מי נוסע במוניות שירות!? אתה שם?

מצב
הנושא נעול.

טשאפק 2

New member
החסכון בזמן הוא מה שקונה אנשים

אתמול עמד לידי ברמזור נהג של מוניות השרון
הנהג שנראה כמו איזה אסיר בבית סוהר (ואם ימשיך כך אולי גם יום אחד באמת יגיע לשם) היה אחוז אמוק, קילל וטינף על נהג מונית ספיישל שעמד לפניו ברמזור, רק כי זה עמד רחוק מדי מהרכב שלפניו לטענתו (ברמזור אדום).
איך שהתחלף הרמזור הוא פתח בנהיגה מטורפת כשהוא חותך נתיבים ומכוניות כמו איזה חמור. וכל זה עם נוסעים בתוך המונית וממש לפני התחנה הסופית.
באמת שמזמן כבר לא נתקלתי בכזו נהיגה והתנהגות של מחזיק ברישיון לרכב ציבורי. לא להאמין שאנשים עוד עולים איתם מבחירה וכשיש אלטרנטיבה (בזמני העוצר הבזוי אני יכול להבין).
החסכון בזמן הוא מה שקונה אנשים
אני עובד בהרצליה, ויש אצלנו רבים שמגיעים בתח"צ ת"א, וכמעט כולם מגלים העדפה חד-משמעית למוניות השירות, כשהנימוק המרכזי הוא המהירות.
 

olli3

New member
מנהל
יש לי כמה דברים להוסיף ולתקן.

מי נוסע במוניות שירות!? אתה שם?
אחרי שבפרק הקודם בסדרת "פליקס נוסע באמצעי תח"צ שנויים במחלוקת", הפעם החלטתי לעלות על מונית שירות.
לא, לא כדי להגיע ליעד במהירות ובבטחה. אחא כדי לנסות להבין למה פועלות בארץ מוניות שירות.
כדי שמוניות שירו ימשיכו לנסוע צריכים להתקיים שני תנאים: 1. חוקיות – החוק מתיר להן לפעול. 2. ביקוש – אחרת לא יהיה כדאי להפעילן, ומאחר שמדובר בעסק פרטי הן פשוט יפסיקו לפעול ברגע שהנוסעים יפסיקו לנסוע בהן.
אי-אפשר להתעלם מכך שאין אלטרנטיבה אחרת בשבת (שפועלת כיום, פרט לחיפה), ולכן בשרשור זה אתמקד אך ורק בנסיעות בימי חול.
מבחינת חוקיות – לא מכאן תבוא הישועה. אני לא רואה שום סיכוי שהמחוקק יאסור על פעילותן, זה כרוך ביותר מדי בעיות. אגב, במזרח ירושלים פעלו פעם הרבה מוניות שירות לא חוקיות. כשמשרד התחבורה החליט להלחם בתופעה, הפתרון היה להקים חברת תח"צ חדשה שתתן לתושבים אלטרנטיבה. וזה עבד! הנתונים מראים על ירידה חדה בכמות מוניות השירות במזרח העיר. אנשים עברו לנסוע באוטובוס של חברת התח"צ.
אז לאחר ההקדמה הארוכה כאורך הגלות, הבה ניגש לעניין – מי נוסע במוניות שירות. ולמה.
ה"קו" הראשון שהחלטי לנסות הוא אחד הפופולאריים (אם לא הכי) – נתניה – ת"א.
המוצא שלי היה התחנה המרכזית בנתניה, והיעד היה דרך נמיר פינת קק"ל.
סיבוב קצר סביב התחנה המרכזית, וכבר איתרתי את התחנה של מוניות השירות. או בעצם "תחנה". מדובר בנתיב נסיעה עם שפת מדרכה בצבע אדום לבן, וכן מעקות בין הכביש למדרכה שהעירייה הציבה כנראה כדי למנוע מהמוניות לעמוד שם. מצחיק. שניה לפני שהגעתי בדיוק יצאה מונית, אז ציפיתי להמתנה ארוכה. עליתי למונית, וחיכינו שהיא תתמלא. לא עברו 5 דקות, והמונית התמלאה ויצאנו לדרכינו. המונית יצאה ישירות למחלף נתניה ומשם לאורך כביש החוף. בפועל זמן ההגעה ליעד היה קצר בהרבה יחסית לאוטובוס.
טוב, זה לא חכמה, המוצא שלי היה התחנה המרכזית. וכמו שראיתי בעצמי, המונית יצאה ישירות לכביש המהיר, ולא נסעה דרך העיר. אך מה אם אמתין באחד הרחובות בעיר? יצאתי לקניות בקניון עיר ימים, ובסיום המתנתי בצומת לבון/בן-גוריון. במקרה האוטובוס הגיע מיד, אך כמובן לא עליתי עליו. הרי המטרה שלי היא לא לחזור הביתה, אלא לנסוע במונית שירות. אחרי כמה דקות הגיעה לה מונית שירות. ריקה. ציפיתי להמתנה ארוכה, אך להפתעתי הנהג יצא לדרך מיד. אז איפה הקאץ'? מסלול מאסף. הוא העלה נוסעים בווינגייט, יקום, געש-שפיים, ובהרצליה. (סוג של 601). האם הנסיעה הייתה מהירה יותר יחסית ל 605? לא. אבל אם המונית מגיעה לפני האוטובוס לתחנה, יתכן שתגיע לפניו גם לתל אביב.
טוב, נתניה היא באמת דוגמא חריגה. אפשר לכנות אותה "בירת מוניות השירות". הגיע הזמן לנסות איזור אחר. הפעם מצאתי את עצמי בצומת קסטינה, והיעד שלי הוא מרכז רחובות. הדרך הנכונה לעשות את זה היא קו 301. בעוד אני עומד בתחנה של 301, אשה שנמצאת לידי שואלת אם יש מונית שירות לראשל"צ. אני יודע את התשובה, יש. אבל במקום לענות, אני שואל אותה למה לא אוטובוס? ומתפתח דיון קצר, שבו אני עומד על החסרונות של מונית השירות, למשל זה שאין להן לו"ז מסודר. השיחה נקטעת כשבאופק נראה קו 301. כמה שניות אחריו מופיעה מונית שירות. מסתבר שטעיתי. מי אמר שלמוניות שירות אין לו"ז מסודר? דווקא יש! המונית לעולם תגיע חצי דקה לאחר הג'מבו. עליתי לי על המונית בתקווה שהאשה שעלתה לפני רגע לאוטובוס לא תראה אותי (מה היא תחשוב? אני מנסה לשכנע אותה לנסוע באוטובוס, ועולה למונית :/ ). במשך כל הנסיעה המונית שמרה על מרחק 500 מטר מהאוטובוס. אין יותר מדי מה להרחיב, נסעתי באותו המסלול, ובאותו הזמן. אז למה לנסוע במונית? אולי בגלל שהמחיר נמוך יותר ב2 שקל? יתכן.
(*הערה: תודה לקוראי הנאמנים שקוראים את ההודעה במלואה. מי שדילג לסוף - חבל. הפסד שלו*)
החלטתי לנסות משהו שונה (במקצת) – מונית שירות במסלול עירוני. וכך מצאתי את עצמי ברחוב ההלכה, ממתין לקו 66. כלומר, ל"קו" 66 של מוניות חי. תוך כמה שניות הגיעה מונית. מלאה. והיא כמובן לא עצרה. כעבור כמה דקות שוב מגיעה מונית שירות. ושוב היא מלאה. עוברות להן עוד כ 5 דקות, ופעם נוספת, מונית שירות מלאה. זה קצת פרדוקסלי, כי זה מה שהפוך (בין היתר) את המוניות לכלי לא אמין, ואמור להוריד את הביקוש. אבל הביקוש הגבוה הוא זה שגרם לעומס מלכתחילה. בעודי מהרהר בכך, מגיעה מונית שירות נוספת, והפלא זה פלא, יש בה מקום. היעד (האמיתי) שלי הוא צומת סגולה, אך מכיוון שהמונית לא מגיעה לשם, היעד שלי יהיה כביש 40, ומשם אמשיך באוטובוס "למורת רוחי". בעודי מוציא מהארנק 6.60 ₪ ומעביר לנוסע שלפני (וברקורסיה זה יגיע לנהג אם כלום לא ישתבש), חשבתי על כך שבאוטובוס 6.60 ₪ היו מביאים אותי עד ליעד, בזכות המעבר החופשי במשך 90 דקות, ואילו כאן אאלץ לשלם 13.20 ₪, כלומר כפול. אבל למה שהנהג אמר לא ציפיתי – לאחר ששאל אותי אם אני נוסע לרמת-גן, וכשציינתי את יעדי, הוא ירה לעברי מחיר של 13 ₪. כן כן, 13 ₪ עבור מקטע הנסיעה מרח' ההלכה עד לכביש 40, באמצע השבוע ביום חול בשעות היום. לזה יש להוסיף 6.60 ₪ עבור האוטובוס, וביחד הגענו ל 19.60 ₪ לעומת מחיר אמיתי של 5 ₪ עבורי (סטודנט) באוטובוס. טוב, משהו פה באמת לא הגיוני. אדם רציונאלי לא יסע במונית שירות בקו 66. אבל המוניות נוסעות מלאות! למישהו יש הסבר כלשהו לתופעה?
לא אמרתי נואש והחלטתי לחפש אלטרנטיבה אחרת להגיע לפ"ת (במונית שירות, אלא מה?). נזכרתי שראיתי מדי פעם באלנבי מוניות שירות בקו 82, של תחנת מוניות לימון. הגעתי לכרמלית והתחלתי לחפש את נק' המוצא של הלימונית. הסתובבתי מסביב לגן הכובשים, ברחוב הכרמל, ברחוב הכובשים, ברחוב חנניה, ובכל האיזור בעצם. נתקלתי במוניות הטייסים ("16"), במוניות חי ("66"), אך אין זכר ללימונית. גם לא בסיבוב השני שעשיתי. ציפיתי למחיר מופקע, המתנה ארוכה, תנאי נסיעה גרועים, אבל לא ציפיתי לחזור "בידיים ריקות". כל הניסיונות לנסוע במונית שירות בקו 82 לא עלו יפה. כנראה הייתי צריך להתכונן מראש, ולבדוק באתר האינטרנט של מוניות לימון איפה תחנת המוצא. אה, רגע...
יש לי כמה דברים להוסיף ולתקן.
ראשית בשעות הבוקר פועל קו אוטובוס ישיר לחלוטין מנתניה לת"א. מדובר על קו 650 של נתיב אקספרס שיוצא מהמרכזית ישר למחלף נתניה (יש תחנה בקניון השרון ויש תחנה במחלף נתניה) ומשם ללא כל עצירה עד גלילות. מגלילות אין לו שום עצירה עד רכבת מרכז. לקו יש 7 נסיעות בין 6:05-7:30 בכל בוקר.

נסיעה במוניות השירות בין פתח תקווה לרמת גן עולה 7.50, ירידה בת"א תעלה לך 13 ש"ח. אם היית הולך ברגל לקטע של רמת גן, הנסיעה לפתח תקווה הייתה עולה לך 7.50

מוניות השירות שנוסעות כמו 301 יוצאות כמה דקות לפני האוטובוס ממרכזית אשקלון כדי לקטוף את הנוסעים שממתינים לאוטובוס. בקטע שבין סילבר לג'וליס קו 301 עוקף את המונית שירות כמעט תמיד והיא משתרכת מאחוריו בעיקר כי נדיר שהיא מלאה וכולם צריכים להגיע לאיזור בילו והלאה. מה שקורה בפועל הוא שהמונית עוצרת בעצם בכל תחנה, כדי שיראו אותה לעומת 301 שבחלק מהתחנות רק מאט וכשאף אחד לא מראה סימנים של רוצה לעלות עליו - ממשיך הלאה.

לגבי נסיעה מקסטינה לראשון לציון, בניגוד לדיעה הרווחת, מחיר הנסיעה אולי זול ב2 שקלים מקו 301 אבל יקר יותר מ367 התדיר ו351/371 (כולם של מטרופולין). מה גם ש367 מגיע גם למרכזית החדשה בראשל"צ. ומה גם שקווי מטרופולין יותר מהירים מ301 עקב פחות תחנות בדרך משיש ל301.

נסיעה במונית שירות היא הימור. היא יכולה להיות מהירה בהרבה מאוטובוס והיא יכולה להיות איטית להחריד כי אין מספיק נוסעים והנהג בוחר לנסוע במסלול "מאסף" או להגדיל ולעשות עיקופים כדי להרוויח עוד נוסעים. כל נסיעה במונית שירות שיוצאת מבאר שבע לת"א ביום שבת היא נסיעה שונה מהקודמת. יש שנוסעות דרך קרית גת, יש שנוסעות דרך אשקלון ועל הדרך יכולות גם להיכנס לשדרות ושמעתי כבר על מצבים שהמונית נסעה אומנם על כביש 40 עד צומת גדרה אבל שם המשיכה דרך רחובות ונס ציונה כי היו 3 חבר'ה שרצו להגיע לראשל"צ. מוניות השירות בין באר שבע לת"א פועלות רק בשבתות.
 

felixr

New member
+תגובות

יש לי כמה דברים להוסיף ולתקן.
ראשית בשעות הבוקר פועל קו אוטובוס ישיר לחלוטין מנתניה לת"א. מדובר על קו 650 של נתיב אקספרס שיוצא מהמרכזית ישר למחלף נתניה (יש תחנה בקניון השרון ויש תחנה במחלף נתניה) ומשם ללא כל עצירה עד גלילות. מגלילות אין לו שום עצירה עד רכבת מרכז. לקו יש 7 נסיעות בין 6:05-7:30 בכל בוקר.

נסיעה במוניות השירות בין פתח תקווה לרמת גן עולה 7.50, ירידה בת"א תעלה לך 13 ש"ח. אם היית הולך ברגל לקטע של רמת גן, הנסיעה לפתח תקווה הייתה עולה לך 7.50

מוניות השירות שנוסעות כמו 301 יוצאות כמה דקות לפני האוטובוס ממרכזית אשקלון כדי לקטוף את הנוסעים שממתינים לאוטובוס. בקטע שבין סילבר לג'וליס קו 301 עוקף את המונית שירות כמעט תמיד והיא משתרכת מאחוריו בעיקר כי נדיר שהיא מלאה וכולם צריכים להגיע לאיזור בילו והלאה. מה שקורה בפועל הוא שהמונית עוצרת בעצם בכל תחנה, כדי שיראו אותה לעומת 301 שבחלק מהתחנות רק מאט וכשאף אחד לא מראה סימנים של רוצה לעלות עליו - ממשיך הלאה.

לגבי נסיעה מקסטינה לראשון לציון, בניגוד לדיעה הרווחת, מחיר הנסיעה אולי זול ב2 שקלים מקו 301 אבל יקר יותר מ367 התדיר ו351/371 (כולם של מטרופולין). מה גם ש367 מגיע גם למרכזית החדשה בראשל"צ. ומה גם שקווי מטרופולין יותר מהירים מ301 עקב פחות תחנות בדרך משיש ל301.

נסיעה במונית שירות היא הימור. היא יכולה להיות מהירה בהרבה מאוטובוס והיא יכולה להיות איטית להחריד כי אין מספיק נוסעים והנהג בוחר לנסוע במסלול "מאסף" או להגדיל ולעשות עיקופים כדי להרוויח עוד נוסעים. כל נסיעה במונית שירות שיוצאת מבאר שבע לת"א ביום שבת היא נסיעה שונה מהקודמת. יש שנוסעות דרך קרית גת, יש שנוסעות דרך אשקלון ועל הדרך יכולות גם להיכנס לשדרות ושמעתי כבר על מצבים שהמונית נסעה אומנם על כביש 40 עד צומת גדרה אבל שם המשיכה דרך רחובות ונס ציונה כי היו 3 חבר'ה שרצו להגיע לראשל"צ. מוניות השירות בין באר שבע לת"א פועלות רק בשבתות.
+תגובות
קו 650 מצויין, רק חבל שהוא מפסיק את פעילותו כבר ב 7:30. לדעתי יש לו ביקוש שמצדיק פעילות לאורך כל היום, או לכל הפחות עד 9. כמו-כן אני לא רואה סיבה שלא יפעל גם בכיוון ההפוך בשעות אחה"צ/ערב.
מונית "66" - כנראה הנהג מתח טיפה את גבולות העיר ת"א, כי עליתי ברחוב ההלכה.
301 - מסתבר שאתה צודק, אבל לדעתי זה עוד כשל של שיטת התמחור הנוכחית. אני מופתע שאגד לא מוחים על כך, הרי משה"ת כופה עליהם להיות יקרים יותר, ואז מחליף אותם בחברון סוג ב' כדי "לשבור את המונופול". אבל זה כבר נושא לשרשור אחר. לגבי תזמון הגעת מונית השירות, ההיגיון באמת אומר שתגיע מיד לפני האוטובוס (כמו שרותם כתב), אבל מ"תצפיות" שלי בפועל זה הפוך כמו שאתה כתבת, אז תודה על ההסבר הנסיבתי שמחזק את הקשר הסטטיסטי :)
באר-שבע - מעולה! צריך לבדוק לעומק מה גרם לכך (או שזה היה כך מלכתחילה?), כי זה המצב הרצוי כרגע (כל עוד אין אלטרנטיבה אחרת בשבת). עקרונית זה נראה טריוויאלי - תחרות קשה של רכבות ואוטובוסים. אבל אם כך, במה שונה חיפה? שם המוניות פועלות כל השבוע (מוניות עמל בצבע זהב)
 

olli3

New member
מנהל
אגד מחו על כך בעבר אבל בתכל'ס, זה בעיה.

+תגובות
קו 650 מצויין, רק חבל שהוא מפסיק את פעילותו כבר ב 7:30. לדעתי יש לו ביקוש שמצדיק פעילות לאורך כל היום, או לכל הפחות עד 9. כמו-כן אני לא רואה סיבה שלא יפעל גם בכיוון ההפוך בשעות אחה"צ/ערב.
מונית "66" - כנראה הנהג מתח טיפה את גבולות העיר ת"א, כי עליתי ברחוב ההלכה.
301 - מסתבר שאתה צודק, אבל לדעתי זה עוד כשל של שיטת התמחור הנוכחית. אני מופתע שאגד לא מוחים על כך, הרי משה"ת כופה עליהם להיות יקרים יותר, ואז מחליף אותם בחברון סוג ב' כדי "לשבור את המונופול". אבל זה כבר נושא לשרשור אחר. לגבי תזמון הגעת מונית השירות, ההיגיון באמת אומר שתגיע מיד לפני האוטובוס (כמו שרותם כתב), אבל מ"תצפיות" שלי בפועל זה הפוך כמו שאתה כתבת, אז תודה על ההסבר הנסיבתי שמחזק את הקשר הסטטיסטי :)
באר-שבע - מעולה! צריך לבדוק לעומק מה גרם לכך (או שזה היה כך מלכתחילה?), כי זה המצב הרצוי כרגע (כל עוד אין אלטרנטיבה אחרת בשבת). עקרונית זה נראה טריוויאלי - תחרות קשה של רכבות ואוטובוסים. אבל אם כך, במה שונה חיפה? שם המוניות פועלות כל השבוע (מוניות עמל בצבע זהב)
אגד מחו על כך בעבר אבל בתכל'ס, זה בעיה.
הקווים של אגד עובדים לפי שיטת הסובסידיות הישנה. אם המדינה תדרוש מאגד להוריד את מחיר הנסיעה, המדינה תצטרך לשלם לאגד את ההפרש כסובסידיה. זה לא משהו שהאוצר מאשר בין רגע...

היו קווים שהנסיעה בהם הזולה כדי לטפל במצוקת מקום באוטובוסים. כך למשל קו 446 היה בעבר יקר פי שניים בקטע הנסיעה מסמיה-באר שבע (קטע שחופך קווים רבים של מטרופולין). לאחר כשנה און שנתיים של פעילות מטרופולין, נתלתה כרזה לא קטנה במרכזית באר שבע, במרכזית קרית גת ומסוף קסטינה שמעכשיו קו 446 הוזל. אחרי ההוזלה, קו 446 היה יקר ממטרופולין ב1.40 ש"ח בלבד (מה שעדיין גורם לרבים להעדיף את מטרופולין, בעיקר נוסעים עם כרטיסיות). זה קרה לפני כעשור...

באופן כללי, 446 למרות שהוא מבצע מסלול זהה ל369 למשל ולשניהם יש תחנות ממש כמעט אותו הדבר. ההבדל הכמעט יחד הוא שבצומת להבים, צומת דבירה וצומת בית קמה קו 446 מבצע או איסוף או הורדה - בהתאמה לכיוון הנסיעה ואילו מטרופולין מבצעים איסוף והורדה בשני כיוני הנסיעה. אבל למרות זאת, הוא קו של חיילים,שוטרים,סוהרים וכל מי שצריך להגיע לקטעים שבין מסמיה לבית שמש (דווקא בבית שמש הרבה פעמים לא עולים וגם לא יורדים). אז הוא פשוט נוסע ונוסע ונוסע, רק עוצר פה ושם לאיסוף של נוסע או כמה נוסעים בודדים באחת התחנות בדרך שצריכים להגיע לירושלים על פי רוב.
 
ברוב הפעמים המוניות השירות שמקבילות ל301

יש לי כמה דברים להוסיף ולתקן.
ראשית בשעות הבוקר פועל קו אוטובוס ישיר לחלוטין מנתניה לת"א. מדובר על קו 650 של נתיב אקספרס שיוצא מהמרכזית ישר למחלף נתניה (יש תחנה בקניון השרון ויש תחנה במחלף נתניה) ומשם ללא כל עצירה עד גלילות. מגלילות אין לו שום עצירה עד רכבת מרכז. לקו יש 7 נסיעות בין 6:05-7:30 בכל בוקר.

נסיעה במוניות השירות בין פתח תקווה לרמת גן עולה 7.50, ירידה בת"א תעלה לך 13 ש"ח. אם היית הולך ברגל לקטע של רמת גן, הנסיעה לפתח תקווה הייתה עולה לך 7.50

מוניות השירות שנוסעות כמו 301 יוצאות כמה דקות לפני האוטובוס ממרכזית אשקלון כדי לקטוף את הנוסעים שממתינים לאוטובוס. בקטע שבין סילבר לג'וליס קו 301 עוקף את המונית שירות כמעט תמיד והיא משתרכת מאחוריו בעיקר כי נדיר שהיא מלאה וכולם צריכים להגיע לאיזור בילו והלאה. מה שקורה בפועל הוא שהמונית עוצרת בעצם בכל תחנה, כדי שיראו אותה לעומת 301 שבחלק מהתחנות רק מאט וכשאף אחד לא מראה סימנים של רוצה לעלות עליו - ממשיך הלאה.

לגבי נסיעה מקסטינה לראשון לציון, בניגוד לדיעה הרווחת, מחיר הנסיעה אולי זול ב2 שקלים מקו 301 אבל יקר יותר מ367 התדיר ו351/371 (כולם של מטרופולין). מה גם ש367 מגיע גם למרכזית החדשה בראשל"צ. ומה גם שקווי מטרופולין יותר מהירים מ301 עקב פחות תחנות בדרך משיש ל301.

נסיעה במונית שירות היא הימור. היא יכולה להיות מהירה בהרבה מאוטובוס והיא יכולה להיות איטית להחריד כי אין מספיק נוסעים והנהג בוחר לנסוע במסלול "מאסף" או להגדיל ולעשות עיקופים כדי להרוויח עוד נוסעים. כל נסיעה במונית שירות שיוצאת מבאר שבע לת"א ביום שבת היא נסיעה שונה מהקודמת. יש שנוסעות דרך קרית גת, יש שנוסעות דרך אשקלון ועל הדרך יכולות גם להיכנס לשדרות ושמעתי כבר על מצבים שהמונית נסעה אומנם על כביש 40 עד צומת גדרה אבל שם המשיכה דרך רחובות ונס ציונה כי היו 3 חבר'ה שרצו להגיע לראשל"צ. מוניות השירות בין באר שבע לת"א פועלות רק בשבתות.
ברוב הפעמים המוניות השירות שמקבילות ל301
עוקפות אותו בסיבוב ואפילו פעמים(במיוחד בשעת השיא, בה (בין 6 ל9 בבוקר) במקום שעה ורבע עם האוטובוס, עושים מאשקלון לרחובות ב50 דקות, וגם זול יותר ב2 שקלים(אגב עד לפני כמה שנים הפעםר במחיר היה אפילו יותר גדול לטות המונית 18 שקל מאשקלון לרחובות במונית ו26 שקלים מרחובות לאשקלון באגד(היון זה 24 ו22 בהתאמה)
 

olli3

New member
מנהל
משהו חשוב שנשכח - במונית שירות יש מקום ישיבה

מי נוסע במוניות שירות!? אתה שם?
אחרי שבפרק הקודם בסדרת "פליקס נוסע באמצעי תח"צ שנויים במחלוקת", הפעם החלטתי לעלות על מונית שירות.
לא, לא כדי להגיע ליעד במהירות ובבטחה. אחא כדי לנסות להבין למה פועלות בארץ מוניות שירות.
כדי שמוניות שירו ימשיכו לנסוע צריכים להתקיים שני תנאים: 1. חוקיות – החוק מתיר להן לפעול. 2. ביקוש – אחרת לא יהיה כדאי להפעילן, ומאחר שמדובר בעסק פרטי הן פשוט יפסיקו לפעול ברגע שהנוסעים יפסיקו לנסוע בהן.
אי-אפשר להתעלם מכך שאין אלטרנטיבה אחרת בשבת (שפועלת כיום, פרט לחיפה), ולכן בשרשור זה אתמקד אך ורק בנסיעות בימי חול.
מבחינת חוקיות – לא מכאן תבוא הישועה. אני לא רואה שום סיכוי שהמחוקק יאסור על פעילותן, זה כרוך ביותר מדי בעיות. אגב, במזרח ירושלים פעלו פעם הרבה מוניות שירות לא חוקיות. כשמשרד התחבורה החליט להלחם בתופעה, הפתרון היה להקים חברת תח"צ חדשה שתתן לתושבים אלטרנטיבה. וזה עבד! הנתונים מראים על ירידה חדה בכמות מוניות השירות במזרח העיר. אנשים עברו לנסוע באוטובוס של חברת התח"צ.
אז לאחר ההקדמה הארוכה כאורך הגלות, הבה ניגש לעניין – מי נוסע במוניות שירות. ולמה.
ה"קו" הראשון שהחלטי לנסות הוא אחד הפופולאריים (אם לא הכי) – נתניה – ת"א.
המוצא שלי היה התחנה המרכזית בנתניה, והיעד היה דרך נמיר פינת קק"ל.
סיבוב קצר סביב התחנה המרכזית, וכבר איתרתי את התחנה של מוניות השירות. או בעצם "תחנה". מדובר בנתיב נסיעה עם שפת מדרכה בצבע אדום לבן, וכן מעקות בין הכביש למדרכה שהעירייה הציבה כנראה כדי למנוע מהמוניות לעמוד שם. מצחיק. שניה לפני שהגעתי בדיוק יצאה מונית, אז ציפיתי להמתנה ארוכה. עליתי למונית, וחיכינו שהיא תתמלא. לא עברו 5 דקות, והמונית התמלאה ויצאנו לדרכינו. המונית יצאה ישירות למחלף נתניה ומשם לאורך כביש החוף. בפועל זמן ההגעה ליעד היה קצר בהרבה יחסית לאוטובוס.
טוב, זה לא חכמה, המוצא שלי היה התחנה המרכזית. וכמו שראיתי בעצמי, המונית יצאה ישירות לכביש המהיר, ולא נסעה דרך העיר. אך מה אם אמתין באחד הרחובות בעיר? יצאתי לקניות בקניון עיר ימים, ובסיום המתנתי בצומת לבון/בן-גוריון. במקרה האוטובוס הגיע מיד, אך כמובן לא עליתי עליו. הרי המטרה שלי היא לא לחזור הביתה, אלא לנסוע במונית שירות. אחרי כמה דקות הגיעה לה מונית שירות. ריקה. ציפיתי להמתנה ארוכה, אך להפתעתי הנהג יצא לדרך מיד. אז איפה הקאץ'? מסלול מאסף. הוא העלה נוסעים בווינגייט, יקום, געש-שפיים, ובהרצליה. (סוג של 601). האם הנסיעה הייתה מהירה יותר יחסית ל 605? לא. אבל אם המונית מגיעה לפני האוטובוס לתחנה, יתכן שתגיע לפניו גם לתל אביב.
טוב, נתניה היא באמת דוגמא חריגה. אפשר לכנות אותה "בירת מוניות השירות". הגיע הזמן לנסות איזור אחר. הפעם מצאתי את עצמי בצומת קסטינה, והיעד שלי הוא מרכז רחובות. הדרך הנכונה לעשות את זה היא קו 301. בעוד אני עומד בתחנה של 301, אשה שנמצאת לידי שואלת אם יש מונית שירות לראשל"צ. אני יודע את התשובה, יש. אבל במקום לענות, אני שואל אותה למה לא אוטובוס? ומתפתח דיון קצר, שבו אני עומד על החסרונות של מונית השירות, למשל זה שאין להן לו"ז מסודר. השיחה נקטעת כשבאופק נראה קו 301. כמה שניות אחריו מופיעה מונית שירות. מסתבר שטעיתי. מי אמר שלמוניות שירות אין לו"ז מסודר? דווקא יש! המונית לעולם תגיע חצי דקה לאחר הג'מבו. עליתי לי על המונית בתקווה שהאשה שעלתה לפני רגע לאוטובוס לא תראה אותי (מה היא תחשוב? אני מנסה לשכנע אותה לנסוע באוטובוס, ועולה למונית :/ ). במשך כל הנסיעה המונית שמרה על מרחק 500 מטר מהאוטובוס. אין יותר מדי מה להרחיב, נסעתי באותו המסלול, ובאותו הזמן. אז למה לנסוע במונית? אולי בגלל שהמחיר נמוך יותר ב2 שקל? יתכן.
(*הערה: תודה לקוראי הנאמנים שקוראים את ההודעה במלואה. מי שדילג לסוף - חבל. הפסד שלו*)
החלטתי לנסות משהו שונה (במקצת) – מונית שירות במסלול עירוני. וכך מצאתי את עצמי ברחוב ההלכה, ממתין לקו 66. כלומר, ל"קו" 66 של מוניות חי. תוך כמה שניות הגיעה מונית. מלאה. והיא כמובן לא עצרה. כעבור כמה דקות שוב מגיעה מונית שירות. ושוב היא מלאה. עוברות להן עוד כ 5 דקות, ופעם נוספת, מונית שירות מלאה. זה קצת פרדוקסלי, כי זה מה שהפוך (בין היתר) את המוניות לכלי לא אמין, ואמור להוריד את הביקוש. אבל הביקוש הגבוה הוא זה שגרם לעומס מלכתחילה. בעודי מהרהר בכך, מגיעה מונית שירות נוספת, והפלא זה פלא, יש בה מקום. היעד (האמיתי) שלי הוא צומת סגולה, אך מכיוון שהמונית לא מגיעה לשם, היעד שלי יהיה כביש 40, ומשם אמשיך באוטובוס "למורת רוחי". בעודי מוציא מהארנק 6.60 ₪ ומעביר לנוסע שלפני (וברקורסיה זה יגיע לנהג אם כלום לא ישתבש), חשבתי על כך שבאוטובוס 6.60 ₪ היו מביאים אותי עד ליעד, בזכות המעבר החופשי במשך 90 דקות, ואילו כאן אאלץ לשלם 13.20 ₪, כלומר כפול. אבל למה שהנהג אמר לא ציפיתי – לאחר ששאל אותי אם אני נוסע לרמת-גן, וכשציינתי את יעדי, הוא ירה לעברי מחיר של 13 ₪. כן כן, 13 ₪ עבור מקטע הנסיעה מרח' ההלכה עד לכביש 40, באמצע השבוע ביום חול בשעות היום. לזה יש להוסיף 6.60 ₪ עבור האוטובוס, וביחד הגענו ל 19.60 ₪ לעומת מחיר אמיתי של 5 ₪ עבורי (סטודנט) באוטובוס. טוב, משהו פה באמת לא הגיוני. אדם רציונאלי לא יסע במונית שירות בקו 66. אבל המוניות נוסעות מלאות! למישהו יש הסבר כלשהו לתופעה?
לא אמרתי נואש והחלטתי לחפש אלטרנטיבה אחרת להגיע לפ"ת (במונית שירות, אלא מה?). נזכרתי שראיתי מדי פעם באלנבי מוניות שירות בקו 82, של תחנת מוניות לימון. הגעתי לכרמלית והתחלתי לחפש את נק' המוצא של הלימונית. הסתובבתי מסביב לגן הכובשים, ברחוב הכרמל, ברחוב הכובשים, ברחוב חנניה, ובכל האיזור בעצם. נתקלתי במוניות הטייסים ("16"), במוניות חי ("66"), אך אין זכר ללימונית. גם לא בסיבוב השני שעשיתי. ציפיתי למחיר מופקע, המתנה ארוכה, תנאי נסיעה גרועים, אבל לא ציפיתי לחזור "בידיים ריקות". כל הניסיונות לנסוע במונית שירות בקו 82 לא עלו יפה. כנראה הייתי צריך להתכונן מראש, ולבדוק באתר האינטרנט של מוניות לימון איפה תחנת המוצא. אה, רגע...
משהו חשוב שנשכח - במונית שירות יש מקום ישיבה
ואני מוציא את העניין של הוא יורד בתחנה הבאה אז תעלה ותתחלפו עוד חצי דקה-דקה ובנתיים תתכופף או תשב על הרצפה.

בן אדם שעולה למונית שירות באופן כללי יודע שיש לו מקום ישיבה ויש הרבה שמוכנים לשלם עבור זה מאשר לעמוד בדוחק או אפילו סתם לעמוד באוטובוס.

המיניבוסים שיש בקווי אוטובוס שונים כמו 23 ו58 בדן - מוכיחים את עצמם כיעילים במובן הזה של מקום ישיבה מובטח עם תדירות ידועה ונסיעה נוחה ונעימה. הקונספט של אמצעי נסיעה בגודל של מיניבוס או טרנזיט הוא קונספט לא רע בכלל. הוא מאפשר נוחות נסיעה ויעילות לעומת אוטובוס גדול שמטרתו לקלוט לא מעט נוסעים והנסיעה בו מה לעשות, כבדה יותר. אם למשל היו הופכים קווים עתירי נוסעים לקווי מיניבוס שיוצאים כל דקה, זה היה יכול להיות שירות מושלם. ולמען האמת יש קווי מוניות שירות שיוצאים בתדירות דומה, כמו ת"א-נתניה. רק מלראות את זה כל בוקר ברכבת מרכז... כל 2-3 דקות יוצאת מונית לנתניה, זו תדירות מטורפת.
 

alantan

New member
העלות הגבוהה ביותר בתחבורה ציבורית היא

משהו חשוב שנשכח - במונית שירות יש מקום ישיבה
ואני מוציא את העניין של הוא יורד בתחנה הבאה אז תעלה ותתחלפו עוד חצי דקה-דקה ובנתיים תתכופף או תשב על הרצפה.

בן אדם שעולה למונית שירות באופן כללי יודע שיש לו מקום ישיבה ויש הרבה שמוכנים לשלם עבור זה מאשר לעמוד בדוחק או אפילו סתם לעמוד באוטובוס.

המיניבוסים שיש בקווי אוטובוס שונים כמו 23 ו58 בדן - מוכיחים את עצמם כיעילים במובן הזה של מקום ישיבה מובטח עם תדירות ידועה ונסיעה נוחה ונעימה. הקונספט של אמצעי נסיעה בגודל של מיניבוס או טרנזיט הוא קונספט לא רע בכלל. הוא מאפשר נוחות נסיעה ויעילות לעומת אוטובוס גדול שמטרתו לקלוט לא מעט נוסעים והנסיעה בו מה לעשות, כבדה יותר. אם למשל היו הופכים קווים עתירי נוסעים לקווי מיניבוס שיוצאים כל דקה, זה היה יכול להיות שירות מושלם. ולמען האמת יש קווי מוניות שירות שיוצאים בתדירות דומה, כמו ת"א-נתניה. רק מלראות את זה כל בוקר ברכבת מרכז... כל 2-3 דקות יוצאת מונית לנתניה, זו תדירות מטורפת.
העלות הגבוהה ביותר בתחבורה ציבורית היא
המשכורת של העובדים. תכל'ס במקום מיניבוס כל דקה יותר זול להפעיל אוטובוס כל שלוש דקות. הבעיה היא שבקווים בהם יש מוניות שירות לא עושים זאת, ולמען האמת, גם בקווים עמוסים בהם אין מוניות שירות...
 
מה שרק מוכיח

העלות הגבוהה ביותר בתחבורה ציבורית היא
המשכורת של העובדים. תכל'ס במקום מיניבוס כל דקה יותר זול להפעיל אוטובוס כל שלוש דקות. הבעיה היא שבקווים בהם יש מוניות שירות לא עושים זאת, ולמען האמת, גם בקווים עמוסים בהם אין מוניות שירות...
מה שרק מוכיח
שאין קשר בין תדירות האוטובוסים לבין הימצאות/העדר הימצאות מוניות שירות באותו קו.
 
ב-23 מקום הישיבה ממש לא מובטח, להפך:

משהו חשוב שנשכח - במונית שירות יש מקום ישיבה
ואני מוציא את העניין של הוא יורד בתחנה הבאה אז תעלה ותתחלפו עוד חצי דקה-דקה ובנתיים תתכופף או תשב על הרצפה.

בן אדם שעולה למונית שירות באופן כללי יודע שיש לו מקום ישיבה ויש הרבה שמוכנים לשלם עבור זה מאשר לעמוד בדוחק או אפילו סתם לעמוד באוטובוס.

המיניבוסים שיש בקווי אוטובוס שונים כמו 23 ו58 בדן - מוכיחים את עצמם כיעילים במובן הזה של מקום ישיבה מובטח עם תדירות ידועה ונסיעה נוחה ונעימה. הקונספט של אמצעי נסיעה בגודל של מיניבוס או טרנזיט הוא קונספט לא רע בכלל. הוא מאפשר נוחות נסיעה ויעילות לעומת אוטובוס גדול שמטרתו לקלוט לא מעט נוסעים והנסיעה בו מה לעשות, כבדה יותר. אם למשל היו הופכים קווים עתירי נוסעים לקווי מיניבוס שיוצאים כל דקה, זה היה יכול להיות שירות מושלם. ולמען האמת יש קווי מוניות שירות שיוצאים בתדירות דומה, כמו ת"א-נתניה. רק מלראות את זה כל בוקר ברכבת מרכז... כל 2-3 דקות יוצאת מונית לנתניה, זו תדירות מטורפת.
ב-23 מקום הישיבה ממש לא מובטח, להפך:
הוא הרבה יותר דחוסמאוטובוס רגיל, וכי הרבה פעמים מצטופפים בו יותר אנשים ממה שהוא מסוגל להכיל.
 

ArsaWhat

New member
יצא לי הרבה פעמים לחכות 20-30 דקות לקו 23

ב-23 מקום הישיבה ממש לא מובטח, להפך:
הוא הרבה יותר דחוסמאוטובוס רגיל, וכי הרבה פעמים מצטופפים בו יותר אנשים ממה שהוא מסוגל להכיל.
יצא לי הרבה פעמים לחכות 20-30 דקות לקו 23
וגם לעמוד בו כי לא היה מקום (עליתי ברכבת השלום ונסעתי לכיוון אלנבי), וברוב הפעמים האלה איך שירדתי מהאוטובוס הספקתי לראות עוד אוטובוס שהיה הרבה פחות מלא.
ולא קשור לנושא המקורי, בכל פעם שחיכיתי בתחנה של רכבת השלום האוטובוסים שם נאלצו להיכנס בצורה עקומה לתחנה או פשוט לעצור על נתיב נסיעה כי מוניות הספיישל שעומדות שם דרך קבע מול התחנה ומחכות לנוסעים מפריעות להם כי המוניות לפעמים גולשות לתחום תחנת האוטובוס. אגב, המדרכה צבועה באדום צהוב, מה שאומר שאסור להם להחנות את המונית אלא אם זה עבור איסוף והורדה של נוסעים. אבל אנחנו מדברים פה על הגי מוניות ישראלים :) ובדרך כלל רוב הנוסעים מחכים לקו 239, וכמעט תמיד אין להם רב קו, הם משלמים, הנהג אוסף כסף וככה יוצא שהאוטובוס עומד 5 דקות בתחנת האוטובוס, ואז מגיע אוטובוס אחר, ומי שמחכה לאוטובוס הזה צריך בדרך כלל ללכת עד האוטובוס, לחטוף את כל הפיח מהאוטובוס שלפניו..
 

mister K

New member
23 עמוס מדי בשביל המיניבוסים

ב-23 מקום הישיבה ממש לא מובטח, להפך:
הוא הרבה יותר דחוסמאוטובוס רגיל, וכי הרבה פעמים מצטופפים בו יותר אנשים ממה שהוא מסוגל להכיל.
23 עמוס מדי בשביל המיניבוסים
שלא לדבר על סביבות 7:30 בבוקר לכיוון גבעתיים או 17:00 לכיוון תל אביב, אז נוסעים כל החיילים מהבסיס באזור גבעתיים.
יש ימים שעומדים בתחנה בבת אחת יותר מ-20 חיילים והמיניבוס המסכן כלל לא עוצר להם. כמובן שלעזריאלי אין להם שום אופציה אחרת למעט 279 בתדירות נמוכה (היה אמור לעבור שם קו 9 וכולם כבר יודעים מדוע הוא לא עובר...
)
אם הוא לא היה צריך לעבור בבלפור ובשיינקין, אני מניח שהוא היה מופעל עם אוטובוסים רגילים.

ובכלל מדובר בקו לא יעיל במיוחד בשל היותו סיבובי ובעל מסלול מסורבל.
מגבעתיים לאלנבי 31 הרבה פעמים יותר מהיר ממנו. מגבעתיים לצומת מעריב ולאזור רוטשילד 39 הרבה יותר מהיר.
 

ArsaWhat

New member
גם בבלפור ובשינקין הוא מתקשה לפעמים לעבור

23 עמוס מדי בשביל המיניבוסים
שלא לדבר על סביבות 7:30 בבוקר לכיוון גבעתיים או 17:00 לכיוון תל אביב, אז נוסעים כל החיילים מהבסיס באזור גבעתיים.
יש ימים שעומדים בתחנה בבת אחת יותר מ-20 חיילים והמיניבוס המסכן כלל לא עוצר להם. כמובן שלעזריאלי אין להם שום אופציה אחרת למעט 279 בתדירות נמוכה (היה אמור לעבור שם קו 9 וכולם כבר יודעים מדוע הוא לא עובר...
)
אם הוא לא היה צריך לעבור בבלפור ובשיינקין, אני מניח שהוא היה מופעל עם אוטובוסים רגילים.

ובכלל מדובר בקו לא יעיל במיוחד בשל היותו סיבובי ובעל מסלול מסורבל.
מגבעתיים לאלנבי 31 הרבה פעמים יותר מהיר ממנו. מגבעתיים לצומת מעריב ולאזור רוטשילד 39 הרבה יותר מהיר.
גם בבלפור ובשינקין הוא מתקשה לפעמים לעבור
 
המסלול דווקא אחלה ומאוד שימושי, רק חבל שאין

23 עמוס מדי בשביל המיניבוסים
שלא לדבר על סביבות 7:30 בבוקר לכיוון גבעתיים או 17:00 לכיוון תל אביב, אז נוסעים כל החיילים מהבסיס באזור גבעתיים.
יש ימים שעומדים בתחנה בבת אחת יותר מ-20 חיילים והמיניבוס המסכן כלל לא עוצר להם. כמובן שלעזריאלי אין להם שום אופציה אחרת למעט 279 בתדירות נמוכה (היה אמור לעבור שם קו 9 וכולם כבר יודעים מדוע הוא לא עובר...
)
אם הוא לא היה צריך לעבור בבלפור ובשיינקין, אני מניח שהוא היה מופעל עם אוטובוסים רגילים.

ובכלל מדובר בקו לא יעיל במיוחד בשל היותו סיבובי ובעל מסלול מסורבל.
מגבעתיים לאלנבי 31 הרבה פעמים יותר מהיר ממנו. מגבעתיים לצומת מעריב ולאזור רוטשילד 39 הרבה יותר מהיר.
המסלול דווקא אחלה ומאוד שימושי, רק חבל שאין
תחנת קצה.
 

olli3

New member
מנהל
לא ניתן לבצע החלפה יעילה מגבעתיים לקריה?

23 עמוס מדי בשביל המיניבוסים
שלא לדבר על סביבות 7:30 בבוקר לכיוון גבעתיים או 17:00 לכיוון תל אביב, אז נוסעים כל החיילים מהבסיס באזור גבעתיים.
יש ימים שעומדים בתחנה בבת אחת יותר מ-20 חיילים והמיניבוס המסכן כלל לא עוצר להם. כמובן שלעזריאלי אין להם שום אופציה אחרת למעט 279 בתדירות נמוכה (היה אמור לעבור שם קו 9 וכולם כבר יודעים מדוע הוא לא עובר...
)
אם הוא לא היה צריך לעבור בבלפור ובשיינקין, אני מניח שהוא היה מופעל עם אוטובוסים רגילים.

ובכלל מדובר בקו לא יעיל במיוחד בשל היותו סיבובי ובעל מסלול מסורבל.
מגבעתיים לאלנבי 31 הרבה פעמים יותר מהיר ממנו. מגבעתיים לצומת מעריב ולאזור רוטשילד 39 הרבה יותר מהיר.
לא ניתן לבצע החלפה יעילה מגבעתיים לקריה?
הרי מגבעתיים קודם כל יש את 63 (יודע שהוא לא מכסה את כל גבעתיים). אבל מלבד זאת שניתן להתחבר אליו, ניתן להתחבר בלי בעיה גם לקו 56. יתרה מכך, ניתן להתחבר גם ל7/59 ולרדת ביגאל אלון פינת השלום. זה לא נורא לרדת שם וללכת לקריה.

אני לא מדבר על מה רצוי שיהיה, אני מדבר עכשיו תכל'ס, עם מה שיש.
 

mister K

New member
63 לא עובר בדיוק באזור של 23 ולכן לא רלוונטי.

לא ניתן לבצע החלפה יעילה מגבעתיים לקריה?
הרי מגבעתיים קודם כל יש את 63 (יודע שהוא לא מכסה את כל גבעתיים). אבל מלבד זאת שניתן להתחבר אליו, ניתן להתחבר בלי בעיה גם לקו 56. יתרה מכך, ניתן להתחבר גם ל7/59 ולרדת ביגאל אלון פינת השלום. זה לא נורא לרדת שם וללכת לקריה.

אני לא מדבר על מה רצוי שיהיה, אני מדבר עכשיו תכל'ס, עם מה שיש.
63 לא עובר בדיוק באזור של 23 ולכן לא רלוונטי.
להחליף לקו 56 זו לא אופציה כי הקו לא תדיר וקווים 7 ו-59 בכלל לא קשורים.
אם כבר אז 55 או 58 לרכבת ומשם להסתדר.
 

cwen

New member
אני לא מבינה למה לא פותחים קו 109

23 עמוס מדי בשביל המיניבוסים
שלא לדבר על סביבות 7:30 בבוקר לכיוון גבעתיים או 17:00 לכיוון תל אביב, אז נוסעים כל החיילים מהבסיס באזור גבעתיים.
יש ימים שעומדים בתחנה בבת אחת יותר מ-20 חיילים והמיניבוס המסכן כלל לא עוצר להם. כמובן שלעזריאלי אין להם שום אופציה אחרת למעט 279 בתדירות נמוכה (היה אמור לעבור שם קו 9 וכולם כבר יודעים מדוע הוא לא עובר...
)
אם הוא לא היה צריך לעבור בבלפור ובשיינקין, אני מניח שהוא היה מופעל עם אוטובוסים רגילים.

ובכלל מדובר בקו לא יעיל במיוחד בשל היותו סיבובי ובעל מסלול מסורבל.
מגבעתיים לאלנבי 31 הרבה פעמים יותר מהיר ממנו. מגבעתיים לצומת מעריב ולאזור רוטשילד 39 הרבה יותר מהיר.
אני לא מבינה למה לא פותחים קו 109
שיסע במסלול שרצו לתת לקו 9 ברפורמה. יש מקום לקו כזה.
 

olli3

New member
מנהל
נכון, אבל אם היה יוצא מיניבוס כל 2-3 דקות?

ב-23 מקום הישיבה ממש לא מובטח, להפך:
הוא הרבה יותר דחוסמאוטובוס רגיל, וכי הרבה פעמים מצטופפים בו יותר אנשים ממה שהוא מסוגל להכיל.
נכון, אבל אם היה יוצא מיניבוס כל 2-3 דקות?
אני לא חושב ש23 צריך לפעול עם אוטובוס גדול. עם מידיבוס בשעות העומס אני מסכים. אבל הרבה יותר אטרקטיבי לנוסע זה התדירות.

אפשר לראות את קו 53 בפתח תקווה. בעבר הוא היה פועל בתדירות של כל חצי שעה והופעל כמעט באופן מוחלט על ידי מיניבוסים. מאז שהתדירות היומית שלו עלתה לכל 15 דקות ולתדירות אף יותר גבוהה בשעות השיא - הוא מופעל על ידי אוטובוסים רגילים ורק בשעות הלילה המאוחרות הוא מופעל על ידי מיניבוס שבהחלט מספק את הביקוש.

ההבדל הוא של53 יש מסלול שמתאים לאוטובוס גדול ו23 קצת פחות.
 

טשאפק 2

New member
מצד שני הישיבה בספסלים במוני"ש

משהו חשוב שנשכח - במונית שירות יש מקום ישיבה
ואני מוציא את העניין של הוא יורד בתחנה הבאה אז תעלה ותתחלפו עוד חצי דקה-דקה ובנתיים תתכופף או תשב על הרצפה.

בן אדם שעולה למונית שירות באופן כללי יודע שיש לו מקום ישיבה ויש הרבה שמוכנים לשלם עבור זה מאשר לעמוד בדוחק או אפילו סתם לעמוד באוטובוס.

המיניבוסים שיש בקווי אוטובוס שונים כמו 23 ו58 בדן - מוכיחים את עצמם כיעילים במובן הזה של מקום ישיבה מובטח עם תדירות ידועה ונסיעה נוחה ונעימה. הקונספט של אמצעי נסיעה בגודל של מיניבוס או טרנזיט הוא קונספט לא רע בכלל. הוא מאפשר נוחות נסיעה ויעילות לעומת אוטובוס גדול שמטרתו לקלוט לא מעט נוסעים והנסיעה בו מה לעשות, כבדה יותר. אם למשל היו הופכים קווים עתירי נוסעים לקווי מיניבוס שיוצאים כל דקה, זה היה יכול להיות שירות מושלם. ולמען האמת יש קווי מוניות שירות שיוצאים בתדירות דומה, כמו ת"א-נתניה. רק מלראות את זה כל בוקר ברכבת מרכז... כל 2-3 דקות יוצאת מונית לנתניה, זו תדירות מטורפת.
מצד שני הישיבה בספסלים במוני"ש
הרבה פחות נוחה מאשר באוטובוס טיפוסי. אם התמזל מזלך לשבת במושבים הבודדים אז מילא, אבל אם לעומת זאת יצא שאתה יושב בספסל האחורי או במושבים הכפולים ושכנך מגודל יחסית, הנסיעה היא ממש לא כיף.
 

ArsaWhat

New member
למה אין מיניבוסים של קוי 4 ו-16?

מי נוסע במוניות שירות!? אתה שם?
אחרי שבפרק הקודם בסדרת "פליקס נוסע באמצעי תח"צ שנויים במחלוקת", הפעם החלטתי לעלות על מונית שירות.
לא, לא כדי להגיע ליעד במהירות ובבטחה. אחא כדי לנסות להבין למה פועלות בארץ מוניות שירות.
כדי שמוניות שירו ימשיכו לנסוע צריכים להתקיים שני תנאים: 1. חוקיות – החוק מתיר להן לפעול. 2. ביקוש – אחרת לא יהיה כדאי להפעילן, ומאחר שמדובר בעסק פרטי הן פשוט יפסיקו לפעול ברגע שהנוסעים יפסיקו לנסוע בהן.
אי-אפשר להתעלם מכך שאין אלטרנטיבה אחרת בשבת (שפועלת כיום, פרט לחיפה), ולכן בשרשור זה אתמקד אך ורק בנסיעות בימי חול.
מבחינת חוקיות – לא מכאן תבוא הישועה. אני לא רואה שום סיכוי שהמחוקק יאסור על פעילותן, זה כרוך ביותר מדי בעיות. אגב, במזרח ירושלים פעלו פעם הרבה מוניות שירות לא חוקיות. כשמשרד התחבורה החליט להלחם בתופעה, הפתרון היה להקים חברת תח"צ חדשה שתתן לתושבים אלטרנטיבה. וזה עבד! הנתונים מראים על ירידה חדה בכמות מוניות השירות במזרח העיר. אנשים עברו לנסוע באוטובוס של חברת התח"צ.
אז לאחר ההקדמה הארוכה כאורך הגלות, הבה ניגש לעניין – מי נוסע במוניות שירות. ולמה.
ה"קו" הראשון שהחלטי לנסות הוא אחד הפופולאריים (אם לא הכי) – נתניה – ת"א.
המוצא שלי היה התחנה המרכזית בנתניה, והיעד היה דרך נמיר פינת קק"ל.
סיבוב קצר סביב התחנה המרכזית, וכבר איתרתי את התחנה של מוניות השירות. או בעצם "תחנה". מדובר בנתיב נסיעה עם שפת מדרכה בצבע אדום לבן, וכן מעקות בין הכביש למדרכה שהעירייה הציבה כנראה כדי למנוע מהמוניות לעמוד שם. מצחיק. שניה לפני שהגעתי בדיוק יצאה מונית, אז ציפיתי להמתנה ארוכה. עליתי למונית, וחיכינו שהיא תתמלא. לא עברו 5 דקות, והמונית התמלאה ויצאנו לדרכינו. המונית יצאה ישירות למחלף נתניה ומשם לאורך כביש החוף. בפועל זמן ההגעה ליעד היה קצר בהרבה יחסית לאוטובוס.
טוב, זה לא חכמה, המוצא שלי היה התחנה המרכזית. וכמו שראיתי בעצמי, המונית יצאה ישירות לכביש המהיר, ולא נסעה דרך העיר. אך מה אם אמתין באחד הרחובות בעיר? יצאתי לקניות בקניון עיר ימים, ובסיום המתנתי בצומת לבון/בן-גוריון. במקרה האוטובוס הגיע מיד, אך כמובן לא עליתי עליו. הרי המטרה שלי היא לא לחזור הביתה, אלא לנסוע במונית שירות. אחרי כמה דקות הגיעה לה מונית שירות. ריקה. ציפיתי להמתנה ארוכה, אך להפתעתי הנהג יצא לדרך מיד. אז איפה הקאץ'? מסלול מאסף. הוא העלה נוסעים בווינגייט, יקום, געש-שפיים, ובהרצליה. (סוג של 601). האם הנסיעה הייתה מהירה יותר יחסית ל 605? לא. אבל אם המונית מגיעה לפני האוטובוס לתחנה, יתכן שתגיע לפניו גם לתל אביב.
טוב, נתניה היא באמת דוגמא חריגה. אפשר לכנות אותה "בירת מוניות השירות". הגיע הזמן לנסות איזור אחר. הפעם מצאתי את עצמי בצומת קסטינה, והיעד שלי הוא מרכז רחובות. הדרך הנכונה לעשות את זה היא קו 301. בעוד אני עומד בתחנה של 301, אשה שנמצאת לידי שואלת אם יש מונית שירות לראשל"צ. אני יודע את התשובה, יש. אבל במקום לענות, אני שואל אותה למה לא אוטובוס? ומתפתח דיון קצר, שבו אני עומד על החסרונות של מונית השירות, למשל זה שאין להן לו"ז מסודר. השיחה נקטעת כשבאופק נראה קו 301. כמה שניות אחריו מופיעה מונית שירות. מסתבר שטעיתי. מי אמר שלמוניות שירות אין לו"ז מסודר? דווקא יש! המונית לעולם תגיע חצי דקה לאחר הג'מבו. עליתי לי על המונית בתקווה שהאשה שעלתה לפני רגע לאוטובוס לא תראה אותי (מה היא תחשוב? אני מנסה לשכנע אותה לנסוע באוטובוס, ועולה למונית :/ ). במשך כל הנסיעה המונית שמרה על מרחק 500 מטר מהאוטובוס. אין יותר מדי מה להרחיב, נסעתי באותו המסלול, ובאותו הזמן. אז למה לנסוע במונית? אולי בגלל שהמחיר נמוך יותר ב2 שקל? יתכן.
(*הערה: תודה לקוראי הנאמנים שקוראים את ההודעה במלואה. מי שדילג לסוף - חבל. הפסד שלו*)
החלטתי לנסות משהו שונה (במקצת) – מונית שירות במסלול עירוני. וכך מצאתי את עצמי ברחוב ההלכה, ממתין לקו 66. כלומר, ל"קו" 66 של מוניות חי. תוך כמה שניות הגיעה מונית. מלאה. והיא כמובן לא עצרה. כעבור כמה דקות שוב מגיעה מונית שירות. ושוב היא מלאה. עוברות להן עוד כ 5 דקות, ופעם נוספת, מונית שירות מלאה. זה קצת פרדוקסלי, כי זה מה שהפוך (בין היתר) את המוניות לכלי לא אמין, ואמור להוריד את הביקוש. אבל הביקוש הגבוה הוא זה שגרם לעומס מלכתחילה. בעודי מהרהר בכך, מגיעה מונית שירות נוספת, והפלא זה פלא, יש בה מקום. היעד (האמיתי) שלי הוא צומת סגולה, אך מכיוון שהמונית לא מגיעה לשם, היעד שלי יהיה כביש 40, ומשם אמשיך באוטובוס "למורת רוחי". בעודי מוציא מהארנק 6.60 ₪ ומעביר לנוסע שלפני (וברקורסיה זה יגיע לנהג אם כלום לא ישתבש), חשבתי על כך שבאוטובוס 6.60 ₪ היו מביאים אותי עד ליעד, בזכות המעבר החופשי במשך 90 דקות, ואילו כאן אאלץ לשלם 13.20 ₪, כלומר כפול. אבל למה שהנהג אמר לא ציפיתי – לאחר ששאל אותי אם אני נוסע לרמת-גן, וכשציינתי את יעדי, הוא ירה לעברי מחיר של 13 ₪. כן כן, 13 ₪ עבור מקטע הנסיעה מרח' ההלכה עד לכביש 40, באמצע השבוע ביום חול בשעות היום. לזה יש להוסיף 6.60 ₪ עבור האוטובוס, וביחד הגענו ל 19.60 ₪ לעומת מחיר אמיתי של 5 ₪ עבורי (סטודנט) באוטובוס. טוב, משהו פה באמת לא הגיוני. אדם רציונאלי לא יסע במונית שירות בקו 66. אבל המוניות נוסעות מלאות! למישהו יש הסבר כלשהו לתופעה?
לא אמרתי נואש והחלטתי לחפש אלטרנטיבה אחרת להגיע לפ"ת (במונית שירות, אלא מה?). נזכרתי שראיתי מדי פעם באלנבי מוניות שירות בקו 82, של תחנת מוניות לימון. הגעתי לכרמלית והתחלתי לחפש את נק' המוצא של הלימונית. הסתובבתי מסביב לגן הכובשים, ברחוב הכרמל, ברחוב הכובשים, ברחוב חנניה, ובכל האיזור בעצם. נתקלתי במוניות הטייסים ("16"), במוניות חי ("66"), אך אין זכר ללימונית. גם לא בסיבוב השני שעשיתי. ציפיתי למחיר מופקע, המתנה ארוכה, תנאי נסיעה גרועים, אבל לא ציפיתי לחזור "בידיים ריקות". כל הניסיונות לנסוע במונית שירות בקו 82 לא עלו יפה. כנראה הייתי צריך להתכונן מראש, ולבדוק באתר האינטרנט של מוניות לימון איפה תחנת המוצא. אה, רגע...
למה אין מיניבוסים של קוי 4 ו-16?
נניח שאני רוצה לנסוע לתחנה מרכזית מאלנבי אחרי חצות (ובשעות שלפני חצות התדירות ממילא נמוכה יחסית של קוים 4, 104, 204 ו-16, פעם ברבע שעה-עשרים דקות), אני חייב לשלם על מונית שירות, ומוניות קו 4 ו-16 יש בשפע למרות שיצא לי כבר לחכות למוניות והן פשוט עברו מלאות, ואוטובוסים אין. יש 230/1 של מטרופולין שהתדירות בעייתית מאוד ואי אפשר לסמוך עליה.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה