מי הרג את גליית הפלישתי../images/Emo35.gif../images/Emo35.gif../images/Emo35.gif
התנ"ך מלא סתירות פנימיות, המעוררות המון שאלות ותהיות, וזה היופי שבמקצוע ובספר והנה אחת הדוגמאות הניפלאות והמקסימות יותר לסתירה פנימית במקרא, ואני מעלה כאן את שאלת מליון הדולר: מי הרג את גליית הפלישתי? ואתם ודאי שואלים מדוע אני שואל זאת? אז הנה גירסה ראשונה המוכרת לכל: שמ"א יז': מח וְהָיָה כִּי-קָם הַפְּלִשְׁתִּי, וַיֵּלֶךְ וַיִּקְרַב לִקְרַאת דָּוִד; וַיְמַהֵר דָּוִד, וַיָּרָץ הַמַּעֲרָכָה לִקְרַאת הַפְּלִשְׁתִּי. מט וַיִּשְׁלַח דָּוִד אֶת-יָדוֹ אֶל-הַכֶּלִי, וַיִּקַּח מִשָּׁם אֶבֶן וַיְקַלַּע, וַיַּךְ אֶת-הַפְּלִשְׁתִּי, אֶל-מִצְחוֹ; וַתִּטְבַּע הָאֶבֶן בְּמִצְחוֹ, וַיִּפֹּל עַל-פָּנָיו אָרְצָה. נ וַיֶּחֱזַק דָּוִד מִן-הַפְּלִשְׁתִּי בַּקֶּלַע וּבָאֶבֶן, וַיַּךְ אֶת-הַפְּלִשְׁתִּי וַיְמִתֵהוּ; וְחֶרֶב, אֵין בְּיַד-דָּוִד. נא וַיָּרָץ דָּוִד וַיַּעֲמֹד אֶל-הַפְּלִשְׁתִּי וַיִּקַּח אֶת-חַרְבּוֹ וַיִּשְׁלְפָהּ מִתַּעְרָהּ, וַיְמֹתְתֵהוּ, וַיִּכְרָת-בָּהּ, אֶת-רֹאשׁוֹ; וַיִּרְאוּ הַפְּלִשְׁתִּים כִּי-מֵת גִּבּוֹרָם, וַיָּנֻסוּ. היינו, דוד הרג את גליית. והנה גירסה שניה, שמ"ב כא': יט וַתְּהִי-עוֹד הַמִּלְחָמָה בְּגוֹב, עִם-פְּלִשְׁתִּים; וַיַּךְ אֶלְחָנָן בֶּן-יַעְרֵי אֹרְגִים בֵּית הַלַּחְמִי, אֵת גָּלְיָת הַגִּתִּי, וְעֵץ חֲנִיתוֹ, כִּמְנוֹר אֹרְגִים. {ס}". ולפי גירסה זו, מי שהרג את גליית היה אלחנן בן יערי, מגבורי דוד המלך. אז מה הפתרון? מי באמת הרג את גליית? לאלוהים הפתרונים. אז מה עושים בכתה, במקרה כזה? פשוט, מעלים את שתי הגירסאות, ומציגים את הבעיה, עם שני פתרונותיה, ופוסקים, שהמקרא עצמו לא החליט על כך. כי ישנם מקורות שונים וסופרים שונים בתקופות שונות, מעלים גירסאות שונות, והעורך המקראי בחר שלא להעדיף גירסה אחת על האחרת, ולכן שיבץ את שתי הגירסאות. משה
התנ"ך מלא סתירות פנימיות, המעוררות המון שאלות ותהיות, וזה היופי שבמקצוע ובספר והנה אחת הדוגמאות הניפלאות והמקסימות יותר לסתירה פנימית במקרא, ואני מעלה כאן את שאלת מליון הדולר: מי הרג את גליית הפלישתי? ואתם ודאי שואלים מדוע אני שואל זאת? אז הנה גירסה ראשונה המוכרת לכל: שמ"א יז': מח וְהָיָה כִּי-קָם הַפְּלִשְׁתִּי, וַיֵּלֶךְ וַיִּקְרַב לִקְרַאת דָּוִד; וַיְמַהֵר דָּוִד, וַיָּרָץ הַמַּעֲרָכָה לִקְרַאת הַפְּלִשְׁתִּי. מט וַיִּשְׁלַח דָּוִד אֶת-יָדוֹ אֶל-הַכֶּלִי, וַיִּקַּח מִשָּׁם אֶבֶן וַיְקַלַּע, וַיַּךְ אֶת-הַפְּלִשְׁתִּי, אֶל-מִצְחוֹ; וַתִּטְבַּע הָאֶבֶן בְּמִצְחוֹ, וַיִּפֹּל עַל-פָּנָיו אָרְצָה. נ וַיֶּחֱזַק דָּוִד מִן-הַפְּלִשְׁתִּי בַּקֶּלַע וּבָאֶבֶן, וַיַּךְ אֶת-הַפְּלִשְׁתִּי וַיְמִתֵהוּ; וְחֶרֶב, אֵין בְּיַד-דָּוִד. נא וַיָּרָץ דָּוִד וַיַּעֲמֹד אֶל-הַפְּלִשְׁתִּי וַיִּקַּח אֶת-חַרְבּוֹ וַיִּשְׁלְפָהּ מִתַּעְרָהּ, וַיְמֹתְתֵהוּ, וַיִּכְרָת-בָּהּ, אֶת-רֹאשׁוֹ; וַיִּרְאוּ הַפְּלִשְׁתִּים כִּי-מֵת גִּבּוֹרָם, וַיָּנֻסוּ. היינו, דוד הרג את גליית. והנה גירסה שניה, שמ"ב כא': יט וַתְּהִי-עוֹד הַמִּלְחָמָה בְּגוֹב, עִם-פְּלִשְׁתִּים; וַיַּךְ אֶלְחָנָן בֶּן-יַעְרֵי אֹרְגִים בֵּית הַלַּחְמִי, אֵת גָּלְיָת הַגִּתִּי, וְעֵץ חֲנִיתוֹ, כִּמְנוֹר אֹרְגִים. {ס}". ולפי גירסה זו, מי שהרג את גליית היה אלחנן בן יערי, מגבורי דוד המלך. אז מה הפתרון? מי באמת הרג את גליית? לאלוהים הפתרונים. אז מה עושים בכתה, במקרה כזה? פשוט, מעלים את שתי הגירסאות, ומציגים את הבעיה, עם שני פתרונותיה, ופוסקים, שהמקרא עצמו לא החליט על כך. כי ישנם מקורות שונים וסופרים שונים בתקופות שונות, מעלים גירסאות שונות, והעורך המקראי בחר שלא להעדיף גירסה אחת על האחרת, ולכן שיבץ את שתי הגירסאות. משה