מאגיה ופסיכוזה
עלתה בי שאלה שהרהרתי בה הרבה. ישנם מצבים שמוגדרים "פסיכוטיים" שתאורם חופף בצורה מדהימה לחוויות מאגיות למיניהן. הנה למשל תיאור של תופעה פסיכיאטרית הנקראת דפרסונליזציה: מגוון של דיסוציאציות בהן האדם מרגיש פתאום מנותק מגופו. לעיתים זה כאילו הם מתבוננים על האירועים מחוץ לעצמם. זו יכולה להיות הרגשה מפחידה, וזה יכול להיות מלווה בהפחתה בתשומות חושיות: קולות עשויים להתעמעם, דברים עשויים להיראות מוזרים, וכו'. התחושה היא כאילו הגוף אינו חלק מהעצמי, למרות שבוחן המציאות נשאר תקין. ההרגשה מתוארת כדמויית חולם או מכנית, וחלק מהאנשים מגיבים לאפיזודות כאלה ע"י גרימת כאב פיזי לעצמם במטרה לעצור את תחושת האי ממשות, בתקווה שהכאב יחזיר אותם למודעות. זה לא נשמע לכם דומה להטלה האסטרלית במאגיה? במהלך שיטוטיי ברשת, מצאתי אפילו תיאור של הפרעה מסויימת הנקראת "הפרעת אישיות סכיזוטיפלית", שאחד ממאפיניה הוא עיסוק במאגיה! לבעלי הפרעת אישיות סכיזוטיפלית יש לא רק ליקויים חברתיים ובין-אישיים מתמידים, אלא גם מוזרויות ועיוותים קוגניטיביים ותפיסתיים בתקשורת ובהתנהגות שלהם. לאישיות הסכיזוטיפלית - שלא כאישיות הסכיזואידית - יש גם מוזרויות בחשיבה, בתפיסה או בדיבור. אף שהקשר עם המציאות נשמר בדרך כלל, אופיינית מאד לבעלי אישיות סכיזוטיפלית חשיבה אישית ייחודית מאד ורוויה באמונות תפלות, ובתנאי דחק קיצוניים הם עלולים להתנסות בתסמינים פסיכוטייים חולפים. למעשה, לעתים קרובות הם מאמינים כי יש להם כוחות על-טבעיים ועשויים אף לערוך טקסי כישוף. המוזרויות בחשיבה , בדיבור ובהתנהגויות אחרות דומות לאלה הניכרות לעתים קרובות בצורה חמורה יותר אצל הסובלים מסכיזופרניה. למעשה, בעלי אישיות סכיזוטיפלית מאובחנים לפעמים תחילה כבעלי סכיזופרניה פשוטה או סמויה. נמצא כי תסמיני הליקוי בתפקוד הקוגניטיבי של הפרעת אישיות סכיזוטיפלית יעילים במתן אבחנה קלינית יותר מתסמינים של בידוד חברתי, קשר לקוי עם הזולת וחרדה חברתית. התסמינים הקוגניטיביים שסייעו במתן האבחנה היו בעיות קוגניטיביות תפיסתיות, חשיבה על-טבעית (למשל, אמונה בטלפתיה ובאמונות תפלות), רעיונות של התייחסותך (האמונה כי לשיחות עם אחרים או למחוותיהם יש כוונה מיוחדת או משמעות אישית המתייחסת לחולה), דיבור מוזר ואמונות חשדניות. וכאן, עלתה בי השאלה: האם כל העוסקים במאגיה, כישוף וכו' הם חולי נפש? או שאולי "חולי הנפש" ההם הם אנשים בעלי כוחות מאגיים שפשוט אינם מודעים לכך? אשמח לשמוע תגובות.
עלתה בי שאלה שהרהרתי בה הרבה. ישנם מצבים שמוגדרים "פסיכוטיים" שתאורם חופף בצורה מדהימה לחוויות מאגיות למיניהן. הנה למשל תיאור של תופעה פסיכיאטרית הנקראת דפרסונליזציה: מגוון של דיסוציאציות בהן האדם מרגיש פתאום מנותק מגופו. לעיתים זה כאילו הם מתבוננים על האירועים מחוץ לעצמם. זו יכולה להיות הרגשה מפחידה, וזה יכול להיות מלווה בהפחתה בתשומות חושיות: קולות עשויים להתעמעם, דברים עשויים להיראות מוזרים, וכו'. התחושה היא כאילו הגוף אינו חלק מהעצמי, למרות שבוחן המציאות נשאר תקין. ההרגשה מתוארת כדמויית חולם או מכנית, וחלק מהאנשים מגיבים לאפיזודות כאלה ע"י גרימת כאב פיזי לעצמם במטרה לעצור את תחושת האי ממשות, בתקווה שהכאב יחזיר אותם למודעות. זה לא נשמע לכם דומה להטלה האסטרלית במאגיה? במהלך שיטוטיי ברשת, מצאתי אפילו תיאור של הפרעה מסויימת הנקראת "הפרעת אישיות סכיזוטיפלית", שאחד ממאפיניה הוא עיסוק במאגיה! לבעלי הפרעת אישיות סכיזוטיפלית יש לא רק ליקויים חברתיים ובין-אישיים מתמידים, אלא גם מוזרויות ועיוותים קוגניטיביים ותפיסתיים בתקשורת ובהתנהגות שלהם. לאישיות הסכיזוטיפלית - שלא כאישיות הסכיזואידית - יש גם מוזרויות בחשיבה, בתפיסה או בדיבור. אף שהקשר עם המציאות נשמר בדרך כלל, אופיינית מאד לבעלי אישיות סכיזוטיפלית חשיבה אישית ייחודית מאד ורוויה באמונות תפלות, ובתנאי דחק קיצוניים הם עלולים להתנסות בתסמינים פסיכוטייים חולפים. למעשה, לעתים קרובות הם מאמינים כי יש להם כוחות על-טבעיים ועשויים אף לערוך טקסי כישוף. המוזרויות בחשיבה , בדיבור ובהתנהגויות אחרות דומות לאלה הניכרות לעתים קרובות בצורה חמורה יותר אצל הסובלים מסכיזופרניה. למעשה, בעלי אישיות סכיזוטיפלית מאובחנים לפעמים תחילה כבעלי סכיזופרניה פשוטה או סמויה. נמצא כי תסמיני הליקוי בתפקוד הקוגניטיבי של הפרעת אישיות סכיזוטיפלית יעילים במתן אבחנה קלינית יותר מתסמינים של בידוד חברתי, קשר לקוי עם הזולת וחרדה חברתית. התסמינים הקוגניטיביים שסייעו במתן האבחנה היו בעיות קוגניטיביות תפיסתיות, חשיבה על-טבעית (למשל, אמונה בטלפתיה ובאמונות תפלות), רעיונות של התייחסותך (האמונה כי לשיחות עם אחרים או למחוותיהם יש כוונה מיוחדת או משמעות אישית המתייחסת לחולה), דיבור מוזר ואמונות חשדניות. וכאן, עלתה בי השאלה: האם כל העוסקים במאגיה, כישוף וכו' הם חולי נפש? או שאולי "חולי הנפש" ההם הם אנשים בעלי כוחות מאגיים שפשוט אינם מודעים לכך? אשמח לשמוע תגובות.