מה זה מסטר ?

gafni

New member
בן טל שחר כתב שבכל אחד מסתתר מסטר

קטן שמחכה לצאת החוצה -קיויתי להשכיל וללמוד איך לדעתכם מוגדר מסטר , כן במובן של אומנויות לחימה אבל גם בהקשר הרחב יותר (בט"ש מתייחס להבנתי לתחום זה כאומנות היכולת) בכלל אם אני מבין את דעתם של גדולי הפורום כי אז ככל שתחום השליטה של ה"מסטר" רחב יותר כך עומדים לרשותו אמצעים רבים יותר לפתרון בעיות ושוב אינן נזקק לאומנות הלחימה במובנה הפרקטי. גפני - שהמסטר הקטן שבתוכו עובר תהליך של הגדרה עצמית.
 
MASTER

המילה הנה באנגלית, פרושה "אדון", "בעל בית" השמוש במילה הזו אינה מקובלת באמנויות לחימה מסורתיות יפניות או אוקינאוויות. בבתי ספר (לא מסורתיים)בארה"ב, המושג בשימוש.המושג נפוץ בסרטי "קרטה" מתוצרת הונג קונג, המתורגם לאנגלית, בהם משתמשים בביטוי הזה. שום שיטה אורינטאלית עם שורשים במזרח הרחוק אינה מכירה בביטוי המערבי הזה.
 
תשובה טובה, בטוח שלשאלה שנשאלה?

ואולי הכוונה הייתה - מתי נחשב מישהו לראוי לתואר גבוה באמנות לחימה? מי בכלל רשאי להעניק תואר כזה? כיצד יכולים בכירים של אמנות אחת לשפוט אדם מאמנות אחרת וכו´? אבל אולי אתה צודק והשאלה הייתה מילולית גרידא.
 
תואר גבוה באמנויות לחימה

תואר או דרגה באמנויות לחימה היא הערכה אוביקטיבית של אסכולה או שיטה, לרמת הידע והוותק המדידים של תלמיד. כפי שניתן לרכוש במקום השכלה, סממני השכלה, כך ניתן לקנות חגורות או ניירות. כמו בכל תחום גם באמנויות לחימה יש אנשים משכילים באמת ויש שהכתירו עצמם. אין לדבר שום חשיבות ! מורים רציניים הם בעלי וותק, התמדה ושקיפות מוחלטת בהשכלתםץ תאריהם הוענקו בפומבי ולא ממקורות בלתי מזוהים,חניכיהם ומכריהם יודעים ומכירים את ההיסטוריה של ההתפתחות שלהם. המאפיין דרגה רצינית שנים של עבודה, לימוד והשקעה בלימוד שיטה זו או אחרת, להגיע לדרגות הבכירות לוקח המון שנים. מקובל ברוב אמנויות הלחימה המסורתיים 4-6 שנות אימון עד חגורה שחורה, והמעבר בין דאן לדאן כמספר הדאנים מספר השנים בין בחינה לבחינה. אין דילוג על דרגות, ואין קשר בין דרגה בשיטה אחת לדרגה באסכולה אחרת. בדיוק כמו שלרופא או לעו"ד או כל בעל השכלה יש רצף מתועד של השכלה כך גם אצל אנשי אמנויות הלחימה הרציניים. דבר לא מעורפל הכל גלוי וניתן לבירור. בהחלט לא מעורר אמון מורה או תלמיד אשר נוסע לחודש וחוזר רב אמן דגול בשש שיטות (הדבר פשוט מגוחך). השכלה היא השכלה! באמנויות לחימה הדבר דורש ידע מעשי ויכולת אינטלקטואלית. מורה בכיר לא רק מתאפיין ביכולת וידע, אבל בראש וראשונה באיכות חניכיו. מורה בכיר אינו בכיר כי תלמידיו חושבים שהוא בכיר, הוא בכיר כי עמיתיו הבכירים למקצוע מעריכים אותו ובכירי השיטה שלו בוחנים אותו בגלוי ובעיקר על פי השגיו לאורך זמן. היא בכיר בין בכירים ולדעת בכירים!
 
הממ, יש ביננו נתק תיקשורתי קל

כשכתבתי "ראוי לתואר גבוה.." לא התכוונתי לתעודה זו או אחרת, אלא להכרה מצד בכירים בשיטתו/שיטות אחרות, כשב"תואר" התכוונתי במובן הלשוני - אדון/מאסטר/מורה/מדריך/קנצ´ו/סיפו/סנסי/גרנדמסטר/מאמן/ראש-שיטה/whatever. כל אלה הינם תארים בהם שמעתי תלמידים ומורים מתייחסים לאנשים מסוימים, ושאלתי אם השאלה המקורית אולי התייחסה לנושא זה. כלל לא העליתי בדעתי להתייחס לתופעה של תעודות שניתן לקנות בכסף רב לאחר עמל קל במשך זמן קצר, אך שוב, ייתכן ולכך כוונה השאלה המקורית ואם כן אז ענית.
 
הכרה בתארים ../images/Emo45.gif

הכרה בתואר על ידי האחרים, היא שאלה של מנהג ומסורת בעולם אמנויות הלחימה. כיום מוכרים תארים רשמיים מאסכולות\שיטות מקוריות (אוקינאווה, יפן) רק לאותם אנשים שהם התפתחו בתוך השיטה, כלומר גדלו בתוך החממה של השיטה, וכך באמת התמחו. פרוש הדבר שההכרה באה אם זכיתה בחגורה שחורה והתקדמתה שלב אחרי שלב אצל המורה שלך בשיטה שלך. ביפן קיים איגוד הקארטה היפני (JKF ) המכיר בתעודות של השיטות המוכרות. רשמית, זהו הכרה הרשמית החידה. בתהליך ההכרה הנך נדרש למסור לבדיקה ואימות את כל תעודות החגורה השחורה שלך (והם בודקים את האותנטיות,מאמתים עם המורים החתומים ומתחשבים בפז"מ שבין דרגה לדרגה). כמובן אין זה אומר שרק המוכרים הם שיודעים אמנות לחימה, זה רק אומר שרק המוכרים הם שמוכרים רשמית, למי שזה חשוב. בסין, טיוואן, הוגנ קונג בשיטות הלחימה המסורתיות הסיניות אין חשיבות ומושג של חגורות שחורות (דאנים) רק הכרה כמורה. כל המשתמש באמנויות סיניות במושגים יפניים וסמלים יפניים טועה ומטעה. יש חתול שחור היסטורי בין סין ליפן.
 

amir_aikido

New member
הכרה בתואר לשיטות יפניות מסורתיות

ארגון הדאי ניהון בוטוטקאי שהוא ארגון גג לאמנויות לחימה יפניות מסורתיות. הוקם ע"י הקיסר מייג´י ב 1895 ושבראשו עומד נסיך מחצר הקיסר היפני. החל בשנים האחרונות להתייחס גם לעולם מחוץ ליפן. בין שאר פעילויותיו הארגון גם מוכן לאשר ולהנפיק תעודות דרגה. כאשר עד לדרגת דאן 3 בערך הארגון מוכן "לסמוך" על מורה של הארגון שיעניק תעודה לבד, אבל בדרגות היותר בכירות האדם נדרש לשלוח קלטות וידאו ולהופיע בכנס של הארגון על מנת לאשר את הדרגה (אני לא מכיר את כל התהליך). כוחו של הארגון בכך שהוא איננו מוגבל לשיטה מסוימת (למרות שהוא מתייחס רק לשיטות יפניות ואני אפילו לא יודע מה יחס לקראטה אוקינאווי למשל). סתם להשלמה אמיר
 
בדיוק. אם נניח בצד את התעודות

(אגב, למה בכלל העלית את התעודות והכרה רשמית לדיון?) ואת החגורות - אז מה זה מאסטר?
 
MASTER2

אם הכוונתך בביטוי הלא אורינטאלי (והלא מדוייק)למורה בכיר לאמנויות לחימה,בעיניי זה אדם שדרך חייו = אמנות לחימה, הנו מקצוען טכנית, פרקטית ופילוסופית. הוא מסוגל לספק לתלמידיו את כל הכלים הנחוצים להתקדמותם. כמורה הוא מסוגל להיות דוגמה אמיתי לכל משהוא מלמד. חניכים מוציאים סיבה ללמוד ממנו לאורך זמן והוא מהווה באמת מורה דרך.
 
חוץ מיכולת באמנות הלחימה הספציפית,

האם צריך להיות ל"מאסטר" משהו נוסף? מוסר? ערכים? צורת התנהגות מסוימת? דת? אידיאלים?
 
ברור !!

כל אומן לחימה, חייב להיות אדם שמקרין כלפי סביבתו, לא רק בתנועות שהוא מבצע או ביכולת ההגנה העצמית שלו. לא סתם אומנות לחימה היא דרך חיים, ולא סתם סנסאי זה מורה לחיים. המוסר והערכים, ובכלל העשייה וההתנהגות היום יומית של אומן לחימה, ניכרים בכל מעשיו, ובכל תחומי החיים. סנסאי (או מאסטר), צריכים לשמש לתלמידיהם כמקור השראה חיובי, ויכולת להעניק להם בכל מעשיהם, ובכל תחומי החיים. סלבו, שנכנס לפרץ פילוסופי-משהו, לקראת חצות...
 
כן, אבל

איזה מוסר? איזה ערכים? אני בכוונה לא נותן דוגמאות - אבל איפה "נגמרת" אמנות הלחימה, ומתחיל תחום שאליו המורה (או איך שלא תקרא לו) אולי לא צריך להיכנס? (טוב דוגמא אחת:) אם המורה מנסה לשכנע את תלמידיו לתמוך במפלגה מסוימת? פוליטקאי מסוים? דת מסוימת? לקנות מוצר כלשהו? איפה נפסקת הלגיטימיות? אם בכלל? (דוד... משוכנע לחלוטין שעכשיו מאוחר מדי לשיחות "עמוקות" כאלה...)
 
אכן, שיחות עמוקות בשעות מאוחרות.

מה שהתכוונתי, שהסנסאי/מאסטר אמורים להנחות את תלמידיהם כמעט בכל תחומי החיים. הדברים לא נמדדים בשאלות (פוליטיות או אחרות) שהתלמידים שואלים אותו, אלא בעצם היותו מדריך טוב ואומן לחימה, התשובות לשאלות ינתנו מאליהם. מורה שמלמד את תלמידיו "ללכת מכות", התלמידים שלו לא יספגו ממנו השראה או הנחיה ללבטיהם, כי מה שהם קיבלו מהמורה שלהם זה רק יכולת להגן על גופם (וגם זה תלוי בספק). אבל מורה שמלמד אומנות לחימה, התלמידים שלו יקבלו תשובות לשאלות שלהם - כי מתוך זה שיגשו וישאלו (למרות שגם זה אפשרי), אלא מתוך מה שליבם ינחה אותם, ומתוך האומנות שהם סופגים מהמורה שלהם. בעצם האומנות, הם מקבלים יכולת נפשית להתמודד עם דברים. עצם האומנות, מביא את הלוחם לאמת הפנימית שלו!! (אוף, איזה משפט נולד באמצע הלילה
). ואגב, אם אתה שואל אותי - אריה דרעי זכאי
 

Zeev Foux

New member
מה זה מאסטר

מאסטר הוא אחד שתלמידיו מכנים אותו כך, זהו תואר המחייב את תלמידיו ואותם בלבד, ואין לו שום משמעות מחוץ לגבולות בית הספר. על מנת להיות מאסטר אתה צריך שישיהו לך: 1. תלמידים שמוכנים לקרא לכך כך 2. נכונות להיקרא כך על ידי התלמידים. במובן הזה קלעו חכמינו כשאמרו "עשה לך רב". אנו עושים את המורים שלנו למאסטרים, ולא הם את עצמם. זו הסיבה שלא צריך להיעלב כשלא קוראים למאסטר שלך מאסטר וההיפך, זהו רק תואר פנים בית ספרי, הנושא תוכן המשתנה מבית ספר למשנהו ולעיתים אף מתלמיד לתלמיד. זאב
 
אם כך, השאלה היא:

1. בתור תלמיד, לאיזה מין אדם תהיה מוכן לקרוא "מאסטר"? 2. בתור מורה, מה (לדעתך) אתה צריך להיות/לעשות כדי שיקראו לך "מאסטר". ואחרי שתענה על השאלות האלה (אם בכלל תרצה), אפשר ללכת הלאה לנושאים חביבים כמו "האם זה טוב ליהודים או רע ליהודים שאדם X עם תכונות Y שעושה מעשים בסגנון Z הוא "מאסטר"?" ... או שלא.
 
מה זה מאסטר

זאב יקירי, תרשה לי לחלוק עליך. הציבור או החניכים אין להם שום כלי אמיתי להערכה מקצועית כלפי המורה. הם באו ללמוד. מי יכול להעריך בעל מקצוע ? רק אדם שמעמדו המקצועי האוביקטיבי גבוה מזה שהוא מעריך. בבתי ספר או שיטות המכבדים עצמם ואת מקצועם, יושב פאנל בוחנים אשר בוחנים כל אחד על פי קישוריו,ידיעותיו ואישיותו ועל סמך הכרות אישית עם הנבחן. כל העושה רב לעצמו עושה זאת על דעתו ולטעמו הסוביקטיבי. הידע הנו ידע מדיד, כך שלא מדובר במטפורה. העושים רב\מאסטר לעצמם ואלה שמסתמכים עליהם, לבריאות, אך ברגע שאותם חברים יגיעו למסגרת לימודית מסודרת בתחום אמנויות הלחימה יופתעו לגלות שהם זרים, "חוצנים". אגב, כל המורים אשר עברם ומקורות השכלתם מעורפלים, אין להם עבר והשכלה. המצב בתחום הזה, לא שונה מכל מקצוע אחר. ענף אמנויות הלחימה הנו מקצוע לכל דבר, כך שההשכלה והנסיון ומקורות ההשכלה קובעים את האיכות. המושג "מקור הסמכות" הנו מושג יסוד בבודו הקלאסי.
 
למעלה