סטטיסטיקה של זמני אמת

מצב
הנושא נעול.

alantan

New member
שאני במקרה למדתי בתואר ראשון...


את המתמטיקה תשאיר למתמטיקאים
שאני במקרה למדתי בתואר ראשון...
 

droriko

New member
אם נניח לנהג לקח דקה להתעכב בצומת גהה

מספיק שיהיה אי-אחידות במספר הנוסעים שגורם
לעיכוב של דקה אחת בתחנה (לעומת הנסיעה הקודמת שעברה במקום). אז נניח שהתדירות המתוכננת היא כל 8 ד', אז הנה לתחנה הבאה התדירות היא 9 ד', אז יש כבר 12.5% יותר נוסעים ממה שהיה אם היה מגיע אחרי 8 ד'. האפקט מצטבר...

כמו כן, האוטובוס הבא (נכנה אותו "המהיר") מגיע אחרי 7 ד' (במקום 8 ד' שתוכננו), ולכן יש לו 12.5% פחות נוסעים ממה שהיה מתוכנן. לתחנה השניה הוא אולי מגיע 5 או 6 ד' אחרי שעזב האוטובוס הראשון, שהתעכב עוד יותר בגלל ה-12.5% שנוספו לו. עתה יש לאוטובוס השני 25% פחות נוסעים!

דבר כזה קורה כל הזמן, לא רק כשיש חפץ חשוד או אירוע מיוחד.

הנה סימולטור נחמד שמדגים את התופעה: http://www.dikleatherdale.webspace.virginmedia.com/buses.html
אם נניח לנהג לקח דקה להתעכב בצומת גהה
אז גם לנהג שלפניו לקח דקה להתעכב בצומת גהה,כי שניהם יוצאים בשעה של עומס,אז זה פחות או יותר מתאזן.

העובדות מדברות בעד עצמן, נהג שיודע לעבוד אף אחד לא יתפוס אותו,אלא אם זה שאחריו הוא טייס-על.
 

droriko

New member
מה שכן היוצאים מן הכלל זה הקוי מזלג

אם נניח לנהג לקח דקה להתעכב בצומת גהה
אז גם לנהג שלפניו לקח דקה להתעכב בצומת גהה,כי שניהם יוצאים בשעה של עומס,אז זה פחות או יותר מתאזן.

העובדות מדברות בעד עצמן, נהג שיודע לעבוד אף אחד לא יתפוס אותו,אלא אם זה שאחריו הוא טייס-על.
מה שכן היוצאים מן הכלל זה הקוי מזלג
אם נניח קו 40 מגיע למצבה שניה אחרי קו 240 כל התחנות שלו יהיה ריקות,אם הוא מגיע שניה לפניו הוא יאכל פיצוץ. הקטע שאין תיאום בין הלוחות זמנים שלהם אז זה לא צפוי.
 

droriko

New member
ואפילו בקו 40 עוקפים רק את האיטיים

מה שכן היוצאים מן הכלל זה הקוי מזלג
אם נניח קו 40 מגיע למצבה שניה אחרי קו 240 כל התחנות שלו יהיה ריקות,אם הוא מגיע שניה לפניו הוא יאכל פיצוץ. הקטע שאין תיאום בין הלוחות זמנים שלהם אז זה לא צפוי.
ואפילו בקו 40 עוקפים רק את האיטיים
 

alantan

New member
לא - ההתעכבות אינה בגלל העומס אלא בגלל שיד

אם נניח לנהג לקח דקה להתעכב בצומת גהה
אז גם לנהג שלפניו לקח דקה להתעכב בצומת גהה,כי שניהם יוצאים בשעה של עומס,אז זה פחות או יותר מתאזן.

העובדות מדברות בעד עצמן, נהג שיודע לעבוד אף אחד לא יתפוס אותו,אלא אם זה שאחריו הוא טייס-על.
לא - ההתעכבות אינה בגלל העומס אלא בגלל שיד
המקרה דאגה לחמישה נוסעים נוספים בנסיעה של 10:15. אין אחידות בכל שעה - זה משתנה בצורה כמעט מקרית בהתאם להחלטה של מישהו לצאת מהבית.
 

droriko

New member
ברור שאין *בדיוק* אותם נוסעים

לא - ההתעכבות אינה בגלל העומס אלא בגלל שיד
המקרה דאגה לחמישה נוסעים נוספים בנסיעה של 10:15. אין אחידות בכל שעה - זה משתנה בצורה כמעט מקרית בהתאם להחלטה של מישהו לצאת מהבית.
ברור שאין *בדיוק* אותם נוסעים
אבל ברגע ששניהם יוצאים בשעת הלחץ אז הכמות תהייה פחות או יותר שווה, ומה שבטוח לא יהיה פער בין הכמויות ברמה שתשנה את התדירות.
 

alantan

New member
בהנחה שכל הנוסעים מתנהגים אותו דבר

ברור שאין *בדיוק* אותם נוסעים
אבל ברגע ששניהם יוצאים בשעת הלחץ אז הכמות תהייה פחות או יותר שווה, ומה שבטוח לא יהיה פער בין הכמויות ברמה שתשנה את התדירות.
בהנחה שכל הנוסעים מתנהגים אותו דבר
ומשלמים באותה המהירות. מספיק שיש לך 5 נוסעים שמתברברים עם מזומן וזה מוסיף לך עוד 30 שניות בתחנה. כך ששינוי קטן במספר הנוסעים בהחלט יכול להשפיע המון באפקט מצטבר.
 

cwen

New member
אם הנהג לא היה קופאי, אז הרבה מהעיכובים היו

בהנחה שכל הנוסעים מתנהגים אותו דבר
ומשלמים באותה המהירות. מספיק שיש לך 5 נוסעים שמתברברים עם מזומן וזה מוסיף לך עוד 30 שניות בתחנה. כך ששינוי קטן במספר הנוסעים בהחלט יכול להשפיע המון באפקט מצטבר.
אם הנהג לא היה קופאי, אז הרבה מהעיכובים היו
נעלמים. המון עיכובים הם על רקע של תשלומים, טעינת רב קו, ויכוחים עם הנהג על נסיעות המשך וכו'.

אוטובוס במבנה המטרונית גם יחסוך את הקטע של: "אתה מגיע לרחוב פלוטו? אמרו לי שזה ליד רחוב מיקי מאוס, אבל אני לא בטוחה. לאיזה חלק של מיקי מאוס אתה מגיע? ומשם אפשר ללכת לפלוטו? אה, אתה לא יודע... יש איזה אוטובוס שנוסע לאורך כל מיקי מאוס? ואיפה התחנה שלו?"

כזה דבר יכול לעכב אוטובוס לשלוש דקות ולהתחיל את האיחור המתגבר בגלל הצטברות נוסעים בתחנות הבאות. אם הנהג לא יהיה זמין לשאלות מודיעין, יותר נוסעים יעשו את הבירורים שלהם לפני שהם מגיעים לתחנה.
 

alantan

New member
בשביל זה צריך גם מידע סטטי בתחנות

אם הנהג לא היה קופאי, אז הרבה מהעיכובים היו
נעלמים. המון עיכובים הם על רקע של תשלומים, טעינת רב קו, ויכוחים עם הנהג על נסיעות המשך וכו'.

אוטובוס במבנה המטרונית גם יחסוך את הקטע של: "אתה מגיע לרחוב פלוטו? אמרו לי שזה ליד רחוב מיקי מאוס, אבל אני לא בטוחה. לאיזה חלק של מיקי מאוס אתה מגיע? ומשם אפשר ללכת לפלוטו? אה, אתה לא יודע... יש איזה אוטובוס שנוסע לאורך כל מיקי מאוס? ואיפה התחנה שלו?"

כזה דבר יכול לעכב אוטובוס לשלוש דקות ולהתחיל את האיחור המתגבר בגלל הצטברות נוסעים בתחנות הבאות. אם הנהג לא יהיה זמין לשאלות מודיעין, יותר נוסעים יעשו את הבירורים שלהם לפני שהם מגיעים לתחנה.
בשביל זה צריך גם מידע סטטי בתחנות
 

gen1

New member
לא ניתן להבטיח זמן מדויק בקו כמו 947

סטטיסטיקה של זמני אמת
אני שואל את עצמי, והחלטתי לשאול גם אתכם -
היום, כשזמני האמת של ההגעה לתחנות ידועים לכל, איך זה שעדיין אין לנו סטטיסטיקה של זמני הגעה של כל קו בכל שעה ולכל תחנה?

למשל, מחר אני צריך להגיע בקו 947 מהוד השרון לחיפה. מקור המידע היחיד שאני מכיר כדי לדעת מתי האוטובוס צפוי להגיע לתחנה בהוד השרון (כי הוא יוצא מירושלים), ומתי הוא צפוי להגיע לחיפה - הוא אתר כל קו של משרד התחבורה, ואני מניח שכל האפליקציות לוקחות ממשרד התחבורה זמנים מתוכננים (תקנו אותי אם אני טועה). הבעיה עם הזמנים הצפויים/מתוכננים באתר של משרד התחבורה היא שנראה שהם לא ממש רלוונטיים, לא לוקחים בחשבון עומסים (ידועים וקבועים מראש) ונראה שלא תוקפו כבר הרבה זמן.

אחרי כמה חודשים רצופים בהם הצטברו במשרד התחבורה ואצל כל מפתחי האפליקציות נתוני האמת של זמני הנסיעה וההגעה לכל תחנה - מדוע לא מטייבים את נתוני ה"תכנון" בהתאם לנתוני ה"בפועל"?
ברור לי שהגורם האמיתי שזה התפקיד שלו, ויש לו את כל הנתונים, הוא משרד התחבורה, אבל איכשהו לא נראה לי שהם ירימו את הכפפה ולא נראה לי שעליהם אני רוצה לסמוך. מצד שני, כל מפתח אפליקצייה יכול לעשות מטעמים מכל הנתונים שצבר, ולכבד את המשתמשים.. בסופו של דבר, חוק המספרים הגדולים מנצח, ואני בטוח שסטטיסטיקה לאורך זמן תתן זמנים צפויים מדוייקים מאוד.
לא ניתן להבטיח זמן מדויק בקו כמו 947
שלום! לא ניתן להבטיח זמן מדויק בקו כמו 947 ובכל קו שאין לו נתיב יעודי ,גם במקרה של קו בנתיב יעודי לא ניתן להתחייב בזמן מדויק גם בנתיב יעודי יתכנו תקלות ,לדוגמא מטרונית תקועה במקום שלא ניתן לחלץ אותה אלא רק דרך הנתיב (עדין לא קרה אבל... )
ולכן טבעי הדבר שיצוין שהגעה מותנית בתנאי הדרך שאינם צפויים .
 

shalem120

New member
האם יש קשר בכלל בין התשובה הזו לשאלה שלי?

לא ניתן להבטיח זמן מדויק בקו כמו 947
שלום! לא ניתן להבטיח זמן מדויק בקו כמו 947 ובכל קו שאין לו נתיב יעודי ,גם במקרה של קו בנתיב יעודי לא ניתן להתחייב בזמן מדויק גם בנתיב יעודי יתכנו תקלות ,לדוגמא מטרונית תקועה במקום שלא ניתן לחלץ אותה אלא רק דרך הנתיב (עדין לא קרה אבל... )
ולכן טבעי הדבר שיצוין שהגעה מותנית בתנאי הדרך שאינם צפויים .
האם יש קשר בכלל בין התשובה הזו לשאלה שלי?
מי ביקש להבטיח זמן מדויק? ומי אמר שלא צריך לציין שהגעה מותנית בתנאי הדרך?
אני בסה"כ טענתי שאפשר וצריך להתאים למציאות את זמני ההגעה החזויים - כפי שהם כתובים כיום באתר של משרד התחבורה - בהתאם לזמני אמת ממוצעים שנמדדו בפועל בחודשים האחרונים.

קצת מדכא לראות איך שאלה ששאלתי בנושא הנ"ל הפכה לשרשור על נהגים איטיים או טייסים, על מפרקיות ובינעירוניות, שבינו לבין מה ששאלתי אין דבר.
 

אורי404

New member
קו 947 ואפליקציות למיניהן

סטטיסטיקה של זמני אמת
אני שואל את עצמי, והחלטתי לשאול גם אתכם -
היום, כשזמני האמת של ההגעה לתחנות ידועים לכל, איך זה שעדיין אין לנו סטטיסטיקה של זמני הגעה של כל קו בכל שעה ולכל תחנה?

למשל, מחר אני צריך להגיע בקו 947 מהוד השרון לחיפה. מקור המידע היחיד שאני מכיר כדי לדעת מתי האוטובוס צפוי להגיע לתחנה בהוד השרון (כי הוא יוצא מירושלים), ומתי הוא צפוי להגיע לחיפה - הוא אתר כל קו של משרד התחבורה, ואני מניח שכל האפליקציות לוקחות ממשרד התחבורה זמנים מתוכננים (תקנו אותי אם אני טועה). הבעיה עם הזמנים הצפויים/מתוכננים באתר של משרד התחבורה היא שנראה שהם לא ממש רלוונטיים, לא לוקחים בחשבון עומסים (ידועים וקבועים מראש) ונראה שלא תוקפו כבר הרבה זמן.

אחרי כמה חודשים רצופים בהם הצטברו במשרד התחבורה ואצל כל מפתחי האפליקציות נתוני האמת של זמני הנסיעה וההגעה לכל תחנה - מדוע לא מטייבים את נתוני ה"תכנון" בהתאם לנתוני ה"בפועל"?
ברור לי שהגורם האמיתי שזה התפקיד שלו, ויש לו את כל הנתונים, הוא משרד התחבורה, אבל איכשהו לא נראה לי שהם ירימו את הכפפה ולא נראה לי שעליהם אני רוצה לסמוך. מצד שני, כל מפתח אפליקצייה יכול לעשות מטעמים מכל הנתונים שצבר, ולכבד את המשתמשים.. בסופו של דבר, חוק המספרים הגדולים מנצח, ואני בטוח שסטטיסטיקה לאורך זמן תתן זמנים צפויים מדוייקים מאוד.
קו 947 ואפליקציות למיניהן
לקו 947 יש לפחות שתי תחנות בהוד השרון: בהדר ובמרכז הוד השרון - צומת דרך רמתיים-דרך מגדיאל-רחוב הבנים.
בימי חול כאשר אין בעיות תנועה, זמן הנסיעה מירושלים למרכז הוד השרון הוא סביב ה- 65-80 דקות. יותר לכיוון ה 70-75 דקות. להדר זה לרב פחות מ-5 דקות.
שעות אחרי הצהרים (סביבות 16:30-17:30) יש עומס באזור צומת בדק וזמן הנסיעה, מטבע הדברים ארוך יותר.

לגבי אפליקציות: אני משתמש ב"איפה באס" ווב"נט-באס". ברב המקרים הן קרובות מאוד לזמני האמת ואני מרוצה מהן.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה