מה היה קורה אם לא היו לומדים לימודי ליבה?

evglev1

Well-known member
מנהל
מי היה מפתח לנו את כל מערכות ההגנה שהצילו אותנו אתמול?
מארבו טוען שרמב"ם מקובל רק על הספרדים, אז תשאל את הלל הזקן מבית הלל ובית שמאי מה דעתו על לימודי ליבה ומעניין מה הוא היו אומר על כך שאלה שמתיימרים להמשיך את דרכו מחרימים את לימודי הליבה.
 
מארבו טוען שרמב"ם מקובל רק על הספרדים, אז תשאל את הלל הזקן מבית הלל ובית שמאי מה דעתו על לימודי ליבה ומעניין מה הוא היו אומר על כך שאלה שמתיימרים להמשיך את דרכו מחרימים את לימודי הליבה.
מראבו לא מגיב פה כי אין לו טיעון ממשי לנושא
 

evglev1

Well-known member
מנהל
הגבתי.
איפה היתה הליבה שלכם ב 7 לאוקטובר?
"אם ה' לא ישמור עיר שווא שקד שומר"
עם כל הכבוד השאלה היה מתי הלל הזקן אסר על לימודי חול או התנגד ללימודי חול? ואם הלל הזקן התיר ואף עודד לימודי חול במקביל ללימודי קודש, מדוע סטיתם מדרכם ואתם מחרימים את לימודי החול?
 

Harrington

Well-known member
מנהל
עם כל הכבוד השאלה היה מתי הלל הזקן אסר על לימודי חול או התנגד ללימודי חול? ואם הלל הזקן התיר ואף עודד לימודי חול במקביל ללימודי קודש, מדוע סטיתם מדרכם ואתם מחרימים את לימודי החול?
אולי כי אין בהם שום צורך מיוחד. הרי בניגוד לסיפורי הסבתא שאוהבים לספר כאן בפורום, רוב החרדים עובדים ומוצאים תעסוקה ללא כל קושי גם בלי לימודי ליבה. מה שמוגדר היום כלימודי ליבה, ספק רב אם יסייע לחרדי כלשהו לקבל עבודה ואם מישהו בכל זאת מעונין, הוא יכול לגשת למכינה ולהשלים את החסר.

כל הנ"ל אגב נכון לטעמי גם במידה רבה למערכת החינוך הכללית. כך למשל ים של תלמידים מפחדים פחד מוות מהבגרות במתימטיקה, כאשר רוב מה שהם למדו שם ונבחנים עליו אלו דברים שהסיכוי שלהם להשתמש בהם במהלך חייהם עומד על כ5% לכל היותר.
 

evglev1

Well-known member
מנהל
אולי כי אין בהם שום צורך מיוחד. הרי בניגוד לסיפורי הסבתא שאוהבים לספר כאן בפורום, רוב החרדים עובדים ומוצאים תעסוקה ללא כל קושי גם בלי לימודי ליבה. מה שמוגדר היום כלימודי ליבה, ספק רב אם יסייע לחרדי כלשהו לקבל עבודה ואם מישהו בכל זאת מעונין, הוא יכול לגשת למכינה ולהשלים את החסר.

כל הנ"ל אגב נכון לטעמי גם במידה רבה למערכת החינוך הכללית. כך למשל ים של תלמידים מפחדים פחד מוות מהבגרות במתימטיקה, כאשר רוב מה שהם למדו שם ונבחנים עליו אלו דברים שהסיכוי שלהם להשתמש בהם במהלך חייהם עומד על כ5% לכל היותר.
נראה שרק מי שיש לו דיס קלקוליה צריך לפחד מבגרות של שלוש יחידות במתמטיקה. חמש יחידות זה סיפור אחר, אבל מי שמראש לא מתכנן לימוד בתחום המדעים המדויקים או המשפטים ומוכן להסתפק בשלוש יחידות מתמטיקה והמגמה שבה הוא לומד מאפשרת זאת, לא חושב שיש לו קשיים אלא אם כן הוא סובל מדיס קלקוליה ולא מסוגל לעשות תרגילים של כיתה ב' בלי מחשבון, שאז אני מניח מגיע לו פתור.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
נראה שרק מי שיש לו דיס קלקוליה צריך לפחד מבגרות של שלוש יחידות במתמטיקה. חמש יחידות זה סיפור אחר, אבל מי שמראש לא מתכנן לימוד בתחום המדעים המדויקים או המשפטים ומוכן להסתפק בשלוש יחידות מתמטיקה והמגמה שבה הוא לומד מאפשרת זאת, לא חושב שיש לו קשיים אלא אם כן הוא סובל מדיס קלקוליה ולא מסוגל לעשות תרגילים של כיתה ב' בלי מחשבון, שאז אני מניח מגיע לו פתור.
עובדתית ילדים מפחדים. אם זה נצרך או לא זאת שאלה אחרת :).
 

Harrington

Well-known member
מנהל
מי היה מפתח לנו את כל מערכות ההגנה שהצילו אותנו אתמול?
אלו שכן למדו כנראה :), אם כי הלכה למעשה אין קשר מיוחד בין הדברים. נזכיר שהמושג לימודי ליבה הוא מושג כולל לכמה מקצועות שנציגי המגזר הכללי (חילוני במידה רבה) החליטו שבלעדיהם אין. אלא שיש שם תכנים שאין לאף אחד שום צורך מיוחד בהם, בוודאי שלא בשביל לפתח מערכות הגנה מיוחדות. כך למשל חלק מחובת הליבה היא לימוד מקצוע האזרחות. אולי חשוב, אפשר לדון על זה, אבל בוודאי שלא קשור לפיתוח מערכות הגנה. עוד נזכיר שתלמיד המעונין בכך יכול כמובן להשלים את החסר טרם שניגש ללימודים אקדמאיים. בדרך כלל זה לא לוקח יותר משנת לימודים אחת ובדרך כלל פחות. אגב, זה כבר אולי פחות פומבי אבל יש לי הרגשה שתתפלא מעט אם וכאשר תראה את כל קבוצת המפתחים :).
 
אלו שכן למדו כנראה :), אם כי הלכה למעשה אין קשר מיוחד בין הדברים. נזכיר שהמושג לימודי ליבה הוא מושג כולל לכמה מקצועות שנציגי המגזר הכללי (חילוני במידה רבה) החליטו שבלעדיהם אין. אלא שיש שם תכנים שאין לאף אחד שום צורך מיוחד בהם, בוודאי שלא בשביל לפתח מערכות הגנה מיוחדות. כך למשל חלק מחובת הליבה היא לימוד מקצוע האזרחות. אולי חשוב, אפשר לדון על זה, אבל בוודאי שלא קשור לפיתוח מערכות הגנה. עוד נזכיר שתלמיד המעונין בכך יכול כמובן להשלים את החסר טרם שניגש ללימודים אקדמאיים. בדרך כלל זה לא לוקח יותר משנת לימודים אחת ובדרך כלל פחות. אגב, זה כבר אולי פחות פומבי אבל יש לי הרגשה שתתפלא מעט אם וכאשר תראה את כל קבוצת המפתחים :).
ו
ואם רמזתשיש חרדים בינהם אז לא אתפלא

רק אני סמוך ובטוח שהם כן למדו לימודי ליבה

ההתעקשות של ראשי המגזר החרדי שלא ילמדו לימודי ליבה היא רק מסיבה אחת, שליטה על המגזר

הם יודעים שברגע שהצעירים יפתחו את עינהם ואוזניהם השליטה שלהם תיפסק
א
 

Harrington

Well-known member
מנהל
ו
ואם רמזתשיש חרדים בינהם אז לא אתפלא

רק אני סמוך ובטוח שהם כן למדו לימודי ליבה
אין לי מושג. אני נגד כאמור. ליתר דיוק, נגד כפיית הלימודים הללו, כאשר רובם ככולם כלל אינם חשובים במיוחד לעתידו של הלומד. בודדים מהם יפנו לאפיקים בהם תידרש רמה גבוהה של מתימטיקה ואלו המעוניינים בכך יוכלו להשלים זאת בקלות (ואפילו ביתר קלות מאשר בגיל תיכון). וזאת סתם דוגמה כמובן.
ההתעקשות של ראשי המגזר החרדי שלא ילמדו לימודי ליבה היא רק מסיבה אחת, שליטה על המגזר
טיעון ישן וחסר בסיס שהומצא פעם על-ידי איזה תוקפן ומאז חבריו רצים איתו כמוצאי שלל רב. די בהיכרות בסיסית ביותר עם המגזר והאידאולוגיה שלו כדי להבין שאין לדברים כל אחיזה או קשר למציאות.
הם יודעים שברגע שהצעירים יפתחו את עינהם ואוזניהם השליטה שלהם תיפסק
מה ש, גם אם היה מעניין מישהו בהנהגת המגזר כשיטתך (או שמא נכון יותר לומר מבלי לפגוע, שיטת דף המסרים), ספק רב אם היה קורה בעקבות לימודי אלגברה :).
 

The Real Big Joe

Well-known member
עוד נזכיר שתלמיד המעונין בכך יכול כמובן להשלים את החסר טרם שניגש ללימודים אקדמאיים. בדרך כלל זה לא לוקח יותר משנת לימודים אחת ובדרך כלל פחות.
זה מהשקרים של הממסד החרדי.
1. מספר התלמידים שלא למדו ליבה ופתאום יהיו "מעוניינים" נמוך מאוד בדרך הטבע. ללא תשתית לרובם המכריע אין מניע להמשיך ללמוד.
2. העובדה שחריפות מוחם של תלמידי הישיבות, מאפשרת להם להשלים את החסר בקלות ובמהירות אינה עומדת במבחן המציאות. יש נשירה של 50% מהחרדים שנרשמים למוסדות אקדמאים - כבר בשנה הראשונה.
אגב, זה כבר אולי פחות פומבי אבל יש לי הרגשה שתתפלא מעט אם וכאשר תראה את כל קבוצת המפתחים
רמז מעניין. תוכל לפרט?
 

Harrington

Well-known member
מנהל
זה מהשקרים של הממסד החרדי.
או שזה מהשקרים שהתוקפים אוהבים להמציא על הממסד החרדי :).
1. מספר התלמידים שלא למדו ליבה ופתאום יהיו "מעוניינים" נמוך מאוד בדרך הטבע. ללא תשתית לרובם המכריע אין מניע להמשיך ללמוד.
ואף על פי כן בעולם המציאות תלמידים רבים כל כך יוצאים ללימודים מתקדמים שאפילו יש מכינות מיוחדות וייעודיות לקבוצה. מעניין אם יודעים שם שהכיתות שלהם ריקות עקב מחסור בתלמידים...
2. העובדה שחריפות מוחם של תלמידי הישיבות, מאפשרת להם להשלים את החסר בקלות ובמהירות אינה עומדת במבחן המציאות. יש נשירה של 50% מהחרדים שנרשמים למוסדות אקדמאים - כבר בשנה הראשונה.
לא נכנסתי כלל לחריפות המחשבה שאכן מגיעה מלימודי גמרא אנליטיים במשך שנים. פשוט לעניין שמי שמעוניין להשלים את המקצועות שיכולים להיות באמת חשובים למקצוע אקדמאי שהוא מעונין בו, יכול לעשות זאת במכינה אחת. זה נכון לתלמידי ישיבות כמו שזה נכון לרוב אזרחי ישראל.
רמז מעניין. תוכל לפרט?
קודמך כבר הבין מה שמלמד שזה אפשרי (וכרגיל, ששאלתך נועדה לניגוח גרידא, אבל זה לא בהכרח נלמד מהנ"ל אלא מזהות הכותב :)), כך שאוותר ברשותך.
 

The Real Big Joe

Well-known member
אף על פי כן בעולם המציאות תלמידים רבים כל כך יוצאים ללימודים מתקדמים שאפילו יש מכינות מיוחדות וייעודיות לקבוצה. מעניין אם יודעים שם שהכיתות שלהם ריקות עקב מחסור בתלמידים...
התגובה המעורפלת אינה מזימה את המספר הנמוך של כאלה שהולכין ללמוד. זה שיש מכינות עבור כמה עשרות (או אפילו מאות) לא משנה את העובדה שמדובר במיעוט.

לא נכנסתי כלל לחריפות המחשבה שאכן מגיעה מלימודי גמרא אנליטיים במשך שנים. פשוט לעניין שמי שמעוניין להשלים את המקצועות שיכולים להיות באמת חשובים למקצוע אקדמאי שהוא מעונין בו, יכול לעשות זאת במכינה אחת. זה נכון לתלמידי ישיבות כמו שזה נכון לרוב אזרחי ישראל.
היה נוח התעלם משיעור הנשירה של 50%...


קודמך כבר הבין מה שמלמד שזה אפשרי (וכרגיל, ששאלתך נועדה לניגוח גרידא, אבל זה לא בהכרח נלמד מהנ"ל אלא מזהות הכותב :)), כך שאוותר ברשותך.
מעולם לא הצלחת לבסס שום טענה הזויה שלך. אין חדש תחת השמש. המצחיק הוא שאתה חושב שהתרוצים האינפנטיליים "מחלצים" אותך.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
התגובה המעורפלת אינה מזימה את המספר הנמוך של כאלה שהולכין ללמוד. זה שיש מכינות עבור כמה עשרות (או אפילו מאות) לא משנה את העובדה שמדובר במיעוט.
בוודאי שמדובר במיעוט וטוב שכך. אבל זה כן אומר ש:
א. האפשרות לגמרי קיימת.
ב. התלמידים מודעים לקיומה של האפשרות.

מאחר ועל שתי נקודות אלו היה הוויכוח, הרי שמ.ש.ל.
היה נוח התעלם משיעור הנשירה של 50%...
כי אין לי הרבה מה לעשות איתו. יש נשירה, אני לא יודע באיזה שיעור, כמו שיש נשירה של המגזר הכללי בלימודים אקדמאיים לרבות במכינות המקדימות. אם וכאשר תציג נתונים מלאים בסוגיה יהיה אפשר לדון בה.
מעולם לא הצלחת לבסס שום טענה הזויה שלך.
ברוך ה' שכך, מאחר ואינני נוהג להציג טענות הזויות :).
אין חדש תחת השמש. המצחיק הוא שאתה חושב שהתרוצים האינפנטיליים "מחלצים" אותך.
חס חלילה וחס לי מלחשוב כך. הרי אינני יכול על חוכמתך העילאית ממילא, אז כיצד אוכל אני הקטן לחשוב כך כשאני 'מתדיין' מול אדם גדול ודגול כמוך??

לגופו של עניין כאמור מעלה, דברי הובנו ומובנים לכל בר דעת (כפי שהוכח על-ידי הגולש לפניך שבחר דווקא ר"ל להתייחס עניינית). הקושי שלך להתמודד איתם או להתעלם מהם, הם משהו שבין אוזניך ואיני רואה עצמי קשור אליהם.
 

The Real Big Joe

Well-known member
בוודאי שמדובר במיעוט וטוב שכך. אבל זה כן אומר ש:
א. האפשרות לגמרי קיימת.
ב. התלמידים מודעים לקיומה של האפשרות.

מאחר ועל שתי נקודות אלו היה הוויכוח, הרי שמ.ש.ל.
לא אתן לך למרוח. הנושא אינ אפשרות שקיימת. גם רבי עקיבא הלך ללמוד בהיותו בן ארבעים. הנושא הוא שיש רק מועטים שמצליחים להתגבר על הפער (לא כולם רבי עקיבא) או אפילו חושבים על זה. הנושא הוא שבהעדר לימודי ליבה רוב החרדם נידונים לחיי עוני מבחינתם, וחיים בלתי מועילים מבחינת המדינה.

אז לא מש"ל (כך בעברית - עם גרשיים - ולא עם נקודות) ולא נעליים.


כי אין לי הרבה מה לעשות איתו. יש נשירה, אני לא יודע באיזה שיעור, כמו שיש נשירה של המגזר הכללי בלימודים אקדמאיים לרבות במכינות המקדימות.
ממש לא "כמו". ולא דיברתי רק על המכינות אלא על שנת הלימודים הראשונה.

הנה מידע מדוח מבקר המדינה:
כדי להתמודד עם פערי הידע הגדולים של בוגרי החינוך החרדי מפעילים המוסדות האקדמיים מכינות ייחודיות לחרדים. הדו"ח מגלה שרק 45% מהגברים החרידם שמתחילים ללמוד במכינות הקדם אקדמיות ימשיכו לתואר ורק 24% יסיימו תואר (אחד מארבעה). 76% ינשרו. רק 47% מהנשים החרדיות שמתחילות מכינה יסיימו תואר (אחת משניים).

שיעור הנשירה מהלימודים האקדמיים עצמם במגזר החרדי (לא כולל המכינות) גדול יותר מפי שניים משיעור הנשירה בקרב המגזרים האחרים: כך, שיעור הגברים החרדים הנושרים מהלימודים האקדמיים מגיע ל-46% (לעומת כ-20% אצל הגברים הלא-חרדים), ואצל הנשים החרדיות - 28% (לעומת כ-12% אצל הלא-חרדיות).


לגופו של עניין כאמור מעלה, דברי הובנו ומובנים לכל בר דעת (כפי שהוכח על-ידי הגולש לפניך שבחר דווקא ר"ל להתייחס עניינית). הקושי שלך להתמודד איתם או להתעלם מהם, הם משהו שבין אוזניך ואיני רואה עצמי קשור אליהם
מצחיק שאתה מעז לדבר על "התמודדות". מעולם, לא הבאת שום סימוכין לשום טענה שלך. (ועל כן כל הטענות שלך הזויות). המקסימום שאפשר לקבל ממך, זה את הבדיחה שכל מה שאינו לרוחך הוא אינו ענייני...
 

Harrington

Well-known member
מנהל
לא אתן לך למרוח.
חחח, הייתי שואל כיצד בכוונתך למנוע זאת ממני, אבל מאחר והדבר היחיד שמרוח כאן מצוי בין אוזניך וממילא לא קשור אלי, אוותר על השאלה הפעם :).
הנושא אינ אפשרות שקיימת. גם רבי עקיבא הלך ללמוד בהיותו בן ארבעים. הנושא הוא שיש רק מועטים שמצליחים להתגבר על הפער (לא כולם רבי עקיבא) או אפילו חושבים על זה.
דווקא יש רבים וטובים ש"מתגברים על הפער". קשר לר' עקיבא לא ממש מצאתי.
הנושא הוא שבהעדר לימודי ליבה רוב החרדם נידונים לחיי עוני מבחינתם
אף אחד שם (בהכללה) לא חי חיי עוני בגלל שלא למד לימודי ליבה. רבים חיים מה שמוגדר בישראל חיי עוני (הגדרה שגויה מאחר וההגדרה בישראל מבוססת על בחינה יחסית ולא אולטימטיבית), אך בעצמם לא רואים עצמם כעניים.
, וחיים בלתי מועילים מבחינת המדינה.
שאלה של השקפת עולם. להשקפתי הם מועילים בחייהם פי כמה וכמה ממך (למשל).
אז לא מש"ל (כך בעברית - עם גרשיים - ולא עם נקודות) ולא נעליים.
נעליים אכן לא מ.ש.ל. דווקא כן. גם אם זה אמור להיות עם גרשיים.
ממש לא "כמו". ולא דיברתי רק על המכינות אלא על שנת הלימודים הראשונה.
זאת בדיוק השאלה, אם זה "כמו" או לא. לא הצגת שום נתון בעניין, כך שלא ניתן להשוות או לבחון את טענתך.
הנה מידע מדוח מבקר המדינה:
כדי להתמודד עם פערי הידע הגדולים של בוגרי החינוך החרדי מפעילים המוסדות האקדמיים מכינות ייחודיות לחרדים. הדו"ח מגלה שרק 45% מהגברים החרידם שמתחילים ללמוד במכינות הקדם אקדמיות ימשיכו לתואר ורק 24% יסיימו תואר (אחד מארבעה). 76% ינשרו. רק 47% מהנשים החרדיות שמתחילות מכינה יסיימו תואר (אחת משניים).
קצת מביש שמבקר המדינה כותב עם טעויות כתיב (אולי לא למד לימודי ליבה?), אבל מעבר לכך, בדיוק כמו למעלה, הנתונים חסרי כל משמעות אם אין לנו למה להשוות אותם.
שיעור הנשירה מהלימודים האקדמיים עצמם במגזר החרדי (לא כולל המכינות) גדול יותר מפי שניים משיעור הנשירה בקרב המגזרים האחרים: כך, שיעור הגברים החרדים הנושרים מהלימודים האקדמיים מגיע ל-46% (לעומת כ-20% אצל הגברים הלא-חרדים), ואצל הנשים החרדיות - 28% (לעומת כ-12% אצל הלא-חרדיות).
זה עדיין מהמבקר או מילים שלך?

בכל מקרה, בשום מקום לא חלקתי על כך שיש נשירה. טענתי ואני עומד מאחורי טענתי זו, שאלו שבאמת מעוניינים בכך יכולים להשלים את החסר. זאת המציאות והעובדה שקיימת נשירה לא משנה זאת. על כך אפשר להוסיף שממילא מה שמשלימים שם לא ממש קשור ללימודי הליבה. רק מקצועות בודדים זהים וגם אז לומדים אותם בהיקף ועומק אחר מכפי שלומדים במערכת החינוך הכללית. זאת מאחר ומדובר במכינה לקראת לימודים אקדמאיים ולא כולם זקוקים לכל מקצוע שם. כך שעדיין לא השתכנעתי מדבריך שיש צורך לכפות על מישהו ללמוד לימודי ליבה בשלב ההתבגרות (אגב למקרה שאינך מעודכן, אני גם מתנגד לכפיית לימודי מתימטיקה במערכת החינוך הכללית וסבור שזה צריך להישמר לאלו שמעוניינים בכך ו/או צפויים להזדקק לכך במסלול החיים שיבחרו).
מצחיק שאתה מעז לדבר על "התמודדות".
שמע, אמנם אתה ג'ו נורא ביג ומפחיד אותי לאללה, אבל תצטרך לסלוח לי שבכל זאת אני מעז לדבר על מה שמתחשק לי לדבר :).
מעולם, לא הבאת שום סימוכין לשום טענה שלך.
לעולם גם לא אביא, זולת במקרים חריגים מאוד. אין לי שום כוונה לשנות מדיניות זו רק בגלל שהיא לא מוצאת חן בעיניך יקירי :). גם לא אם תכתוב את זה כל יום 800 פעם אפילו מעבר לתגובות ההשמצה הרגילות שלך. 'צטערת :).
(ועל כן כל הטענות שלך הזויות).
אשרי המוצא קשר בין שני הדברים. פלוני טוען משהו אולם לא מציג סימוכין לטענתו ועל כן אוטומטית טענתו הזויה. גישה מעניינת, אני חייב להודות. לא כל כך תואמת את לימודי הליבה אגב, אבל זה כבר בקטנה :).
המקסימום שאפשר לקבל ממך, זה את הבדיחה שכל מה שאינו לרוחך הוא אינו ענייני...
לא. את זה אני טוען רק כשאתה, כפי שאתה בדרך כלל עושה, לא מגיב עניינית. לא אשמתי שאלו מירב הפוסטים שלך :).
 

בון דוק

Well-known member
מי היה מפתח לנו את כל מערכות ההגנה שהצילו אותנו אתמול?
עלות מערכת החינוך הן עצומות ומרבית התלמידים לעולם לא ישתמשו בהמשך חייהם בהנדסה אנליטית או בפרבולה.
אם המטרה שלך היא לייצר הרבה מדענים אז שיטת השקעה בכולם כדי שיצא אחד היא בזבוז של משאבים והשיטה הנכונה היא בחינות מקדימות והשקעה רק במי שיש בו פוטנציאל. שאר האנשים יכולים להסתפק בקצת ידע והשכלה חלקית ולמעשה יש לא מעט תלמידים שמקצוע המתמטיקה רק הרס להם את גיל הנעורים. יכול להיות שבעתיד התפיסה במערכת החינוך (העולמית) תהיה התמקצעות לתחומים בודדים בהם יש לך יתרון על האחרים בתוספת מעט לימוד כללי.
 
עלות מערכת החינוך הן עצומות ומרבית התלמידים לעולם לא ישתמשו בהמשך חייהם בהנדסה אנליטית או בפרבולה.
אם המטרה שלך היא לייצר הרבה מדענים אז שיטת השקעה בכולם כדי שיצא אחד היא בזבוז של משאבים והשיטה הנכונה היא בחינות מקדימות והשקעה רק במי שיש בו פוטנציאל. שאר האנשים יכולים להסתפק בקצת ידע והשכלה חלקית ולמעשה יש לא מעט תלמידים שמקצוע המתמטיקה רק הרס להם את גיל הנעורים. יכול להיות שבעתיד התפיסה במערכת החינוך (העולמית) תהיה התמקצעות לתחומים בודדים בהם יש לך יתרון על האחרים בתוספת מעט לימוד כללי.
לדעתי הסיבה העיקרית שזה נמשך היא בגלל המשמעת.

כמו בצה"ל - הרבה דברים לא הגיוניים אבל עושים אותם בשביל שילמדו לציית.

הרי מה שאמרת יודעים שנים ובכל זאת לא משנים.

כמו עם החגורת בטיחות שנדיר שמצילה מישהו אבל כולם סובלים איתה למרות שלא נוהגים בראלי פריס דאקאר

איפה שבאמת צריך אותה.
 
למעלה