שאני במקרה למדתי בתואר ראשון...
שאני במקרה למדתי בתואר ראשון...את המתמטיקה תשאיר למתמטיקאים
שאני במקרה למדתי בתואר ראשון...את המתמטיקה תשאיר למתמטיקאים
אם נניח לנהג לקח דקה להתעכב בצומת גההמספיק שיהיה אי-אחידות במספר הנוסעים שגורם
לעיכוב של דקה אחת בתחנה (לעומת הנסיעה הקודמת שעברה במקום). אז נניח שהתדירות המתוכננת היא כל 8 ד', אז הנה לתחנה הבאה התדירות היא 9 ד', אז יש כבר 12.5% יותר נוסעים ממה שהיה אם היה מגיע אחרי 8 ד'. האפקט מצטבר...
כמו כן, האוטובוס הבא (נכנה אותו "המהיר") מגיע אחרי 7 ד' (במקום 8 ד' שתוכננו), ולכן יש לו 12.5% פחות נוסעים ממה שהיה מתוכנן. לתחנה השניה הוא אולי מגיע 5 או 6 ד' אחרי שעזב האוטובוס הראשון, שהתעכב עוד יותר בגלל ה-12.5% שנוספו לו. עתה יש לאוטובוס השני 25% פחות נוסעים!
דבר כזה קורה כל הזמן, לא רק כשיש חפץ חשוד או אירוע מיוחד.
הנה סימולטור נחמד שמדגים את התופעה: http://www.dikleatherdale.webspace.virginmedia.com/buses.html
מה שכן היוצאים מן הכלל זה הקוי מזלגאם נניח לנהג לקח דקה להתעכב בצומת גהה
אז גם לנהג שלפניו לקח דקה להתעכב בצומת גהה,כי שניהם יוצאים בשעה של עומס,אז זה פחות או יותר מתאזן.
העובדות מדברות בעד עצמן, נהג שיודע לעבוד אף אחד לא יתפוס אותו,אלא אם זה שאחריו הוא טייס-על.
ואפילו בקו 40 עוקפים רק את האיטייםמה שכן היוצאים מן הכלל זה הקוי מזלג
אם נניח קו 40 מגיע למצבה שניה אחרי קו 240 כל התחנות שלו יהיה ריקות,אם הוא מגיע שניה לפניו הוא יאכל פיצוץ. הקטע שאין תיאום בין הלוחות זמנים שלהם אז זה לא צפוי.
לא - ההתעכבות אינה בגלל העומס אלא בגלל שידאם נניח לנהג לקח דקה להתעכב בצומת גהה
אז גם לנהג שלפניו לקח דקה להתעכב בצומת גהה,כי שניהם יוצאים בשעה של עומס,אז זה פחות או יותר מתאזן.
העובדות מדברות בעד עצמן, נהג שיודע לעבוד אף אחד לא יתפוס אותו,אלא אם זה שאחריו הוא טייס-על.
ברור שאין *בדיוק* אותם נוסעיםלא - ההתעכבות אינה בגלל העומס אלא בגלל שיד
המקרה דאגה לחמישה נוסעים נוספים בנסיעה של 10:15. אין אחידות בכל שעה - זה משתנה בצורה כמעט מקרית בהתאם להחלטה של מישהו לצאת מהבית.
בהנחה שכל הנוסעים מתנהגים אותו דברברור שאין *בדיוק* אותם נוסעים
אבל ברגע ששניהם יוצאים בשעת הלחץ אז הכמות תהייה פחות או יותר שווה, ומה שבטוח לא יהיה פער בין הכמויות ברמה שתשנה את התדירות.
אם הנהג לא היה קופאי, אז הרבה מהעיכובים היובהנחה שכל הנוסעים מתנהגים אותו דבר
ומשלמים באותה המהירות. מספיק שיש לך 5 נוסעים שמתברברים עם מזומן וזה מוסיף לך עוד 30 שניות בתחנה. כך ששינוי קטן במספר הנוסעים בהחלט יכול להשפיע המון באפקט מצטבר.
אם הנהג לא היה קופאי, אז הרבה מהעיכובים היו
נעלמים. המון עיכובים הם על רקע של תשלומים, טעינת רב קו, ויכוחים עם הנהג על נסיעות המשך וכו'.
אוטובוס במבנה המטרונית גם יחסוך את הקטע של: "אתה מגיע לרחוב פלוטו? אמרו לי שזה ליד רחוב מיקי מאוס, אבל אני לא בטוחה. לאיזה חלק של מיקי מאוס אתה מגיע? ומשם אפשר ללכת לפלוטו? אה, אתה לא יודע... יש איזה אוטובוס שנוסע לאורך כל מיקי מאוס? ואיפה התחנה שלו?"
כזה דבר יכול לעכב אוטובוס לשלוש דקות ולהתחיל את האיחור המתגבר בגלל הצטברות נוסעים בתחנות הבאות. אם הנהג לא יהיה זמין לשאלות מודיעין, יותר נוסעים יעשו את הבירורים שלהם לפני שהם מגיעים לתחנה.
לא ניתן להבטיח זמן מדויק בקו כמו 947סטטיסטיקה של זמני אמת
אני שואל את עצמי, והחלטתי לשאול גם אתכם -
היום, כשזמני האמת של ההגעה לתחנות ידועים לכל, איך זה שעדיין אין לנו סטטיסטיקה של זמני הגעה של כל קו בכל שעה ולכל תחנה?
למשל, מחר אני צריך להגיע בקו 947 מהוד השרון לחיפה. מקור המידע היחיד שאני מכיר כדי לדעת מתי האוטובוס צפוי להגיע לתחנה בהוד השרון (כי הוא יוצא מירושלים), ומתי הוא צפוי להגיע לחיפה - הוא אתר כל קו של משרד התחבורה, ואני מניח שכל האפליקציות לוקחות ממשרד התחבורה זמנים מתוכננים (תקנו אותי אם אני טועה). הבעיה עם הזמנים הצפויים/מתוכננים באתר של משרד התחבורה היא שנראה שהם לא ממש רלוונטיים, לא לוקחים בחשבון עומסים (ידועים וקבועים מראש) ונראה שלא תוקפו כבר הרבה זמן.
אחרי כמה חודשים רצופים בהם הצטברו במשרד התחבורה ואצל כל מפתחי האפליקציות נתוני האמת של זמני הנסיעה וההגעה לכל תחנה - מדוע לא מטייבים את נתוני ה"תכנון" בהתאם לנתוני ה"בפועל"?
ברור לי שהגורם האמיתי שזה התפקיד שלו, ויש לו את כל הנתונים, הוא משרד התחבורה, אבל איכשהו לא נראה לי שהם ירימו את הכפפה ולא נראה לי שעליהם אני רוצה לסמוך. מצד שני, כל מפתח אפליקצייה יכול לעשות מטעמים מכל הנתונים שצבר, ולכבד את המשתמשים.. בסופו של דבר, חוק המספרים הגדולים מנצח, ואני בטוח שסטטיסטיקה לאורך זמן תתן זמנים צפויים מדוייקים מאוד.
האם יש קשר בכלל בין התשובה הזו לשאלה שלי?לא ניתן להבטיח זמן מדויק בקו כמו 947
שלום! לא ניתן להבטיח זמן מדויק בקו כמו 947 ובכל קו שאין לו נתיב יעודי ,גם במקרה של קו בנתיב יעודי לא ניתן להתחייב בזמן מדויק גם בנתיב יעודי יתכנו תקלות ,לדוגמא מטרונית תקועה במקום שלא ניתן לחלץ אותה אלא רק דרך הנתיב (עדין לא קרה אבל... )
ולכן טבעי הדבר שיצוין שהגעה מותנית בתנאי הדרך שאינם צפויים .
קו 947 ואפליקציות למיניהןסטטיסטיקה של זמני אמת
אני שואל את עצמי, והחלטתי לשאול גם אתכם -
היום, כשזמני האמת של ההגעה לתחנות ידועים לכל, איך זה שעדיין אין לנו סטטיסטיקה של זמני הגעה של כל קו בכל שעה ולכל תחנה?
למשל, מחר אני צריך להגיע בקו 947 מהוד השרון לחיפה. מקור המידע היחיד שאני מכיר כדי לדעת מתי האוטובוס צפוי להגיע לתחנה בהוד השרון (כי הוא יוצא מירושלים), ומתי הוא צפוי להגיע לחיפה - הוא אתר כל קו של משרד התחבורה, ואני מניח שכל האפליקציות לוקחות ממשרד התחבורה זמנים מתוכננים (תקנו אותי אם אני טועה). הבעיה עם הזמנים הצפויים/מתוכננים באתר של משרד התחבורה היא שנראה שהם לא ממש רלוונטיים, לא לוקחים בחשבון עומסים (ידועים וקבועים מראש) ונראה שלא תוקפו כבר הרבה זמן.
אחרי כמה חודשים רצופים בהם הצטברו במשרד התחבורה ואצל כל מפתחי האפליקציות נתוני האמת של זמני הנסיעה וההגעה לכל תחנה - מדוע לא מטייבים את נתוני ה"תכנון" בהתאם לנתוני ה"בפועל"?
ברור לי שהגורם האמיתי שזה התפקיד שלו, ויש לו את כל הנתונים, הוא משרד התחבורה, אבל איכשהו לא נראה לי שהם ירימו את הכפפה ולא נראה לי שעליהם אני רוצה לסמוך. מצד שני, כל מפתח אפליקצייה יכול לעשות מטעמים מכל הנתונים שצבר, ולכבד את המשתמשים.. בסופו של דבר, חוק המספרים הגדולים מנצח, ואני בטוח שסטטיסטיקה לאורך זמן תתן זמנים צפויים מדוייקים מאוד.
Copyright©1996-2021,Tapuz Media Ltd. Forum software by XenForo® © 2010-2020 XenForo Ltd.