מי נוסע במוניות שירות!? אתה שם?

מצב
הנושא נעול.

mister K

New member
בהחלט צריך להפעיל את הקווים האלה בלילה

למה אין מיניבוסים של קוי 4 ו-16?
נניח שאני רוצה לנסוע לתחנה מרכזית מאלנבי אחרי חצות (ובשעות שלפני חצות התדירות ממילא נמוכה יחסית של קוים 4, 104, 204 ו-16, פעם ברבע שעה-עשרים דקות), אני חייב לשלם על מונית שירות, ומוניות קו 4 ו-16 יש בשפע למרות שיצא לי כבר לחכות למוניות והן פשוט עברו מלאות, ואוטובוסים אין. יש 230/1 של מטרופולין שהתדירות בעייתית מאוד ואי אפשר לסמוך עליה.
בהחלט צריך להפעיל את הקווים האלה בלילה
גם לי לא ברור למה לא עושים את זה בזמן שבציר אלנבי-בן יהודה יש תנועה כמעט כל הלילה גם באמצע השבוע.
אבל לא מיניבוסים אלא אוטובוסים רגילים.
 

elyagon

New member
תגובה מנוסע קבוע במוניות שירות בנתניה

מי נוסע במוניות שירות!? אתה שם?
אחרי שבפרק הקודם בסדרת "פליקס נוסע באמצעי תח"צ שנויים במחלוקת", הפעם החלטתי לעלות על מונית שירות.
לא, לא כדי להגיע ליעד במהירות ובבטחה. אחא כדי לנסות להבין למה פועלות בארץ מוניות שירות.
כדי שמוניות שירו ימשיכו לנסוע צריכים להתקיים שני תנאים: 1. חוקיות – החוק מתיר להן לפעול. 2. ביקוש – אחרת לא יהיה כדאי להפעילן, ומאחר שמדובר בעסק פרטי הן פשוט יפסיקו לפעול ברגע שהנוסעים יפסיקו לנסוע בהן.
אי-אפשר להתעלם מכך שאין אלטרנטיבה אחרת בשבת (שפועלת כיום, פרט לחיפה), ולכן בשרשור זה אתמקד אך ורק בנסיעות בימי חול.
מבחינת חוקיות – לא מכאן תבוא הישועה. אני לא רואה שום סיכוי שהמחוקק יאסור על פעילותן, זה כרוך ביותר מדי בעיות. אגב, במזרח ירושלים פעלו פעם הרבה מוניות שירות לא חוקיות. כשמשרד התחבורה החליט להלחם בתופעה, הפתרון היה להקים חברת תח"צ חדשה שתתן לתושבים אלטרנטיבה. וזה עבד! הנתונים מראים על ירידה חדה בכמות מוניות השירות במזרח העיר. אנשים עברו לנסוע באוטובוס של חברת התח"צ.
אז לאחר ההקדמה הארוכה כאורך הגלות, הבה ניגש לעניין – מי נוסע במוניות שירות. ולמה.
ה"קו" הראשון שהחלטי לנסות הוא אחד הפופולאריים (אם לא הכי) – נתניה – ת"א.
המוצא שלי היה התחנה המרכזית בנתניה, והיעד היה דרך נמיר פינת קק"ל.
סיבוב קצר סביב התחנה המרכזית, וכבר איתרתי את התחנה של מוניות השירות. או בעצם "תחנה". מדובר בנתיב נסיעה עם שפת מדרכה בצבע אדום לבן, וכן מעקות בין הכביש למדרכה שהעירייה הציבה כנראה כדי למנוע מהמוניות לעמוד שם. מצחיק. שניה לפני שהגעתי בדיוק יצאה מונית, אז ציפיתי להמתנה ארוכה. עליתי למונית, וחיכינו שהיא תתמלא. לא עברו 5 דקות, והמונית התמלאה ויצאנו לדרכינו. המונית יצאה ישירות למחלף נתניה ומשם לאורך כביש החוף. בפועל זמן ההגעה ליעד היה קצר בהרבה יחסית לאוטובוס.
טוב, זה לא חכמה, המוצא שלי היה התחנה המרכזית. וכמו שראיתי בעצמי, המונית יצאה ישירות לכביש המהיר, ולא נסעה דרך העיר. אך מה אם אמתין באחד הרחובות בעיר? יצאתי לקניות בקניון עיר ימים, ובסיום המתנתי בצומת לבון/בן-גוריון. במקרה האוטובוס הגיע מיד, אך כמובן לא עליתי עליו. הרי המטרה שלי היא לא לחזור הביתה, אלא לנסוע במונית שירות. אחרי כמה דקות הגיעה לה מונית שירות. ריקה. ציפיתי להמתנה ארוכה, אך להפתעתי הנהג יצא לדרך מיד. אז איפה הקאץ'? מסלול מאסף. הוא העלה נוסעים בווינגייט, יקום, געש-שפיים, ובהרצליה. (סוג של 601). האם הנסיעה הייתה מהירה יותר יחסית ל 605? לא. אבל אם המונית מגיעה לפני האוטובוס לתחנה, יתכן שתגיע לפניו גם לתל אביב.
טוב, נתניה היא באמת דוגמא חריגה. אפשר לכנות אותה "בירת מוניות השירות". הגיע הזמן לנסות איזור אחר. הפעם מצאתי את עצמי בצומת קסטינה, והיעד שלי הוא מרכז רחובות. הדרך הנכונה לעשות את זה היא קו 301. בעוד אני עומד בתחנה של 301, אשה שנמצאת לידי שואלת אם יש מונית שירות לראשל"צ. אני יודע את התשובה, יש. אבל במקום לענות, אני שואל אותה למה לא אוטובוס? ומתפתח דיון קצר, שבו אני עומד על החסרונות של מונית השירות, למשל זה שאין להן לו"ז מסודר. השיחה נקטעת כשבאופק נראה קו 301. כמה שניות אחריו מופיעה מונית שירות. מסתבר שטעיתי. מי אמר שלמוניות שירות אין לו"ז מסודר? דווקא יש! המונית לעולם תגיע חצי דקה לאחר הג'מבו. עליתי לי על המונית בתקווה שהאשה שעלתה לפני רגע לאוטובוס לא תראה אותי (מה היא תחשוב? אני מנסה לשכנע אותה לנסוע באוטובוס, ועולה למונית :/ ). במשך כל הנסיעה המונית שמרה על מרחק 500 מטר מהאוטובוס. אין יותר מדי מה להרחיב, נסעתי באותו המסלול, ובאותו הזמן. אז למה לנסוע במונית? אולי בגלל שהמחיר נמוך יותר ב2 שקל? יתכן.
(*הערה: תודה לקוראי הנאמנים שקוראים את ההודעה במלואה. מי שדילג לסוף - חבל. הפסד שלו*)
החלטתי לנסות משהו שונה (במקצת) – מונית שירות במסלול עירוני. וכך מצאתי את עצמי ברחוב ההלכה, ממתין לקו 66. כלומר, ל"קו" 66 של מוניות חי. תוך כמה שניות הגיעה מונית. מלאה. והיא כמובן לא עצרה. כעבור כמה דקות שוב מגיעה מונית שירות. ושוב היא מלאה. עוברות להן עוד כ 5 דקות, ופעם נוספת, מונית שירות מלאה. זה קצת פרדוקסלי, כי זה מה שהפוך (בין היתר) את המוניות לכלי לא אמין, ואמור להוריד את הביקוש. אבל הביקוש הגבוה הוא זה שגרם לעומס מלכתחילה. בעודי מהרהר בכך, מגיעה מונית שירות נוספת, והפלא זה פלא, יש בה מקום. היעד (האמיתי) שלי הוא צומת סגולה, אך מכיוון שהמונית לא מגיעה לשם, היעד שלי יהיה כביש 40, ומשם אמשיך באוטובוס "למורת רוחי". בעודי מוציא מהארנק 6.60 ₪ ומעביר לנוסע שלפני (וברקורסיה זה יגיע לנהג אם כלום לא ישתבש), חשבתי על כך שבאוטובוס 6.60 ₪ היו מביאים אותי עד ליעד, בזכות המעבר החופשי במשך 90 דקות, ואילו כאן אאלץ לשלם 13.20 ₪, כלומר כפול. אבל למה שהנהג אמר לא ציפיתי – לאחר ששאל אותי אם אני נוסע לרמת-גן, וכשציינתי את יעדי, הוא ירה לעברי מחיר של 13 ₪. כן כן, 13 ₪ עבור מקטע הנסיעה מרח' ההלכה עד לכביש 40, באמצע השבוע ביום חול בשעות היום. לזה יש להוסיף 6.60 ₪ עבור האוטובוס, וביחד הגענו ל 19.60 ₪ לעומת מחיר אמיתי של 5 ₪ עבורי (סטודנט) באוטובוס. טוב, משהו פה באמת לא הגיוני. אדם רציונאלי לא יסע במונית שירות בקו 66. אבל המוניות נוסעות מלאות! למישהו יש הסבר כלשהו לתופעה?
לא אמרתי נואש והחלטתי לחפש אלטרנטיבה אחרת להגיע לפ"ת (במונית שירות, אלא מה?). נזכרתי שראיתי מדי פעם באלנבי מוניות שירות בקו 82, של תחנת מוניות לימון. הגעתי לכרמלית והתחלתי לחפש את נק' המוצא של הלימונית. הסתובבתי מסביב לגן הכובשים, ברחוב הכרמל, ברחוב הכובשים, ברחוב חנניה, ובכל האיזור בעצם. נתקלתי במוניות הטייסים ("16"), במוניות חי ("66"), אך אין זכר ללימונית. גם לא בסיבוב השני שעשיתי. ציפיתי למחיר מופקע, המתנה ארוכה, תנאי נסיעה גרועים, אבל לא ציפיתי לחזור "בידיים ריקות". כל הניסיונות לנסוע במונית שירות בקו 82 לא עלו יפה. כנראה הייתי צריך להתכונן מראש, ולבדוק באתר האינטרנט של מוניות לימון איפה תחנת המוצא. אה, רגע...
תגובה מנוסע קבוע במוניות שירות בנתניה
פליקס כל הכבוד על המאמץ. אוסיף כמה תובנות משלי כנוסע קבוע באמצעי תחב"צ בנתניה ובפרט במוניות שירות:
א. מוניות שירות יפעלו רוב המקרים בקוים עתירי נוסעים כמו נתניה-ת"א. הם המודל העסקי שלהן הוא "לאכול את השמנת", קרי למלא את המוניות בשעות השיא, וכמה שפחות לתת שירות שאינו רווחי. נזכיר כי הם אינם מקבלים סובסידיה כלל ולכן כללי השוק קובעים היכן כדאי להם לנסות לנגוס בהכנסות האוטובוסים. אין להם עניין בקוים דלילים. קוים דלילים נכפים אליהם לעיתים ע"י הרגולטור כתנאי לקבלת רישיון לקוים הרווחיים.
ב. בנתניה המוניות עובדות עם לו"ז מסודר וסידור עבודה קפדני. יש להם נהלי עבודה שנאכפים בקשיחות ונהגים חוטפים עונשים כדבר בשגרה (קנסות השעיות וכיוב). הן מקפידות לשמור על מרווחים בין מונית למונית באותו הקו. לא מאפשרים לנהגים להזדחל ולעצור כדי למלא את המונית. לא רק בשל פגיעה בשירות אלא גם כדי למנוע גזל פרנסה אחד מהשני. בנתניה הם מאד מנסים לרצות את הנוסעים כאשר הם יודעים שתלונה של נוסע להנהלת החברה תוביל להעמדתם לדין פנימי ולקנס.
ג. בנתניה אפשר לקבל הנחה על רכישה מראש של כרטיסיה (הכרטיסיה נטענת כמו רב קו). הם גם נותנים הנחות לחילים במדים ולאזרחים ותיקים.
כל ההנחות ניתנות ע"י המפעיל ולא ע"י המדינה. כלומר: נהגי המוניות סופגים אותן. מחיר נסיעה בודדת בדר"כ יהיה זול יותר במוניות.
ד. למרות שקיימים קוים מהירים ואקספרס של אוטובוסים, בגדול המונית נוסעת מהר יותר, במיוחד אם עלית קרוב לתחנת המוצא שכן היא מתמלאת ונוסעת ישירות ליעד. כשהמונית ריקה למחצה היא באמת מנסה לאסוף נוסעים בתחנות הביניים כמו הקוים המאספים אבל מצב זה אפשרי רק בשעות השפל (בשעות השיא המוניות מלאות), ואז גם תדירות האוטובוסים יורדת.
ה. אני משתמש במוניות השירות בעיקר בתוך העיר, הנסיעה מ/אל תחנת הרכבת. למרות שיש קוי אוטובוס יעודיים לתחנת הרכבת בנתניה שמסובסדים במיליוני ש"ח בשנה (פרוייקט שילובים) הם נוסעים ריקים ברוב שעות היממה (ממוצע של 4 נוסעים לנסיעה בקו 20 לדוגמא) והציבור מצביע ברגליים. אני מבין את שתיאורטית מדובר באמצעי תחבורה ציבורית "נחות" אבל אי אפשר להתווכח עם המציאות: מונית 22א מקריית השרון לתחנת נתניה בבקרים יוצאת כל 5 דקות ומלאה עד אפס מקום בין השעות 7 ל 9 בבוקר. גם מי שנאלץ להמתין בבוקר ברחוב כי מס' מוניות חלפו על פניו מלאות לא עולה על קו האוטובוס של שילובים. כנ"ל בחזור: קו האוטובוס ממתין בטרמינל של הרכבת ואילו אל המוניות צריך לצעוד 5 דקות בדרך לא סלולה לא מוארת ולא נעימה בכלל והפלא ופלא... כולם צועדים!
ו. למוניות השירות גמישות תפעולית. הם מזרזים אחד את השני בקשר עם הם השאירו נוסעים בתחנות ומצמצמים את המרווחים ביניהן. הם גם חותכות ישירות ליעד אם הן מלאות. ועדיין את הקו 22א לרכבת מקריית השרון נהגי המוניות "שונאים" כי פרט לשעות הבוקר ביתר הזמן הוניות נוסעות חצי ריקות והנהגים יוצאים מופסדים בכסף. לכן הסדרן משבץ נהגים לקו הזה כמו גם לקו בבית יהושע באופן שווה... כל נהג בתחנה צריך "לתרום" משמרת בשבוע בקו לא רווחי כדי לפזר את הנזק בין כולם. לכן גם קשה לדרוש מהם להגדיל את התדירות בבקרים כשבשאר היום אין ביקוש. יש למוניות היתר להפעיל נסיעות לת"א ממזרח נתניה (במקביל לקוים 606/607) אבל הם ויתרו על הזכות הזו מאחר והם אינם סבורים כי היא רווחית מספיק כדי לספק פרנסה לנהגים.
ז. חברות האוטובוסים הרויחו "ביושר" את כניסת מוניות השירות מאחר והשירות שהם העניקו במשך שנים לתושי העיר (עירוני ובין עירוני) היה מחפיר. הואקום הזה גרם לשגשוג של מוניות השירות שהתבססו והם עובדים בצורה מאד מסודרת. נתיב אקספרס נכנסה עם מחירים מאד אגרסיביים בקו לתל אביב והגדילה את התדירויות ובכך ונטלה מהם חזרה נתח שוק והכפילה את זמן המילוי של המוניות בתחנות המילוי. תושבי נתניה בינתיים מצביעים בעד המוניות, שבהעדר אופציה ראויה אחרת מהוים פתרון נוח זול ומהיר לאנשים שבאמת זקוקים לתחבורה ציבורית.
 

amirv

New member
ואוסיף כנוסע קבוע בנתניה

תגובה מנוסע קבוע במוניות שירות בנתניה
פליקס כל הכבוד על המאמץ. אוסיף כמה תובנות משלי כנוסע קבוע באמצעי תחב"צ בנתניה ובפרט במוניות שירות:
א. מוניות שירות יפעלו רוב המקרים בקוים עתירי נוסעים כמו נתניה-ת"א. הם המודל העסקי שלהן הוא "לאכול את השמנת", קרי למלא את המוניות בשעות השיא, וכמה שפחות לתת שירות שאינו רווחי. נזכיר כי הם אינם מקבלים סובסידיה כלל ולכן כללי השוק קובעים היכן כדאי להם לנסות לנגוס בהכנסות האוטובוסים. אין להם עניין בקוים דלילים. קוים דלילים נכפים אליהם לעיתים ע"י הרגולטור כתנאי לקבלת רישיון לקוים הרווחיים.
ב. בנתניה המוניות עובדות עם לו"ז מסודר וסידור עבודה קפדני. יש להם נהלי עבודה שנאכפים בקשיחות ונהגים חוטפים עונשים כדבר בשגרה (קנסות השעיות וכיוב). הן מקפידות לשמור על מרווחים בין מונית למונית באותו הקו. לא מאפשרים לנהגים להזדחל ולעצור כדי למלא את המונית. לא רק בשל פגיעה בשירות אלא גם כדי למנוע גזל פרנסה אחד מהשני. בנתניה הם מאד מנסים לרצות את הנוסעים כאשר הם יודעים שתלונה של נוסע להנהלת החברה תוביל להעמדתם לדין פנימי ולקנס.
ג. בנתניה אפשר לקבל הנחה על רכישה מראש של כרטיסיה (הכרטיסיה נטענת כמו רב קו). הם גם נותנים הנחות לחילים במדים ולאזרחים ותיקים.
כל ההנחות ניתנות ע"י המפעיל ולא ע"י המדינה. כלומר: נהגי המוניות סופגים אותן. מחיר נסיעה בודדת בדר"כ יהיה זול יותר במוניות.
ד. למרות שקיימים קוים מהירים ואקספרס של אוטובוסים, בגדול המונית נוסעת מהר יותר, במיוחד אם עלית קרוב לתחנת המוצא שכן היא מתמלאת ונוסעת ישירות ליעד. כשהמונית ריקה למחצה היא באמת מנסה לאסוף נוסעים בתחנות הביניים כמו הקוים המאספים אבל מצב זה אפשרי רק בשעות השפל (בשעות השיא המוניות מלאות), ואז גם תדירות האוטובוסים יורדת.
ה. אני משתמש במוניות השירות בעיקר בתוך העיר, הנסיעה מ/אל תחנת הרכבת. למרות שיש קוי אוטובוס יעודיים לתחנת הרכבת בנתניה שמסובסדים במיליוני ש"ח בשנה (פרוייקט שילובים) הם נוסעים ריקים ברוב שעות היממה (ממוצע של 4 נוסעים לנסיעה בקו 20 לדוגמא) והציבור מצביע ברגליים. אני מבין את שתיאורטית מדובר באמצעי תחבורה ציבורית "נחות" אבל אי אפשר להתווכח עם המציאות: מונית 22א מקריית השרון לתחנת נתניה בבקרים יוצאת כל 5 דקות ומלאה עד אפס מקום בין השעות 7 ל 9 בבוקר. גם מי שנאלץ להמתין בבוקר ברחוב כי מס' מוניות חלפו על פניו מלאות לא עולה על קו האוטובוס של שילובים. כנ"ל בחזור: קו האוטובוס ממתין בטרמינל של הרכבת ואילו אל המוניות צריך לצעוד 5 דקות בדרך לא סלולה לא מוארת ולא נעימה בכלל והפלא ופלא... כולם צועדים!
ו. למוניות השירות גמישות תפעולית. הם מזרזים אחד את השני בקשר עם הם השאירו נוסעים בתחנות ומצמצמים את המרווחים ביניהן. הם גם חותכות ישירות ליעד אם הן מלאות. ועדיין את הקו 22א לרכבת מקריית השרון נהגי המוניות "שונאים" כי פרט לשעות הבוקר ביתר הזמן הוניות נוסעות חצי ריקות והנהגים יוצאים מופסדים בכסף. לכן הסדרן משבץ נהגים לקו הזה כמו גם לקו בבית יהושע באופן שווה... כל נהג בתחנה צריך "לתרום" משמרת בשבוע בקו לא רווחי כדי לפזר את הנזק בין כולם. לכן גם קשה לדרוש מהם להגדיל את התדירות בבקרים כשבשאר היום אין ביקוש. יש למוניות היתר להפעיל נסיעות לת"א ממזרח נתניה (במקביל לקוים 606/607) אבל הם ויתרו על הזכות הזו מאחר והם אינם סבורים כי היא רווחית מספיק כדי לספק פרנסה לנהגים.
ז. חברות האוטובוסים הרויחו "ביושר" את כניסת מוניות השירות מאחר והשירות שהם העניקו במשך שנים לתושי העיר (עירוני ובין עירוני) היה מחפיר. הואקום הזה גרם לשגשוג של מוניות השירות שהתבססו והם עובדים בצורה מאד מסודרת. נתיב אקספרס נכנסה עם מחירים מאד אגרסיביים בקו לתל אביב והגדילה את התדירויות ובכך ונטלה מהם חזרה נתח שוק והכפילה את זמן המילוי של המוניות בתחנות המילוי. תושבי נתניה בינתיים מצביעים בעד המוניות, שבהעדר אופציה ראויה אחרת מהוים פתרון נוח זול ומהיר לאנשים שבאמת זקוקים לתחבורה ציבורית.
ואוסיף כנוסע קבוע בנתניה

אכן, המוניות לנתניה מסודרות יחסית, יתרונן הגדול הוא במקרים של חסימות, תאונות וכו'. אוטובוס נשאר כבול לנתיב שלו בעוד מוניות השירות מבררות כל הזמן עם הנהגים האחרים מאיפה כדאי לנסוע (לדוגמה עקיפה של פקק חריג בדרך נמיר על ידי נסיעה בלוי אשכול, עקיפה של פקק חריג בהרצליה על ידי נסיעה בנורדאו וכו'). לרוב הם מבררים קודם שאין להם נוסע ש"דופק" להם את הקיצור.

בנוסף למוניות השירות יש שתי חלופות.
חלופה ישירה שפליקס הזכיר שיוצאת ממרכז נתניה דוח לכביש 2 וחלופה שנוסעת על מסלול קווי האוטובוס דרך העיר.
כנ"ל בכיוון ההפוך, יש מוניות שממלאות בתחנה מרכזית ויורדות לאיילון בלה גרדיה (לא לוקחות פנימי בתל אביב) ויש את אלה שנוסעות לאורך כל ציר בגין/נמיר ולרוב גם לוקחות פנימי.

החוקים מבחינת הנהגים מעורפלים מספיק כדי שיוכלו להגיד לנוסע מעזריאלי לאיינשטין כן (כי באיינשטיין סיכוי סביר שיהיו עוד נוסעים) ולנוסע מעזריאלי לקק"ל לא (כי בקק"ל לרוב לא מחכים נוסעים שימלאו את מקומו). אני מניח שבצד של נתניה הסיפור זהה ואין להם בעיה לסרב לקחת נוסע שרוצה להגיע רק עד פולג.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה