מה קורה עם התחבורה הציבורית בחיפה בחג?

מצב
הנושא נעול.
בליכוד יש רוב נגד הפעלת תחבורה ציבורית בשבת

מי שבידו הכח לשנות זה הליכוד ומי שמעוניין בעוצר אלו הדתיים.
יש עתיד וליברמן לא יתנגדו לשינוי במצב אם תהיה הצעת חוק כזאת.
אבל הם לא מספיק חזקים בשביל לשנות והם לא מספיק מעוניינים בשינוי.
בליכוד יש רוב נגד הפעלת תחבורה ציבורית בשבת
הפעלת תחבורה ציבורית בשבת מעולם לא הייתה עמדה רשמית של הליכוד, קדימה, מפלגת העבודה (או בגלגוליה הקודמים המערך ומפא"י).
לא הייתה בישראל אף מפלגת שלטון שתמכה בתחבורה ציבורית בשבת.
מרחב ההתנגדות לתחבורה ציבורית בשבת רחב בהרבה מהמפלגות הדתיות והחרדיות. הוא מכסה את רוב הליכוד, את רוב ישראל ביתנו, חלקים נרחבים ממפלגת העבודה (ראה למשל את עמדתה של שלי יחימוביץ') ומגיע עד לחד"ש (ראה למשל את עמדתו של דב חנין שלא באמת תומך בתחבורה ציבורית בשבת).
גם מרצ (להבדיל מ"רצ" של שולמית אלוני) לא שמה את הנושא בראש מעייניה. כשהיא הייתה למשל עם 12 מנדטים בקואליציית רבין, היא לא עשתה דבר לקדם את הנושא. וגם כיום מהאופוזיציה היא לא מנסה לעשות משהו בנושא.

לקידום הנושא הזה אין סיכוי במאבק ישיר ברמה הארצית. הסיכוי היחיד לקדם תחבורה ציבורית בשבת הוא ברמה המקומית והאזורית ולגייס עיריות ומועצות מקומיות שיתמכו בנושא וילחצו על משרד התחבורה ועל שר התחבורה.
בהפיכת הנושא הזה למאבק פוליטי ברמה הארצית, החרדים תמיד ינצחו.

ניתנה כאן קודם הדוגמה של קולנוע היכל בפתח תקוה. בנושא זה היה ראש עיריה, דב תבורי, שהחליט להיאבק על הפעלת הקולנוע בלילות שבת וללכת במאבק עד הסוף מבלי לוותר. קולנוע היכל פעל בזכות ראש העיריה ולמרות ממשלות האחדות של הליכוד והעבודה (וממש לא בזכותן), בראשות פרס (84-86) ובראשות שמיר (86-90).
 
מעניין, מדוע זה כך?

בליכוד יש רוב נגד הפעלת תחבורה ציבורית בשבת
הפעלת תחבורה ציבורית בשבת מעולם לא הייתה עמדה רשמית של הליכוד, קדימה, מפלגת העבודה (או בגלגוליה הקודמים המערך ומפא"י).
לא הייתה בישראל אף מפלגת שלטון שתמכה בתחבורה ציבורית בשבת.
מרחב ההתנגדות לתחבורה ציבורית בשבת רחב בהרבה מהמפלגות הדתיות והחרדיות. הוא מכסה את רוב הליכוד, את רוב ישראל ביתנו, חלקים נרחבים ממפלגת העבודה (ראה למשל את עמדתה של שלי יחימוביץ') ומגיע עד לחד"ש (ראה למשל את עמדתו של דב חנין שלא באמת תומך בתחבורה ציבורית בשבת).
גם מרצ (להבדיל מ"רצ" של שולמית אלוני) לא שמה את הנושא בראש מעייניה. כשהיא הייתה למשל עם 12 מנדטים בקואליציית רבין, היא לא עשתה דבר לקדם את הנושא. וגם כיום מהאופוזיציה היא לא מנסה לעשות משהו בנושא.

לקידום הנושא הזה אין סיכוי במאבק ישיר ברמה הארצית. הסיכוי היחיד לקדם תחבורה ציבורית בשבת הוא ברמה המקומית והאזורית ולגייס עיריות ומועצות מקומיות שיתמכו בנושא וילחצו על משרד התחבורה ועל שר התחבורה.
בהפיכת הנושא הזה למאבק פוליטי ברמה הארצית, החרדים תמיד ינצחו.

ניתנה כאן קודם הדוגמה של קולנוע היכל בפתח תקוה. בנושא זה היה ראש עיריה, דב תבורי, שהחליט להיאבק על הפעלת הקולנוע בלילות שבת וללכת במאבק עד הסוף מבלי לוותר. קולנוע היכל פעל בזכות ראש העיריה ולמרות ממשלות האחדות של הליכוד והעבודה (וממש לא בזכותן), בראשות פרס (84-86) ובראשות שמיר (86-90).
מעניין, מדוע זה כך?
עכשו מפלגת הליכוד בשלטון לכן חשוב להשפיע עליה.
די לא ברור איך מפלגות חילוניות מסורתיות של אזרחים שרוצים לנסוע בשבת מתנגדות לכך.
לדעתי, גם יש עתיד לא באמת תומכת בתח"ץ בשבת. או ליתר דיוק שמה את הנושא אחרון בסדר העדיפויות.
 

alantan

New member
כי הנושא של "קדושת השבת" הוא אמתלה למדיניות שממשלות המערב

מעניין, מדוע זה כך?
עכשו מפלגת הליכוד בשלטון לכן חשוב להשפיע עליה.
די לא ברור איך מפלגות חילוניות מסורתיות של אזרחים שרוצים לנסוע בשבת מתנגדות לכך.
לדעתי, גם יש עתיד לא באמת תומכת בתח"ץ בשבת. או ליתר דיוק שמה את הנושא אחרון בסדר העדיפויות.
כי הנושא של "קדושת השבת" הוא אמתלה למדיניות שממשלות המערב
היו חולמות לבצע במדינתן עד לפני שנים מעטות. רק בשנים האחרונות, קווים הפכו לעמוסים גם ביום א'. לפני כמה שנים ממשלת בריטניה היתה מבטלת מיידית את כל התחבורה הציבורית ביום א' לו היה ביכולתה לעשות זאת ללא התנגדות ציבורית חזקה. ברוב הערים, קיום תחבורה ציבורית בסוף שבוע היה תענוג יקר ודרש סבסוד רב.
 
הדרך היחידה להשפיע על הליכוד היא באמצעות ראשי ערים ומועצות

מעניין, מדוע זה כך?
עכשו מפלגת הליכוד בשלטון לכן חשוב להשפיע עליה.
די לא ברור איך מפלגות חילוניות מסורתיות של אזרחים שרוצים לנסוע בשבת מתנגדות לכך.
לדעתי, גם יש עתיד לא באמת תומכת בתח"ץ בשבת. או ליתר דיוק שמה את הנושא אחרון בסדר העדיפויות.
הדרך היחידה להשפיע על הליכוד היא באמצעות ראשי ערים ומועצות
ובאמצעות פעילי שטח של הליכוד שתומכים בתחבורה ציבורית בשבת.
וגם אז עמדת הליכוד הבסיסית לא תשתנה אלא אולי במעט.
יש סיכוי לשנות את העמדה בקשר לתחבורה ציבורית בישובים לא יהודיים, בערים מעורבות, תחבורה ציבורית שנועדה לשרת חיילים, אבל הליכוד, שיש בה בסיס מסורתי חזק מאוד, לא תשנה את עמדתה העקרונית.
במפלגת העבודה וגם בחלקים ממר"צ וחד"ש ההתנגדות נובעת מסיבה אחרת - סיבה "סוציאלית" ואצל ראשי מפלגת העבודה גם משיקולים של קואליציות עתידיות.
ומפלגות כמו יש עתיד, שינוי, התנועה וקדימה לא מייחסות לנושא חשיבות כי הנושא לא נמצא לדעתן ולפי הבנתן בסדר עדיפויות גבוה אצל בוחריהן.
ולא צריך להתכחש - גם בקרב הציבור החילוני יש לא מעטים שלא רוצים לראות אוטובוסים נוסעים בשבת.
לכן, המאבק צריך להיות מעשי ולא עקרוני.
המאבק צריך להתבסס על צרכים מוכחים ועל דרישות ספציפיות להפעלת תחבורה ציבורית באזורים מוגדרים, מנקודות מוצא מוגדרות ליעדים מוגדרים תוך ביסוס והוכחת הצורך.
לראשי עיריות ומועצות מקומיות ולאנשי ציבור אחרים יש כוח להיאבק על דרישות מעשיות כאלה.
אבל כאשר המאבק הוא כללי ועקרוני זה מתפרש כמאבק נגד הדתיים והחרדים ולכן מראש הוא נועד לכשלון.

אם אקח כדוגמה את קו 1 בגוש-דן. אם ניתן להוכיח שלקו הזה יש למשל דרישה לא מעטה בשבתות וחגים בקרב חיילים המשרתים בתפקידים חיוניים בקריה בשבת (למשל במקרים של הקפצות), לשר התחבורה יהיה קשה להתנגד להפעלת הקו במתכונת מצומצמת בשבת.
אם יתמקדו למשל בהיבט מציל החיים של קווי הלילה המצדיק את פעולתם גם בליל שבת, זה עשוי לשנות את עמדת הפוליטיקאים וכאן אפשר גם לנגן על "פיקוח נפש דוחה שבת".
אם יציגו למשל את הצורך לחבר את שתי הערים הגדולות במדינה בתחבורה ציבורית בשבת כצעד שעשוי דווקא להקטין את חילול השבת ולא להגדילו, אולי יהיה לו סיכוי.
אם ראשי ערים יציגו שיש צורך לחבר שכונות עם בריכה עירונית, למשל, לטובת אוכלוסיית ילדים ונוער, לדרישה כזו אפשר לעורר סימפטיה.
אחת הבעיות היא שלא נעשתה עבודה מקיפה המגדירה את הצורך בתחבורה ציבורית בשבת ולכן זה נראה כלא יותר מעוד מאבק פוליטי של ציבור מסוים כנגד ציבור אחר.
הגישה צריכה להיות להגדיר צרכים שאפילו לפוליטיקאים החרדים יהיה קשה לצאת כנגדם ולא לצאת בסיסמה הכללית ומעוררת האנטגוניזם של "תחבורה ציבורית בשבת".
אין מה לעשות, הציבורים המסורתיים, הדתיים, החרדים וגם חילונים שרוצים שקט ומנוחה "סוציאלית" בשבתות וחגים, הם הרוב במדינה והם לא יסכימו למשהו אם לא יוצג בצורה משכנעת שבאמת יש בו צורך.
התנאי הראשון להצלחת מאבק למען תחבורה ציבורית בכלל ובשבת בפרט, הוא להכיר במגבלות היכולת של מאבק כזה ולכן המאבק צריך להיות ממוקד ותכליתי ולא סיסמתי.
 

alantan

New member
פרקטיקה אינה עובדת בנושאים של דת ואמונה

הדרך היחידה להשפיע על הליכוד היא באמצעות ראשי ערים ומועצות
ובאמצעות פעילי שטח של הליכוד שתומכים בתחבורה ציבורית בשבת.
וגם אז עמדת הליכוד הבסיסית לא תשתנה אלא אולי במעט.
יש סיכוי לשנות את העמדה בקשר לתחבורה ציבורית בישובים לא יהודיים, בערים מעורבות, תחבורה ציבורית שנועדה לשרת חיילים, אבל הליכוד, שיש בה בסיס מסורתי חזק מאוד, לא תשנה את עמדתה העקרונית.
במפלגת העבודה וגם בחלקים ממר"צ וחד"ש ההתנגדות נובעת מסיבה אחרת - סיבה "סוציאלית" ואצל ראשי מפלגת העבודה גם משיקולים של קואליציות עתידיות.
ומפלגות כמו יש עתיד, שינוי, התנועה וקדימה לא מייחסות לנושא חשיבות כי הנושא לא נמצא לדעתן ולפי הבנתן בסדר עדיפויות גבוה אצל בוחריהן.
ולא צריך להתכחש - גם בקרב הציבור החילוני יש לא מעטים שלא רוצים לראות אוטובוסים נוסעים בשבת.
לכן, המאבק צריך להיות מעשי ולא עקרוני.
המאבק צריך להתבסס על צרכים מוכחים ועל דרישות ספציפיות להפעלת תחבורה ציבורית באזורים מוגדרים, מנקודות מוצא מוגדרות ליעדים מוגדרים תוך ביסוס והוכחת הצורך.
לראשי עיריות ומועצות מקומיות ולאנשי ציבור אחרים יש כוח להיאבק על דרישות מעשיות כאלה.
אבל כאשר המאבק הוא כללי ועקרוני זה מתפרש כמאבק נגד הדתיים והחרדים ולכן מראש הוא נועד לכשלון.

אם אקח כדוגמה את קו 1 בגוש-דן. אם ניתן להוכיח שלקו הזה יש למשל דרישה לא מעטה בשבתות וחגים בקרב חיילים המשרתים בתפקידים חיוניים בקריה בשבת (למשל במקרים של הקפצות), לשר התחבורה יהיה קשה להתנגד להפעלת הקו במתכונת מצומצמת בשבת.
אם יתמקדו למשל בהיבט מציל החיים של קווי הלילה המצדיק את פעולתם גם בליל שבת, זה עשוי לשנות את עמדת הפוליטיקאים וכאן אפשר גם לנגן על "פיקוח נפש דוחה שבת".
אם יציגו למשל את הצורך לחבר את שתי הערים הגדולות במדינה בתחבורה ציבורית בשבת כצעד שעשוי דווקא להקטין את חילול השבת ולא להגדילו, אולי יהיה לו סיכוי.
אם ראשי ערים יציגו שיש צורך לחבר שכונות עם בריכה עירונית, למשל, לטובת אוכלוסיית ילדים ונוער, לדרישה כזו אפשר לעורר סימפטיה.
אחת הבעיות היא שלא נעשתה עבודה מקיפה המגדירה את הצורך בתחבורה ציבורית בשבת ולכן זה נראה כלא יותר מעוד מאבק פוליטי של ציבור מסוים כנגד ציבור אחר.
הגישה צריכה להיות להגדיר צרכים שאפילו לפוליטיקאים החרדים יהיה קשה לצאת כנגדם ולא לצאת בסיסמה הכללית ומעוררת האנטגוניזם של "תחבורה ציבורית בשבת".
אין מה לעשות, הציבורים המסורתיים, הדתיים, החרדים וגם חילונים שרוצים שקט ומנוחה "סוציאלית" בשבתות וחגים, הם הרוב במדינה והם לא יסכימו למשהו אם לא יוצג בצורה משכנעת שבאמת יש בו צורך.
התנאי הראשון להצלחת מאבק למען תחבורה ציבורית בכלל ובשבת בפרט, הוא להכיר במגבלות היכולת של מאבק כזה ולכן המאבק צריך להיות ממוקד ותכליתי ולא סיסמתי.
פרקטיקה אינה עובדת בנושאים של דת ואמונה
"אם יציגו למשל את הצורך לחבר את שתי הערים הגדולות במדינה בתחבורה ציבורית בשבת כצעד שעשוי דווקא להקטין את חילול השבת ולא להגדילו, אולי יהיה לו סיכוי."
&nbsp
איך למשל תסביר את מספר שומרי המצוות שמעשנים למרות הנזק המוכח? למה סיגריות עדיין כשרות?
&nbsp
כמו שהדתות הגדולות מתנגדות גם להפלות וגם להפצת אמצעי מניעה שהיו מונעים מספר רב של הפלות: אמצעי מניעה מכשירים את השרץ, שלא לדבר על כך שהדבר גורם ל"בזבוז" זרע.
&nbsp
לראיתם, הסכמה להפעלה של תחבורה ציבורית בשבת, גם כתחליף לדבר גרוע יותר כמו נהיגה של עשרות נהגים, או הרג של צעירים בכבישים, משמעותה הכשרת השרץ... לא משנה כמה עובדות הגיוניות יוצגו בנושא.
 
תמיד יהיו קיצוניים דתיים שלא יקבלו זאת, אבל טיעונים הגיוניים

פרקטיקה אינה עובדת בנושאים של דת ואמונה
"אם יציגו למשל את הצורך לחבר את שתי הערים הגדולות במדינה בתחבורה ציבורית בשבת כצעד שעשוי דווקא להקטין את חילול השבת ולא להגדילו, אולי יהיה לו סיכוי."
&nbsp
איך למשל תסביר את מספר שומרי המצוות שמעשנים למרות הנזק המוכח? למה סיגריות עדיין כשרות?
&nbsp
כמו שהדתות הגדולות מתנגדות גם להפלות וגם להפצת אמצעי מניעה שהיו מונעים מספר רב של הפלות: אמצעי מניעה מכשירים את השרץ, שלא לדבר על כך שהדבר גורם ל"בזבוז" זרע.
&nbsp
לראיתם, הסכמה להפעלה של תחבורה ציבורית בשבת, גם כתחליף לדבר גרוע יותר כמו נהיגה של עשרות נהגים, או הרג של צעירים בכבישים, משמעותה הכשרת השרץ... לא משנה כמה עובדות הגיוניות יוצגו בנושא.
תמיד יהיו קיצוניים דתיים שלא יקבלו זאת, אבל טיעונים הגיוניים
ומעשיים כאלו לא נועדו לשכנע את הקיצוניים שברבנים, הפוליטיקאים או העסקנים החרדים.
לטיעונים כאלה כן יש סיכוי לשכנע מנהיגים חילוניים, מסורתיים, דתיים ואפילו חרדים מתונים וליצור מסה קריטית לטובת שינוי המצב.
המטרה לא צריכה להיות שכנוע של הקיצוניים, אלא לנסות לשכנע את המתונים וההגיוניים, חילונים ודתיים.
השר בנט למשל עשוי מאוד להיות מושפע אם יתברר לו שתחבורה ציבורית מסויימת בשבתות עשוייה מאוד לסייע לחיילים.
השר אורבך למשל (ואפילו ח"כ גפני) עשוי להיות מושפע אם יתברר לו שתחבורה ציבורית מסויימת בשבתות עשוייה לסייע לנוער במצוקה.
זה לא נכון לצייר את כל הדתיים וגם לא את כל החרדים כאנשים חשוכים חסרי הגיון ורגש.
 

mister K

New member
טיעונים הגיוניים לא משנים דת

תמיד יהיו קיצוניים דתיים שלא יקבלו זאת, אבל טיעונים הגיוניים
ומעשיים כאלו לא נועדו לשכנע את הקיצוניים שברבנים, הפוליטיקאים או העסקנים החרדים.
לטיעונים כאלה כן יש סיכוי לשכנע מנהיגים חילוניים, מסורתיים, דתיים ואפילו חרדים מתונים וליצור מסה קריטית לטובת שינוי המצב.
המטרה לא צריכה להיות שכנוע של הקיצוניים, אלא לנסות לשכנע את המתונים וההגיוניים, חילונים ודתיים.
השר בנט למשל עשוי מאוד להיות מושפע אם יתברר לו שתחבורה ציבורית מסויימת בשבתות עשוייה מאוד לסייע לחיילים.
השר אורבך למשל (ואפילו ח"כ גפני) עשוי להיות מושפע אם יתברר לו שתחבורה ציבורית מסויימת בשבתות עשוייה לסייע לנוער במצוקה.
זה לא נכון לצייר את כל הדתיים וגם לא את כל החרדים כאנשים חשוכים חסרי הגיון ורגש.
טיעונים הגיוניים לא משנים דת
אם הדת היהודית קובעת שאסור לנסוע בשבת ובמקביל קובעת גם שזו מצווה לגרום לכך שיהודים לא ייסעו בשבת, אז אין שום סיכוי שדתיים כמו בנט ואורי אורבך יתמכו במהלך שכזה ולא משנה לטובת מי.
לכל היותר הם יכולים להפסיק להפריע למהלכים שכאלה, אם הם יבינו שהכפייה הדתית גורמת לקרע בעם. על מנת שהם יבינו את זה, צריך להפגין ולעשות רעש. לא להתחיל להתפלסף על תח"צ לחיילים או לנזקקים או לא יודע מה, כי הם לא יתמכו בכלום.

לגבי גפני והחרדים, אין בכלל מה לדבר. מבחינתם זו מצווה להפוך אותי ואותך לדתיים ואת המדינה למדינת הלכה. זו האידיאולוגיה וגם אם ברור שאי אפשר לעשות זאת בתווך המיידי, בתוך תוכם זה מה שהם רוצים ומבחינתם הם מקיימים את רצונו של האל. זה כמו שתנסה להסביר לאחים המוסלמים ששתיית אלכוהול זה בריא ושמוזיקה טובה לנשמה. אורח החיים שלנו הוא רע מבחינתם וצריך לשנות אותו, כולל החיילים, הנוער במצוקה וכל מי שנוסע בשבת מכל סיבה שהיא שאינה הצלת חיים. לכן עם אנשים כאלה אין מה לדבר.

הגישה שלי היא שאת הדת אי אפשר לשנות ולכן פשוט צריך להיאבק שהיא לא תיכפה על מי שלא מאמין בה. לשכנע אפשר את מי שאמור להיות בצד שלנו, לא את מי שמראש ולנצח יהיה בצד השני. כמובן שיש גם חבר'ה דתיים פרגמטיים אשר דוגלים ב-"חייה ותן לחיות" (לצערי הם אינם קיימים כמעט בכנסת). מי שיבין שעל מנת למנוע את המשך הקרע בעם צריך להפסיק את הכפייה במישור האזרחי, יבורך. מי שלא יבין, אין מה לדבר איתו.
סוגיית התח"צ היא גם חלק מדבר הרבה יותר גדול. אנחנו צריכים להחליט איך אנחנו רוצים שהמדינה תיראה. מדינת הלכה או מדינה מערבית מתקדמת. השענטז שנעשה פה בין לבין לא עובד.
 

mister K

New member
אני לא מסכים

הדרך היחידה להשפיע על הליכוד היא באמצעות ראשי ערים ומועצות
ובאמצעות פעילי שטח של הליכוד שתומכים בתחבורה ציבורית בשבת.
וגם אז עמדת הליכוד הבסיסית לא תשתנה אלא אולי במעט.
יש סיכוי לשנות את העמדה בקשר לתחבורה ציבורית בישובים לא יהודיים, בערים מעורבות, תחבורה ציבורית שנועדה לשרת חיילים, אבל הליכוד, שיש בה בסיס מסורתי חזק מאוד, לא תשנה את עמדתה העקרונית.
במפלגת העבודה וגם בחלקים ממר"צ וחד"ש ההתנגדות נובעת מסיבה אחרת - סיבה "סוציאלית" ואצל ראשי מפלגת העבודה גם משיקולים של קואליציות עתידיות.
ומפלגות כמו יש עתיד, שינוי, התנועה וקדימה לא מייחסות לנושא חשיבות כי הנושא לא נמצא לדעתן ולפי הבנתן בסדר עדיפויות גבוה אצל בוחריהן.
ולא צריך להתכחש - גם בקרב הציבור החילוני יש לא מעטים שלא רוצים לראות אוטובוסים נוסעים בשבת.
לכן, המאבק צריך להיות מעשי ולא עקרוני.
המאבק צריך להתבסס על צרכים מוכחים ועל דרישות ספציפיות להפעלת תחבורה ציבורית באזורים מוגדרים, מנקודות מוצא מוגדרות ליעדים מוגדרים תוך ביסוס והוכחת הצורך.
לראשי עיריות ומועצות מקומיות ולאנשי ציבור אחרים יש כוח להיאבק על דרישות מעשיות כאלה.
אבל כאשר המאבק הוא כללי ועקרוני זה מתפרש כמאבק נגד הדתיים והחרדים ולכן מראש הוא נועד לכשלון.

אם אקח כדוגמה את קו 1 בגוש-דן. אם ניתן להוכיח שלקו הזה יש למשל דרישה לא מעטה בשבתות וחגים בקרב חיילים המשרתים בתפקידים חיוניים בקריה בשבת (למשל במקרים של הקפצות), לשר התחבורה יהיה קשה להתנגד להפעלת הקו במתכונת מצומצמת בשבת.
אם יתמקדו למשל בהיבט מציל החיים של קווי הלילה המצדיק את פעולתם גם בליל שבת, זה עשוי לשנות את עמדת הפוליטיקאים וכאן אפשר גם לנגן על "פיקוח נפש דוחה שבת".
אם יציגו למשל את הצורך לחבר את שתי הערים הגדולות במדינה בתחבורה ציבורית בשבת כצעד שעשוי דווקא להקטין את חילול השבת ולא להגדילו, אולי יהיה לו סיכוי.
אם ראשי ערים יציגו שיש צורך לחבר שכונות עם בריכה עירונית, למשל, לטובת אוכלוסיית ילדים ונוער, לדרישה כזו אפשר לעורר סימפטיה.
אחת הבעיות היא שלא נעשתה עבודה מקיפה המגדירה את הצורך בתחבורה ציבורית בשבת ולכן זה נראה כלא יותר מעוד מאבק פוליטי של ציבור מסוים כנגד ציבור אחר.
הגישה צריכה להיות להגדיר צרכים שאפילו לפוליטיקאים החרדים יהיה קשה לצאת כנגדם ולא לצאת בסיסמה הכללית ומעוררת האנטגוניזם של "תחבורה ציבורית בשבת".
אין מה לעשות, הציבורים המסורתיים, הדתיים, החרדים וגם חילונים שרוצים שקט ומנוחה "סוציאלית" בשבתות וחגים, הם הרוב במדינה והם לא יסכימו למשהו אם לא יוצג בצורה משכנעת שבאמת יש בו צורך.
התנאי הראשון להצלחת מאבק למען תחבורה ציבורית בכלל ובשבת בפרט, הוא להכיר במגבלות היכולת של מאבק כזה ולכן המאבק צריך להיות ממוקד ותכליתי ולא סיסמתי.
אני לא מסכים
על פי סקרים מוכחים, הציבור שלא רוצה תח"צ בשבת, כולל רוב האוכלוסיות שציינת, עדיין לא מהווה רוב במדינה.
הרוב כן רוצים תח"צ בשבת אבל הם פשוט אדישים. לא יעזרו כל שיטות השכנוע שרשמת כי לכל טענה תהיה תגובה שתסתור עובדת הביקוש, בדיוק כמו שקורה היום. אפילו ישראל כץ כבר הודה שיש ביקוש להפעלת קווי לילה בלילות שישי, אך עדיין הוא מתנגד ולא מתכוון לקדם את הנושא, רק משום הפחד מהדתיים והחרדים.
מחאה נרחבת, רעש והפגנות, זו הדרך היחידה להוכיח את הרצון ואת הצורך בתח"צ נורמלית 24/7. אם גם אחרי זה תמשיך הממשלה לסרב, יש בג"צ שיכריע.
 
יש רק בעיה אחת קטנה - לגייס את הציבור למחאה נרחבת, רעש

אני לא מסכים
על פי סקרים מוכחים, הציבור שלא רוצה תח"צ בשבת, כולל רוב האוכלוסיות שציינת, עדיין לא מהווה רוב במדינה.
הרוב כן רוצים תח"צ בשבת אבל הם פשוט אדישים. לא יעזרו כל שיטות השכנוע שרשמת כי לכל טענה תהיה תגובה שתסתור עובדת הביקוש, בדיוק כמו שקורה היום. אפילו ישראל כץ כבר הודה שיש ביקוש להפעלת קווי לילה בלילות שישי, אך עדיין הוא מתנגד ולא מתכוון לקדם את הנושא, רק משום הפחד מהדתיים והחרדים.
מחאה נרחבת, רעש והפגנות, זו הדרך היחידה להוכיח את הרצון ואת הצורך בתח"צ נורמלית 24/7. אם גם אחרי זה תמשיך הממשלה לסרב, יש בג"צ שיכריע.
יש רק בעיה אחת קטנה - לגייס את הציבור למחאה נרחבת, רעש
והפגנות.
ת' זה תחבורה ציבורית לא ממש תפס אפילו בהפגנות בשנת 2011.
וכשניסו לעשות זאת מיד קמו מתוך המחאה קולות שהשתיקו זאת בטענה שזה מרחיק את הציבור הדתי מהמחאה.
תושבים מקרית אתא ניסו להתחיל מחאה רועשת. כמה תמיכה הם קיבלו מכלל הציבור?
אתה כתבת בעצמך את הסיבה שלא תהיה מחאה כזו - "הם פשוט אדישים".
האם יש לך מתכון קסם לפוגג את האדישות?
אשאל שאלה יותר ממוקדת: האם בארגון שאתה חבר בו ולעיתים מייצג אותו, יש רצון, מוטיבציה ודחף, לעורר מחאה נרחבת בנושא הזה? האם הארגון הזה מחה נמרצות נגד השבתת המטרונית בראש השנה, אי הפעלת קו 2 של המטרונית בשבתות וקיצור שעות הפעילות של קו 1 של דן? האם בארגון הזה יש קונצנזוס רחב בעד תחבורה ציבורית בשבת שבא לידי ביטוי ברצון להנהיג מאבק רחב למענה?
 

mister K

New member
אין לי מתכון קסם מלבד להמשיך בהסברה בכל דרך אפשרית

יש רק בעיה אחת קטנה - לגייס את הציבור למחאה נרחבת, רעש
והפגנות.
ת' זה תחבורה ציבורית לא ממש תפס אפילו בהפגנות בשנת 2011.
וכשניסו לעשות זאת מיד קמו מתוך המחאה קולות שהשתיקו זאת בטענה שזה מרחיק את הציבור הדתי מהמחאה.
תושבים מקרית אתא ניסו להתחיל מחאה רועשת. כמה תמיכה הם קיבלו מכלל הציבור?
אתה כתבת בעצמך את הסיבה שלא תהיה מחאה כזו - "הם פשוט אדישים".
האם יש לך מתכון קסם לפוגג את האדישות?
אשאל שאלה יותר ממוקדת: האם בארגון שאתה חבר בו ולעיתים מייצג אותו, יש רצון, מוטיבציה ודחף, לעורר מחאה נרחבת בנושא הזה? האם הארגון הזה מחה נמרצות נגד השבתת המטרונית בראש השנה, אי הפעלת קו 2 של המטרונית בשבתות וקיצור שעות הפעילות של קו 1 של דן? האם בארגון הזה יש קונצנזוס רחב בעד תחבורה ציבורית בשבת שבא לידי ביטוי ברצון להנהיג מאבק רחב למענה?
אין לי מתכון קסם מלבד להמשיך בהסברה בכל דרך אפשרית
צריך פשוט להעיר את הציבור. לגרום לו להבין שהתחבורה הציבורית בישראל לעולם לא תהווה חלופה ראויה, כל עוד היא לא תפעל 24/7.
לגבי ארגון נוסעי התח"צ בישראל: הארגון תמך מאז הקמתו בהפעלת תח"צ בשבת בהתאם לאמנת "גביזון-מדן". אין שום מחלוקת בנושא הזה בקרב הועד המנהל ופעילי השטח.
מסיבות כאלו ואחרות, הארגון נמנע בעבר מלעסוק בסוגיות שציינת. אני עדיין לא הייתי חבר אז בארגון ועל אי העיסוק הזה גם הבעתי את מורת רוחי בזמנו בפני מייסדי הארגון שהם כיום שותפי.
אחת המטרות שהצבתי לעצמי עם הצטרפותי לארגון לפני מספר חודשים, היא לשנות את הגישה כלפי הסוגייה הזאת ולהתחיל להיאבק עליה, מכיוון שזו לדעתי הבעיה מספר אחת בתחבורה הציבורית בישראל.
אצלי גם מדובר אפילו ביותר מאידיאולוגיה "רגילה". זו סוגייה שמשלבת שתי אידיאולוגית שאני מחזיק בהן (עידוד תחבורה ציבורית וחופש מדת) ואני איעבק לטובת הפעלת תח"צ בשבת בכל מסגרת שתידרש.
 
מה שקרה בראש השנה הנוכחי וגם מה שקרה בקו 1 של דן שהחל

אין לי מתכון קסם מלבד להמשיך בהסברה בכל דרך אפשרית
צריך פשוט להעיר את הציבור. לגרום לו להבין שהתחבורה הציבורית בישראל לעולם לא תהווה חלופה ראויה, כל עוד היא לא תפעל 24/7.
לגבי ארגון נוסעי התח"צ בישראל: הארגון תמך מאז הקמתו בהפעלת תח"צ בשבת בהתאם לאמנת "גביזון-מדן". אין שום מחלוקת בנושא הזה בקרב הועד המנהל ופעילי השטח.
מסיבות כאלו ואחרות, הארגון נמנע בעבר מלעסוק בסוגיות שציינת. אני עדיין לא הייתי חבר אז בארגון ועל אי העיסוק הזה גם הבעתי את מורת רוחי בזמנו בפני מייסדי הארגון שהם כיום שותפי.
אחת המטרות שהצבתי לעצמי עם הצטרפותי לארגון לפני מספר חודשים, היא לשנות את הגישה כלפי הסוגייה הזאת ולהתחיל להיאבק עליה, מכיוון שזו לדעתי הבעיה מספר אחת בתחבורה הציבורית בישראל.
אצלי גם מדובר אפילו ביותר מאידיאולוגיה "רגילה". זו סוגייה שמשלבת שתי אידיאולוגית שאני מחזיק בהן (עידוד תחבורה ציבורית וחופש מדת) ואני איעבק לטובת הפעלת תח"צ בשבת בכל מסגרת שתידרש.
מה שקרה בראש השנה הנוכחי וגם מה שקרה בקו 1 של דן שהחל
לפעול לפני פחות מחודשיים, זה לא בדיוק עבר.
האם הארגון כיום מתכוון לארגן מחאה נמרצת כנד התנהלות משרד התחבורה לגבי שני "האירועים" העכשוויים הללו?
אני לא שואל אישית לגביך. העמדה שלך ברורה. אני שואל לגבי הארגון שעד עתה לא ביצע שום מחאה רצינית ומשמעותית לטובת הנושא.
על אי הפעלת התחבורה הציבורית בחיפה ובאילת במהלך ראש השנה היה ידוע כבר שבוע-שבועיים לפני החג. מה הארגון עשה על מנת לשנות את החלטת משרד התחבורה?
אם ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל אדיש או פאסיבי, אין לצפות מהציבור הרחב שימחה בקול גדול.
 

mister K

New member
נגעת פה בשתי סוגיות שונות

מה שקרה בראש השנה הנוכחי וגם מה שקרה בקו 1 של דן שהחל
לפעול לפני פחות מחודשיים, זה לא בדיוק עבר.
האם הארגון כיום מתכוון לארגן מחאה נמרצת כנד התנהלות משרד התחבורה לגבי שני "האירועים" העכשוויים הללו?
אני לא שואל אישית לגביך. העמדה שלך ברורה. אני שואל לגבי הארגון שעד עתה לא ביצע שום מחאה רצינית ומשמעותית לטובת הנושא.
על אי הפעלת התחבורה הציבורית בחיפה ובאילת במהלך ראש השנה היה ידוע כבר שבוע-שבועיים לפני החג. מה הארגון עשה על מנת לשנות את החלטת משרד התחבורה?
אם ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל אדיש או פאסיבי, אין לצפות מהציבור הרחב שימחה בקול גדול.
נגעת פה בשתי סוגיות שונות
לגבי המטרונית בחיפה, לא נעשה דבר לפני שנה וגם לא כעת. לפני שנה הדבר בוצע במחטף יום לפני ראש השנה מבלי שמישהו באמת יכל לעשות משהו. עכשיו זה כבר הרבה יותר קשה לאחר שכ"ץ קבע עובדה בשטח בעזרתו האדיבה של עידן יוסף.
לגבי הקו המקדים בגוש דן, התקבלה החלטה להיאבק על הנושא הזה מיד כשיוכרז על ביטול קו 51 המקביל, שפועל כיום כשעתיים לפני צאת השבת.
בגדול המטרה של הארגון היא להביא את התחבורה הציבורית קודם כל למצב של פעילות 24/6 ובשלב השני 24/7. לכן אין עיסוק מתמיד בסוגייה הזאת. האם אני מסכים לחלוטין עם המדיניות הזאת? לא. אבל בנושאי תח"צ בשבת אני לא משועבד לארגון מסוים ומוכן לשתף פעולה עם כל גוף שיידרש. בכל מקרה, אין להשליך מפאסיביות של ארגון מסוים על מחאה כללית של ציבור.
 
ההחלטה לקשור את המאבק על קו 1 בגוש-דן לביטול קו 51 מוטעית

נגעת פה בשתי סוגיות שונות
לגבי המטרונית בחיפה, לא נעשה דבר לפני שנה וגם לא כעת. לפני שנה הדבר בוצע במחטף יום לפני ראש השנה מבלי שמישהו באמת יכל לעשות משהו. עכשיו זה כבר הרבה יותר קשה לאחר שכ"ץ קבע עובדה בשטח בעזרתו האדיבה של עידן יוסף.
לגבי הקו המקדים בגוש דן, התקבלה החלטה להיאבק על הנושא הזה מיד כשיוכרז על ביטול קו 51 המקביל, שפועל כיום כשעתיים לפני צאת השבת.
בגדול המטרה של הארגון היא להביא את התחבורה הציבורית קודם כל למצב של פעילות 24/6 ובשלב השני 24/7. לכן אין עיסוק מתמיד בסוגייה הזאת. האם אני מסכים לחלוטין עם המדיניות הזאת? לא. אבל בנושאי תח"צ בשבת אני לא משועבד לארגון מסוים ומוכן לשתף פעולה עם כל גוף שיידרש. בכל מקרה, אין להשליך מפאסיביות של ארגון מסוים על מחאה כללית של ציבור.
ההחלטה לקשור את המאבק על קו 1 בגוש-דן לביטול קו 51 מוטעית
משתי סיבות:
1. אין ודאות שקו 51 יבוטל בטווח הזמן הקרוב.
2. המסלול של קו 51 שונה בפתאומיות על ידי משרד התחבורה וכעת הוא לא עובר באזור השוק בפ"ת, כך שהשירות במוצ"ש באזור זה כבר נפגע.
גם אם הארגון החליט לקשור את המאבק בביטול קו 51, היה נכון מצידו לפתוח במאבק לאחר שמסלול קו 51 שונה באופן חד-צדדי על ידי משרד התחבורה.

וגם לגבי המטרונית הטיעון לא משכנע. בראש השנה בשנה שעברה קו 1 של המטרונית פעל מצהרי היום השני של החג ואילו השנה רק מצאת החג. בשנה שעברה קווים 200 ו-210 פעלו בחג ואילו השנה לא.

הרושם שלי הוא שהארגון מחפש סיבות לדחות את המאבק על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

ולגבי 24/6 - מה הארגון עשה ועושה לאחר החלטת משרד התחבורה לא להפעיל את קו 1 של גוש-דן בלילות (החול)?
תוכננת ויותר הדרגתית

לצערנו, אין היום שום גוף שרוצה באמת לארגן מחאה רחבה לגבי הפעלת תח"צ 24/7.
המחאה היא של יחידים ונסיונות המחאה ספורדיים ולכן לא נראה שתצא איזו מחאה תכליתית בעתיד הנראה לעין.
הציבור לא יקום וימחה על כך באופן ספונטני כי זה לא כואב לו כפי שכואבים לו למשל מחירי הדיור ו"יוקר המחיה".
הקולות הנשמעים בפורום הזה לא מייצגים את מידת החשיבות שהציבור הרחב מייחס לנושא.
ולכן לדעתי הציפיה למאבק ציבורי רחב לא מבוססת והדרך לנסות לשנות צריכה להיות יותר מתוחכמת, ממוקדת, מתוכננת והדרגתית.
 

orike

New member
פה אני מאוד מסכים איתך רותם

אני לא מסכים
על פי סקרים מוכחים, הציבור שלא רוצה תח"צ בשבת, כולל רוב האוכלוסיות שציינת, עדיין לא מהווה רוב במדינה.
הרוב כן רוצים תח"צ בשבת אבל הם פשוט אדישים. לא יעזרו כל שיטות השכנוע שרשמת כי לכל טענה תהיה תגובה שתסתור עובדת הביקוש, בדיוק כמו שקורה היום. אפילו ישראל כץ כבר הודה שיש ביקוש להפעלת קווי לילה בלילות שישי, אך עדיין הוא מתנגד ולא מתכוון לקדם את הנושא, רק משום הפחד מהדתיים והחרדים.
מחאה נרחבת, רעש והפגנות, זו הדרך היחידה להוכיח את הרצון ואת הצורך בתח"צ נורמלית 24/7. אם גם אחרי זה תמשיך הממשלה לסרב, יש בג"צ שיכריע.
פה אני מאוד מסכים איתך רותם
צריך קווי אוטובוסים סדירים ולא מוניות שירות מגעילות. ואני גם חושב שצריך לעשות הפגנות מאוד גדולות מול הכנסת כל יום כל יום עד שהמצב המעוות הזה ישתנה אותי כל הצביעות של הרבה ח"כים חילונים ודתיים בנושא מרגיזה מאוד. זה אחד הדברים שהכי דחוף לטפל בהם בארץ שלנו. זאת שחיתות מאוד מגעילה מצד רוב גדול מאוד של חברי כנסת ומצד הממשלה כולל מצד חברי כנסת של פעם וממשלות של פעם.
 

orike

New member
ומצידי שמינימרקטים בשבתות שישי בלילות

פה אני מאוד מסכים איתך רותם
צריך קווי אוטובוסים סדירים ולא מוניות שירות מגעילות. ואני גם חושב שצריך לעשות הפגנות מאוד גדולות מול הכנסת כל יום כל יום עד שהמצב המעוות הזה ישתנה אותי כל הצביעות של הרבה ח"כים חילונים ודתיים בנושא מרגיזה מאוד. זה אחד הדברים שהכי דחוף לטפל בהם בארץ שלנו. זאת שחיתות מאוד מגעילה מצד רוב גדול מאוד של חברי כנסת ומצד הממשלה כולל מצד חברי כנסת של פעם וממשלות של פעם.
ומצידי שמינימרקטים בשבתות שישי בלילות
וערבי חג בערים עם רוב של חילונים/מסורתים שלא שומרים שבת יהיו סגורים בתוך מרכזי הערים. ושיהיו חוץ מקווי האוטובוסים מקומות בילוי ונופש ותרבות פתוחים אם ימשיכו לרצות את זה. נכון שזה לא קשור בדיוק לנושא הפורום אבל זה חלק מהעניין.
 
קובי, אתה מבזבז אנרגיה לשווא

חצופון קטנטן, ממש הליכוד והדתיים
מה עם ממשלות קדימה? שרון את אולמרט היו 5 שנים וחצי בשלטון. מתחילת 2001 ועד אמצע 2006.

מה עם ממשלות העבודה בראשות רבין וברק? הם היו בשלטון 5 שנים. מ-92' עד 96' ומ-99' עד תחילת 2001.

ממשלות שתי המפלגות הללו לא קידמו תח"ץ בשבת ולו במילימטר או בגרם או בשניה. שום כלום.


לאורך 39 שנה מתוך 66 שנות היו מפלגות שהן לא ליכוד/דתיים בראשות המדינה.
מדוע אז לא קודם נושא התח"ץ בשבתות ובחגים?
קובי, אתה מבזבז אנרגיה לשווא
אין מה להתווכח עם שמאלנים. הוויכוח איתם נעשה רק בקלפי ביום הבחירות.

השמאלנים תמיד מאשימים אחרים במחדליהם שלהם. אין להם טיפת יושר אינטלקטואלי. לכן הוויכוח איתם עקר מיסודו (ע"ע אוסלו).
 

down under

New member
אפרופו, יש סרטון נפלא, בשני חלקים (ארוך וקצר. 20 דקות האחד

קובי, אתה מבזבז אנרגיה לשווא
אין מה להתווכח עם שמאלנים. הוויכוח איתם נעשה רק בקלפי ביום הבחירות.

השמאלנים תמיד מאשימים אחרים במחדליהם שלהם. אין להם טיפת יושר אינטלקטואלי. לכן הוויכוח איתם עקר מיסודו (ע"ע אוסלו).
אפרופו, יש סרטון נפלא, בשני חלקים (ארוך וקצר. 20 דקות האחד
השני 9 דקות) של הרצאה של בכיר בקג"ב שערק למערב בשנות ה-70. יורי בזמנוב.
ההרצאה שלו היא משנת 83' בה הוא מסביר על עקרונות החתרנות המדינית שהמציא הפילוסוף הסיני סן צה.
והסובייטים שכללו עד מאוד. מקווה שראית.

אם לא ראית, רוץ לחפש. יורי בזמנוב (או כנס לדף הפייסבוק של buzz falcon).
 
תודה, אחפש ואצפה

אפרופו, יש סרטון נפלא, בשני חלקים (ארוך וקצר. 20 דקות האחד
השני 9 דקות) של הרצאה של בכיר בקג"ב שערק למערב בשנות ה-70. יורי בזמנוב.
ההרצאה שלו היא משנת 83' בה הוא מסביר על עקרונות החתרנות המדינית שהמציא הפילוסוף הסיני סן צה.
והסובייטים שכללו עד מאוד. מקווה שראית.

אם לא ראית, רוץ לחפש. יורי בזמנוב (או כנס לדף הפייסבוק של buzz falcon).
תודה, אחפש ואצפה
 
ראיתי, המצב כיום זהה

אשמח אם תספר חוויות או תובנות אחרי שתצפה בסרטונים
ראיתי, המצב כיום זהה
כל האלמנטים המתוארים בהרצאה הם היום בשימוש השמאל, שמקבל תקציבי עתק מהאירופים, האו"ם והערבים (בתפקיד הקג"ב). גם המטרה זהה, ליצור הפיכה או פלישה. וגם חוסר ההבנה של השמאלנים שהם יעמדו בפני כיתת יורים ברגע שהחברים שלהם מהחמאס ישתלטו. זה אחד לאחד (ניצן הורביץ...).

אגב תהליך זהה היה בארה"ב בשנות ה-90 בהנהגת CNN וNBC יחד עם העיתונים המובילים בערים הגדולות. התוצאה היתה המתקפה של 11 בספטמבר ו-3000 הרוגים. התהליך התהפך לאחר מכן אבל חוזר על עצמו עם הגיס החמישי אובמה.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה