מגדלי האנוי
אני כותב כאן משהו שהוא שילוב של חידה, משחק, בעיה מתמטית וגם סתם דבר מעניין לקרוא עליו... לפני זמן לא רב נכנסתי ללמד בכיתה י"א את השיעור הראשון ב"אינדוקציה". מנסיוני זהו שיעור מאד קשה, מופשט, ובעל אופי "הוכחתי" – ולמי שלא "חולה" על מתמטיקה זהו שיעור מאד משעמם. תוסיפו לזה שהיה יום שרבי במיוחד והשיעור היה בשעה אחת בצהריים ! מה עושים ? הדרך היחידה לעבור את השיעור הזה בשלום היא להביא לאנשים בכיתה משחק שירתק אותם. וכמובן שזה צריך להיות קשור לאינדוקציה... נזכרתי במשהו שהראו לי עוד בתור ילד, ונקרא "מגדלי האנוי" (The Towers of Hanoy) . למי שאינו מכיר, ניתן להסתכל בתמונה שצירפתי. אלו בסך הכל שלושה מוטות שעל אחד מהן מושחלות מספר דסקיות בגדלים שונים (בציור מופיעות 4 דסקיות, אבל אפשר לשחק את זה עם כל מספר שרוצים). עליך להעביר את כל הדסקיות מהמוט הזה אל המוט הימני, כך שבכל שלב מותר להעביר רק דיסקית אחת, ואין להניח אף דיסקית על דיסקית קטנה ממנה. מותר כמובן להיעזר במוט האמצעי. לפני שאני אגש לשאלה המתמטית כאן, אני מציע למי שלא נתקל בזה לנסות ולהגיע למטרה. כשמדובר ב 2-3 דסקיות זה די קל, אבל כדאי לנסות גם עם מספר גדול יותר. מי שמעוניין "לשחק" – מוזמן להיכנס לאתר הבא, שם אתם ממש יכולים לבחור את מספר הדסקיות ו"להזיז" אותן וירטואלית ממוט למוט. אבל מי שרוצה גם למצוא כאן צד מתמטי – אז הנה מספר שאלות : א. האם ניתן לבצע את המשחק עבור כל מספר של דסקיות ? האם ניתן להוכיח את זה ? (התשובה היא כמובן כן – אבל כדי לענות אני מציע קודם לקרוא את סעיף ב´) ב. נסו להוכיח שמספר המהלכים המינימלי הדרוש כדי להעביר את כל הדסקיות הוא 2ⁿ-1 (כאשר n הוא מספר הדסקיות). הכי קל זה להשתמש באינדוקציה מתמטית. ג. האם תוכלו לתת דרך קונסטרוקטיבית לבצע את המשחק ? כלומר, לא באמצעות ניחוש וטעייה, אלא דרך שתנחה אותנו בדיוק מה לעשות בכל שלב ? נסו להיעזר בסעיף הקודם. אני אולי גם אוסיף בשלב זה שנושא האינדוקציה, למרות שנראה כמו פרק מופשט וחסר שימוש, יכול להיות מאד פרקטי. ההוכחה באינדוקציה של סעיף ב´ ממש מדריכה אותנו איך לשחק את המשחק !
רון חשבון α•⃲(Δ)³+πº∑Ǿ ℓim(x→∞)ε∫¼±
אני כותב כאן משהו שהוא שילוב של חידה, משחק, בעיה מתמטית וגם סתם דבר מעניין לקרוא עליו... לפני זמן לא רב נכנסתי ללמד בכיתה י"א את השיעור הראשון ב"אינדוקציה". מנסיוני זהו שיעור מאד קשה, מופשט, ובעל אופי "הוכחתי" – ולמי שלא "חולה" על מתמטיקה זהו שיעור מאד משעמם. תוסיפו לזה שהיה יום שרבי במיוחד והשיעור היה בשעה אחת בצהריים ! מה עושים ? הדרך היחידה לעבור את השיעור הזה בשלום היא להביא לאנשים בכיתה משחק שירתק אותם. וכמובן שזה צריך להיות קשור לאינדוקציה... נזכרתי במשהו שהראו לי עוד בתור ילד, ונקרא "מגדלי האנוי" (The Towers of Hanoy) . למי שאינו מכיר, ניתן להסתכל בתמונה שצירפתי. אלו בסך הכל שלושה מוטות שעל אחד מהן מושחלות מספר דסקיות בגדלים שונים (בציור מופיעות 4 דסקיות, אבל אפשר לשחק את זה עם כל מספר שרוצים). עליך להעביר את כל הדסקיות מהמוט הזה אל המוט הימני, כך שבכל שלב מותר להעביר רק דיסקית אחת, ואין להניח אף דיסקית על דיסקית קטנה ממנה. מותר כמובן להיעזר במוט האמצעי. לפני שאני אגש לשאלה המתמטית כאן, אני מציע למי שלא נתקל בזה לנסות ולהגיע למטרה. כשמדובר ב 2-3 דסקיות זה די קל, אבל כדאי לנסות גם עם מספר גדול יותר. מי שמעוניין "לשחק" – מוזמן להיכנס לאתר הבא, שם אתם ממש יכולים לבחור את מספר הדסקיות ו"להזיז" אותן וירטואלית ממוט למוט. אבל מי שרוצה גם למצוא כאן צד מתמטי – אז הנה מספר שאלות : א. האם ניתן לבצע את המשחק עבור כל מספר של דסקיות ? האם ניתן להוכיח את זה ? (התשובה היא כמובן כן – אבל כדי לענות אני מציע קודם לקרוא את סעיף ב´) ב. נסו להוכיח שמספר המהלכים המינימלי הדרוש כדי להעביר את כל הדסקיות הוא 2ⁿ-1 (כאשר n הוא מספר הדסקיות). הכי קל זה להשתמש באינדוקציה מתמטית. ג. האם תוכלו לתת דרך קונסטרוקטיבית לבצע את המשחק ? כלומר, לא באמצעות ניחוש וטעייה, אלא דרך שתנחה אותנו בדיוק מה לעשות בכל שלב ? נסו להיעזר בסעיף הקודם. אני אולי גם אוסיף בשלב זה שנושא האינדוקציה, למרות שנראה כמו פרק מופשט וחסר שימוש, יכול להיות מאד פרקטי. ההוכחה באינדוקציה של סעיף ב´ ממש מדריכה אותנו איך לשחק את המשחק !