מאמר שלי מתפרסם ב NFC

yonatan31

New member
עכשיו

1.איך ריכוזיות גבוהה עולה לנו בכסף? ומה הופך פיזור 30% מהמשק בידי 18 גורמים לטוב מאחזקה של כל השליש על ידי גוף אחד (הממשלה)? 2.האם לא חשבת שמבקר המדינה אינו חוקר את הנידון פשוט משום שאין כאן בעיית התנהלות? 3.יש לך סימוכין לכך שנכסי המדינה נמכרו למי שמוקרב לשלטון?
 
בקשר ל-3

היו כמה מפעלים שנמכרו במחיר מגוחך לאחת מהמשפחות. קראתי כתבות ואף זה היה בטלויזיה.
 

yonatan31

New member
אילו מפעלים?;

אם הממשלה נפטרה ממפעל, ייתכן שהוא בהפסדים, וזו אכן סיבה למכור אותו בגרושים.
 
אני לא זוכר איזה מפעל

נו תחשוב שנייה, היה מפעל או שניים שנמכרו במחיר מגוחך למישהו, זה היה לא מזמן, בשנים האחרונות. אני לא מתעניין בזה בגלל זה אני לא יכול לשים את האצבע על זה
 

yonatan31

New member
233 מיליון דולרים.

וזאת לחברה שסבלה מחוסר יעילות, הפסדים מתמשכים ועמדה על סף פירוק.
 

יהוי

New member
ככל שענף ריכוזי יותר

כך המחירים בו גבוהים יותר. המצב האידיאלי הוא תחרות משוכללת ,זהו מצב בו יש הרבה מאוד חברות קטנות שאף אחת אינה משפיעה על הכמות או על המחיר. המצב הגרוע ביותר הינו מונופול פרטי. ההבדל בין מונופול פרטי למונופול ממשלתי הוא שהממשלתי נוטה להתנהג יותר כמו פירמה בתחרות ויש ספרות נרחבת בעניין. לא יכול להיות שאין בעיית התנהלות מכיון שמחקר בנק ישראל ציין שמדיניות הממשלה היטיבה אם אנשים מסויימים,אסור שהממשלה תגרום לאדם X להיות מליונר. מי שמצליח לבדו שיבושם לו. היו לא מעט חברות ממשלתיות שנמכרו במחירים נמוכים אך גולת הכותרת הינה תשתית הכבלים (שהמדינה הניחה ע"ח כספי המיסים שלנו) שניתנה בחינם לחברת הוט. שווי מוערך 70 מליון דולר . למה אני לא קיבלתי את המתנה הזו? הרי לבעלי השליטה בחברת הוט אין בעיה של כסף. וד"א,גם אם מפעל הוא כושל אין סיבה למכור אותו בגרושים כהגדרתך. לכל חברה יש ערך והממשלה כמנהלת של נכסי הציבור מחוייבת לקבל מחיר הוגן
 

yonatan31

New member
לא מדובר כאן על ענף.

מדובר כאן על חברות שונות בענפים שונים, וללא עירוב הממשלה כך מתקיימת תחרות אמיתית והוגנת. לא הסברת למה יש כאן מונופול; שמונה עשרה המשפחות אינן מקשה אחת, זה כמו להגיד שבגלל שהציבור מחזיק במלואו בחברה כלשהי יש לו מונופול בתחום. וגם אם ישנו מונופול, טוב מונופול פרטי שבו החברה פועלת מתוך מטרות רווח על פני מונופול ממשלתי שבו החברה פועלת כלשכת התעסוקה של המקורבים. חוץ מזה, ישנן הגבלות עסקיות על מונופול כדי להגן על הצרכנים. "היטיבה עם אנשים מסוימים" זה משפט ערטילאי לחלוטין. כשהממשלה מעודדת התיישבות בהתנחלויות היא מיטיבה עם המתנחלים, כשהממשלה מעלה את שכר המינימום היא מיטיבה עם העובדים, כשממשלה מחלקת קצבאות אבטלה היא מיטיבה עם העניים. ולדוגמאות אישיות יותר, הפעילות לשחרורו של יונתן פולארד מיועדת להיטיב עם אדם אחד ויחיד, כמו גם הפעילויות לשחרור אסירי ציון. הוט היא החברה היחידה המשתמשת בתשתיות הכבלים, אחזקתן של התשתיות עולה כספים למדינה, ואיני רואה טעם להחזיק אותם בבעלות הציבור. אשמח לראות סימוכין לטענה זו. אם למפעל יש חובות אז למעשה הערך שלו שלילי, לכן הוא נמכר במחיר נמוך- כשאתה קונה את המפעל, אתה קונה איתו את כל החובות. דוגמה לכך היא מכירת רובר, שבשל חובות הענק היא נמכרה בסכום של 10 ליש"ט.
 

יהוי

New member
תחרות אמיתית והוגנת

צתקיימת כאשר יש מספר רב של פירמות בענף, לא כאשר בכל ענף יש 2-3 פירמות. ולא,מונופול פרטי גרוע ממונופול ציבורי אתה מוזמן לקרוא ספרות מקצועית בנושא. אחזקת תשתית הכבלים אמנם עולה כסף אך בכל העולם נהוג לגבות תשלום מהחברות המשתמשות בתשתית זו. אתה באמת רוצה לאמר לי שהממשלה לא היתה יכולה למצוא מי שישלם לה מחיר הוגן על מדפסת כסף שכזו? גם חברה מפסידה (ע"ע המשביר לצרכן) נמכרת במיחירם יפים. הערך של החברה לא נובע רק מהשורה התחתונה. מספיק שיש לחברה נדל"ן עסיסי כדי להפוך אותה לאטרקטיבית
 

יהוי

New member
וד"א, אני הייתי מוכן

לשלם מליון ש"ח עבור תשתית הכבלים.האם מבחינת המדינה אני לא מהווה קונה טוב יותר?
 

yonatan31

New member
עוד לא הבאת לי סימוכין למקרה תשתית הכבלים.

ולא, הפנייה לספרות מקצועית היא לא הוכחה שמונופול פרטי עדיף על מונופול ציבורי, וגם לא הוכחה לכך שבישראל מתקיים אחד כזה. אני מביע את דעתי לא כחוקר שיושב ומנסח מחקרים אלא כצרכן שמקבל שירותים טובים יותר מחברות שהופרטו. הכלכלה הישראלית היא לא ארצות הברית כאן גם שלושה מתחרים יוצרים תחרות מועילה (ע"ע יס והוט). המשביר לצרכן זו רשת שמתפרסת ברחבי הארץ במרכזי ערים- זה לא השווי הנוסף שיש למפעלים שונים הנמצאים באזורי תעשייה בפריפריה. באשר לשאלתך על רכישת תשתית הכבלים- אתה לא מפעיל את שירותי הכבלים, ולממשלה בתור מלכ"ר אין סיבה להעניק אותם לך כדי להביא לתועלת הציבור.
 

יהוי

New member
רוצה הוכחה

שאל את תושבי פ"ת על חברת קוים (מונופול פרטי) אשר החליפה את חברת דן (מונופול ציבורי). אוטובוסים שלא מגיעים בזמן, תדירות נמוכה יותר,שירות גרוע. לעיתים ניתן לחשוב כי הם מובילים פרות ולא בני אדם. וזה עוד לפני שתשאל את נהגי האוטובוס שעובדים יותר שעות ומקבלים פחות כסף. יס והוט אינן יוצרות תחרות אחרת היית רואה את המונדיאל/יורו/ליגת העל/ליגת האלופות בחינם כמו בכל מדינה מתוקנת. הן גם לא יכולות ליצור תחרות מכיון שהן מהוות דואופול. עד קבלת המתנה (במקרה הזה צריך להודות לפואד) גם הוט לא היתה מפעילה של תשתית הכבלים, הוט היא ספקית תוכן. ברוב המדינות המערביות ספקיות התוכן אינן הבעלים של התשתית. בעלי התשתית גובים תשלום מספקיות התוכן. לו הוט היתה רוצה להיות בעלת התשתית היה עליה לפרוס אותה בעצמה. 70 מליון דולר לחלק ל 3.5 מליון אזרחים בוגרים יוצא 20$ שכל אזרח נתן במתנה לחברת הוט בין אם הוא מחובר אליה ובין אם לא.זה נראה לך תקין???? אתה יודע מה, אני הייתי מוכן לשלם 20 מליון ש"ח תמורת התשתית. כסף שיכול ללכת לחינוך/בטחון/בריאות או כל דבר אחר.
 

yonatan31

New member
איך הגעת לכאן?

הפעלת קו אוטובוס היא לא "מונופול" אלא זכיון שניתן לחברה כלשהי. מעולם לא אמרתי שזה שוק חופשי, ולדעתי האישית צריך להפוך אותו לחופשי- לאפשר לכל חברת אוטובוסים להפעיל קו. משחקי כדורגל הם לחלוטין לא הפרמטר לקיומה של תחרות. אני לא מקבל את השידורים הללו בין היתר כי אני לא אוהב כדורגל. אם זה מפריע לצרכנים, שיארגנו מרד צרכנים ולא ירכשו צפייה במשחקי כדורגל בתשלום. עד כה יס והוט מתחרות אחת בשנייה על לקוחות, וזה אומר שיש ביניהן תחרות. אתה לא מסביר לי למה המדינה צריכה להחזיק תשתיות כבלים? אחזקתה של תשתית דורשת כספים, אותם ניתן להקצות למטרות אחרות. מלבד זאת, עד כמה שידוע לי, חברות הכבלים היו אחראיות להנחת התשתית שלהן בשביל הלקוחות, כך שאני עדיין רוצה לדעת מתי נמסרו תשתיות הכבלים וע"י מי.
 

יהוי

New member
מונופול מוגדר

כפירמה אחת המוכרת את מוצרה בשוק. זה לא משנה אם היא פועלת על זכיון,רשיון או מתוקף החוק העותמני. אתה אולי לא אוהב כדורגל אבל יש רבים שכן,למעשה זה המשחק הפופולארי ביותר בארץ ובעולם. לו היתה תחרות,כל פירמה היתה רוצה לשים את ידיה על המונדיאל על מנת למשוך צופים. התחרות היחידה בין הכבלים ללוין הנה ב'חיוך', אתה לא רואה נסיון להורדת מחירים, הכנסת תכנים(מונדיאל/יורו) או כל דבר אחר. לא אמרתי שהמדינה צריכה להחזיק תשתית כבלים,אמרתי שלתשתית יש ערך ולו היתה המדינה רוצה היא היתה מוצאת מי שישלם את ערכה האמיתי של התשתית במקום לתת 70 מליון דולר במתנה על חשבוני וחשבונך. ולא,חברות הכבלים לא הניחו את תשתית הכבלים, את התשתית הניחה המדינה. התשתיות נמסרו בזמן ממשלת ברק ע"י פואד שהיה אז שר התקשורת.
 

yonatan31

New member
המונדיאל זמין בערוצי טלוויזיה זרים,

אותם ניתן לצרוך באמצעות צלחות לווין פרטיות. את שידורי המונדיאל ניתן היה להשיג גם ביס וגם בהוט, כך שלא נכון להגיד שאין כאן תחרות בתחום. אוהדי המונדיאל שלא רצו לשלם פשוט החרימו את הצפייה. אני דווקא רואה הפקות מקור ותכניות רכש רבות שנוספות מדי חודש להוט או ליס, ואין לי ספק שיש פה תחרות בין השניים. אני לא מכיר את עניין הכבלים מספיק טוב, כך שאיני רוצה לחוות דעה לךא מבוססת. אבל למיטב ידיעתי, הוט לא הייתה קיימת אז, לא? ואם התשתית הייתה באחריות ממשלתית, למה זו הייתה בחירה של החברות אם לחבר יישוב כלשהו לרשת הכבלים?
 

EmGee

New member
אני גר בישוב סמוך לפ"ת

ואני די מרוצה מהמעבר לחברת קווים. נסיעות יותר זולות, אוטובוסים עירוניים יותר חדישים, קוים שיותר מתאימים לי. הלוואי שגם הקו מהישוב שלי לפ"ת יעבור לקווים.
 

יהוי

New member
אולי בגלל זה

הפגינו תושבי פ"ת נגד חברת קווים ואפילו יצאו לשביתת נוסעים של יום אחד. הם כל כך מרוצים שהם מתעצבנים מעונג.
 
למעלה