מי הרג את גליית הפלישתי

mmzda

New member
מי הרג את גליית הפלישתי../images/Emo35.gif../images/Emo35.gif../images/Emo35.gif

התנ"ך מלא סתירות פנימיות, המעוררות המון שאלות ותהיות, וזה היופי שבמקצוע ובספר והנה אחת הדוגמאות הניפלאות והמקסימות יותר לסתירה פנימית במקרא, ואני מעלה כאן את שאלת מליון הדולר: מי הרג את גליית הפלישתי? ואתם ודאי שואלים מדוע אני שואל זאת? אז הנה גירסה ראשונה המוכרת לכל: שמ"א יז': מח וְהָיָה כִּי-קָם הַפְּלִשְׁתִּי, וַיֵּלֶךְ וַיִּקְרַב לִקְרַאת דָּוִד; וַיְמַהֵר דָּוִד, וַיָּרָץ הַמַּעֲרָכָה לִקְרַאת הַפְּלִשְׁתִּי. מט וַיִּשְׁלַח דָּוִד אֶת-יָדוֹ אֶל-הַכֶּלִי, וַיִּקַּח מִשָּׁם אֶבֶן וַיְקַלַּע, וַיַּךְ אֶת-הַפְּלִשְׁתִּי, אֶל-מִצְחוֹ; וַתִּטְבַּע הָאֶבֶן בְּמִצְחוֹ, וַיִּפֹּל עַל-פָּנָיו אָרְצָה. נ וַיֶּחֱזַק דָּוִד מִן-הַפְּלִשְׁתִּי בַּקֶּלַע וּבָאֶבֶן, וַיַּךְ אֶת-הַפְּלִשְׁתִּי וַיְמִתֵהוּ; וְחֶרֶב, אֵין בְּיַד-דָּוִד. נא וַיָּרָץ דָּוִד וַיַּעֲמֹד אֶל-הַפְּלִשְׁתִּי וַיִּקַּח אֶת-חַרְבּוֹ וַיִּשְׁלְפָהּ מִתַּעְרָהּ, וַיְמֹתְתֵהוּ, וַיִּכְרָת-בָּהּ, אֶת-רֹאשׁוֹ; וַיִּרְאוּ הַפְּלִשְׁתִּים כִּי-מֵת גִּבּוֹרָם, וַיָּנֻסוּ. היינו, דוד הרג את גליית. והנה גירסה שניה, שמ"ב כא': יט וַתְּהִי-עוֹד הַמִּלְחָמָה בְּגוֹב, עִם-פְּלִשְׁתִּים; וַיַּךְ אֶלְחָנָן בֶּן-יַעְרֵי אֹרְגִים בֵּית הַלַּחְמִי, אֵת גָּלְיָת הַגִּתִּי, וְעֵץ חֲנִיתוֹ, כִּמְנוֹר אֹרְגִים. {ס}". ולפי גירסה זו, מי שהרג את גליית היה אלחנן בן יערי, מגבורי דוד המלך. אז מה הפתרון? מי באמת הרג את גליית? לאלוהים הפתרונים. אז מה עושים בכתה, במקרה כזה? פשוט, מעלים את שתי הגירסאות, ומציגים את הבעיה, עם שני פתרונותיה, ופוסקים, שהמקרא עצמו לא החליט על כך. כי ישנם מקורות שונים וסופרים שונים בתקופות שונות, מעלים גירסאות שונות, והעורך המקראי בחר שלא להעדיף גירסה אחת על האחרת, ולכן שיבץ את שתי הגירסאות. משה
 
מכיוון שגם אני עכשיו../images/Emo47.gif../images/Emo47.gif

מלמדת את סיפור דוד וגוליית. ראשית מודה לך על שהארת את עיננו. שנית רוצה לנדב לך פעילויות נחמדות באותו נושא. בכיתה לימדתי את פרק יז' עם המון התלהבות- שלי ושל הילדים. הילדים מכירים את סיפור דוד וגוליות מינקותם (לא לא בית ספר דתי..) ושמחו על הדרמה שהפקתי בקריאת הפרק. בשלב מסויים כשגוליית מציע לברור לו נציג שילחם מולו לימדתי אותם את המשחק (ששחקתי בילדותי "אנחנו יוצאים להילחם איתכם...מאיתנו יצא ....הגיבור")- אם תרצי אלמד אותך את המשחק ביתר פירוט. החוויה היתה מדהימה, שיחקנו את המשחק והתנסנו בחוויה של האחריות המוטלת על כתפיו של ה"נציג" היוצא להילחם בשביל כל עמו. לאחר מכן בנינו את הסיפור כמחזה (עבודה בקבוצות) הילדים למדו והתנסו במאפיני כתיבת המחזה; התפקידים, דרך כתיבת המלל, בחירת התפאורה, "תמונות" במחזה וכו' כשיעורי בית הילדים הצטרכו להביא שני פריטים שקשורים לסיפור דוד וגוליית. ואז בנינו תערוכה מדהימה שנתנה לילדים הרבה השראה ולמידה. הילדים הביאו ציורים של גדולי הציור (סרקו במחשב) שמתארים את קרב דוד וגוליות (יש כל כך הרבה שפשוט קשה להאמין...) הילדים הביאו חרבות, מגינים (כמו של פורים) מגן דוד....(בהמשך נחקור את הסמל ומשמעותו) הביאו רוגטקה שהכינו לבד על פי התיאור והציורים. הביאו סיפורים- אגדות חז"ל, ספרי ילדים מאויירים, שירים (להקת כוורת, להקת פיקוד צפון, דרורה חבקין ועוד...) הביאו דיסקים עם השירים צרובים. למדנו שניים מהשירים "ויחזק דוד מן הפלישתים בקלע ובאבן וחרב אין ביד דוד..." "זה סיפור מאד עצוב הנושא מאד כאוב...... והשורה שהם אהבו במיוחד:..."קלע לו בול בפוני..." (הידעת שילדים לא יודעים את השירים, שבפינו היו כל כך שגורים, כמו "ודוד יפה עיניים הוא רואה בשושנים.....") מהתמונות עשינו חגיגה אמיתית. הילדים היו צריכים להתבונן במיני תערוכה שהקמנו ולראות כיצד דוד וגוליות מוצגים בכל אחד מהציורים, בנינו כמה קריטריונים לבדיקה: יחסי הגדלים בין דוד לגוליית? הלבוש? הבעות הפנים? כלי הנשק? מה רואים ברקע? כיצד התמונה מתאימה לטקסט המקראי? ומה היא מוסיפה על הטקסט? למדנו הרבה מאד מהתמונות- זהו סוג של השלמת פערים, ממש כמו אגדות חז"ל. השיא של כל הפעילות יהיה ביום חמישי עת הילדים יתבקשו להציג את המחזות שהם כתבו. היו שנצמדו לשפה המקראית היו קבוצות שכתבו בשפת המקרא במדוייק היו שכתבו בשפתם היו שכתבו עם התאמה לזמננו, ולכן יש משפט כמו"למה מי אתה?" אכן אחד הסיפורים היפים והציוריים של המקרא. והלואי ויכולתי ללמד אותו כשאני יושבת עם תלמידי על האדמה בעמק האלה, משקיפה על תל-עזקה. במקום על השטיח בכיתה. אני חושבת שזו אחד מסיפורי הגבורה היפים במקרא, שבכלל לא חשוב אם היה זה הוא שהרגו או מישהו אחר (כפי שהבאת) הסימבוליות של הסיפור, ניצחון הרוח על הכוח... האמונה וכוחה, ..סופם של המתרברבים... ועוד ועוד כל כך הרבה ערך מוסף יש לסיפור הזה. שירה
 

talila 2

New member
שירה יופי של רעיונות ויצירתיות, אכן

נשמע שיעור מעניין הן למורה והן לתלמידים. (בסוד אגלה לך שמשה (הנ"ל) הוא גבר שבגברים). שווה קובץ- מי מתנדבת?
 
הרגת אותי מצחוק...כחדשה כאן (יחסית)

חשבתי, ואיני יודעת למה על "מאשה"... כנראה שזה קשור למערכת האסוציאציות הפרטית שלי לתנך. ואיך מכינים מזה קובץ?
 
שירה , ../images/Emo140.gifהקובץ עלינו = גלית

בהחלט שווה קובץ. בד"כ המתנודבת שלנו להכנת הקבצים היא גלית (גלגל"צ בשבילך
) אבל אם את רוצה להתאמן.. מעתיקים את כל הכיתוב לקובץ וורד ומעלים אותו ככל קובץ ואז אני שומרת אותו במאגר...לתמיד. מקווה לראות אותך איתנו גם בעתיד,
 
../images/Emo6.gif../images/Emo6.gif../images/Emo6.gif טוב שיש על מי לסמוך, אבל

טוב שאני עדיין מתפקדת... (ולא, לא רוצה "להתפטר מהתפקיד"!
 

אס נת

New member
רעיונות מקסימים

אבל הפנטזיה שלך אינה בלתי אפשרית... אנחנו למדנו את הפרק בשבוע שעבר ומחר אנחנו יוצאים לסיור בתל שכה ובתל עזקה - בתל עזקה מומחש הסיפור בצורה מאוד יפה- עולים במדרגות אבן במעלה התל כשליד כל מדרגה ישנו פסוק מהמקרא- כך שבעצם עולים לתל ותוך כדי עלייה עוקבים אחר התפתחות הסיפור ואז מגיעים למרומו של התל ופוגשים את הפסוקים המספרים על הקרב כשאתם זופים על עמק האלה- פשוט חובה לכל מי שלומד את הפרק - כמובן אם אתם לא גרים רחוק מדי....
 

mmzda

New member
מאוד מומלץ לעמוד בתל עזקה

לצפות לעמק האלה ולקרא בפני התלמידים את שמ"א יז'.
 
מיהו אלחנן ומיהו גלית....

המוזכרים בש"ב. בדברי הימים א' פרק כ' פסוק ה' כתוב "ויך אלחנן בן יעיר את לחמי אחי גלית הגתי" רש"י במקום מביא שני פרושי, אחד שגלית המוזכר בדבה"י ובש"ב אינו גלית הפלשתי שמוזכר בשמואל א', הפירוש השני שהכוונה לאחיו של גלית. כפי שמוזכר בדברי הימים לחמי אחי גלית שגם הוא היה ענק. כ"כ הוא דעה שאלחנן הוא דוד, המילה אורגים הוא מסביר, שמשפחתו מתייחסת לבצלאל מבוני המשכן וארגה פרוכת לביהמ"ק, כפי שמוזכר בתורה. לדעתי זה לא מדובר באותה מלחמה, כיבמקרה של גלית הפלשתי הוא היה נער, ובמקרה של גלית הגתי הוא כבר מלך,
 

mmzda

New member
שלמה, והרי התיחסותי לדבריך

במחקר המודרני מקובל לראות בבעל דברי הימים, כסופר מאוחר הכותב מחדש את ההסטוריה של מלכות יהודה (לא אכנס לפרטים, לגבי זהותו של הסופר והעורך, זמן חיבור הספר, ומגמת החיבור, על כך נכתב רבות, בארץ ובעולם), והנה בעל דברי הימים, בזמן כתיבתו מחדש את ההסטוריה בספר דבר"ה, הבחין בסתירה הפנימית שציינתי למעלה, על זהותו של הורגו של גליית. אז מה עשה המחבר של דבר"ה? מקבל את הגירסה הראשונה שדוד הרג את גליית, ואילו אלחנן בן יערי הורג את אחיו של גליית, וכיצד הוא עושה את התיקון הקוסמטי והאידאולוגי? זאת ע"י הוספת המילה אחי. ובכך בא לציון גואל, וניפתרה לשיטתו חידת מליון הדולר שהצגתי למעלה, והסתירה הפנימית במקרא מתישבת.
 

המאבחנת

New member
ויותר מזה בעל דברי הימים

היה אוהד בית יהודה ומה יותר פשוט מכך הוא להעדיף את דוד כהורג גולית. וניתן לראות עוד סיפורים שלא היטיבו עם דוד למשל סיפור דוד ובת שבע שאינם מוזכרים כלל בדברי הימים. וזאת משום שבעל דברי הימים לא רצה לספר בקלקלתו של דוד כי היה מתומכיו ואוהדיו. עינת
 

mmzda

New member
למאבחנת , אכן את צודקת בדברייך

ולכך רמזתי בדברי למעלה, שעל ספר דברי הימים נכתב רבות, ולא רציתי להכנס לעניין זה. לשלמה של אודי, עניין הגילים, אכן מאשר את טענתי על מסורות שונות בדבר הריגתו של גליית הפלישתי. משה
 

udiyulis

New member
נער או מלך

לא התיחסת לזה שבשמואל א' הלוחם בגלית הוא נער ובשמואל ב' הוא מלך. עלתה בי מחשבה שאולי הפלשתים קראו לגבוריהם גלית, זו רק מחשבה אין לי מקור שיאשש את זה.
 
נער או מלך...

אודי או שלמה
בשעות הקטנות של הליל
נשכח ממני שצריך להחליף שם. עמכם הסליחה!
 
למעלה