגדיל את אחוז המים בחלב. בלי לדעת את הפרטים, הייתי משער שזה מנגנון לא מאד שונה מזה שמטפל בהפרשת הנוזלים בשתן. לגבי הנקת שניים: בדיוק כפי שהגוף יודע כשהוא מניק אחד - רק פעמיים. זה אולי באמת קצת יותר מורכב הורמונאלית, אבל אני לא רואה פה בעיה בלתי-פתירה מבחינת הגוף האנושי - גוף שיודע לטפל, להזכירך, בכמות מדהימה של סיגנלים ויזואליים, שמיעתיים, ריחניים, וכן הלאה, וכל זה באופן כמעט מיידי, נראה לי שלא אמורה להיות לו בעיה להבין שהוא מיניק שני תינוקות שונים.
 

פולספגן

New member
לא כ"כ הבנתי -

הוסת טמפ' שאתה מציין הוא של האם, אך שאלתי היא איך גוף האם יודע לזהות זאת אצל התינוק. לדוג':- האם שהתה במזגן והאב לקח את התינוק החוצה בחמסין וכשחזרו הביתה, האם ישר הניקה את התינוק. לגבי פיסקה שניה שלך זה באמת מאוד מעניין בעיקר אם זה מצב הקצה של בו זמנית ממש (אחד בצד ימין והשני בצד שמאל).
 
נו?

אני לא חושב שגוף האם מודד את טמפרטורת התינוק (למרות שגם זה נשמע לי אפשרי בהחלט, האמת) אלא "מניח" שאם האם חווה טמפרטורה גבוהה, אז גם התינוק חווה טמפרטורה דומה כעיקרון. אם יהיה מצב שבו ההאם שוהה במזגן והאב לקח את התינוק החוצה - אז אני מאמין שמה שיקרה הוא שהתינוק יקבל חלב עם אחוז מים נמוך. אף אחד לא אמר שההתאמה היא תמיד אופטימלית לחלוטין. (אני בספק רב אם המנגנונים האבולוציוניים שהניעו את ההתאמות הללו נחשפו למזגנים במהלך מיליוני השנים הללו). האמת שאפשר לבדוק דבר כזה די בקלות - רק צריך כמה תינוקות מיניקים, כמה מבחנות, צנטריפוגה, מזגן, ואיזה חמסין בריא...
 

פולספגן

New member
המזגן היה להמחשה

(אותה דוגמא יכולה להיות במנוחה בצל לעומת בפעילות בשמש) המשפט שלך "אף אחד לא אמר שההתאמה היא תמיד אופטימלית לחלוטין" הוא כנראה משפט המפתח שאנו עוד רחוקים מלהבין את המנגונים של גוף האדם, כי ייתכן שהיא כן אופטימלית וייתכן שלא. מעניין באמת אם מישהו טרח לבדוק את מה שהצעת ... אם תתקל במשהו, אשמח מאוד להתעדכן
 

zlp

New member
כאבה לי

המכה שנתתי על המצח כשקראתי את ההודעה הזו. רק רציתי לשתף. גב' פולספגן, תשתדלי לא להכאיב לי להבא, טוב?
 

deathcaster

New member
זה AD PERSONEM, אתה חוטא בדיוק באותו

חטא שהיא חוטאת בו כל פעם. מה שאתה צריך להגיד הוא מדוע נתת לעצמך מכה על המצח, מה גרם לזה?
 

zlp

New member
כמובן שמה שכאב לי

היא העובדה שאני לא העליתי את השאלה המבריקה הזו על הריצה המטורפת מבחוץ למזגן ובחזרה. למה אתה כל כך שלילי ומניח שהכיתי על ראשי בגלל טיפשות של מישהו?
 

deathcaster

New member
חלילה

אני דואג לראש לך... חסרים לנו אינטילגנטים כאן מסתבר.. אל תכה עליו שוב בבקשה
 
יותר טוב מפורמולה, הרבה פחות טוב מהמקור האמהי

בהינתן שמה שכתוב בכתבה הוא מדוייק (וזו הנחה די מסוכנת, אבל שיהיה לבינתיים), יכול להיות שהחלב יוכל להוות תחליף לפורמולה מלאכותית, אבל הוא יהיה רחוק מלהוות תחליף אמיתי לחלב-אם שניתן בהנקה. כפי שציינת, חלב אם משנה את הרכבו בהתאם לגיל התינוק, וחשוב מזה - בהתאם למשוב שמקבל גוף האם מגוף התינוק בזמן ההנקה. כך מכיל חלב האם מרכיבים חיסוניים פאסיביים ואקטיביים בהרכב משתנה, מרכיבים תזונתיים בהרכב משתנה, וכן הלאה. וזה עוד בלי להזכיר את היתרונות לתינוק שבפעולת היניקה עצמה. את כל זה לא יכול חלב מהונדס לתת, ולא חשוב כמה טובה תהיה ההנדסה.
 
למעלה