מסמך מזעזע

תודה תמר על הקישור לכתבה,

ראיתי את הפרומו לכתבה בזמנו ותכננתי לצפות בה אך לא איסתייעא מלתא ועכשיו צפיתי בזה..
 
הסיכון שבת

יש דברים בדת שעונים לאנשים על צרכים ריגשיים מסויימים, והאנשים האלו מגיעים למקומות קשים והזויים לפעמים, הדת היא כ"כ מורכבת ועדינה, וצריך ללכת בה בקו ישר, באמצע, בלי סטיות, תרתי משמע, בפרופורציה נכונה. ומי שלא הולך עם גדול בישראל צמוד אליו בכל צעד ושאל (ולא של) מגיע למקומות מזעזעים, מקומות שגרועים לפעמים מכפירה וזה רק מגודל הנזק וחילול השם שהם גורמים. "והשוחד יעוור עיני חכמים" - אפילו האישה הזאת שבטוחה שהרב עובדיה עומד לצידה, ולא מבינה עד כמה השכל שלה מטעה אותה לטעות ושוב לטעות ולהטעות אחרים. שה' ישלח רפואה שלימה לכל חולי עמו ישראל.
 
צודקת

אבל לפעמים הקיצוניות בדת היא תשובה טובה לתחלואי וכאבי הנפש. ז"א כברירת מחדל כמובן. זה עדיף מהתמכרויות שונות.
 
אני מאמינה

שהקב"ה ברא לנו את היכולת לחשוב מחשבה חופשית והעניק לנו את זכות הבחירה. כל שכן אני מאמינה שזה מוטו מאוד חשוב ביהדות, שלא לדבר על כך שהקנה מידה שלו משתרע ויכול להתפרש לכל עבר. נשים אלו בחרו כך. אז על מה קול הזעקה? ממה אנשים בעצם חוששים? היה מי שאמר פעם שטיפת מח. אבל, אנחנו בוחרים על ידי מי להישטף. אנשים נמשכים על ידי מה ומי שקוסם להם. אם זה לבוש צנוע מעל ומעבר, אם זה יוגורט דנונה עם מיליארדי חיידקים פרוביוטיים ואם זה יוגה באמצע החיים. כל אחד ודרכו... נכון, הדרך הזו לא מקובלת עליי. אבל, איכשהו אני מוצאת את עצמי מביטה על הנשים הללו בהשתאות מהולה בהערצה מסוימת. הן מחליטות. הן קובעות. יש להן דעה משל עצמן. הן לא הולכות אחרי העדר שלובש את אותה האופנה שיש ברחוב. הן לא שבויות מותגים. לא שוברות את הראש בכל בוקר מה ללבוש כדי להוציא לאחרים את העיניים. שולטות על גופן ומראן. בוחרות שלא להיראות כמו מפה טופוגרפית שכל אחד יוכל לשטוף בה את העיניים ולתור בה אחרי נקודות ציון ראויות לטיפוס, או כמו פוסטר חוצות. הן רואות מבעד לרעלות את המבטים המזועזעים שנועצים בהם אחרים וגאות בעצמן. למה? כי הן תמות עם ה´. הן חופשיות...בדעתן, ברוחן, בגופן. לא כנוסות ואנוסות להיות תחת איזה צו אופנה. לא שבויות במרדף אחרי הגזרה האולטימטיבית ולא מחפשות מחק למחוק את כל סימני המתיחה על הבטן של אחרי הלידות וההריונות. הן אדון לגופן!!! זה ללכת עם האמת הפנימית, רחוק ועמוק. למרות שאני שונה ותפיסתי את נושא הצניעות והשקפת העולם הרוחנית כמעט אחרת. אני חושבת על האימהות שלנו, אותן אימהות קדומות וברור לי שהן הולכות בדרכן ואני לא... איכשהו, אני שמחה שהן קיימות. ויודעת שהן סוג של גחלת, שהולכת לשמור על ערכים מסוימים ולאזן מציאות שהולכת ונפרצת ונמחקת לגמרי. בואו לא נתיימר לקחת קרדיט על הדת ולחשוב שיש לנו מונופול עליה. לכולנו יש המון המון מה לשפר בעצמנו, המון מה לתקן והמון אנשים שיכולים להוות מודל לחיקוי עבורנו, לדבוק במידותיהם וללכת בעקבותיהם. כל אחד כפי דרכו. הזכות לכבוד והחובה לכבד. אהבת חינם, זה המוטו.. לא?
 

odery

New member
למה את חושבת שיש להן מחשבה עצמאית?

למה לא משו שנע יותר בכיוון של לחץ חברתי וסביבתי,מחיר שצריך לשלם כדי להיות חלק מקבוצה ומכלול? זו בחירה שלהן נכון השאלה מה הדרייב שמניע אותן-לא הייתי אומרת חשיבה עצמאית,אולי הכרח...
 
לחץ חברתי

א"כ, הוא נתון שנמצא בכל מגזר. חרדים הולכים ומתנהגים בצורה מסויימת, כי אחרת ינדו אותם מהסקטור החרדי. כנ"ל לגבי דתי- לאומי. חילוני. דתי- לייט. ואם נסתכל במישור מגדרי פרטי יותר, נמצא גם שזה עניין של קוד לבוש והתנהגות בין מגדרים עסקיים {עו"ד/אנשי הייטק/פועלי ייצור וכו'...}. אההה, עכשיו בטח תגידי זה לא קשור. אבל תחשבי שניה, האין כולם פועלים עפ"י לחץ חברתי? אף חרדי לא יעיז להתלבש כחילוני. וחסיד גור לא יתלבש כחסיד תולדות, ועו"ד לא יתלבש כערס. ואשכנזי לא יחתחת כתימני. וח"כ לא ידבר בעגה רחובית. למה לא? השאלה היא למה כן?! כי אז אוטומטית ירחיקו אותו מהסקטור. במודע או שלא. קוד לבוש, קוד התנהגות, מופעלים לא מעט מלחץ חברתי. אז כן. כדי להיות שייכות לקבוצה הזו, הן מוכנות להתלבש ככה. ומישהו לא מכריח אותן. כל אחת יש לה דעה שבמקודם או במאוחר תתגלה. זה שהן עוטות שכבות זה לא עושה אותן לפחות חכמות או פחות עצמאיות.
 
מתוקה

יש לנו גדולי ישראל, שאומרים לנו מה לעשות - בעיקר בשביל שלא נגיע למקומות קשים כמו שהן הגיעו. והציווי המפורש הוא לא לסור מכל מה שיאמרו לנו ימין ושמאל, גם אם יאמרו על שמאל שהוא ימין וכו'. מה שהן עושות זו טעות חמורה בהשקפה, טעות בסיסית, - - - - זהו לא רצון ה' - - - - - נקודה. לקנא בהן? חס ושלום - - מקסימום - לרחם.
 
מי קבע

שמה שהן עושות זהו אינו רצון ה'? בכמה וכמה ישובים בשומרון יש אנשים שחוזרים ללוק התנ"כי סטייל סיני תור עם שרוואלים לבנים ובנדנות. כנראה גם הם חושבים שככה יהודים צריכים ללכת. מה לנו למחות או להזדעזע כאן או כאן?
 
מי קבע?

הרבנים. תשאלי כל רב שאת פוגשת - ותתארי לו את התופעה. הוא יגיד לך שזה לא רצון ה'. מכירה את הסיפור עם רמתי?
 
מכירה ת'סיפור

של דרעי? ושל אולמרט? ושל בני סלע? ושל הרוצח של רוז? ושל אלפון? ושל............. מכירה המון סיפורים{לפעמים אני תוהה שאולי יותר מידי}, ויש כאלה שאת מכירה משמועה ואני מכירה ממקור ראשון. ככה זה. רב סרן שמועתי ממלא תפקידו על הצד הטוב ביותר {ואולי שמא הרע?!} והחיים מלאים במציאויות אכזריות לא מעט. אבל, מלשבת ולקרוא וצקצק בלשון ולהכליל, לא יוצא כלום. אבל, מלפתוח ת'ראש ולחשוב מחוץ לקופסא ולפתח דעה עצמאית שאינה תלויה רק בגורמים הנתונים, זה מה שיוצר מציאות אחרת, מתקדמת.
 

dror39

New member
חשבתי הרבה

מצד אחד, מאושרת צודקת. הן בחרו וזו זכותן. ומי אנו שנקבע להן מה ואיך.. מצד שני, לא תמיד אפשר לומר כך. שכן, כשיש כת שבוחרת לה אורח חיים לא הגיוני, אז העולם נעמד על רגליו האחוריות כדי להציל את אלו שנפלו ברשת של ראשי הכת. אותו דבר חשבתי על הסיפור של גואל רצון. השנים בחרו מרצונן החופשי להחיות איתו, להביא איתו ילדים, להתנתק מהמשפחה וכו. האין זו זכותן? האם תמה הבחירה החופשית? או אולי יש מצבים שבהם אנו מרשים לעצמנו לקבוע מה נקרא לא סביר בעליל ואת מה יש לאסור ולמנוע.
 
הבחירה החופשית כאן.

האם בגלל בחירתן לעטות שכבות אורח החיים שלהם אינו הגיוני? ישנו מקום, יישוב שלם, הדוגל בטבעונות ובחיבור לטבע ולאמא אדמה. בתוך היישוב הזה הוקם מוסד פנימייתי ההולך לפי קו זה. ילדים שמגיעים לשם לא בהכרח בבית שומרים על אורח חיים זה, אך בבואם לשם- ההורים מודעים לקו זה. האם בגלל השתייכותם לכת זו נצא בזעקה ויאללה הביאו קלשונים מגאפונים וכמה חסרי חיים ונלך נפגין ממולם עד שישוחררו דעות האנשים לאלתר? לא. למה לא? כי זו ה'כת' שלהם. והיא לא פוגעת באף אחד. כאשר ישנה קבוצה הפוגעת באולוסייה ו/או בחלק ממנה ו/או בחלק מחבריה- אזי חובה עלינו לפעול {ולא, לצאת להפגין ולצקצק בלשון ולעשות נו נו נו עם האצבע, לא נחשב למשהו}. לפעול אפילו ברמה של להביא לידיעת גורמים רלונטיים את הנושא. כת העוטה שכבות אינה פוגעת כפי שחסידים עוטי גרביים מעל המכנס אינם פוגעים וכפי שנשים העוטות מטפחות אינן פוגעות וכפי שילדות שהולכות עם שתי צמות אינן פוגעות וכפי שחסידים העוטים שטריימל אינם פוגעים. אם אישה תלך עם מיני ברחוב חרדי אסכים איתך. פוגע, מבזה ואינו ראוי. אבל שכבות? בחייאת, מה אכפת לנו?
 

dror39

New member
אם כן את מסכימה

שיש מצבים בהם אנו כן צריכים להתערב ולמנוע מהם לפגוע בעצמם ובילדיהם. אלא מה, זה בידינו להחליט מה כל ומה לא.. אז גדעון סער החליט שהחרדים מגדלים דור של נכים ולכן הם חייבים ללמוד ' ליבה'. ואנחנו חושבים שמי שחי כחילוני מגדל ילדים אנוכיים ולא מחונכים. וכולם יחד מחליטים שהילדים של גואל רצון סובלים. באותה מידה, יש מי שחושב, ואולי בטעות, שאלו שדוגלים בעטייית שכבות מזיקים לעצמם, ובעיקר לילדיהם, במיוחד אם הם מכים את הבנות כדי שיתלבשו כך.. את חושבת אחרת? זכותך. אני חושב שזו לא בדרך. אנחנו לא אמורים להסתיר את האשה מעין כל. היא לא טמאה ולא מנודה חס ושלום. אבל שוב, יתכן שאדם שגדל כחילוני, חושב עלי כך כשאני לבוש בחליפה כהה באמצע הקיץ.. אז מי נורמלי?
 
למעלה