מטרו מלחה - ההסבר הארוך למערכת שמאוד דומה לרק"ל בת"א.
מטרו מלחה, שני קווים שהספיקו לבנות בזמן שנת"עתם.
היום הזדמנו למלאגה (פיניקית - מלחה, שם שמעורר הרבה השוואות) וכדי להגיע למרכז העיר החלטנו לחנות בקניון בפרברים ולהשתמש במטרו החדש יחסית (נפתח בקיץ 2014) כדי להגיע לתחנת הרכבת הראשית. בגלל הרגישות הספרדית לצילומים בתחבורה מסילתית זהו שירשור קצר ביותר, אבל מדובר ברק"ל מהסוג שבונים בת"א ולכן הרלוונטיות.
מטרו מלחה - ההסבר הארוך למערכת שמאוד דומה לרק"ל בת"א.
לפי הוויקיפקדיה משרד התחבורה והעבודות הציבוריות החל לתכנן את הרק"ל במלחה ב2001, כשלושה שנים אחרי הקמת נת"ע, והמערכת בנויה על עיקרון דומה לזה של המטרו בסיביליה שסיקרתי בשירשור לפני כמה שנים. בעלי ואני ביקרנו בעיר שנים ספורות לפני נישואינו ובזמנו היו בעיר שתי תחנות תת קרקעיות של רכבת פרברית - האחת מתחת לתחנת הרכבת הראשית, והשניה תחנת טרמינל חד רציפית על שלוחה חד מסילתית על גדות נהר הגוואדלמדינה בלב העיר עם תדירות איומה של פעם בארבעים דקות. משרד האוצר הישראלי וודאי היה מתגאה ביעילות הקו הפרברי שהיה בזמנו חד מסילתי עם לולאות מעבר בתחנות השונות. מתישהו ב2004 או 2005 קראתי משהו בעיתון מקומי באנגלית על מאבקי יוקרה בין החונטה האנדלוסית בסיביליה והממשל המקומי במלחה ( Diputacion de Malaga ) לגבי מי יקבל את הכבוד לנהל את הפרוייקט. לפי הוויקיפדיה העבודות החלו ב2005, אך לא היו דיווחים רבים בעיתונות דוברת האנגלית שפונה לתושבי הקוסטה, מחוץ לעיר. כשהמשבר הכלכלי הכה בספרד ב2009 עבודות הפרוייקט כבר עברו את נקודת האל-חזור והיה קל יותר להמשיך את הפרוייקט מאשר לאבד את ההשקעה. ניתן לראות התקמצנות אחת לעומת המטרו בסיביליה - היעדרן של דלתות רציף. הפרוייקט המשיך להיבנות ופירסם יעד פתיחה ראשוני למערכת הראשונה ב2013. המבנה הגאולוגי של העיר, שחלקיה המערביים נמצאים על מישור נהר הגוואדלהורצ'ה ומרכזה ההיסטורי נמצא על גבעות מעבר לנהר הגוואדלמדינה וכן ההיסטוריה הארכאולוגית שלה גרמו למתכננים להחליט לבנות את השלוחות עד לתחנת הרכבת המרכזית, ולהמשיך את הקו פנימה למרכז העיר בשלבים. בשירשור ה AVE 300 קמ"ש לקורדובה ב2014 צילמתי את מבנה השטח תחנת המטרו המקבילה לתחנת הרכבת הראשית כמה חודשים לפני פתיחת המערכת. בקיץ 2014 המערכת הראשונית נפתחה לציבור - שתי שלוחות, קו 2 התת-קרקעי כולו, וקו 1 התת-קרקעי ברובו שבחלקו המזרחי יש קטע רק"ל עילי. הקווים מכסים רק את הצירים הראשיים בעיר ואינם חורגים החוצה מגבולותיה, לנסיעות כאלו קיימת המערכת הפרברית על שני קוויה. שתי תחנות ההמשך של המערכת הקיימת יפתחו האחת במקביל לתחנת הרכבת הפרברית שעל נהר הגוואדלמדינה (למעשה בימינו הפרברית מגיעה למקום מרכזי יותר), והשנייה, טרמינל הקבע של שני הקווים, כקילומטר מזרחית משם בנמל.
 
ערך המערכת בוויקיפדיה:
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Málaga_Metro
 
ניתן להתווכח ולומר שהמערכת השימושית ביותר, מהפרברים למרכז, לא תיפתח עד 2018 עם השלמת המנהרה האחודה המשותפת בלב העיר, אך כבר כיום ישנם 11 קילומטרים של מסילות תת קרקעיות בעיקרן ואלטרנטיבה לצירים הפקוקים שעל פני השטח. כל זה ב9 שנות בנייה.