משרה עם משמעות...

ההבדל הוא שכל תקרית כזאת מייצרת הד תקשורתי עצום בניגוד למליונים שמתים מנזקי זיהום אוויר או נזקי אקלים שהם תוצאה של דלקים אחרים.
כמו שכתבתי - אין כיום אמצעי בטוח לייצור חשמל. הדרך היחידה להביא לבטחות מוחלטת היא להפסיק לצרוך חשמל בפרט ואנרגיה בכלל בכמויות גדולות ולחזור בעצם לרמה גלובלית וטכנולוגית של לפני המהפכה התעשייתית. אני בטוחה שהאיימיש בארה״ב מאוד נהנים מאורח החיים שלהם, אבל אני לא חושבת שרוב כדור הארץ היה שמח להצטרף אליהם.

אבל בוא ונודה באמת שלקרינה רדיואקטיבית יש תדמית מסוכנת, ובצדק - גם בגלל הנזקים שהיא גורמת לגוף האנושי, וגם בגלל ההיסטוריה הלא טובה שיש לנו בטיפול בתאונות בתחום, וגם במצבים אחרים (ע״ע קארן סילקווד).
 

ai27

Well-known member
אני חושבת שבימינו אין אופציה מושלמת מבחינה אנושית וסביבתית לייצור כמויות החשמל שהעולם דורש.
זה לא בגלל שאין אופציה - אלא בגלל שעצם הציפיה להחליף מיידית את מקורות החשמל, "בכל מחיר" - היא הונאה.
מדובר בתשתיות שמקימים לעשרות שנים - ולהחריב תשתית רק כדי לעבור לחשמל מאוד יקר - זה נזק אדיר.
כשגרמניה עשתה את זה (וסגרה תחנות חשמל על בסיס פחם וגרעים בטענה שחשמל מתחדש מייתר אותן) - המחסור יצר תלות בלתי-הפיכה בגז הרוסי, ועדיין מחיר החשמל זינק שם לרמות מזעזעות.

מה כן אפשרי?
ביעד לעבור מחשמל פחמי לחשמל על בסיס גז (מזהם הרבה פחות ולא יקר) ישראל עמדה.
ביעד 2020 (להגיע ל10% חשמל סולרי) ישראל עמדה.
ליעד 2030 (להגיע ל30% חשמל סולארי) ישראל יכולה לעמוד.
ניתן גם לעבור לתשתית חשמל חכמה, שתעודד העברת שימוש לשעות בהן יש "עודף חשמל".
מעבר לכך - בנק ישראל מודה, שהדרך היחידה לספק את אותם 70% ללא פחמן היא לעבור לחשמל גרעיני
ועובדה שאחרי צ׳רנוביל לא נלמד הלקח ופוקושימה קרתה - כפי שאתה אומר בגלל בניה לא נכונה של הכור שבה לא טיפלו בזמן.
אבל במה בזה בעצם שונה מצ׳רנוביל, או מהתקרית בת'רי מייל איילנדֿ, או מכמה תקריות אחרות שפשוט לא שמענו עליהן?
זה מאוד שונה.
כי עד צ'רנוביל - היתה בניה מואצת של כורים (זה כונה אטום למען השלום: תוכנית לייצר חשמל גרעיני זול בכל העולם). כשל בכור שנבנה בשלבים הראשונים, תכננו לסגור לשדרוגים באופן תקופתי (כל פעם בתחנה אחרת), ולפתוח בסטנדרט גבוה ובטוח יותר.
אחרי צ'רנוביל - עשו הפקת לקחים, שדרגו תקנים, הבינו את הכשלים, ומה צריך לעשות בכל תחנה כדי שתהיה בטוחה.
הבעיה היא - שאין סיכוי לעשות את השיפוצים הדרושים,
כי מאז צ'רנוביל אף פוליטיקאי לא אישר פתיחה מחדש של תחנת חשמל גרעינית
ולכן גם לא סוגרים לשיפוצים.
 
זה מאוד שונה.
כי עד צ'רנוביל - היתה בניה מואצת של כורים (זה כונה אטום למען השלום: תוכנית לייצר חשמל גרעיני זול בכל העולם). כשל בכור שנבנה בשלבים הראשונים, תכננו לסגור לשדרוגים באופן תקופתי (כל פעם בתחנה אחרת), ולפתוח בסטנדרט גבוה ובטוח יותר.
אחרי צ'רנוביל - עשו הפקת לקחים, שדרגו תקנים, הבינו את הכשלים, ומה צריך לעשות בכל תחנה כדי שתהיה בטוחה.
הבעיה היא - שאין סיכוי לעשות את השיפוצים הדרושים,
כי מאז צ'רנוביל אף פוליטיקאי לא אישר פתיחה מחדש של תחנת חשמל גרעינית
ולכן גם לא סוגרים לשיפוצים.
עובדתית יש תקלות בכורים - ולא פעם לא בגלל פגמים טכניים. יש לדוגמא את הסיפור של קארן סילקווד שנהרגה כשהיא היתה בדרכה לחשוף אי עמידה בנוהלי הזהירות במפעל שבנה מוטות דלק גרעיני שבו היא עבדה.
 

ai27

Well-known member
עובדתית יש תקלות בכורים - ולא פעם לא בגלל פגמים טכניים. יש לדוגמא את הסיפור של קארן סילקווד שנהרגה כשהיא היתה בדרכה לחשוף אי עמידה בנוהלי הזהירות במפעל שבנה מוטות דלק גרעיני שבו היא עבדה.
וזה היה מקרה מאוד חריג - שהוביל לסגירת המפעל.
1654789043373.png
שימי לב שלא מדובר בתאונת כור גרעיני - אלא זלזול בבטיחות עובדים בתעשייה נלווה - שהצליחה לחמוק מפיקוח,
כי היה צורך מזורז בהקמת כמות גדולה של תחנות כח, שהשתמשו בתוצרי המפעל כתשתית זולה.

ב1954 הוקם המפעל הראשון והתכנון היה להפיץ בכל העולם אנרגיה גרעינית זולה - שתרתיע מדינות משימוש גרעיני למלחמה (שישלול מהם גישה לחשמל זול, שהייצור ההמוני איפשר. למשל מוטות פלוטוניום מתוצרת מפעלי קר מקגי)
רק עשור לאחר מכן התחילו להקים תשתיות לכורי פלוטוניום
ועשור לאחר מכן היה המקרה של קארן. מפעל יחסית חדש, שנכנס למוטות-פלוטוניום קרוב להגעתה.
כשלים שניסו להסתיר - אבל לתקן.

לאחר צ'רנוביל - בבת אחת הפסיקו להקים כורים חדשים,
כל הכורים שהיו בתהליכי בנייה עברו רוויזיה, כדי לפתור בעיות בטיחות,
אבל בהרבה מקומות כורים עם תקלות - לא ניתן לסגור לתיקון - כי לא יפתחו מחדש.
וכך הגיע הפרדוקס,
שחשש מכשלי הבטיחות הוביל ליותר כשלים.
 

Haim_Gds

Member
לא מצליח להבין על מה הייתה כל ההתלהמות, מסקר קצר בין האנשים בעבודה שלי (יותר מ 10) אף אחד לא שם את השיקול של מה שמייצרת החברה גבוה בסולם העדיפויות.

עבדתי על פרויקטים ביטחוניים בעבר וזה לא גרם לי להרגיש רע עם זה, שנאתי שיטות העבודה שם אבל לא את הפרוייקטים (הדיי מאתגרים...) שעשיתי. אני עדיין מקבל פה ושם טלפונים ממעסיקים ומעולם לא ניתקלתי בגיוס כלשהו שהדגיש 'ערכים' (עד המודעות האלה) כך שנראה שזה לא ממש מעניין את המהנדס/מתכנת הרגיל.

 
למעלה