מי נוסע במוניות שירות!? אתה שם?

מצב
הנושא נעול.

felixr

New member
מי נוסע במוניות שירות!? אתה שם?

מי נוסע במוניות שירות!? אתה שם?
אחרי שבפרק הקודם בסדרת "פליקס נוסע באמצעי תח"צ שנויים במחלוקת", הפעם החלטתי לעלות על מונית שירות.
לא, לא כדי להגיע ליעד במהירות ובבטחה. אחא כדי לנסות להבין למה פועלות בארץ מוניות שירות.
כדי שמוניות שירו ימשיכו לנסוע צריכים להתקיים שני תנאים: 1. חוקיות – החוק מתיר להן לפעול. 2. ביקוש – אחרת לא יהיה כדאי להפעילן, ומאחר שמדובר בעסק פרטי הן פשוט יפסיקו לפעול ברגע שהנוסעים יפסיקו לנסוע בהן.
אי-אפשר להתעלם מכך שאין אלטרנטיבה אחרת בשבת (שפועלת כיום, פרט לחיפה), ולכן בשרשור זה אתמקד אך ורק בנסיעות בימי חול.
מבחינת חוקיות – לא מכאן תבוא הישועה. אני לא רואה שום סיכוי שהמחוקק יאסור על פעילותן, זה כרוך ביותר מדי בעיות. אגב, במזרח ירושלים פעלו פעם הרבה מוניות שירות לא חוקיות. כשמשרד התחבורה החליט להלחם בתופעה, הפתרון היה להקים חברת תח"צ חדשה שתתן לתושבים אלטרנטיבה. וזה עבד! הנתונים מראים על ירידה חדה בכמות מוניות השירות במזרח העיר. אנשים עברו לנסוע באוטובוס של חברת התח"צ.
אז לאחר ההקדמה הארוכה כאורך הגלות, הבה ניגש לעניין – מי נוסע במוניות שירות. ולמה.
ה"קו" הראשון שהחלטי לנסות הוא אחד הפופולאריים (אם לא הכי) – נתניה – ת"א.
המוצא שלי היה התחנה המרכזית בנתניה, והיעד היה דרך נמיר פינת קק"ל.
סיבוב קצר סביב התחנה המרכזית, וכבר איתרתי את התחנה של מוניות השירות. או בעצם "תחנה". מדובר בנתיב נסיעה עם שפת מדרכה בצבע אדום לבן, וכן מעקות בין הכביש למדרכה שהעירייה הציבה כנראה כדי למנוע מהמוניות לעמוד שם. מצחיק. שניה לפני שהגעתי בדיוק יצאה מונית, אז ציפיתי להמתנה ארוכה. עליתי למונית, וחיכינו שהיא תתמלא. לא עברו 5 דקות, והמונית התמלאה ויצאנו לדרכינו. המונית יצאה ישירות למחלף נתניה ומשם לאורך כביש החוף. בפועל זמן ההגעה ליעד היה קצר בהרבה יחסית לאוטובוס.
טוב, זה לא חכמה, המוצא שלי היה התחנה המרכזית. וכמו שראיתי בעצמי, המונית יצאה ישירות לכביש המהיר, ולא נסעה דרך העיר. אך מה אם אמתין באחד הרחובות בעיר? יצאתי לקניות בקניון עיר ימים, ובסיום המתנתי בצומת לבון/בן-גוריון. במקרה האוטובוס הגיע מיד, אך כמובן לא עליתי עליו. הרי המטרה שלי היא לא לחזור הביתה, אלא לנסוע במונית שירות. אחרי כמה דקות הגיעה לה מונית שירות. ריקה. ציפיתי להמתנה ארוכה, אך להפתעתי הנהג יצא לדרך מיד. אז איפה הקאץ'? מסלול מאסף. הוא העלה נוסעים בווינגייט, יקום, געש-שפיים, ובהרצליה. (סוג של 601). האם הנסיעה הייתה מהירה יותר יחסית ל 605? לא. אבל אם המונית מגיעה לפני האוטובוס לתחנה, יתכן שתגיע לפניו גם לתל אביב.
טוב, נתניה היא באמת דוגמא חריגה. אפשר לכנות אותה "בירת מוניות השירות". הגיע הזמן לנסות איזור אחר. הפעם מצאתי את עצמי בצומת קסטינה, והיעד שלי הוא מרכז רחובות. הדרך הנכונה לעשות את זה היא קו 301. בעוד אני עומד בתחנה של 301, אשה שנמצאת לידי שואלת אם יש מונית שירות לראשל"צ. אני יודע את התשובה, יש. אבל במקום לענות, אני שואל אותה למה לא אוטובוס? ומתפתח דיון קצר, שבו אני עומד על החסרונות של מונית השירות, למשל זה שאין להן לו"ז מסודר. השיחה נקטעת כשבאופק נראה קו 301. כמה שניות אחריו מופיעה מונית שירות. מסתבר שטעיתי. מי אמר שלמוניות שירות אין לו"ז מסודר? דווקא יש! המונית לעולם תגיע חצי דקה לאחר הג'מבו. עליתי לי על המונית בתקווה שהאשה שעלתה לפני רגע לאוטובוס לא תראה אותי (מה היא תחשוב? אני מנסה לשכנע אותה לנסוע באוטובוס, ועולה למונית :/ ). במשך כל הנסיעה המונית שמרה על מרחק 500 מטר מהאוטובוס. אין יותר מדי מה להרחיב, נסעתי באותו המסלול, ובאותו הזמן. אז למה לנסוע במונית? אולי בגלל שהמחיר נמוך יותר ב2 שקל? יתכן.
(*הערה: תודה לקוראי הנאמנים שקוראים את ההודעה במלואה. מי שדילג לסוף - חבל. הפסד שלו*)
החלטתי לנסות משהו שונה (במקצת) – מונית שירות במסלול עירוני. וכך מצאתי את עצמי ברחוב ההלכה, ממתין לקו 66. כלומר, ל"קו" 66 של מוניות חי. תוך כמה שניות הגיעה מונית. מלאה. והיא כמובן לא עצרה. כעבור כמה דקות שוב מגיעה מונית שירות. ושוב היא מלאה. עוברות להן עוד כ 5 דקות, ופעם נוספת, מונית שירות מלאה. זה קצת פרדוקסלי, כי זה מה שהפוך (בין היתר) את המוניות לכלי לא אמין, ואמור להוריד את הביקוש. אבל הביקוש הגבוה הוא זה שגרם לעומס מלכתחילה. בעודי מהרהר בכך, מגיעה מונית שירות נוספת, והפלא זה פלא, יש בה מקום. היעד (האמיתי) שלי הוא צומת סגולה, אך מכיוון שהמונית לא מגיעה לשם, היעד שלי יהיה כביש 40, ומשם אמשיך באוטובוס "למורת רוחי". בעודי מוציא מהארנק 6.60 ₪ ומעביר לנוסע שלפני (וברקורסיה זה יגיע לנהג אם כלום לא ישתבש), חשבתי על כך שבאוטובוס 6.60 ₪ היו מביאים אותי עד ליעד, בזכות המעבר החופשי במשך 90 דקות, ואילו כאן אאלץ לשלם 13.20 ₪, כלומר כפול. אבל למה שהנהג אמר לא ציפיתי – לאחר ששאל אותי אם אני נוסע לרמת-גן, וכשציינתי את יעדי, הוא ירה לעברי מחיר של 13 ₪. כן כן, 13 ₪ עבור מקטע הנסיעה מרח' ההלכה עד לכביש 40, באמצע השבוע ביום חול בשעות היום. לזה יש להוסיף 6.60 ₪ עבור האוטובוס, וביחד הגענו ל 19.60 ₪ לעומת מחיר אמיתי של 5 ₪ עבורי (סטודנט) באוטובוס. טוב, משהו פה באמת לא הגיוני. אדם רציונאלי לא יסע במונית שירות בקו 66. אבל המוניות נוסעות מלאות! למישהו יש הסבר כלשהו לתופעה?
לא אמרתי נואש והחלטתי לחפש אלטרנטיבה אחרת להגיע לפ"ת (במונית שירות, אלא מה?). נזכרתי שראיתי מדי פעם באלנבי מוניות שירות בקו 82, של תחנת מוניות לימון. הגעתי לכרמלית והתחלתי לחפש את נק' המוצא של הלימונית. הסתובבתי מסביב לגן הכובשים, ברחוב הכרמל, ברחוב הכובשים, ברחוב חנניה, ובכל האיזור בעצם. נתקלתי במוניות הטייסים ("16"), במוניות חי ("66"), אך אין זכר ללימונית. גם לא בסיבוב השני שעשיתי. ציפיתי למחיר מופקע, המתנה ארוכה, תנאי נסיעה גרועים, אבל לא ציפיתי לחזור "בידיים ריקות". כל הניסיונות לנסוע במונית שירות בקו 82 לא עלו יפה. כנראה הייתי צריך להתכונן מראש, ולבדוק באתר האינטרנט של מוניות לימון איפה תחנת המוצא. אה, רגע...
 

mister K

New member
אני לא מאמין שבאמת עשית את זה...

מי נוסע במוניות שירות!? אתה שם?
אחרי שבפרק הקודם בסדרת "פליקס נוסע באמצעי תח"צ שנויים במחלוקת", הפעם החלטתי לעלות על מונית שירות.
לא, לא כדי להגיע ליעד במהירות ובבטחה. אחא כדי לנסות להבין למה פועלות בארץ מוניות שירות.
כדי שמוניות שירו ימשיכו לנסוע צריכים להתקיים שני תנאים: 1. חוקיות – החוק מתיר להן לפעול. 2. ביקוש – אחרת לא יהיה כדאי להפעילן, ומאחר שמדובר בעסק פרטי הן פשוט יפסיקו לפעול ברגע שהנוסעים יפסיקו לנסוע בהן.
אי-אפשר להתעלם מכך שאין אלטרנטיבה אחרת בשבת (שפועלת כיום, פרט לחיפה), ולכן בשרשור זה אתמקד אך ורק בנסיעות בימי חול.
מבחינת חוקיות – לא מכאן תבוא הישועה. אני לא רואה שום סיכוי שהמחוקק יאסור על פעילותן, זה כרוך ביותר מדי בעיות. אגב, במזרח ירושלים פעלו פעם הרבה מוניות שירות לא חוקיות. כשמשרד התחבורה החליט להלחם בתופעה, הפתרון היה להקים חברת תח"צ חדשה שתתן לתושבים אלטרנטיבה. וזה עבד! הנתונים מראים על ירידה חדה בכמות מוניות השירות במזרח העיר. אנשים עברו לנסוע באוטובוס של חברת התח"צ.
אז לאחר ההקדמה הארוכה כאורך הגלות, הבה ניגש לעניין – מי נוסע במוניות שירות. ולמה.
ה"קו" הראשון שהחלטי לנסות הוא אחד הפופולאריים (אם לא הכי) – נתניה – ת"א.
המוצא שלי היה התחנה המרכזית בנתניה, והיעד היה דרך נמיר פינת קק"ל.
סיבוב קצר סביב התחנה המרכזית, וכבר איתרתי את התחנה של מוניות השירות. או בעצם "תחנה". מדובר בנתיב נסיעה עם שפת מדרכה בצבע אדום לבן, וכן מעקות בין הכביש למדרכה שהעירייה הציבה כנראה כדי למנוע מהמוניות לעמוד שם. מצחיק. שניה לפני שהגעתי בדיוק יצאה מונית, אז ציפיתי להמתנה ארוכה. עליתי למונית, וחיכינו שהיא תתמלא. לא עברו 5 דקות, והמונית התמלאה ויצאנו לדרכינו. המונית יצאה ישירות למחלף נתניה ומשם לאורך כביש החוף. בפועל זמן ההגעה ליעד היה קצר בהרבה יחסית לאוטובוס.
טוב, זה לא חכמה, המוצא שלי היה התחנה המרכזית. וכמו שראיתי בעצמי, המונית יצאה ישירות לכביש המהיר, ולא נסעה דרך העיר. אך מה אם אמתין באחד הרחובות בעיר? יצאתי לקניות בקניון עיר ימים, ובסיום המתנתי בצומת לבון/בן-גוריון. במקרה האוטובוס הגיע מיד, אך כמובן לא עליתי עליו. הרי המטרה שלי היא לא לחזור הביתה, אלא לנסוע במונית שירות. אחרי כמה דקות הגיעה לה מונית שירות. ריקה. ציפיתי להמתנה ארוכה, אך להפתעתי הנהג יצא לדרך מיד. אז איפה הקאץ'? מסלול מאסף. הוא העלה נוסעים בווינגייט, יקום, געש-שפיים, ובהרצליה. (סוג של 601). האם הנסיעה הייתה מהירה יותר יחסית ל 605? לא. אבל אם המונית מגיעה לפני האוטובוס לתחנה, יתכן שתגיע לפניו גם לתל אביב.
טוב, נתניה היא באמת דוגמא חריגה. אפשר לכנות אותה "בירת מוניות השירות". הגיע הזמן לנסות איזור אחר. הפעם מצאתי את עצמי בצומת קסטינה, והיעד שלי הוא מרכז רחובות. הדרך הנכונה לעשות את זה היא קו 301. בעוד אני עומד בתחנה של 301, אשה שנמצאת לידי שואלת אם יש מונית שירות לראשל"צ. אני יודע את התשובה, יש. אבל במקום לענות, אני שואל אותה למה לא אוטובוס? ומתפתח דיון קצר, שבו אני עומד על החסרונות של מונית השירות, למשל זה שאין להן לו"ז מסודר. השיחה נקטעת כשבאופק נראה קו 301. כמה שניות אחריו מופיעה מונית שירות. מסתבר שטעיתי. מי אמר שלמוניות שירות אין לו"ז מסודר? דווקא יש! המונית לעולם תגיע חצי דקה לאחר הג'מבו. עליתי לי על המונית בתקווה שהאשה שעלתה לפני רגע לאוטובוס לא תראה אותי (מה היא תחשוב? אני מנסה לשכנע אותה לנסוע באוטובוס, ועולה למונית :/ ). במשך כל הנסיעה המונית שמרה על מרחק 500 מטר מהאוטובוס. אין יותר מדי מה להרחיב, נסעתי באותו המסלול, ובאותו הזמן. אז למה לנסוע במונית? אולי בגלל שהמחיר נמוך יותר ב2 שקל? יתכן.
(*הערה: תודה לקוראי הנאמנים שקוראים את ההודעה במלואה. מי שדילג לסוף - חבל. הפסד שלו*)
החלטתי לנסות משהו שונה (במקצת) – מונית שירות במסלול עירוני. וכך מצאתי את עצמי ברחוב ההלכה, ממתין לקו 66. כלומר, ל"קו" 66 של מוניות חי. תוך כמה שניות הגיעה מונית. מלאה. והיא כמובן לא עצרה. כעבור כמה דקות שוב מגיעה מונית שירות. ושוב היא מלאה. עוברות להן עוד כ 5 דקות, ופעם נוספת, מונית שירות מלאה. זה קצת פרדוקסלי, כי זה מה שהפוך (בין היתר) את המוניות לכלי לא אמין, ואמור להוריד את הביקוש. אבל הביקוש הגבוה הוא זה שגרם לעומס מלכתחילה. בעודי מהרהר בכך, מגיעה מונית שירות נוספת, והפלא זה פלא, יש בה מקום. היעד (האמיתי) שלי הוא צומת סגולה, אך מכיוון שהמונית לא מגיעה לשם, היעד שלי יהיה כביש 40, ומשם אמשיך באוטובוס "למורת רוחי". בעודי מוציא מהארנק 6.60 ₪ ומעביר לנוסע שלפני (וברקורסיה זה יגיע לנהג אם כלום לא ישתבש), חשבתי על כך שבאוטובוס 6.60 ₪ היו מביאים אותי עד ליעד, בזכות המעבר החופשי במשך 90 דקות, ואילו כאן אאלץ לשלם 13.20 ₪, כלומר כפול. אבל למה שהנהג אמר לא ציפיתי – לאחר ששאל אותי אם אני נוסע לרמת-גן, וכשציינתי את יעדי, הוא ירה לעברי מחיר של 13 ₪. כן כן, 13 ₪ עבור מקטע הנסיעה מרח' ההלכה עד לכביש 40, באמצע השבוע ביום חול בשעות היום. לזה יש להוסיף 6.60 ₪ עבור האוטובוס, וביחד הגענו ל 19.60 ₪ לעומת מחיר אמיתי של 5 ₪ עבורי (סטודנט) באוטובוס. טוב, משהו פה באמת לא הגיוני. אדם רציונאלי לא יסע במונית שירות בקו 66. אבל המוניות נוסעות מלאות! למישהו יש הסבר כלשהו לתופעה?
לא אמרתי נואש והחלטתי לחפש אלטרנטיבה אחרת להגיע לפ"ת (במונית שירות, אלא מה?). נזכרתי שראיתי מדי פעם באלנבי מוניות שירות בקו 82, של תחנת מוניות לימון. הגעתי לכרמלית והתחלתי לחפש את נק' המוצא של הלימונית. הסתובבתי מסביב לגן הכובשים, ברחוב הכרמל, ברחוב הכובשים, ברחוב חנניה, ובכל האיזור בעצם. נתקלתי במוניות הטייסים ("16"), במוניות חי ("66"), אך אין זכר ללימונית. גם לא בסיבוב השני שעשיתי. ציפיתי למחיר מופקע, המתנה ארוכה, תנאי נסיעה גרועים, אבל לא ציפיתי לחזור "בידיים ריקות". כל הניסיונות לנסוע במונית שירות בקו 82 לא עלו יפה. כנראה הייתי צריך להתכונן מראש, ולבדוק באתר האינטרנט של מוניות לימון איפה תחנת המוצא. אה, רגע...
אני לא מאמין שבאמת עשית את זה...
אבל טוב שעלית על החסרונות הבולטים של אמצעי התחבורה הזה, וטוב שהסברת מדוע השירות שהוא נותן לעולם לא יהיה טוב כמו שירות של אוטובוס.

לגבי נתניה, אני לא חושב שמדובר בבירת מוניות השרות. בתואר הזה זוכות לדעתי ערי הדרום שדרות ונתיבות (שם שירות האוטובוסים כל כך גרוע שהמוניות הן ממש מונופול, עבריינות הנהגים כמובן בהתאם). יש גם ערים נוספות בהן מוניות שרות בינעירוניות משגשגות כמו למשל אשקלון.
מה שכן, נתניה היא העיר היחידה בארץ בה ניתן מונופול למוניות שרות על קטע מסוים בו לא מופעלים קווי אוטובוס בכוונה. הכוונה היא כמובן למוניות שנוסעות לרכבת בית יהושע. פרט לקטע הזה, אני לא חושב שיש צורך במוניות שרות בנתניה, שכן שירות האוטובוסים גם לתל אביב מעולה, תדיר, זול ממחיר מונית ולרוב גם יותר מהיר.

לגבי קו 82, כנראה הנהגים הבינו שלא ישתלם להם לפעול בקו ולכן נעלמו כלא היו. יוצא לי ללכת הרבה במסלול קו 82 בתל אביב ואני לא זוכר מתי הייתה הפעם האחרונה בה ראיתי מונית שרות נוסעת במסלול הזה.

לגבי 301 (וגם קטעים אחרים), הלו"ז של המונית הוא דווקא בדרך כלל דקה לפני הג'מבו.
למשל בתחנת ההסתדרות באשקלון, אתה יכול לדעת איזה קווים עומדים להגיע לפי יעדי המוניות שעומדות בתחנה. יש שם מוניות לאשדוד (15), באר שבע (364), שדרות-נתיבות (363), קרית מלאכי-רחובות-ראשל"צ (301), קרית גת (25) ואפילו תל אביב (אם כי הן לרוב יוצאות ישר מהתחנה המרכזית ולא עוברות בשד' בן גוריון כמו קו 300).
 

אורי404

New member
בבית יהושע זה ישתנה באופן חלקי

אני לא מאמין שבאמת עשית את זה...
אבל טוב שעלית על החסרונות הבולטים של אמצעי התחבורה הזה, וטוב שהסברת מדוע השירות שהוא נותן לעולם לא יהיה טוב כמו שירות של אוטובוס.

לגבי נתניה, אני לא חושב שמדובר בבירת מוניות השרות. בתואר הזה זוכות לדעתי ערי הדרום שדרות ונתיבות (שם שירות האוטובוסים כל כך גרוע שהמוניות הן ממש מונופול, עבריינות הנהגים כמובן בהתאם). יש גם ערים נוספות בהן מוניות שרות בינעירוניות משגשגות כמו למשל אשקלון.
מה שכן, נתניה היא העיר היחידה בארץ בה ניתן מונופול למוניות שרות על קטע מסוים בו לא מופעלים קווי אוטובוס בכוונה. הכוונה היא כמובן למוניות שנוסעות לרכבת בית יהושע. פרט לקטע הזה, אני לא חושב שיש צורך במוניות שרות בנתניה, שכן שירות האוטובוסים גם לתל אביב מעולה, תדיר, זול ממחיר מונית ולרוב גם יותר מהיר.

לגבי קו 82, כנראה הנהגים הבינו שלא ישתלם להם לפעול בקו ולכן נעלמו כלא היו. יוצא לי ללכת הרבה במסלול קו 82 בתל אביב ואני לא זוכר מתי הייתה הפעם האחרונה בה ראיתי מונית שרות נוסעת במסלול הזה.

לגבי 301 (וגם קטעים אחרים), הלו"ז של המונית הוא דווקא בדרך כלל דקה לפני הג'מבו.
למשל בתחנת ההסתדרות באשקלון, אתה יכול לדעת איזה קווים עומדים להגיע לפי יעדי המוניות שעומדות בתחנה. יש שם מוניות לאשדוד (15), באר שבע (364), שדרות-נתיבות (363), קרית מלאכי-רחובות-ראשל"צ (301), קרית גת (25) ואפילו תל אביב (אם כי הן לרוב יוצאות ישר מהתחנה המרכזית ולא עוברות בשד' בן גוריון כמו קו 300).
בבית יהושע זה ישתנה באופן חלקי
חלק מהקווי יישובים/מושבים -נתניה לא ייסעו בכביש 57, אלא בכביש 553, שסמוך לתחנת הרכבת בית יהושע. אולי גם ייכנסו לתחנת הרכבת.
זה יהיה הרע במיעוטו. לדעתי היה מוטב, שיהיה גם שירות אוטובוסים לאורך שעות היום מתחנת הרכבת לאזור התעשייה בנתניה ולאזורים נוספים בעיר.
 

down under

New member
איך יותר זול (נתניה)? הוא בעצמו כתב שבמונית

אני לא מאמין שבאמת עשית את זה...
אבל טוב שעלית על החסרונות הבולטים של אמצעי התחבורה הזה, וטוב שהסברת מדוע השירות שהוא נותן לעולם לא יהיה טוב כמו שירות של אוטובוס.

לגבי נתניה, אני לא חושב שמדובר בבירת מוניות השרות. בתואר הזה זוכות לדעתי ערי הדרום שדרות ונתיבות (שם שירות האוטובוסים כל כך גרוע שהמוניות הן ממש מונופול, עבריינות הנהגים כמובן בהתאם). יש גם ערים נוספות בהן מוניות שרות בינעירוניות משגשגות כמו למשל אשקלון.
מה שכן, נתניה היא העיר היחידה בארץ בה ניתן מונופול למוניות שרות על קטע מסוים בו לא מופעלים קווי אוטובוס בכוונה. הכוונה היא כמובן למוניות שנוסעות לרכבת בית יהושע. פרט לקטע הזה, אני לא חושב שיש צורך במוניות שרות בנתניה, שכן שירות האוטובוסים גם לתל אביב מעולה, תדיר, זול ממחיר מונית ולרוב גם יותר מהיר.

לגבי קו 82, כנראה הנהגים הבינו שלא ישתלם להם לפעול בקו ולכן נעלמו כלא היו. יוצא לי ללכת הרבה במסלול קו 82 בתל אביב ואני לא זוכר מתי הייתה הפעם האחרונה בה ראיתי מונית שרות נוסעת במסלול הזה.

לגבי 301 (וגם קטעים אחרים), הלו"ז של המונית הוא דווקא בדרך כלל דקה לפני הג'מבו.
למשל בתחנת ההסתדרות באשקלון, אתה יכול לדעת איזה קווים עומדים להגיע לפי יעדי המוניות שעומדות בתחנה. יש שם מוניות לאשדוד (15), באר שבע (364), שדרות-נתיבות (363), קרית מלאכי-רחובות-ראשל"צ (301), קרית גת (25) ואפילו תל אביב (אם כי הן לרוב יוצאות ישר מהתחנה המרכזית ולא עוברות בשד' בן גוריון כמו קו 300).
איך יותר זול (נתניה)? הוא בעצמו כתב שבמונית
השירות זה שני (2) שקלים פחות.
הוא גם כתב שהמוניות הישירות (דה פקטו חלק מהמוניות, כך הבנתי מהפוסט שלו, הן כאילו ישירות וחלק מאספות) מגיעות הרבה יותר מהר.
 

alantan

New member
הנה, מוכיח שיש מקום לתחרות בקווים בינעירוניים

איך יותר זול (נתניה)? הוא בעצמו כתב שבמונית
השירות זה שני (2) שקלים פחות.
הוא גם כתב שהמוניות הישירות (דה פקטו חלק מהמוניות, כך הבנתי מהפוסט שלו, הן כאילו ישירות וחלק מאספות) מגיעות הרבה יותר מהר.
הנה, מוכיח שיש מקום לתחרות בקווים בינעירוניים
אם כי לא בצורה שזה נעשה היום עם מוניות שירות אלא אם אוטובוסים מסודרים. כשיש לו"ז מסודר אתה לא יכול לדאוג להקדים את המתחרה בחצי דקה בכל שעות היום. יכול להיות שזה יקרה לפעמים כתוצאה מלו"ז חופף אבל בגדול זה לא יהיה כמו עם מוניות השירות שמדווחות בקשר על "ג'מבו לפניך".

בקווים עירוניים זה ממש לא יותר זול, נהפוך הוא כשבאטובוס אפשר לנסוע חופשי במשך 90 דקות ברב קו, ועוד להגיע עד לכביש 40 במחיר נסיעה עירונית.
 

Rubim88

New member
למה שמישהו יוציא אוטובוס עם לו"ז קבוע

הנה, מוכיח שיש מקום לתחרות בקווים בינעירוניים
אם כי לא בצורה שזה נעשה היום עם מוניות שירות אלא אם אוטובוסים מסודרים. כשיש לו"ז מסודר אתה לא יכול לדאוג להקדים את המתחרה בחצי דקה בכל שעות היום. יכול להיות שזה יקרה לפעמים כתוצאה מלו"ז חופף אבל בגדול זה לא יהיה כמו עם מוניות השירות שמדווחות בקשר על "ג'מבו לפניך".

בקווים עירוניים זה ממש לא יותר זול, נהפוך הוא כשבאטובוס אפשר לנסוע חופשי במשך 90 דקות ברב קו, ועוד להגיע עד לכביש 40 במחיר נסיעה עירונית.
למה שמישהו יוציא אוטובוס עם לו"ז קבוע
אם לא מובטחת לו תפוסה כזו שתביא לו רווח?
 

alantan

New member
באף קו זה מובטח, אבל מה שקובע זה שהתפוסה

למה שמישהו יוציא אוטובוס עם לו"ז קבוע
אם לא מובטחת לו תפוסה כזו שתביא לו רווח?
באף קו זה מובטח, אבל מה שקובע זה שהתפוסה
הממוצעת מביאה עמה רווח. אחרת מזמן לא היו קיימות חברות תעופה. אישית, לא הייתי בוחר להשקיע בתחבורה ציבורית יבשתית כמו גם בחברת תעופה - יש תחומים הרבה יותר רווחיים.

יתכן שקו 301 (או דומיו) לא מצדיק תחרות, יתכן שכן.
 

Rubim88

New member
אז נניח שקם יזם

באף קו זה מובטח, אבל מה שקובע זה שהתפוסה
הממוצעת מביאה עמה רווח. אחרת מזמן לא היו קיימות חברות תעופה. אישית, לא הייתי בוחר להשקיע בתחבורה ציבורית יבשתית כמו גם בחברת תעופה - יש תחומים הרבה יותר רווחיים.

יתכן שקו 301 (או דומיו) לא מצדיק תחרות, יתכן שכן.
אז נניח שקם יזם
שמפעיל אוטובוס בינעירוני עם לו"ז X קבוע והוא מצפה להגיע לתפוסה ממוצעת כזו שמביאה לו רווח.
זה לא כזה פשוט, הוא צריך לההתייחס ל3 נקודות.
1.לו"ז דליל מדי יהפוך אותו ללא אטרקטיבי.
2.מחיר תחרותי יחסית לתח"צ הממשלתית המסובסדת בעלת כרטיסי המשך, תקופתיים וכו'.
3.זמן נסיעה מול האמצעי המתחרה.

לאחר מכן ישנם 2 תרחישים:
1.הוא לא מצליח להגיע לרווח ופשוט סוגר את המיזם עם הפסד.
2.הוא כן מצליח לקחת נוסעים מהתח"צ המסובסדת ולהיות רווחי , מה שיקרה זה שהתפוסה בתח"צ המסובסדת תרד ופרמטר: "סבסוד פר נוסע"(האוטובוס/רכבת בכל מקרה נעים, רק עם פחות נוסעים) פשוט יעלה.

למה יהיה לו קשה להגיע לתרחיש 2?
א.מחירי התח"צ הבינעירוניים בארץ לא גבוהים(ביחס למצב באירופה שם יש לקאוצ'ים על מה להתחרות)
ב.התחרות בזמני נסיעה של רכבת(לאחר חשמול) במיוחד בשעות העומס כשיש פקקים.

בתחום התעופה אין הפעלת קווים שמסובסדים ישירות, אחרת חברת תעופה באמת לא היו קיימות. אבל התחום בר השוואה לרכבות ה Intercity היקרות והמהירות מול הקאוצ'ים באירופה והוא גם אחד המתחרים שם.
 

alantan

New member
אני גם לא חושב שקווים בינעירוניים לא-פרבריים

אז נניח שקם יזם
שמפעיל אוטובוס בינעירוני עם לו"ז X קבוע והוא מצפה להגיע לתפוסה ממוצעת כזו שמביאה לו רווח.
זה לא כזה פשוט, הוא צריך לההתייחס ל3 נקודות.
1.לו"ז דליל מדי יהפוך אותו ללא אטרקטיבי.
2.מחיר תחרותי יחסית לתח"צ הממשלתית המסובסדת בעלת כרטיסי המשך, תקופתיים וכו'.
3.זמן נסיעה מול האמצעי המתחרה.

לאחר מכן ישנם 2 תרחישים:
1.הוא לא מצליח להגיע לרווח ופשוט סוגר את המיזם עם הפסד.
2.הוא כן מצליח לקחת נוסעים מהתח"צ המסובסדת ולהיות רווחי , מה שיקרה זה שהתפוסה בתח"צ המסובסדת תרד ופרמטר: "סבסוד פר נוסע"(האוטובוס/רכבת בכל מקרה נעים, רק עם פחות נוסעים) פשוט יעלה.

למה יהיה לו קשה להגיע לתרחיש 2?
א.מחירי התח"צ הבינעירוניים בארץ לא גבוהים(ביחס למצב באירופה שם יש לקאוצ'ים על מה להתחרות)
ב.התחרות בזמני נסיעה של רכבת(לאחר חשמול) במיוחד בשעות העומס כשיש פקקים.

בתחום התעופה אין הפעלת קווים שמסובסדים ישירות, אחרת חברת תעופה באמת לא היו קיימות. אבל התחום בר השוואה לרכבות ה Intercity היקרות והמהירות מול הקאוצ'ים באירופה והוא גם אחד המתחרים שם.
אני גם לא חושב שקווים בינעירוניים לא-פרבריים
צריכים להיות מסובסדים. בסופו של דבר הם אינם ממלאים את אותו תפקיד חברתי וסביבתי של קווי אוטובוס עירוניים ופרבריים.

אומנם ניתן לומר שהם מאפשרים לאנשים להתנייד ברחבי המדינה, אבל אישית איני רואה זאת בתור זכות אנוש באותה צורה שיש לאדם זכות להגיע למקומות כמו מרכז העיר, לבית החולים או למקום עבודתו.

אני לא מאוד איתן בדעה זו - כלומר, סבסוד כזה אינו מפריע לי בצורה מהותית, אבל אם זה היה תלוי בי, הייתי שוקל להפסיקו.

יש גם את הנקודה שציינת קודם שהמרחקים בארץ קטנים יותר, וכמובן שיש את הרצון לקרב יישובים למרכזי תעסוקה. אבל על קווים כאלה כאמור אני לא מדבר.
 

Rubim88

New member
רק שאני לא רואה קווים בקטגוריה הזו בארץ

אני גם לא חושב שקווים בינעירוניים לא-פרבריים
צריכים להיות מסובסדים. בסופו של דבר הם אינם ממלאים את אותו תפקיד חברתי וסביבתי של קווי אוטובוס עירוניים ופרבריים.

אומנם ניתן לומר שהם מאפשרים לאנשים להתנייד ברחבי המדינה, אבל אישית איני רואה זאת בתור זכות אנוש באותה צורה שיש לאדם זכות להגיע למקומות כמו מרכז העיר, לבית החולים או למקום עבודתו.

אני לא מאוד איתן בדעה זו - כלומר, סבסוד כזה אינו מפריע לי בצורה מהותית, אבל אם זה היה תלוי בי, הייתי שוקל להפסיקו.

יש גם את הנקודה שציינת קודם שהמרחקים בארץ קטנים יותר, וכמובן שיש את הרצון לקרב יישובים למרכזי תעסוקה. אבל על קווים כאלה כאמור אני לא מדבר.
רק שאני לא רואה קווים בקטגוריה הזו בארץ
בגלל סדר הגודל הגיאוגרפי, והעובדה שהמטרופולינים גובלים האחד בשני. מה שאומר שקווי רכבת ישירים בינעירוניים פופולרים שמגיעים לזמני נסיעה מצויינים עם מגמת ירידה(חשמול, שדרוג תשתית) שמאפשרים יוממות. לדעתי רק קו אחד יוצא מן הכלל - הקו לאילת.
 

alantan

New member
לגבי הקו הישיר לאילת אין לי ספק שכדאי

רק שאני לא רואה קווים בקטגוריה הזו בארץ
בגלל סדר הגודל הגיאוגרפי, והעובדה שהמטרופולינים גובלים האחד בשני. מה שאומר שקווי רכבת ישירים בינעירוניים פופולרים שמגיעים לזמני נסיעה מצויינים עם מגמת ירידה(חשמול, שדרוג תשתית) שמאפשרים יוממות. לדעתי רק קו אחד יוצא מן הכלל - הקו לאילת.
לגבי הקו הישיר לאילת אין לי ספק שכדאי
הקו הזה זועק לשירות טוב יותר עם מחלקה ראשונה, כסאות שהולכים אחורה ושירותים (היה פעם בקומותיים). משהו שיכול לתת שוס רציני לטיסות.
 

darkshadow1

New member
בדיחה ידועה אומרת,

באף קו זה מובטח, אבל מה שקובע זה שהתפוסה
הממוצעת מביאה עמה רווח. אחרת מזמן לא היו קיימות חברות תעופה. אישית, לא הייתי בוחר להשקיע בתחבורה ציבורית יבשתית כמו גם בחברת תעופה - יש תחומים הרבה יותר רווחיים.

יתכן שקו 301 (או דומיו) לא מצדיק תחרות, יתכן שכן.
בדיחה ידועה אומרת,
שכדי להיות מיליונר- צריך להיות מיליארדר ואז להיכנס לעסקי התעופה
 

ציוניסט

New member
וזה טובת הנוסע?

הנה, מוכיח שיש מקום לתחרות בקווים בינעירוניים
אם כי לא בצורה שזה נעשה היום עם מוניות שירות אלא אם אוטובוסים מסודרים. כשיש לו"ז מסודר אתה לא יכול לדאוג להקדים את המתחרה בחצי דקה בכל שעות היום. יכול להיות שזה יקרה לפעמים כתוצאה מלו"ז חופף אבל בגדול זה לא יהיה כמו עם מוניות השירות שמדווחות בקשר על "ג'מבו לפניך".

בקווים עירוניים זה ממש לא יותר זול, נהפוך הוא כשבאטובוס אפשר לנסוע חופשי במשך 90 דקות ברב קו, ועוד להגיע עד לכביש 40 במחיר נסיעה עירונית.
וזה טובת הנוסע?
הרי לנוסע עדיף לחכות בתחנה ולעלות לאוטובוס הראשון שמגיע מבלי לחשב איזו חברה עדיפה לו.
 

alantan

New member
זה תלוי בסוג הקו - אני מדבר על קווים עתירי

וזה טובת הנוסע?
הרי לנוסע עדיף לחכות בתחנה ולעלות לאוטובוס הראשון שמגיע מבלי לחשב איזו חברה עדיפה לו.
זה תלוי בסוג הקו - אני מדבר על קווים עתירי
נוסעים בעיקר ישירים או ישירים למחצה. לגבי הנוסע המזדמן שנמצא ברחוב אתה צודק.

אבל ביקום המקביל שאני מתאר, מי שלמשל צריך לנסוע למחרת מתל אביב לאילת, או מחיפה לבאר שבע בשעה ידועה מראש יכול ללכת לאתר אינטרנט שמשווה בין האופציות. אז הוא רואה שב-08:00 הוא יכול לנסוע בחברה א' ב-36 ש"ח וב-08:10 הוא יכול לנסוע בחברה ב' ב-32.50 ש"ח.

אז בנסיעה בינעירונית ידועה מראש זה עובד - רובינו לא מחליטים באותו הרגע שאנחנו צריכים לבצע נסיעה כזו כפי שאנחנו לא מחליטים מהרגע להרגע לטוס ללונדון או ניו יורק. כשאנחנו מחליטים לעשות זאת, אף אחד לא הולך לנמל התעופה ומחכה לטיסה הראשונה שתצא.

הסתייגות אחת, וזה גם מה שכתב Rubim88 - הדבר עובד בעיקר במרחקים גדולים. אז מספר הקווים שבהם זה מתאים בארץ הוא די נמוך.
 

Ccyclist

Member
מנסיוני זה מוביל לקרטל או קונסולידציה

הנה, מוכיח שיש מקום לתחרות בקווים בינעירוניים
אם כי לא בצורה שזה נעשה היום עם מוניות שירות אלא אם אוטובוסים מסודרים. כשיש לו"ז מסודר אתה לא יכול לדאוג להקדים את המתחרה בחצי דקה בכל שעות היום. יכול להיות שזה יקרה לפעמים כתוצאה מלו"ז חופף אבל בגדול זה לא יהיה כמו עם מוניות השירות שמדווחות בקשר על "ג'מבו לפניך".

בקווים עירוניים זה ממש לא יותר זול, נהפוך הוא כשבאטובוס אפשר לנסוע חופשי במשך 90 דקות ברב קו, ועוד להגיע עד לכביש 40 במחיר נסיעה עירונית.
מנסיוני זה מוביל לקרטל או קונסולידציה
בברייטון למשל היתה פעם חברה של אוטובוסים כחולים שהיתה נפרדת מ"ברייטון אנד הוב" שהחברה סיפחה ב1997, אחרי עשור של הפרטה מודרנית.

במקומות אחרים אני מכיר מצבים של שתי חברות בעלות דגש מקומי קצת שונה אך קווים חופפים (בצירים באורך 5 ק"מ) כאשר החברות חיות האחת לצד השניה ולא מוכנות "לפלוש" לטריטוריה הפרברית של היריבה.

ראיתי גם דוקומנטרי בנושא האוטובוסים לפני המהפך ב2010 שבו בעיר צפונית כלשהי היו מספר חברות שהפעילו את אותו הקו ( 42 ? ) באזור המרכזי, בעוד הקווים הפרבריים פעלו ב"תדירות" של פעם בשעה. התוכנית היתה חלק מגל של תוכניות עם מגישים שניסו להתחרות בסגנון ההגשה של לואי ת'רו, וכחלק מההפקה הכתב-מגיש שכר אוטובוס קומותיים עם 4 גלגלים אחוריים (מה שהקשה על יכולתו של האוטובוס לפנות בפניות החדות של מרכז העיר, זה היה חלק מהמחאה נגד אי ההתאמה של הציוד בחברות האלו), הפעיל גם אותו בקו "42" הפופולרי, ואז לקח אותו לקו פנסיונרים, והגיש שיר מחאה בנושא האוטובוסים ששיאו היה המשפט (על אוטובוסים) " Down in town there are too many, but where I live there ain't any".

לטעמי צריכה להיות איזו הגדרה שתצריך תיגבור בקווים פופולריים, ואולי גם קווי חצי שיתחילו מאמצע הדרך.
 

alantan

New member
אתה מתיחס לקווים עירוניים בעוד אני מדבר על

מנסיוני זה מוביל לקרטל או קונסולידציה
בברייטון למשל היתה פעם חברה של אוטובוסים כחולים שהיתה נפרדת מ"ברייטון אנד הוב" שהחברה סיפחה ב1997, אחרי עשור של הפרטה מודרנית.

במקומות אחרים אני מכיר מצבים של שתי חברות בעלות דגש מקומי קצת שונה אך קווים חופפים (בצירים באורך 5 ק"מ) כאשר החברות חיות האחת לצד השניה ולא מוכנות "לפלוש" לטריטוריה הפרברית של היריבה.

ראיתי גם דוקומנטרי בנושא האוטובוסים לפני המהפך ב2010 שבו בעיר צפונית כלשהי היו מספר חברות שהפעילו את אותו הקו ( 42 ? ) באזור המרכזי, בעוד הקווים הפרבריים פעלו ב"תדירות" של פעם בשעה. התוכנית היתה חלק מגל של תוכניות עם מגישים שניסו להתחרות בסגנון ההגשה של לואי ת'רו, וכחלק מההפקה הכתב-מגיש שכר אוטובוס קומותיים עם 4 גלגלים אחוריים (מה שהקשה על יכולתו של האוטובוס לפנות בפניות החדות של מרכז העיר, זה היה חלק מהמחאה נגד אי ההתאמה של הציוד בחברות האלו), הפעיל גם אותו בקו "42" הפופולרי, ואז לקח אותו לקו פנסיונרים, והגיש שיר מחאה בנושא האוטובוסים ששיאו היה המשפט (על אוטובוסים) " Down in town there are too many, but where I live there ain't any".

לטעמי צריכה להיות איזו הגדרה שתצריך תיגבור בקווים פופולריים, ואולי גם קווי חצי שיתחילו מאמצע הדרך.
אתה מתיחס לקווים עירוניים בעוד אני מדבר על
קווים כמו לונדון - אוקספורד.
 

mister K

New member
אם זה שני שקלים פחות אז זה חדש יחסית...

איך יותר זול (נתניה)? הוא בעצמו כתב שבמונית
השירות זה שני (2) שקלים פחות.
הוא גם כתב שהמוניות הישירות (דה פקטו חלק מהמוניות, כך הבנתי מהפוסט שלו, הן כאילו ישירות וחלק מאספות) מגיעות הרבה יותר מהר.
אם זה שני שקלים פחות אז זה חדש יחסית...
המוניות בין נתניה לתל אביב היו יקרות ממחיר אוטובוס.
 

olli3

New member
מנהל
13 ש"ח במונית, 10 ש"ח בנתיב אקספרס.

אם זה שני שקלים פחות אז זה חדש יחסית...
המוניות בין נתניה לתל אביב היו יקרות ממחיר אוטובוס.
13 ש"ח במונית, 10 ש"ח בנתיב אקספרס.
הוא התכוון שנסיעה מקסטינה לראשל"צ זולה ב2 ש"ח מקו 301 של אגד.
 

mister K

New member
אז צדקתי במה שכתבתי במקור (לגבי ת"א - נתניה).

13 ש"ח במונית, 10 ש"ח בנתיב אקספרס.
הוא התכוון שנסיעה מקסטינה לראשל"צ זולה ב2 ש"ח מקו 301 של אגד.
אז צדקתי במה שכתבתי במקור (לגבי ת"א - נתניה).
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה