על פרשת השבוע

על פרשת השבוע

פרשת ויצא כתיב: "וישכם יעקב בבקר ויקח את האבן אשר שם מראשותיו וישם אתה מצבה ויצק שמן על ראשה" (בראשית כח יח). וכתיב: "וַיִּכְתֹּב משֶׁה אֵת כָּל דִּבְרֵי יְהֹוָה וַיַּשְׁכֵּם בַּבֹּקֶר וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ תַּחַת הָהָר וּשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה מַצֵּבָה לִשְׁנֵים עָשָׂר שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות כד ד) ובדברים טז' כב' נאמר "ולא תקים לך מצבה אשר שנא ה' אלוהיך" וכתב אבן עזרא (בראשית כח יז ) "ורבים יתמהו איך הקים יעקב מצבה, ושכחו כי יב' מצבות הקים משה, והכתוב לא אסר לשום מצבה לה' רק אמר לא תקים לך מצבה אשר שנא ה' אלוהיך". האבן עזרא כדרכו אינו משגיח על המדרשים ומפרש כפשוטו של מקרא, וחולק על הספרי (דברים קמו') שאוסר להקים מצבה אף לה' "ולא תקים לך מצבה וכו' ומה מצבה שאהובה לאבות שנואה לבנים וכו' ". ולמדנו חידוש, שבנים רק מדורו של יהושע. וכן פסק הרמבם הלכות ע"ז פרק ו' הלכה ו' "מצבה שאסרה תורה היא בנין שהכל מתקבצין אצלה ואפילו לעבוד את ה' שכן היה דרך העכו"ם שנאמר ולא תקים מצבה" . והרמבן (בראשית ו' ה') על הפסוק "עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמר משמרתי מצוותי וחוקתי ותורתי" שפירש רש"י שאברהם שמר את כל התורה ואפילו תורה שבעל פה, תמה " ויש לשאול אם כן היאך הקים יעקב מצבה , ונשא שתי אחיות [והרי אלה בעריות] וכו' ומשה רבינו הקים שתים עשרה מצבה וכו' והנראה אלי בדעת רבותינו שלמד אברהם אבינו התורה כולה ברוח הקודש וכו' ושמר אותה כולה כמי שאינו מצווה ועושה ושמירתו אותה היה בארץ בלבד, והמצבה [שיעקב הקימה בארץ בבית אל] מצווה שנתחדשה בזמן ידוע היא, כמו שדרשו באשר שנא ה' אלוהיך , ששנאה אחר היותה אהובה בימי האבות". ובדברים טז כב כתב הרמבן "ולא תקים לך מצבה ואת זו שנא כי חוק הייתה לכנענים ואע"פ שהייתה אהובה לו בימי האבות עכשיו שנאה וכו' אבל לא הבינותי החוק שהרי הכנעניים גם במזבחות וגם במצבות היו נוהגים לעבוד ע"ז וכו' [ומה ההבדל מצבות ממזבחות?] והנראה בעיניי … והנה השם הנכבד שנא ומאס כל מעשיהם ואסר המצבה והאשרה ולא השאיר רק המזבח שהוא צורך הקורבנות וכו' ". והתבונן היטב על הנאמר פה, הקדוש ברוך הוא שספר התורה היתה באומנה איתו עוד מלפני בריאת העולם, מה בעצם היה בדעתו? האם המצבה אהובה או שנואה עליו? הנה האלוהים, שמכיר ויודע ומביט ורואה מקצה הזמן לסופו, שהאמת אצלו אינה משתנה לפי הזמנים כדרכם של בני אדם, הוא משנה את דעתו בגלל מעשה כנענים ואוסר עלינו את האהוב עליו לדורות? וכי לא ידע, עוד לפני בריאת העולם, מה יעשו הכנענים? ואם ידע, למה לא אסר המצבות מראש? ואם בורא העולם אוהב מצבות הוא, מדוע ביטל רצונו בפני מעשי הכנענים ולא התיר את המצבות כמו שהתיר את המזבחות? והיום ,שנעלמו כנענים ואין מעשי ע"ז שלהם במצבות, אולי מן הדין שנשוב אל מעשי האבות שהם סימן לבנים ונעשה שוב מצבות כחיבתו הגדולה של הקב"ה עפ"י כל המפרשים? ובכלל, נוסיף ונשאל: מדוע תמיד רק "כנענים" ו "מצבות" וכיוצ"ב? מדוע עוסקת התורה תמיד רק במעשים ומנהגים ועממים שבימיה ממש? התורה הנצחית והאלוהית אין בה זכר ורמז לכל הנקרה לנו בדרכנו בימים טרופים אלו. עבודת אלילים? הקרבת קרבנות? חריש בשור וחמור? יתד לחפור בה מחוץ למחנה? מה לנו ולזאת? איפה דברי תורה האמיתיים: עלינו, על מעשינו ועולמנו? על המתירנות, התקשורת, החילוניות, הדמוקרטיה? אין אף מילה פתוחה וברורה על דורותינו והיאך ננהג בהם. אבל הכל בפרטי פרטים על מצבות וכנענים מזבחות וגירגשים רועי צאן ונוודי מדבר. מה להם ולחיינו? ואם כל הדורות לפני הקב"ה עד עצם היום הזה כיצד זה הוא מתעסק בתורתו הנצחית שנכתבה לפני בריאת העולם כמבואר בבראשית רבה (וילנא )פרשה ח' "אמר ר"ש בן לקיש שני אלפים שנה קדמה התורה לברייתו של עולם" אך ורק עם היבוסים והקניזים והקטטות השבטיות העלובות ותו לאו? ואין אף מילה ברורה אחת על דורות מאוחרים יותר. ונוסיף עוד ונאמר שהרמב"ן בהקדמתו לפירוש התורה כתב "והטעם לכתיבת התורה בלשון זה מפני שקדמה תורה לבריאת העולם אין צריך לומר ללידתו של משה רבינו כמו שבא עלינו בקבלה שהיתה כתובה באש שחורה על גבי אש לבנה , הנה משה כסופר המעתיק מספר קדמון וכותב" ונשאל מה עלה על דעתו של משה שבנה יב' מצבות והוא קרא את הפסוק "לא תקים לך מצבה אשר שנא ה' אלוהיך" והבן דבר זה היטב כי לא יתכן שיהיה שינוי באמת האלוהית, ואם יש שינוי לא מפי האלוהים הוא אלא בשר ודם כתבו, נתון לשינויי הזמן ושינויי השקפות עולם של בני אנוש. דור הולך ודור בא והדעות והאמונות משתנות לבלי הכר. והדור שכתב על המצבות האהובות איננו הדור שאסר על המצבות הנתעבות. והרי לך ראיה לדברינו שאיסור הקמת המצבה כתוב בספר דברים אשר לדעת כל מבקרי המקרא נכתב בתקופה מאוחרת, תקופה אשר בה יצאו למלחמה על המצבות, שלא כסיפורי בראשית שסופרו ונכתבו הרבה קודם. וזאת לך לעדות שלא האלוהים כתבה ולא בסיני ניתנה אלא בני אנוש, במשך מאות רבות בשנים.
 

masorti

New member
תמסור ד"ש לחברים ב"דעת אמת".

אפילו הסגנון של הודעתך (הרצאה של עמוד שלם על משהו שניתן לומר בשני משפטים) הוא הסגנון המוכר של "דעת אמת".
 
מסרתי

אבל הם לא זוכרים אותך
 
תראה יוחנן

אם אתה רוצה התייחסות למאמר/ציטוט מסויים, והמאמר/ציטוט נמצא באינטרנט, הדרך הלגיטימית לעשות את זה היא להביא לינק למאמר. אם לחילופין הציטוט לא נמצא באינטרנט, יש לציין מהיכן הציטוט ועל ידי מי הוא נאמר. הרי זאת היתה הטענה העיקרית פה של חלק מהמשתתפים נגד המחב"תים למיניהם, לא? עכשיו, לעצם הנושא שהבאת. אני קצת התעייפתי מכל השירשורים שמתחילים בהודעה שהועתקה מכתבי מחב"ת/מחב"ש ("הנה ההוכחה לקיום/אי-קיום האלהים" וכדומה) וממשיכים בויכוח שדי חוזר על עצמו. נכון, זה מעניין לקרוא, אבל כשיש יותר מדי מאותו הדבר זה מתחיל להיות מייגע. גם עדיף בעיניי שמשתתפים יכתבו במילים שלהם ולא יעתיקו מכל מיני מקומות. חוץ מזה יש פורום שנועד לעסוק בדיוק בויכוחים האילו הלא הוא "אתאיזם ודת". אז אם יש שם איזה ויכוח שנראה לך מאוד חשוב שנדע על קיומו, אולי תשאיר לינק אליו, ומי שירצה יצטרף.
 

התולעת 1

New member
זאת בושה לצטט את "דעת אמת"

זאת כן בושה להביא ציטוט בלי לכתוב מהיכן נלקח: http://www.daatemet.org.il/para asha/he_vayetze.html באופן כללי, תראה, בתורה יש תרי``ג מצוות ואנחנו צריכים לקיים את המצוות התלויות בתורה, מה שנוגע אלינו,,זה שיש פירושים על דברי תורה, לא על המצוות, זה בסדר, זה לגיטימי, כי אפשר לראות כל דבר שבתורה מזווית ראייה שונה, פטיש יפוצץ סלע, כמו שפטיש יפוצץ סלע ל-70 חלקים, אבל אם תחבר כל חלק וחלק זה יהיה סלע אחד, כך הפס` שבתורה, יש פסוק ויש לו 70 פירושים, 70 פירושים לתורה, 70 פשטים, 70 רמזים, 70 סודות, 70 מדרשים, יש 70 פנים לתורה, אבל כל אחד זה מראה את אותו פס` וחלק שממנו, דוגמא: אני רואה אותך מכאן, אם ישאלו אותי מי זה יוחנן כהן הגדול? אני אתן תיאור שאני רואה אותך מכאן, אם ישאלו את masorti מי זה יוחנן כהן הגדול? הוא יצודד אליך, יסתכל עליך ויגיד את התיאור שלך מן הצד, אם נשאל מאחורה, מי זה יוחנן כהן הגדול? , הוא לא רואה את פניך, הוא רואה את אחוריך, מה הוא יתאר? את יוחנן כהן הגדול , אבל מאחורה, אם יהיה אחד מלמעלה ויסתכל עליך הוא יתן תיאור של יוחנן כהן הגדול מלמעלה, אז כמה יוחנן כהן הגדול היו? אחד יצא, ראיתם את יוחנן כהן הגדול? כל אחד יתן תיאור אחר, כמה יוחנן כהן הגדול היו? זה אותויוחנן כהן הגדול , רק כל אחד יסתכל מזווית אחרת, גם בפסוקים זה ככה, כל מפרש של התורה, מהמפורסמים שבהם הוא אומר צד מסוים שבתוך הפירוש, בתוך הטעם, או הבנה, או הדקדוק שיש בתוך הפס` הזה שיש בתורה, וזה לא סתירה, שולחן ערוך צריך לקיים ואת ההלכות הכתובות בו, אם אתה עושה את זה, אתה מסודר לחיי העולם הבא! זה מה שאתה צריך לעשות ומה הגבול? בשביל להיות בטוח שאתה עושה נכון, עשה לך רב והסתלק מן הספק, אם יש לך רב ואתה שומע לו, כמו שיש לך רופא שאתה לא יודע משהו ברפואת הגוף, יש לך כאבים, אתה חש מיחושים, אתה הולך שואל אותו, מה שהוא אומר לך אתה עושה, אתה סומך עליו כי הוא למד, אותו דבר בענייני תורה ורוחניות יש לך רב, עשה לך רב והסתלק מן הספק ואתה מסודר, פשוט וקל, אז נכון שיש לפעמים מכשולים, זה יצר הרע, ואל תתן לו להפיל אותך, חבל, כי הוא מחייך בסוף ואתה עלול לסבול, כדאי שאתה תחייך והוא קצת יסבול, שיחפש מישהו אחר
 

sherif

New member
אני מאושר עד הגג ../images/Emo13.gif

בתחילה לא שמתי לב למשמעות ההודעה הזאת, אבל הרגע תפסתי מדובר באירוע היסטורי בתולדות הפורום כעת סוף סוף נמצא החילוני שעושה cut & paste מתורתו של הידען ללא הזכרת המקור, ומתוך תקווה שדתיים יקראו (ולפחות בשלב ראשון) מבלי שיכנס לפעולה הרפלקס המותנה נגד "דעת אמת".
זו הוכחה שסימפטום ה-cut & paste היא נחלת "דעת אמת" בלבד וזה דווקא מתאים מאוד, שיטתו של ירון "דעת אמת" ידען, תמיד הייתה שיטה של הטעייה מכוונת. כך זה התחיל בהפצת קונטרסים של "דעת אמת" לתיבות הדואר בריכוזים החרדיים במסווה של עלון תורני כשר למהדרין.
נ.ב. תודה לתולעת ומסורתי הבלתי נלאה על החשיפה, עשיתם לי את היום
 

vizini

New member
ועכשיו, ילדים, חידה:

מצאו את ההבדלים בין ההודעה שמעלי ובין ההודעה הזאת, והשיבו לשאלה מי עשה cut & paste ממי...
 

vizini

New member
הכתב ב-YNET,

GrifiN, הוא אחד ממנהלי הפורום שם. אם הייתי צריך להמר, הייתי מהמר שאתה העתקת ממנו.
 

התולעת 1

New member
אגב \ויזיני שלא תגיד שהחרדים מעתקים

הכתב שמופיע בynetבשם חידה .זה אני...שלא תתבלבל.
 

blablash

New member
חחחחחחחח רק עכשיו קלטתי...

ב"ה הצדיק נתפס בקלקלתו.... ועל זה נאמר... וואי וואי וואי...
 

blablash

New member
חחחחחחחח רק עכשיו קלטתי...

ב"ה הצדיק נתפס בקלקלתו.... ועל זה נאמר... וואי וואי וואי...
 
למעלה