מתמטיקה תיכונית

e rational

New member
מתמטיקה תיכונית

שלום לכולם, ראשית, הפורום נחמד מאוד ולדעתי עוסק בנושאים חשובים מאוד. יש לי תחושה שהעיסוק הציבורי והמקצועי בהוראת המתמטיקה מתמקד בעיקר בהוראת בבתי ספר יסודיים ובחטיבות הביניים. משום מה השיח בנושא ההוראה בתיכונים נדחק לשוליים. האם זה מתוך הנחה שהמצב בתיכונים סביר או שמא העדר מבחן מיצ"ב או מבחן בינלאומי בתיכון גורם לנו לעסוק בזה פחות? לידיעתכם: * תוכנית הלימודים במתמטיקה ביסודי עברה שינוי לפני מספר שנים, אנחנו יכולים לחלוק על טיב השינוי והתועלת/נזק שהוא גורם, אבל העובדה היא שיש בזה עיסוק. * תוכנית הלימודים במתמטיקה בחטיבות הביניים נדונה ומציעים כרגע תוכנית חדשה. גם כאן ניתן להיות בעד או להתנגד אבל עדיין יש עיסוק בתחום. * תוכנית הלימודים במתמטיקה בחטיבה העליונה לא שונתה מאז שנת 1975!!! - השינויים שחלו הינם טכניים בלבד וכוללים השמטת חומרי למידה ולא בדיקה מעמיקה של התוכנית מבחינת מטרות למידה ודרכי הוראה. האם מורי המתמטיקה והחוקרים בתחום לא מתעניינים בנושא?
 

בני שור

New member
מתמטיקה תיכונית

ראשית, נדמה לי שמתבשל במשרד החינוך עדכון של תכנית המתמטיקה לחטיבה העליונה. מה יהיה טיב התבשיל לא נוכל לדעת לפני שיוגש. בכל מקרה, הוראת מתמטיקה בתיכון בהחלט מעניינת רבים מאיתנו, ויש לא מעט בקורת, למשל על מבנה בחינות הבגרות. אבל אם היסודות רעועים, קשה יותר לתקן בהמשך (אם כי לא בלתי אפשרי), ואולי מכאן הדגש על "יסודית". כמו כן, תודה על המשוב החיובי - הצטרפות של אנשי מקצוע נוספים לדיונים בפורום, ואף לעמותה, יכולים להוסיף גם למאסה וגם לאיכות של פתרונות שיוצעו.
 
תכנית הלימודים לחטיבה העליונה

כן עברה שינויים בשנים האחרונות. במקום ללמד מתמטיקה הודיעו לתלמידים ולהוריהם: עכשיו אנחנו מכינים אתכם לטופס 004. או 005 וכו' כדי שתצליחו בבגרות. היו שינויי תכנים תכופים ומשונים. באמצע שנה הודיעו למורים שהתכנית השתנתה, לא היו ספרי לימוד, אסור היה לצלם דפי עבודה. בכנס שהיה בטכניון נחשפו "שינויים" שמטרתם היתה להכין תלמידים רבים יותר לבגרות, כדי להעלות את אחוז המצליחים. כמובן שזה לא עבד. השנה חזרו והודיעו למורים שיותר אין הכנה לטופס זה או אחר. למעשה, לאחר הצעקה והכישלון של הפיכת בתי הספר למכונים להכנה לבחינות , חזרו לתכנית הישנה. אם זה עיסוק - אז היה ויש הרבה עיסוק בנושא.מוטב שלא יהיה כל עיסוק. עצם העיסוק אינו תורם - התוצאות קובעות. אני מעדיפה שלא תשונה התכנית משנת 1975 מאשר שתהיה תכנית מזגזגת , מבולבלת, שטחית, וללא חשיבה. אם יפעילו את התכנית לחטיבת הביניים , כפי שהיא מוצעת, יצטרכו ללמד בחטיבה העליונה הכל מחדש ולתקן את הנזק. אז איזה טעם יש בתכנית שנכתבת על ידי אנשים המנותקים מהשדה ומהמציאות? העיסוק בתכנית אינו פותר דבר. התוצאה תלויה בטיב העיסוק ובטיב העוסקים. לאחרונה התבשרנו שתלמידים באוניברסיטה נאלצו ללמוד כיצד פותרים משוואה ריבועית. אנחנו לא מגישים את בוגרי החטיבה העליונה למיבדקים הבינלאומיים, אולי מחשש לעין הרע?
 
למעלה