מה זה חופש בעצם?
אני חושב שזה העדר תחושת מוגבלות. בהינתן העובדה שכולנו מוגבלים בצורה כזו או אחרת, אזי האם לא ניתן להשיג תחושת חופש? אני לא בטוח. בסך הכל, למרות שאף אחד מאיתנו הוא לא כל-יכול, אנחנו, בהכללה, לא מסתובבים ברמה היומיומית עם תחושה של מוגבלות. הסיבה לכך היא בסופו של דבר היעדים שאנחנו מציבים לעצמנו. רובנו אם לא כולנו כאן, לא יכולים לטוס לחלל למשל. האם אנחנו חיים בתחושת חוסר חופש בגלל זה? לא. זה לא מטריד אותנו ולא נרגיש מוגבלים בגלל זה משום שזה מעולם לא עלה על דל דימיונינו ברמה הפרקטית (שוב, אני מכליל כמובן, אולי יש כאן מישהו עם אובססיה לעניין במקרה

).
ומה קורה כאשר אנחנו מציבים לעצמנו יעד וחותרים אליו אך לבסוף מתגלה שהוא לא בר-השגה? אז באמת נחוש מוגבלים. אבל האם זו גזרה משמיים, לחוש כך מיום הגילוי ועד קץ הימים? לא ולא. סוקרטס, או מי שלא אמר את זה, קלע לנקודה חשובה מאין כמוה והיא ההסתגלות שלנו אל המציאות, או במילים אחרות קבלה של מי שאנחנו והשלמה עם גבול יכולותינו. אם נדע להציב לעצמנו יעדים שהם במסגרת יכולותינו (ובהחלט אף אחד לא מודע לחלוטין למן ההתחלה באשר למכלול יכולותיו, ולכן זה בסדר להתבדות, להתסגל ולהציב יעד חדש ומותאם מציאות באם יש צורך בכך), כלומר נרצה את מה שאנחנו מסוגלים לעשות, לא נצטרך לחוש מוגבלים, וכפועל יוצא - נחוש חופשיים.