מדינת ישראל

MCCCCP

New member
מדינת ישראל

בסוף מלחמת העצמאות בשנת 1949, ועוד במהלכה, בישראל הוקמה כלכלה סוציאליסטית (דומה לסוציאליסטית). מדינה ללא מחצבים עם אוכלוסיה קטנה ועם בעיית קליטה ענקית הפכה את עצמה במהלך השנים למדינה החזקה ביותר המרזח התיכון, למדינה העשירה ביותר מכל שכונותיה ולמעצמה צבאית (מבחינה טכנולוגית). יודע אני כי מודרניזציית צהל החלה רק לאחר 1973 אבל בכל זאת, כדי להלחם במספר קרבות גדולים וכדי לתחזק צבא אשר אמור להיות גדול וחזק מספיק להחזיק צבא פולש עד לגיוס הרזרבות, צריך כסף. הרבה כסף. אז השאלה שלי היא כזאת: איך ממדינה שקמה לתוך מלחמה ונולדה אל תוך סוציאליזם עני הגיע לעושר כה רב? אני יודע שעכשיו ישראל חייה על העם (ממש קומוניזם היית אומר), יותר מ50% מההכנסות של כמעט כל אדם הולכות למדינה. אבל השאלה שלי נוגעת לישראל החל מיום הקמתה. תודה פבל
 
כספי השילומים, תשתית אנושית טכנולוג

ית ברמה גבוה ,רמת שחיתות לא קטלנית, אוכלוסיה פטריוטית ,כספי היהודים מהעולם, הכסף האמריקני התחיל להגיע רק אחרי 67... זה שילוב של הכל ביחד...באורך נס הסוציאליזם עבד לפחות חלקית... חחחח
 

MCCCCP

New member
זה בסדר אבל

אין מצב שכסף האנשים פרטיים ומגרמניה החזיק מדינה שלמה בשמך שני עשורים! אהה כן עכשיו נזכרתי שהיתה נחושת בתמנע אבל זה לא יכול להיות "כלכלת ישראל". מוזר... פבל
 

טשאפק

New member
יסודות הכלכלה הונחו הרבה לפני 49

היסודות לכלכלת המדינה הונחו ע"י מוסדות היישוב עוד בימי המנדט ואפילו קודם. הבסיס היה סוציאליסטי אבל עם מקום לא קטן ליוזמה פרטית. לולא היתה תשתית כלכלית ב 1948, לא היינו מנצחים במלחמה. לשאלתך, זה לא היה כל-כך קשה לעבור את שכנינו, כיוון שהם סבלו כל השנים משלטון רודני, גרוע ומושחת ביותר (הרבה יותר גרוע ומושחת משלנו) ומהשכלה נמוכה. מה שדי מפליא הוא שמנקודת התחלה נמוכה יחסית, סגרנו במידה רבה את הפערים מן המערב והשגנו רמות צמיחה גבוהות משך עשרות שנים. כל זאת תוך התמודדות עם איום בטחוני רציף, עם הצורך לקלוט מאות אלפי עולים (האוכלוסייה הכפילה את עצמה ויותר) שרובם הגיעו בחוסר-כל, ועם החרם הערבי. התשובה לשאלה די מורכבת. ראשית יש לזכור שהסוציאליזם שהיה נהוג כאן היה גרסה מתונה ביותר, ולא משהו הרסני כמו במזרח אירופה. שנית, היו כספי שילומים מגרמניה וכספי תרומות של יהודים שסייעו לפחות לשקם את הריסות המלחמה, שלישית, היה כאן ציבור חרוץ ומשכיל יחסית, ומערכת חינוך מעולה ששמרה והשביחה את ההון האנושי - המשאב החשוב ביותר. מלכתחילה רמת ההשכלה של העולים היתה גבוהה יחסית, כי השאיפה להשכלה אפיינה את היהודים בכל מקום. רביעית, רמה גבוהה של מחקר מדעי הניבה תמורה כלכלית בחקלאות ובענפים נוספים. חמישית, לאורך רוב התקופה רוב האנשים חיו די בצניעות בהשוואה לנהוג היום ולנהוג במערב אז. למשל, עד שנות השמונים נסיעה לחו"ל נחשבה מותרות די נדירים. בנוסף, עבדו די קשה. שישית, יש לנו משאבי טבע - המינרלים של ים המלח, כגון ברום ופוספטים. ישראל השכילה לפתח את התעשייה הזו, לא רק להפיק את החומרים אלא גם למצוא להם שימושים תעשייתיים חדשים. (הראשון שהקים שם מפעל היה המהנדס נאיימבסקי עוד בשנות העשרים). הכנסת מפעלי ים המלח למדינה היתה די משמעותית לאורך השנים.
 
אין בהכרח קשר

בין המדיניות החברתית-כלכלית של המדינה למידת העושר שלה. ההבדל בין סוציאליזם וקפיטליזם עיקרו בחלוקת המשאבים בתוך החברה. במשטר סוציאליסטי זו חלוקה שיוויונית פחות או יותר, ובמשטר קפיטליסטי מרבית המשאבים מרוכזים בידי מיעוט קטן. כמובן, קיצוניות עשויה לפגוע גם בתוצר הכולל. קומוניזם מזיק לכלכלה כמו גם קפיטליזם פנאטי. אבל משטר סוציאל-דמוקרטי מתון למשל, איננו מפריע כלל לצמיחה כלכלית, כפי שניתן ללמוד ממדינות סקנדינביה. אגב, מגוחך לייחס "קומוניזם" למשטר הנוכחי בישראל, אשר נע במהירות לקוטב הסופר-קפיטליסטי. שיעור המיסוי איננו מדד נכון, משום שההכנסה עצמה איננה פרופורציונית לכמות העבודה. ומי שמרוויח מהון, למשל, משלם עוד הרבה פחות מס על אפס מאמץ.
 
בלבול במושגים

הכלכלה של ישראל עם קום המדינה כללה מרכיבים סוציאליסטיים אבל היתה בבסיסה כלכלה של שוק חופשי, והכלכלה של היום אין לה שום קירבה לקומוניזם למרות הרמה הגבוהה של מסים על ההכנסה. ההצלחה של ישראל בשנותיה הראשונות וגם אחר כך נבעה בעיקר מרמת ההשכלה והמוטיבציה של תושביה, בנוסף לכך היה גם סיוע מיהדות התפוצות וגופים בינלאומיים, וגם... בגלל הרמה הנמוכה של המדינות היריבות לה, המדינות השכנות לנו עמדו אז ברמת התפתחות עלובה של הגרועות שבמדינות העולם השלישי והן לא היוו לנו סכנה של ממש כשהן מפסידות קרבות עקב חוסר שליטה אפקטיבית בכוחות, רמת לוחמים נמוכה והיעדר תכנון אסטרטגי וטקטי.
 

תותח9

New member
מודרניזציה עוד קודם

המודרניזציה של צה"ל התחילה הרבה קודם לכן, למעשה באמצע-סוף שנות החמישים, וביתר שאת בשנות הששים המאוחרות. לא אחזור על דברי כל המשיבים לפני אציין רק ששלטון מפא"י ידע, עם כל החסרונות, להלך על החבל הדק שבין סוציאליזם מתון לבין יזמה פרטית, בלי לפגוע באף אחד מהם
 

אוהד11

New member
אחת הסיבות לשינוי הכלכלי שחל הם

השילומים מגרמניה, שהסכם לגביהם נחתם כבר ב- 1952, והם הזרימו כספים רבים למדינה. יש להוסיף לכך גם את התרומות של יהודי התפוצות
 
למעלה