מאסק טוען שישחרר בטא לאוטונומיה מלאה השנה!

darkshadow1

New member
זה פשוט לא הולך לקרות- נקודה.

מאסק טוען שישחרר בטא לאוטונומיה מלאה השנה!
https://electrek.co/2019/10/24/tesla-full-self-driving-timeline/

למען גילוי נאות יש לי מניית טסלה אחת כהימור לעתיד הרחוק. בעלי מושקע הרבה יותר בחברה ויש לנו מודל 3.

הציטוט המדוייק ממאסק באנגלית בעת הדיווח הרבעוני לבורסה בוול סטריט:
"
While it’s going to be tight, it still does appear that we will be at least in limited early access release of a feature-complete Full Self-Driving feature this year. So, it’s not for sure, but it appears to be on track for at least an early access release of a fully functional Full Self-Driving by the end of this year."

תרגום שלי: "בעוד שזה יהיה צמוד, עדיין נראה שנוכל לשחרר גירסאת גישה מוקדמת לקהל מצומצם שתכלול יכולת ניהוג עצמית מלאה שלמת מאפיינים. אז, זה לא על בטוח, אבל נראה שזה מתקדם לפחות לגישה מוקדמת של מערכת ניהוג עצמית בתפקוד מלא לפני סוף השנה."

ההסבר המלא יותר בכתבה ומוסבר שהשלב החסר שיתווסף הוא זה של רמזורים וצמתים, שלב ביניים בין יכולת הזימון ויכולת הנהיגה בכבישים מהירים שקיימת כיום.

אישית כבר ישבתי כ 80 ק"מ מאחורי ההגה כשהמכונית נהגה על כביש ראשי באנגליה ושני מרחקים דומים כשהמכונית נהגה בצרפת (היה מחלף אז התערבתי). אינני חושב שאהיה בקבוצה המצומצמת של הגירסה המוקדמת אבל מה שיוצא בבטא נוטה לצאת באלפא תוך כמה חודשים עד חצי שנה. בשלב הזה נראה שצריך "לפקח" ולהחזיק את ההגה.

המהפיכה מבחינתי כיום תהיה ביום שהרכב יוכל "להקפיץ" אותי למקום כלשהו ולחזור הביתה או לחנות בחנייה חוקית חינמית במקום בחניון בתשלום או רחוב עם הסדרי חנייה מגבילים. המהפיכה המלאה תהיה כשנוסע ללא רישיון כפי שהייתי לפני 6 שנים יוכל להכנס לרכב שיסיע אותו ממקום למקום ללא נהיגה. מבחינת התח"צ חבל שמאסק עדיין לא עובד על "מונית שירות" שתסיע מספר קבוצות נוסעים שונות ב2-3 תאים נפרדים כך שיהיה אפשר לשלב מספר נסיעות ברכב אחד במקום לשלוח רכב לכל נסיעה.
זה פשוט לא הולך לקרות- נקודה.
אלא אם ב"בטא" מאסק מתכוון לתוכנה שפשוט לא עובדת (או אולי עובדת רק בכבישים מהירים- שזה אוטונומיה ברמה 4 ולא ברמה 5), ואז אולי. יש הסכמה רחבה שגוגל מקדימה את טסלה בנושא- ואפילו גוגל לא מצליחה להרים שירות מוניות אוטונומיות בפרבר מנומנם של פיניקס.
 

Ccyclist

Well-known member
כשיקרה אעדכן אותך.

זה פשוט לא הולך לקרות- נקודה.
אלא אם ב"בטא" מאסק מתכוון לתוכנה שפשוט לא עובדת (או אולי עובדת רק בכבישים מהירים- שזה אוטונומיה ברמה 4 ולא ברמה 5), ואז אולי. יש הסכמה רחבה שגוגל מקדימה את טסלה בנושא- ואפילו גוגל לא מצליחה להרים שירות מוניות אוטונומיות בפרבר מנומנם של פיניקס.
כשיקרה אעדכן אותך.
נאמר שמדובר בזיהוי רמזורים ויכולת יציאה מצמתים.
&nbsp
הרמה הנוכחית שומרת מרחק (כולל מתן כניסה לרכבים שמשתחלים לנתיב, אפילו בלי לאותת) ועל מיקום בנתיב. על כבישים מהירים היא יכולה גם להחליף נתיבים באמצעות איתות בלבד. בערים היא יכולה לשבת בפקקים בנוחות תוך בלימה ונסיעה מחדש ללא התערבות נהג, אך בשלב זה הנהג צריך להתערב כשמגיעים לצמתים ורמזורים.
&nbsp
ראיתי יוטיובים מארה"ב שבהם הרכב נוהג במחלפים עם נתיב החלפה ללא עצירה ויתכן שהייתי יכול לתת לרכב לעשות זאת בצרפת אבל התערבתי כי לא הכרתי את המחלפים. בבריטניה רוב המחלפים כוללים כיכר במפלס נפרד מהכביש המהיר (שני גשרים מעל או בצב שבו הכביש המהיר הוא על גשר) אז בשלב זה הם דורשים עצירה שהמערכת הנוכחית לא מסוגלת לבצע.
&nbsp
אני מעריך חצי שנה בין השיחרור המצוצמם לשיחרור הנרחב לכלל בעלי הרכבים. אעדכן את הפורום כשהעידכון יגיע :)
 

darkshadow1

New member
החלפת נתיבים בכביש מהיר עם תנועה קלה זה לא עסק מסובך.

כשיקרה אעדכן אותך.
נאמר שמדובר בזיהוי רמזורים ויכולת יציאה מצמתים.
&nbsp
הרמה הנוכחית שומרת מרחק (כולל מתן כניסה לרכבים שמשתחלים לנתיב, אפילו בלי לאותת) ועל מיקום בנתיב. על כבישים מהירים היא יכולה גם להחליף נתיבים באמצעות איתות בלבד. בערים היא יכולה לשבת בפקקים בנוחות תוך בלימה ונסיעה מחדש ללא התערבות נהג, אך בשלב זה הנהג צריך להתערב כשמגיעים לצמתים ורמזורים.
&nbsp
ראיתי יוטיובים מארה"ב שבהם הרכב נוהג במחלפים עם נתיב החלפה ללא עצירה ויתכן שהייתי יכול לתת לרכב לעשות זאת בצרפת אבל התערבתי כי לא הכרתי את המחלפים. בבריטניה רוב המחלפים כוללים כיכר במפלס נפרד מהכביש המהיר (שני גשרים מעל או בצב שבו הכביש המהיר הוא על גשר) אז בשלב זה הם דורשים עצירה שהמערכת הנוכחית לא מסוגלת לבצע.
&nbsp
אני מעריך חצי שנה בין השיחרור המצוצמם לשיחרור הנרחב לכלל בעלי הרכבים. אעדכן את הפורום כשהעידכון יגיע :)
החלפת נתיבים בכביש מהיר עם תנועה קלה זה לא עסק מסובך.
הבעיה היא השתלבות בכבישים מהירים עם תנועה כבדה- בעיקר החלק שבו צריך "להידחף" לנתיב ולקוות שהנהג שאתה נכנס לפניו יתן לך זכות קדימה. שמירת נתיב ושמירת מרחק זאת יכולת שכבר לא מעט יצרניות הכניסו לרכבים שלהן.
לגבי רמזורים- אני יכול להאמין שרכבים כיום יכולים לזהות מה המצב של הרמזור ואפילו לבצע פניות מרומזרות. הבעיה לדעתי, שוב, היא פניות לא מרומזרות- שדורשות לתת זכות קדימה לרכבים ולהולכי רגל ולפעמים "להידחף" כשהכביש שמשתלבים בו עמוס מאוד.
בקיצור- אוטונומיה ברמה 4 היא עניין סביר בזמן הקרוב. מאוטונומיה ברמה 5 אנחנו עוד רחוקים.
 

matrix200200

Active member
אתה צודק שלגוגל לכאורה יש טכנולוגיה יותר טובה

זה פשוט לא הולך לקרות- נקודה.
אלא אם ב"בטא" מאסק מתכוון לתוכנה שפשוט לא עובדת (או אולי עובדת רק בכבישים מהירים- שזה אוטונומיה ברמה 4 ולא ברמה 5), ואז אולי. יש הסכמה רחבה שגוגל מקדימה את טסלה בנושא- ואפילו גוגל לא מצליחה להרים שירות מוניות אוטונומיות בפרבר מנומנם של פיניקס.
אתה צודק שלגוגל לכאורה יש טכנולוגיה יותר טובה
אבל לדעתי אתה טועה במסקנה שלך שזה לא יכול לקרות לטסלה.
הטכנולוגיה של נהיגה אוטונומית צריכה הרבה מאוד מידע שמצטבר תוך כדי הנסיעה על מנת ללמד את הרשת הניורונית מספיק כדי שתוכל לשלוט בצורה טובה ברכב בכל מצב אפשרי בכביש.
לטסלה יש ייתרון די רציני על גוגל בעניין הזה, כי יש לה הרבה מאוד מכוניות שכבר נוסעות על הכבישים בהרבה מאוד מקומות בעולם וכולם מזרימים טלמטריה שבוודאי עלולה לזרז את לימוד המכונה.
אז לכל היותר יש לטסלה סיכוי לעקוף את גוגל.
לגוגל יש לידר (מה שאין לטסלה) מה שלכאורה הופך את המערכות שלה ליותר אמינות, אבל ההחלטה להפעיל את זה בפניקס באריזונה (אם אני לא טועה) לא בהכרח היתה נכונה.
בדיוק בגלל שזה מקום "מנומנם", זה לא מספק את המידע הדרוש על מנת לכסות את כל מקרי הקצה.
מה שכן, לא לגמרי ברור לי איך בדיוק המהנדסים (לא משנה של גוגל או של טסלה) ידעו מתי האלגוריטם שלהם "למד מספיק" על מנת לשחרר אותו לכבישים ולתת לו לנהוג בכל המצבים.
הבעיה עם הטכנולוגיה הזאת, שהיא במידה ניכרת "קופסה שחורה" גם עבור אלה שמתכננים אותה.
הם יכולים לעשות סימולציות ולצבור נסיון ענק ועדיין לפספס מצב כלשהו שבמקרה אף אחד מהנהגים מעולם לא נתקל.
אני חושב שכבר היום, אם היו משיקים את המונית האוטונומית מסביב לעולם, המכוניות האלה כבר יותר בטוחות מנהג אנושי ממוצע.
אבל הם צריכים הרבה יותר מזה.
הם צריכים פחות או יותר רקורד של 100% בטיחות בשביל לשכנע את האנשים לאמץ את זה וזה קשה.
 

darkshadow1

New member
האם זה יקרה מתישהו? כנראה. בזמן הקרוב? לא סביר.

אתה צודק שלגוגל לכאורה יש טכנולוגיה יותר טובה
אבל לדעתי אתה טועה במסקנה שלך שזה לא יכול לקרות לטסלה.
הטכנולוגיה של נהיגה אוטונומית צריכה הרבה מאוד מידע שמצטבר תוך כדי הנסיעה על מנת ללמד את הרשת הניורונית מספיק כדי שתוכל לשלוט בצורה טובה ברכב בכל מצב אפשרי בכביש.
לטסלה יש ייתרון די רציני על גוגל בעניין הזה, כי יש לה הרבה מאוד מכוניות שכבר נוסעות על הכבישים בהרבה מאוד מקומות בעולם וכולם מזרימים טלמטריה שבוודאי עלולה לזרז את לימוד המכונה.
אז לכל היותר יש לטסלה סיכוי לעקוף את גוגל.
לגוגל יש לידר (מה שאין לטסלה) מה שלכאורה הופך את המערכות שלה ליותר אמינות, אבל ההחלטה להפעיל את זה בפניקס באריזונה (אם אני לא טועה) לא בהכרח היתה נכונה.
בדיוק בגלל שזה מקום "מנומנם", זה לא מספק את המידע הדרוש על מנת לכסות את כל מקרי הקצה.
מה שכן, לא לגמרי ברור לי איך בדיוק המהנדסים (לא משנה של גוגל או של טסלה) ידעו מתי האלגוריטם שלהם "למד מספיק" על מנת לשחרר אותו לכבישים ולתת לו לנהוג בכל המצבים.
הבעיה עם הטכנולוגיה הזאת, שהיא במידה ניכרת "קופסה שחורה" גם עבור אלה שמתכננים אותה.
הם יכולים לעשות סימולציות ולצבור נסיון ענק ועדיין לפספס מצב כלשהו שבמקרה אף אחד מהנהגים מעולם לא נתקל.
אני חושב שכבר היום, אם היו משיקים את המונית האוטונומית מסביב לעולם, המכוניות האלה כבר יותר בטוחות מנהג אנושי ממוצע.
אבל הם צריכים הרבה יותר מזה.
הם צריכים פחות או יותר רקורד של 100% בטיחות בשביל לשכנע את האנשים לאמץ את זה וזה קשה.
האם זה יקרה מתישהו? כנראה. בזמן הקרוב? לא סביר.
אני לא יודע כמה טלמטריה המכוניות של טסלה מזרימות בחזרה לחברה. אתה צריך גם לזכור שלגוגל יש יתרונות אדירים על טסלה מבחינת משאבי חישוב, כמות כוח האדם וניסיון בעבודה עם אלגוריתמים.
איך יודעים מתי האלגוריתם "למד מספיק"? המדד אמור להיות פאשלות למרחק מסויים. נניח שיודעים שנהג אנושי ממוצע עושה טעות אחת כל 10,000 קילומטר, אז אפשר לדוגמה לומר שהאלגוריתם טוב מספיק אם הוא עושה טעות אחת פעם ב-100,000 קילומטר. אז קח צי של מכוניות עם נהגי גיבוי אנושיים, תן להן לנסוע בכל המצבים- וספור כמה פעמים נהגי הגיבוי נאלצים להתערב.
 

matrix200200

Active member
לא יודע לגבי יתרונות של גוגל

האם זה יקרה מתישהו? כנראה. בזמן הקרוב? לא סביר.
אני לא יודע כמה טלמטריה המכוניות של טסלה מזרימות בחזרה לחברה. אתה צריך גם לזכור שלגוגל יש יתרונות אדירים על טסלה מבחינת משאבי חישוב, כמות כוח האדם וניסיון בעבודה עם אלגוריתמים.
איך יודעים מתי האלגוריתם "למד מספיק"? המדד אמור להיות פאשלות למרחק מסויים. נניח שיודעים שנהג אנושי ממוצע עושה טעות אחת כל 10,000 קילומטר, אז אפשר לדוגמה לומר שהאלגוריתם טוב מספיק אם הוא עושה טעות אחת פעם ב-100,000 קילומטר. אז קח צי של מכוניות עם נהגי גיבוי אנושיים, תן להן לנסוע בכל המצבים- וספור כמה פעמים נהגי הגיבוי נאלצים להתערב.
לא יודע לגבי יתרונות של גוגל
נדמה לי שמרף מסוים זה כבר לא ממש משנה.
בוודאי שיש מספיק כסף לטסלה, להשכיר מספיק מכונות בAWS או אפילו לבנות חווה בעצמם.
כדוגמא אני יכול להביא אנקדוטה על חברת SPACEX שהצליחה לבצע סימולציה מלאה של מה שקורה בתוך מנועים הרקטיים שלה בעזרת חוות שרתים עם כרטיסי מסך כבר לפני מספר שנים.
זה בוודאי בעיה חישובית מאוד מסובכת מתחום הCFD ואם לאלון מאסק היתה יכולת לממן מספיק כוח חישוב לזה, אז לדעתי יש לו גם מספיק בשביל טסלה.
זה לא שגוגל מקדישה את כל המשאבים שלה על פרוייקט המכונית האוטונומית.
תזכור גם שגוגל שמשתמשת בלידר, אולי צריכה יותר כוח חישוב כי מכוניות שלה מעבדות יותר מידע ממכוניות של טסלה.
אם כבר הייתי מצביע על ייתרון אחר של גוגל בתחום תכנון וייצור מעבדים.
לגוגל כידוע יש את ה TPU וטסלה צריכה (לטענת מאסק הם או שכבר עשו את זה או שיעשו את זה) לפתח משהו דומה על מנת להתקין את זה בתוך מכוניות שלה.
ואין לה ממש נסיון לא בתכנון של חומרה שכזאת ולא בייצור (גם אם תבוא ותשכיר שרותי חברת ייצור חיצונית).
לגבי אלגוריטם, אתה צודק ברמה המקצועית, אבל לדעתי לא עובדתית.
זה לא מספיק לקבל את המציאות שבה יש X תאונות על כל Y קילומטרים.
אתה צריך לדאוג מה שנקרה לoptics, קרי איך זה נראה בעיני הציבור הרחב כי זה בסופו של דבר יכריע את הפוליטיקאים כשהם יבואו לדון ברגולציה שתאפשר למכוניות האלה לעלות על הכבישים.
גם אם יש חשש שתהיה תאונה אחת על מיליון קילומטרים (סתם מספר שזרקתי שנשמע לי סביר), אבל היא תהיה מספיק מחרידה, זה עלול לדחות את ההשקה בשנים קדימה.
זה כמו עם טיסה, יש הרבה אנשים שמפחדים לטוס למרות שסטטיסטית ידוע שטיסה הרבה יותר בטוחה מנהיגה ברכב הפרטי שלהם.
אני ממש לא מקנא באלה שצריכים לקבל החלטה, מתי להגיד "די בדקנו מספיק, הגיע הזמן לבקש ממחוקקים לאפשר לנו להשיק את זה".
כפי שכבר אמרתי, לדעתי גם היום מכוניות אוטונומיות הרבה יותר בטוחות מנהגים אנושיים.
 
לטסלה יש סיכוי מצוין להגיע מהר לדמו אוטונומי כלשהו

לא יודע לגבי יתרונות של גוגל
נדמה לי שמרף מסוים זה כבר לא ממש משנה.
בוודאי שיש מספיק כסף לטסלה, להשכיר מספיק מכונות בAWS או אפילו לבנות חווה בעצמם.
כדוגמא אני יכול להביא אנקדוטה על חברת SPACEX שהצליחה לבצע סימולציה מלאה של מה שקורה בתוך מנועים הרקטיים שלה בעזרת חוות שרתים עם כרטיסי מסך כבר לפני מספר שנים.
זה בוודאי בעיה חישובית מאוד מסובכת מתחום הCFD ואם לאלון מאסק היתה יכולת לממן מספיק כוח חישוב לזה, אז לדעתי יש לו גם מספיק בשביל טסלה.
זה לא שגוגל מקדישה את כל המשאבים שלה על פרוייקט המכונית האוטונומית.
תזכור גם שגוגל שמשתמשת בלידר, אולי צריכה יותר כוח חישוב כי מכוניות שלה מעבדות יותר מידע ממכוניות של טסלה.
אם כבר הייתי מצביע על ייתרון אחר של גוגל בתחום תכנון וייצור מעבדים.
לגוגל כידוע יש את ה TPU וטסלה צריכה (לטענת מאסק הם או שכבר עשו את זה או שיעשו את זה) לפתח משהו דומה על מנת להתקין את זה בתוך מכוניות שלה.
ואין לה ממש נסיון לא בתכנון של חומרה שכזאת ולא בייצור (גם אם תבוא ותשכיר שרותי חברת ייצור חיצונית).
לגבי אלגוריטם, אתה צודק ברמה המקצועית, אבל לדעתי לא עובדתית.
זה לא מספיק לקבל את המציאות שבה יש X תאונות על כל Y קילומטרים.
אתה צריך לדאוג מה שנקרה לoptics, קרי איך זה נראה בעיני הציבור הרחב כי זה בסופו של דבר יכריע את הפוליטיקאים כשהם יבואו לדון ברגולציה שתאפשר למכוניות האלה לעלות על הכבישים.
גם אם יש חשש שתהיה תאונה אחת על מיליון קילומטרים (סתם מספר שזרקתי שנשמע לי סביר), אבל היא תהיה מספיק מחרידה, זה עלול לדחות את ההשקה בשנים קדימה.
זה כמו עם טיסה, יש הרבה אנשים שמפחדים לטוס למרות שסטטיסטית ידוע שטיסה הרבה יותר בטוחה מנהיגה ברכב הפרטי שלהם.
אני ממש לא מקנא באלה שצריכים לקבל החלטה, מתי להגיד "די בדקנו מספיק, הגיע הזמן לבקש ממחוקקים לאפשר לנו להשיק את זה".
כפי שכבר אמרתי, לדעתי גם היום מכוניות אוטונומיות הרבה יותר בטוחות מנהגים אנושיים.
לטסלה יש סיכוי מצוין להגיע מהר לדמו אוטונומי כלשהו
גם אם הדמו האוטונומי הזה יהיה לאורך כבישים ספציפיים במזג אוויר טוב בלבד.

מה שיש לטסלה שאין לאף אחד אחר זה מערך של מאות אלפי רכבים בשטח שלומדים כל הזמן. כשרכב של טסלה נוסע עם "טייס אוטומטי", כל התערבות של הנהג נרשמת ונשלחת חזרה לחברה ומשמשת כדאטא מתוייג מהעולם האמיתי לשיפור האלגוריתם של הטייס האוטומטי. חברות אחרות אולי צברו יותר קילומטרז' עם מכוניות אוטונומיות, אבל 95% מהקילמטרז' הזה הוא בעיה פתורה והדאטא הזה חסר ערך.

לגבי כוח חישוב וכוח אדם: חברה ששווי השוק שלה הוא מאות מיליארדי דולרים יכולה להרשות לעצמה לקנות את כל כוח החישוב שהיא צריכה ולהעסיק את כל המהנדסים שהיא צריכה.
 
גוגל הרחק (הרחק) מאחור

זה פשוט לא הולך לקרות- נקודה.
אלא אם ב"בטא" מאסק מתכוון לתוכנה שפשוט לא עובדת (או אולי עובדת רק בכבישים מהירים- שזה אוטונומיה ברמה 4 ולא ברמה 5), ואז אולי. יש הסכמה רחבה שגוגל מקדימה את טסלה בנושא- ואפילו גוגל לא מצליחה להרים שירות מוניות אוטונומיות בפרבר מנומנם של פיניקס.
גוגל הרחק (הרחק) מאחור
מאחר והם ביצעו החלטות אסטרטגיות לא נכונות (הסתמכות על LIDAR ומיפוי מדוייק, ולא על מצלמות ובינה מלאכותית).
&nbsp
לטסלה יש כיום כחצי מליון מכוניות המלמדות את הרשת העצבית ("בינה מלאכותית") איך נוהגים נכון - מדי יום, וכל הזמן - גם כאשר הרכב לא נוהג בעצמו (מה שנקרא Shadow mode Autopilot). בעוד שנה המספר הזה יהיה כבר מליון מכוניות. לגוגל יש בערך אחוז אחד של אחוז אחד מנתונים הללו.
 

Ccyclist

Well-known member
טסלה משלמת על קישור אינטרנט סלולרי קבוע.

גוגל הרחק (הרחק) מאחור
מאחר והם ביצעו החלטות אסטרטגיות לא נכונות (הסתמכות על LIDAR ומיפוי מדוייק, ולא על מצלמות ובינה מלאכותית).
&nbsp
לטסלה יש כיום כחצי מליון מכוניות המלמדות את הרשת העצבית ("בינה מלאכותית") איך נוהגים נכון - מדי יום, וכל הזמן - גם כאשר הרכב לא נוהג בעצמו (מה שנקרא Shadow mode Autopilot). בעוד שנה המספר הזה יהיה כבר מליון מכוניות. לגוגל יש בערך אחוז אחד של אחוז אחד מנתונים הללו.
טסלה משלמת על קישור אינטרנט סלולרי קבוע.
חיבור LTE ברמה שמאפשר סטרימינג של רדיו אינטרנט או מוזיקה מבלי להכביד על שליחת המידע חזרה לחברה.
&nbsp
לגבי "מיפוי מדוייק" - נסיעת ה 80 ק"מ האוטונומית שביצעתי לפני כחודש באנגליה היתה על אוטוסטרדה שהנתיבים המרכזיים שלה נחסמו בגדרות זמניים לצורך עבודות תשתית וכל סימוני הנתיב היו זמניים כולל הסטת חלק מהתנועה לשוליים. ההחלטה לנהוג לפי התנאים בשטח כפי שהם נקלטים במצלמות וברדאר עדיפה מהתבססות על מידע שיכול להשתנות מהיום למחר.
 
למעלה