מודעות לנורמות
ומרדכי יצא מלפני המלך בלבוש בלוי ועטרת זנב (אולי אפשר לאמר: עם הזנב בין הרגליים). אין ספק: הוא הושפל קשות. לאדם במעמדו זה אולי קשה כפליים משום שהנפילה מן הכבוד הרב לבושה הצורבת זה משהו שיכול לשבור גם אנשים חזקים ביותר. כן מגיע לו, לא מגיע לא, זה חשוב, נכון, אבל דבר אחד ברור: אם המטרה היא לשדר מסר מרתיע לבכירים בנושא הטרדות מיניות, הרי שהבושה האדירה שאליה נקלע כבוד המועמד לראשות הממשלה לשעבר, היא גורם מרתיע מעולה, לדעתי הרבה יותר ממאסר בפועל. מה אתן אומרות? גם אתם וגם אתן בוודאי מסכימים עם כך. אם נבין את ההיבט שלו: הוא היה ב``אוירה תומכת``, כל הנורמה, כל הסביבה תמכה בו. הוא התנהג כך שנים רבות ואיש לא הציב לו גבולות. מה הפלא שהוא התפתה? (יש המכנים זאת: פירצה קוראת לבכיר). אם תרשו לי קצת להפליג בדימיונותי (גם אם לא, זה לא יעזור לכם), אז לי זה מזכיר (סליחה) שחיתות. כן, שחיתות. בכיר שנמצא באוירה מושחתת, כולם לוקחים מהצלחת, אם הוא לא יקח אז א` הוא לא ישנה כלום כי התרומה שלו תהיה זניחה, וב` הוא יצא פראייר, ובטח יהיה חריג ודחוי בחבורה שלו. נכון או לא? תחשוב אתה, תחשבי את, לו היית בכירה והיית יכולה לקחת מפה ומשם, להגדיל את משכורתך בצורה מפליגה, לפנק את עצמך בלשכה נפלאה, מכוניות, עוזרים, טיולים לחו``ל וכו`, והיית יודעת שכולם עושים כך ולא נענשים, לא היית מתפתה? כשאת אומרת לא, למה את מתכוונת? את בטח מתכוונת לזה שאין לך מושג מה זה להיות בכירה ואת לא מסוגלת לדמיין את עצמך במצב הזה, ואת בוחנת את עצמך כפי שאת היום. אבל כשתהיי בכירה פתאום תשתני, למה? משום שהסביבה משפיעה (יש המכנים זאת נורמה). אודה ואבוש, גם אני לו הייתי בכיר, אני מניח שהייתי מתפתה. למה לא? אלו חוקי המשחק, אני צריך להיות יותר צדיק מהאפיפיור? אני צריך תדמית של ``לפלף`` כמו שיש לבני בגין? לא. איך הגשש אומר: ברומא תתנהג כמו רומני, וחוץ מזה הציבור מטומטם, הציבור משלם, אז למה לא לקחת? מצד שני, שני דברים: 1) בכיר הוא לא עגל וגם לא חושם (הוא צריך לשקול את צעדיו גם בניגוד לכל מיני השפעות סביבתיות). 2) צריך איפה שהוא לשבור את המעגל. אם כל הזמן נרחם על הבכירים ונבין אותם (הם הרי היו בסביבה כזו, כולם היו ככה, מה אתה רוצה ממנו?) אז בחיים לא נוכל לשנות את הנורמה. אם נסכם את כל הברבורים שלי, אז יש סיבות גם להקל עימו ויש סיבות גם להחמיר. עכשיו, אם המטרה שלנו היא לשנות את הנורמה (שבכירים יפחדו להטריד), לעניות דעתי העניה הקלון הגדול שבמשפטו של מרדכי עשה את העבודה כבר מזמן. דרך אגב, אם בית המשפט היה אומר שאין בעבירה קלון, הוא היה עושה מעצמו קלון. הקלון כבר כאן, ושום שופט לא יכול למחוק אותו (יש המכנים זאת: נורמת הבושה). בכלל, מה פתאום ``קלון``? במקרה של מרדכי הבושה כל כך גדולה (יש המכנים זאת: ``כבדון``). לכן, מי שבליבה שנאה עזה כלפי המטרידים והאנסים וכו`, והיא (לרוב זה היא) מתה שיתלו את מרדכי בכיכר העיר עם עבודת פרך, היא בסה``כ מנסה לפצות את עצמה על סבל שעברה (היא או חברתה). אבל לתפוס שעיר לעזאזל (גם אם הוא בכלל לא שעיר) לא יועיל לעניין. לא יועיל, זה יהיה ממש כמו איזה אחד שמוציאים עליו את התסכולים בגלל כל הרע שבעולם. לא זה מה שחברה צריכה לעשות. לכן, אני סבור שעונש מאסר על תנאי הוא די והותר. אסביר את עצמי שוב (זה נורא חשוב). למשל: נניח שנער מסוים מסתובב (יש המכנים זאת: משתובב) עם חבריו. פה ושם שוברים איזו מנורה ברחוב, עושים נזק פה נזק שם, עושים מה זה כיף חיים. נכון, עובדתית הם פושעים, אבל בכל זאת הם לא אנסים ולא רוצחים, ולא מאיימים על אף אחד, מבחינת הראש שלהם זה כמו שבפלמ``ח ``סחבו מן הלול``. פתאום המשטרה תופסת את הנער התמים הזה, מכניסה אותו ללילה באבו כביר, והוא לא מבין מה קרה לו ומתאבד (מבוסס על סיפור אמיתי). מה שאני רוצה לאמר שהאוירה בה נמצא ה``עבריין`` במרכאות או בלי, מעוותת לו את שיקול הדעת. כלומר במה שצריך להילחם זה באוירה ולא בעבריין הספציפי. איך משנים אוירה? (יש המכנים זאת: איך משנים נורמה?) ובכן חברים וחברות, יש לי הודעה עצובה: זהו הדבר הקשה ביותר בעולם. לשנות נורמה זה לשנות את העולם, לשנות את המציאות. למשל: כל הבכירים גונבים (נניח הנחה דמיונית) לך תשנה את זה. זה הדבר הכי קשה בעולם. והכי קל. כן, שמעתם נכון: לשנות נורמה זה הדבר הכי קל בעולם. או, כאן אני נכנס לתמונה. לפני שאגלה לכם איך משנים נורמה אשאל אותכם: איך התפתח כל הנושא של החוק? היתה מודעות, כל אחד עשה קצת, והתפתח עסק שלם. יופי. איך התפתח העניין של הדמוקרטיה? היתה מודעות, כל אחד עשה קצת, והתפתח עסק שלם. יופי. עכשיו בואו נחשוב: איך יתפתח את כל העניין של הנורמות? אני מתנצל, אבל ברגע הכי מותח אני חייב ללכת (יש המכנים זאת: איי מסט גו). צריך להשאיר אתכם קצת סקרנים, לא? אז התשובה בשבוע הבא. ועד אז אתם מוזמנים לחשוב לבד. (מי שבכל זאת נורא נורא סקרן ולא יכול להתאפק הנה רמז: כותרת המאמר). ביי. בשבוע הבא: מה ההבדל (הפשוט והקל) בין הטרדה (או פשע) מיני ובין חיזור לגיטימי. בעוד שבועיים: איך אומרים לא. (רמז: שתי אותיות, מתחיל בל`).
ומרדכי יצא מלפני המלך בלבוש בלוי ועטרת זנב (אולי אפשר לאמר: עם הזנב בין הרגליים). אין ספק: הוא הושפל קשות. לאדם במעמדו זה אולי קשה כפליים משום שהנפילה מן הכבוד הרב לבושה הצורבת זה משהו שיכול לשבור גם אנשים חזקים ביותר. כן מגיע לו, לא מגיע לא, זה חשוב, נכון, אבל דבר אחד ברור: אם המטרה היא לשדר מסר מרתיע לבכירים בנושא הטרדות מיניות, הרי שהבושה האדירה שאליה נקלע כבוד המועמד לראשות הממשלה לשעבר, היא גורם מרתיע מעולה, לדעתי הרבה יותר ממאסר בפועל. מה אתן אומרות? גם אתם וגם אתן בוודאי מסכימים עם כך. אם נבין את ההיבט שלו: הוא היה ב``אוירה תומכת``, כל הנורמה, כל הסביבה תמכה בו. הוא התנהג כך שנים רבות ואיש לא הציב לו גבולות. מה הפלא שהוא התפתה? (יש המכנים זאת: פירצה קוראת לבכיר). אם תרשו לי קצת להפליג בדימיונותי (גם אם לא, זה לא יעזור לכם), אז לי זה מזכיר (סליחה) שחיתות. כן, שחיתות. בכיר שנמצא באוירה מושחתת, כולם לוקחים מהצלחת, אם הוא לא יקח אז א` הוא לא ישנה כלום כי התרומה שלו תהיה זניחה, וב` הוא יצא פראייר, ובטח יהיה חריג ודחוי בחבורה שלו. נכון או לא? תחשוב אתה, תחשבי את, לו היית בכירה והיית יכולה לקחת מפה ומשם, להגדיל את משכורתך בצורה מפליגה, לפנק את עצמך בלשכה נפלאה, מכוניות, עוזרים, טיולים לחו``ל וכו`, והיית יודעת שכולם עושים כך ולא נענשים, לא היית מתפתה? כשאת אומרת לא, למה את מתכוונת? את בטח מתכוונת לזה שאין לך מושג מה זה להיות בכירה ואת לא מסוגלת לדמיין את עצמך במצב הזה, ואת בוחנת את עצמך כפי שאת היום. אבל כשתהיי בכירה פתאום תשתני, למה? משום שהסביבה משפיעה (יש המכנים זאת נורמה). אודה ואבוש, גם אני לו הייתי בכיר, אני מניח שהייתי מתפתה. למה לא? אלו חוקי המשחק, אני צריך להיות יותר צדיק מהאפיפיור? אני צריך תדמית של ``לפלף`` כמו שיש לבני בגין? לא. איך הגשש אומר: ברומא תתנהג כמו רומני, וחוץ מזה הציבור מטומטם, הציבור משלם, אז למה לא לקחת? מצד שני, שני דברים: 1) בכיר הוא לא עגל וגם לא חושם (הוא צריך לשקול את צעדיו גם בניגוד לכל מיני השפעות סביבתיות). 2) צריך איפה שהוא לשבור את המעגל. אם כל הזמן נרחם על הבכירים ונבין אותם (הם הרי היו בסביבה כזו, כולם היו ככה, מה אתה רוצה ממנו?) אז בחיים לא נוכל לשנות את הנורמה. אם נסכם את כל הברבורים שלי, אז יש סיבות גם להקל עימו ויש סיבות גם להחמיר. עכשיו, אם המטרה שלנו היא לשנות את הנורמה (שבכירים יפחדו להטריד), לעניות דעתי העניה הקלון הגדול שבמשפטו של מרדכי עשה את העבודה כבר מזמן. דרך אגב, אם בית המשפט היה אומר שאין בעבירה קלון, הוא היה עושה מעצמו קלון. הקלון כבר כאן, ושום שופט לא יכול למחוק אותו (יש המכנים זאת: נורמת הבושה). בכלל, מה פתאום ``קלון``? במקרה של מרדכי הבושה כל כך גדולה (יש המכנים זאת: ``כבדון``). לכן, מי שבליבה שנאה עזה כלפי המטרידים והאנסים וכו`, והיא (לרוב זה היא) מתה שיתלו את מרדכי בכיכר העיר עם עבודת פרך, היא בסה``כ מנסה לפצות את עצמה על סבל שעברה (היא או חברתה). אבל לתפוס שעיר לעזאזל (גם אם הוא בכלל לא שעיר) לא יועיל לעניין. לא יועיל, זה יהיה ממש כמו איזה אחד שמוציאים עליו את התסכולים בגלל כל הרע שבעולם. לא זה מה שחברה צריכה לעשות. לכן, אני סבור שעונש מאסר על תנאי הוא די והותר. אסביר את עצמי שוב (זה נורא חשוב). למשל: נניח שנער מסוים מסתובב (יש המכנים זאת: משתובב) עם חבריו. פה ושם שוברים איזו מנורה ברחוב, עושים נזק פה נזק שם, עושים מה זה כיף חיים. נכון, עובדתית הם פושעים, אבל בכל זאת הם לא אנסים ולא רוצחים, ולא מאיימים על אף אחד, מבחינת הראש שלהם זה כמו שבפלמ``ח ``סחבו מן הלול``. פתאום המשטרה תופסת את הנער התמים הזה, מכניסה אותו ללילה באבו כביר, והוא לא מבין מה קרה לו ומתאבד (מבוסס על סיפור אמיתי). מה שאני רוצה לאמר שהאוירה בה נמצא ה``עבריין`` במרכאות או בלי, מעוותת לו את שיקול הדעת. כלומר במה שצריך להילחם זה באוירה ולא בעבריין הספציפי. איך משנים אוירה? (יש המכנים זאת: איך משנים נורמה?) ובכן חברים וחברות, יש לי הודעה עצובה: זהו הדבר הקשה ביותר בעולם. לשנות נורמה זה לשנות את העולם, לשנות את המציאות. למשל: כל הבכירים גונבים (נניח הנחה דמיונית) לך תשנה את זה. זה הדבר הכי קשה בעולם. והכי קל. כן, שמעתם נכון: לשנות נורמה זה הדבר הכי קל בעולם. או, כאן אני נכנס לתמונה. לפני שאגלה לכם איך משנים נורמה אשאל אותכם: איך התפתח כל הנושא של החוק? היתה מודעות, כל אחד עשה קצת, והתפתח עסק שלם. יופי. איך התפתח העניין של הדמוקרטיה? היתה מודעות, כל אחד עשה קצת, והתפתח עסק שלם. יופי. עכשיו בואו נחשוב: איך יתפתח את כל העניין של הנורמות? אני מתנצל, אבל ברגע הכי מותח אני חייב ללכת (יש המכנים זאת: איי מסט גו). צריך להשאיר אתכם קצת סקרנים, לא? אז התשובה בשבוע הבא. ועד אז אתם מוזמנים לחשוב לבד. (מי שבכל זאת נורא נורא סקרן ולא יכול להתאפק הנה רמז: כותרת המאמר). ביי. בשבוע הבא: מה ההבדל (הפשוט והקל) בין הטרדה (או פשע) מיני ובין חיזור לגיטימי. בעוד שבועיים: איך אומרים לא. (רמז: שתי אותיות, מתחיל בל`).