מה דעתכם

Harrington

Well-known member
מנהל
על בית הכנסת משותף
למזרחיים ואשכנזים?
יש קהילות שזה מתאים להן ויש קהילות שלא. אין כל סיבה לתקוף את אלו שמעדיפים אחרת. זאת אחלה דוגמה לכך ש'אחדות' איננה מילת קסם. היא מילה שאנחנו מזכירים כל אימת שנדמה לנו שזה מה שחסר, אבל לא בכל דבר וענין יש צורך באחדות ולא בכל דבר וענין אחדות זה בהכרח דבר חיובי.

כפי שכבר כתבו לפני, תחושת ה'כבוד לבית אבא', או במילים אחרות, הגעגועים לנעימות מבית הכנסת של אבא וניגוני העדה, לגיטימי לחלוטין שיגברו על תחושת ה'חייבים בהכרח להיות ביחד כל הזמן ובכל דבר'. אמנם יש גם לזה פתרונות, כמו למשל קהילות בהן מתפללים לפי עדת שליח הציבור ואלו עולים במעין 'תורנות עדתית' כדי שלא ייגרע חלקו של אף אחד ושל אף עדה. אבל יש כאלה שמעוניינים בכל תפילותיהם להתפלל דווקא בנוסח* העדתי המוכר להם מבית, או שפשוט לא מתחברים לנוסח* של עדות אחרות. כאמור, זה בסדר גמור ואין בזה שום פסול.

אז בונים כמה בתי כנסת, או בית כנסת אחד עם כמה אולמות תפילה (מה שמאפשר בכל זאת להיפגש לפני ואחרי התפילות למשל) ובא לציון גואל.

* נוסח הן במובן הפשוט של המילה והן במובן הניגונים העדתיים.
 

ריקי זו אני

Well-known member
להמוני יהודים בישראל ובתפוצות יש מה שיקרא כאן 'כבוד לבית אבא'...
אצל הדתיים, חובשי הכיפות המסורת מבית אבא לא רק חשוב... סופר חשוב. החרדים בהרבה מדברים בלשון של בית אבא (יידיש), האם בתוך זה יש מקום לנוסח 'ישראלי'?
התשובה שלי פשוטה שטוב לשמור על נוסח בית אבא... ומי שמעדיף נוסח אחיד גם טוב...
 

שמלת תחרה1

Well-known member
להמוני יהודים בישראל ובתפוצות יש מה שיקרא כאן 'כבוד לבית אבא'...
אצל הדתיים, חובשי הכיפות המסורת מבית אבא לא רק חשוב... סופר חשוב. החרדים בהרבה מדברים בלשון של בית אבא (יידיש), האם בתוך זה יש מקום לנוסח 'ישראלי'?
התשובה שלי פשוטה שטוב לשמור על נוסח בית אבא... ומי שמעדיף נוסח אחיד גם טוב...
בית אבא מה טוב ומה נעים, בנתיים אנחנו שאימצנו את מסורת בית אבא, חיתנו ילדים, נפתח אצלנו קיבוץ גוליות השבח לאל, בית אבא הפך לביתי אב של כמה וכמה משפחות, מאד מקווה שנגיע ליום שכל ישרטל יהיה בית אב אחד.
 
למעלה