מה הרעיון?
להתחיל עם כלכלה מצליחה ואז לאט לאט לגרור לסוציאליזם.
במקרה של הוידאו - הגבלות רק על ספינות מסחר אמריקאיות ולא על ספינות צבאיות.
סוציאליזם זה בכלל לא הכיוון
המקור הוא ב"חוק ג'ונס" - או בשמו הרשמי: The
Merchant Marine Act of 1920
משמע - חוק בן מעל 100 שנה, שקדם ליישום הסוציאליזם בעולם.
הרעיון היה כזה:
מכיוון שבזמן מלחמה, כל מדינה מתמקדת בצרכיה, הסתמכות על צי-סחר של מדינה זרה, יוביל בזמן מלחמה לאסון,
ובמקרה הצורך - אף יוסבו לספינות-מלחמה.
ולכן על ארה"ב לתת העדפה מסויימת לצי-סוחר אמריקאי, שיבטיח שגם בזמן מלחמה הסחר שלה לא יופרע.
ההעדפה שנבחרה - הייתה בסחר הפנימי בין נמלי ארה"ב,
ומכיוון שארה"ב הייתה ארץ הסחר החופשי - הכל יבוצע ע"י חברות בבעלות אזרחי ארה"ב, ולא ע"י ממשלות וחברות ממשלתיות.
אז מה השתבש?
הסחר הימי וכלכלת העולם - השתנו מאז לחלוטין:
- עקב השכר הגבוה בעולם המערבי - ציי הסוחר התחרותיים, עברו להשתמש בכח-אדם מהעולם השלישי, ששמחים לעבוד תמורת שכר נמוך משמעותית. לרוב ניהול צוות הספינה עדיין בידי אזרחי-המערב, אבל אפילו זה כבר לא הכרח (ולכן ספינה "ישראלית" השטה ללא צוות ישראלי - נחטפת בתימן בלי להשיג אפילו חטוף ישראלי אחד).
- כדי לאפשר להעסיקם, לא ניתן לפעול לפי חוקי המדינה, ולכן בציי הסוחר, הספינה שטה תחת דגל זר - וחוקי העסקה של מדינה ידידותי-לסחר-ימי.
- גם לבנות ספינות במערב - זה מאוד יקר, ולכן רוב הסחר הימי מבוצע בספינות-סחר שנבנו בעולם השלישי, תוך שימוש בכח-אדם זול בהרבה.
- היקף הסחר הימי - זינק, ומחירו ירד מאוד. זה גרם לכך שספינות-סחר הן יעילות ומתמחות מאוד. כמעט לא ניתן לדמיין מצב שבו יסבו ספינת-סחר לצרכי מלחמה.
- בנוסף, סחר במסילות-ברזל וסחר בנהרות - איבדו את מעמדם. עקב זינוק ביעילות הסחר הימי, הן היום יעילות הרבה פחות מספינות הסחר הימי, ולכן גם הן יקרות, ועל הפער מכסות משאיות על רשת האוטוסטרדות של ארה"ב (תשתית זולה, אבל יותר נהגים ולכן יקר יותר).
וכל זה גרם למצב זה:
צי-הסחר האמריקאי (ואכן קיים סחר כזה) הוא יקר מאוד,
הסחר בין נמלי ארה"ב מועט - כיוון שעלויות הסחר-הפנימי כ"כ גבוהות, יש מעט ספינות שמבצעות אותו, ויש חלופה (גם אם יקרה - שינוע ברכבות)
ביטול החוק המשוגע משנת 1920 - יגרום לחורבן מלא של הסחר הימי האמריקאי, ויצירת תלות שמפחידה את האמריקאים.
בנוסף - רווחי הרכבות ירדו, אבל רכבות-המשא בארה"ב כ"כ נחלשו מאז שהמדינה לקחה עליהם בעלות, שזה כמעט לא רלוונטי (מלבד זה שהדמוקרטים יתנגדו).
ולכן - מצב משוגע זה נמשך
אבל - חלק מאימפריות סחר שנותרו, הן ידידותיות מאוד לארה"ב,
בראשן פנמה, איי מרשל, ויפן.
ניתן להרחיב את המעגל - ולהכניס לצי הסוחר האמריקאי, ספינות של בעלות בריתה
שיבצעו את המשימה הכלכלית שארה"ב בבירור לא מצליחה לבצע,
לבעלות בריתה המובהקות וגם לארה"ב יש רווח עצום:החלשה זמנית של צי-הסחר האמריקאי, לצורך חיזוק הכלכלה של ארה"ב ובעלות בריתה.
צריך נשיא חזק כדי לעשות את זה (כמו שרייגן היה בזמנו, ואולי טראמפ יגיע להישג דומה) , ולהתעלם מלובי שבוודאי יתנגד
וזה נדיר,
אבל אפשרי